Gå til innhold

Hjelp samboeren min ned i vekt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sambo har gått litt opp i vekt de siste årene. Han er en høy og sterk mann på 198 cm. Han sier han har trivselsvekt på 105, men nå veier han altså 119, noe som selvfølgelig er i overkant, og ikke videre sunt.

Han har jobbet hardt det siste halvåret, og gikk ned fra 122 til 115 i høst ved å gjøre enkle ting som å slutte med salami hver kveld, slutte å småspise sjokolade og spise mer salat til lunsj. Fine grep som funket!

Så kom jula, og da han veide seg i januar veide han 114.

Denne uka veide han seg igjen, og vekta viste tallet 119.

Han var ordentlig nedfor og forvirret da han fortalte det. Det første jeg gjorde var å begynne å le, jeg trodde ikke noe på det, gikk inn på badet og begynte å fikle med vekta, som for å lete etter en feil. Men så viste det seg å stemme. Han ble selvsagt veldig skuffet, og ikke minst, overrasket. Han virker ofte sulten, har byttet ut alt i kjøleskapet med lettprodukter, og var nok ganske trygg på at han beveget seg i riktig retning.

Dette er en stor mann med muskuløse ben, armer og skuldre, og en del fett på magen. Boxeren i XXL er visst litt stram og ubehagelig rundt magen, og han har nå altså en BMI på 30. Han trener ikke noe særlig nå, men det gir likevel ingen mening at han ikke går mer ned i vekt, men OPP... En voksen mann må vel kunne spise normal mat. Han var hos legen i sommer og tok den vanlige sjekken, og hadde det vært stoffskifteproblemer tror jeg prøvene ville vist det, og han ville vel heller ikke gått så raskt ned som han gjorde i høst.

Som sagt - en stor mann, han kan i følge Melk.no legge seg på 2500 kcal og gå ned i vekt, men han kan ikke ligge på mer enn 1700 til dagen slik jeg ser det, og enkelte dager er han umulig over 1500.
 

Til frokost spiser han et par Wasa Husmann-knekkebrød med lettost.

Til lunsj spiser han et par brødskiver, en banan og skinke og en Yoplait-yoghurt.

Til middag lager jeg sunne retter som er relativt lave på kalorier. Kylling med ris og sjusaus og brokkoli osv. Han spiser selvsagt mer enn meg, men jeg vil anta at han spiser ganske normale porsjoner. Jeg spør ofte om han er mett, og da svarer han "sånn passe", fordi han vet at han ikke bør bli stappmett.

Når han drar på jobb, tar han med seg en boks med kyllingfilet og fullkornspasta.

Han drikker en del melk, men aldri mer enn fire glass om dagen, og dette burde jo gå helt fint.

Han spiser ikke godteri og usunt i ukedagene, men tar seg et par sjokolader på lørdagen. (En Troika, et Gullbrød og litt popcorn)

 

Jeg skriver her fordi jeg ser hvordan det preger ham at han ser så lite resultater. Altså, det var resultater i høst, men nå har han altså gått opp igjen, nesten til dit han var. Det eneste jeg kan tenke meg er at vi hadde en periode på fem dager hvor det var mye bursdag og selskap med kake og boller, men han kan jo ikke ha gått opp 4 kg på grunn av det...?!  Ellers har vi hatt en uvane med å spise "hva vi vil" på lørdager, men det må vi vel bare slutte med nå sånn at han kan få litt mestringsfølelse. Så er det jo også viktig at det ikke blir helt fanatisk her hjemme, for da blir det veldig kjipt, og da varer det jo heller ikke.

Jeg stoler på at han ikke smugspiser.

 

Har noen noen gode tanker eller råd? Jeg vil gjerne hjelpe ham med dette.

Anonymkode: fd783...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PS. Skjønner at det ser litt random ut når jeg skriver at jeg TROR han ligger på 1700 kcal osv. Saken er at vi har gått gjennom kostholdet hans og lagt inn flere dager på Lifesum. Her viste det seg at han lå på under 1700 kcal til daglig. Er dette i det hele tatt mulig?

Anonymkode: fd783...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lett å overstige det antallet kalorier man kan spise når man prøver å gå ned i vekt, dersom ikke ALT måles og veies hver dag. Bare lørdagsgodtet du nevner her er nok på rundt 1000 kcal. Dessuten kan det nok hende at han spiser mer på jobb enn han forteller deg, eller at han tar noe i hånda på vei til eller fra jobb. 

Start med å veie og føre inn ALT han spiser ila et par uker, så ser dere nok hvor problemet ligger mtp vektnedgang. 

Anonymkode: 2dd43...7be

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker han mye brus/proteinshakes/annen kaloririk drikke? Juice? Smoothies?

Er dere sikker på de 4 kg er rent fett og ikke vann? Man kan legge på seg opp til 10 kg vann for mange grunner som om man er dehydrert, stressa, spist my salt osv. Men det med at dere spiser hva dere vil på lørdag er en vanlig glipp mange (blant annet jeg) gjør. Kutte ned til 1 liten sjokolade på typ 200 kcal og en skål popcorn kanskje? Eller bare ikke mist helt kontroll og posjoner dere riktig. Som en sier bør dere veie og lære hva en porsjonsstørrelse er - det er MYE mindre enn hva man tror.

Det kan være at han burde bli mer aktiv og spise litt mer. Synes 1700 kalorier høres lite ut for en så høy mann? Jeg som aktiv kvinne må ha i meg så mye og jeg er sikkert mini iforhold til han. Har dere forsøkt å få han til å bli mer aktiv? Finne en sport eller annen aktivitet han kan like? Trening typ 3 ganger i uka til å begynne med, gå litt på tur en gang i blant osv. 

Anonymkode: 92e4b...4d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre her sier, så er det vanlig å overrapportere kaloriene.

Dog er jeg ikke sikker på at kaloritelling egentlig er nødvendig i dette tilfellet. Dere får vurdere det selv, men jeg tror mange synes det er avskrekkende å måtte telle kalorier, så dere kan vurdere andre restriktive modeller som periodisk faste og/eller lavkarbo. Jeg vil slå et slag for periodisk faste (16.8), for jeg tror selv dette er en enkel måte, spesielt for menn, å begrense kaloriene man spiser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drikker han mye brus/proteinshakes/annen kaloririk drikke? Juice? Smoothies?

Er dere sikker på de 4 kg er rent fett og ikke vann? Man kan legge på seg opp til 10 kg vann for mange grunner som om man er dehydrert, stressa, spist my salt osv. Men det med at dere spiser hva dere vil på lørdag er en vanlig glipp mange (blant annet jeg) gjør. Kutte ned til 1 liten sjokolade på typ 200 kcal og en skål popcorn kanskje? Eller bare ikke mist helt kontroll og posjoner dere riktig. Som en sier bør dere veie og lære hva en porsjonsstørrelse er - det er MYE mindre enn hva man tror.

Det kan være at han burde bli mer aktiv og spise litt mer. Synes 1700 kalorier høres lite ut for en så høy mann? Jeg som aktiv kvinne må ha i meg så mye og jeg er sikkert mini iforhold til han. Har dere forsøkt å få han til å bli mer aktiv? Finne en sport eller annen aktivitet han kan like? Trening typ 3 ganger i uka til å begynne med, gå litt på tur en gang i blant osv. 

Anonymkode: 92e4b...4d0

Nei, han drikker kun melk som er kaloririk. Kanskje fire glass om dagen. Ingen brus, juice, saft osv.

Nei, kan jo ikke være sikker på ha som er fett og vann, så vi VET jo ikke at det er fett. Jeg synes bare det er rart at han ikke går mer ned sånn som han spiser, med tanke på at han tross alt er en stor mann. Jeg har god kalorioversikt selv etter flere år med interesse for ernæring, og jeg synes det blir veldig rart hvis han liksom må kutte ut melka, bare spise ett knekkebrød til frokost og så videre. Ja, jeg synes også 1700 er for lite for ham, og det er derfor han burde gå ned i vekt :S Selv om han kommer på overskudd én dag i uka, spør du meg!

Men gode ideer angående helgekosen. Den skal strammes inn på.

Anonymkode: fd783...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert vanskelig for han å gå sulten hele tiden. Jeg ville introdusert han (og hjulpet han) for lavkarbo. Søk på lavkarbo og meny og det kommer opp endel forslag. Da føler han seg iallefall mett mens han går ned i vekt. Det kan jo være en start også kan han se litt hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Purt Gull skrev:

Som mange andre her sier, så er det vanlig å overrapportere kaloriene.

Dog er jeg ikke sikker på at kaloritelling egentlig er nødvendig i dette tilfellet. Dere får vurdere det selv, men jeg tror mange synes det er avskrekkende å måtte telle kalorier, så dere kan vurdere andre restriktive modeller som periodisk faste og/eller lavkarbo. Jeg vil slå et slag for periodisk faste (16.8), for jeg tror selv dette er en enkel måte, spesielt for menn, å begrense kaloriene man spiser.

Skal undersøke PF! Takk for tipset.
Jeg synes egentlig han gjør en god jobb med å redusere kaloriinntaket, og han virker å tåle greit å leve med "litt kjipere mat" i hverdagen. Før laget han seg gjerne to doble ostesmørbrød med salami på kvelden, men nå tar han seg et knekkebrød og en yoghurt.
Han synes absolutt det er avskrekkende å telle kalorier, ja, og det er jo ikke noe rart. Jeg tenkte jeg kunne gjøre det for ham denne uka, for å se hvor det går galt, om det er det det gjør da.

Men periodisk faste - det kan se omtrent slik ut, sant?

1. Første måltid kl. 12:00
2. Andre måltid kl. 16:00
3. Måltid kl. 20:00

Man må jo likevel være ganske bevisst hva man spiser, hvordan er dette mindre stressende for ham egentlig?

Anonymkode: fd783...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han trente mye før, og så sluttet/reduserte dette, så vil musklene begynne å omdannes til fett. Kan det være det?

Anonymkode: 4523b...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, visp skrev:

Det er sikkert vanskelig for han å gå sulten hele tiden. Jeg ville introdusert han (og hjulpet han) for lavkarbo. Søk på lavkarbo og meny og det kommer opp endel forslag. Da føler han seg iallefall mett mens han går ned i vekt. Det kan jo være en start også kan han se litt hvordan det går.

Denne mannen er så pass glad i brød og bakst at jeg tror det vil være tristere for ham å gå glipp av det. I tillegg er det det sosiale aspektet, hvor vanskelig det blir å spise hos andre/på restaurant og så videre. Men det var et godt forslag! :) Egentlig skal han jo ikke trenge å gå rundt og være sulten så ofte heller, selv ikke på lavkalori. Det gjør det bare enda merkeligere for meg at han ikke går ned i vekt - når han spiser magert, og i tillegg ofte er sulten.

Anonymkode: fd783...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder selv på å slanke meg, og jeg går ofte sulten. Bruker knekkebrøddietten som er utarbeidet av Sykehuset i Vestfold, SIV, og der skal man ha mindre cal enn det du nevner han får i seg daglig. 

Jeg har lært meg noen tips som jeg bruker,

  • Har byttet ut middagstallerkenen med en frokosttallerken, og forsyner meg med middag kun 1 gang.
  • Kjøper skivet mager Jarlsbergost. De skivene er mindre enn den vanlige skivede osten. Her tillater jeg kun 1 osteskive, og fyller heller på med masse paprika eller tomat,
  • Samme med kjøttpålegg, kun en skive og masse grønt.
  • Velger sunne/ lette produkter der jeg kan.
  • Ikke sett kjeler og serveringsfat med middag på kjøkkenbordet, men la det stå på komfyren eller benken. Er ikke så lett å bare forsyne seg med mer eller sitte og maule restene når det ikke står rett foran deg. 
  • Godteri kun på lørdag, og da minimum.
  • God Morgen Youghurt Uten er helt innafor å spise, og noe jeg ofte spiser til frokost. Jeg holder meg mett en stund på den, men vi er jo forskjellige.

Har gått ned nesten 6.5 kg siden slutten av januar. Det går sakte men sikkert nedover, men jeg tror at det er sunt og gå sakte ned i vekt fremfor å rase fort ned. 

Anonymkode: 8f772...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om han trente mye før, og så sluttet/reduserte dette, så vil musklene begynne å omdannes til fett. Kan det være det?

Anonymkode: 4523b...ef5

Interessant! Jeg tror aldri han har vært noen hardcore treningstype, men han trente jo et par ganger i uka før. I tillegg er det jo de kjente kjærlighetskiloene som kommer når man flytter sammen :) De fikk jeg også, forresten!
Men det er ikke sånn at han sluttet å trene i sommer og senere har lagt på seg. Han har ikke trent noe særlig det siste året. Men han hadde en vektnedgang i høst, og har nå gått opp igjen.
Kanskje det var jula hvor det ble mye usunt etterfulgt av boller og usunt i helgene etterpå? Vet noen hvor lang tid det tar å legge på seg - altså hvis man er på et skikkelig overskudd i to uker i desember - når vises det på vekta?

Anonymkode: fd783...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Denne mannen er så pass glad i brød og bakst at jeg tror det vil være tristere for ham å gå glipp av det. I tillegg er det det sosiale aspektet, hvor vanskelig det blir å spise hos andre/på restaurant og så videre. Men det var et godt forslag! :) Egentlig skal han jo ikke trenge å gå rundt og være sulten så ofte heller, selv ikke på lavkalori. Det gjør det bare enda merkeligere for meg at han ikke går ned i vekt - når han spiser magert, og i tillegg ofte er sulten.

Anonymkode: fd783...b38

Jeg ser at menn oftest trives med endel fett og det får de jo i et lavkarbokosthold. Du kunne jo prøve å overtale han til å teste ut et par uker, så kan han se hva han syns. Tror han kommer til å trives med bacon og fløte etc. Hadde jeg vært deg hadde jeg bakt opp endel lavkarbobrød, skjært opp i skiver og puttet i fryseren. Da kan han spise noe brødlignende iallefall:) Til frokost og lunsj så han ikke følte seg at alt var så veldig annerledes.

Du kjenner nok mannen din best, men er du helt sikker på at ikke koser seg litt på bensinstasjoner etc i lunsjen eller før han kommer hjem?:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper han spiser noe ekstra på jobben, eller til/fra. En så stor mann på 1700 kalorier 😄

Anonymkode: fda23...411

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, visp skrev:

Jeg ser at menn oftest trives med endel fett og det får de jo i et lavkarbokosthold. Du kunne jo prøve å overtale han til å teste ut et par uker, så kan han se hva han syns. Tror han kommer til å trives med bacon og fløte etc. Hadde jeg vært deg hadde jeg bakt opp endel lavkarbobrød, skjært opp i skiver og puttet i fryseren. Da kan han spise noe brødlignende iallefall:) Til frokost og lunsj så han ikke følte seg at alt var så veldig annerledes.

Du kjenner nok mannen din best, men er du helt sikker på at ikke koser seg litt på bensinstasjoner etc i lunsjen eller før han kommer hjem?:)

Hehe! Måtte le litt nå :) Altså, man skal aldri si ALDRI, men han er den ærligste jeg kjenner, og han har jo ikke noe å tjene på å lure meg. Stoler 100% på at han spiser det han tar med seg. Det er stort sett et par brødskiver med magert pålegg, eller pasta med grønnsaker og kylling. Jeg tror det er mer sannsynlig at han glemmer seg av og til, ved å for eksempel ta en neve rosiner mens han lager middag, hvis du skjønner? Men så tenker jeg jo at en så stor mann skal kunne tåle det også...

Men jeg synes du har et godt forslag, og jeg skal spørre ham hva han tenker om lavkarbo.

Anonymkode: fd783...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper han spiser noe ekstra på jobben, eller til/fra. En så stor mann på 1700 kalorier 😄

Anonymkode: fda23...411

Hahaha! Ingen som stoler på ham her inne? 😄

Jeg tror på ham, jeg! Men jeg tror kanskje han overdriver i helgene. Da spiser han gjerne fem boller, en tung indisk middag med store porsjoner og sjokolade. Kanskje det rett og slett sprenger kaloribudsjettet?

Anonymkode: fd783...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hahaha! Ingen som stoler på ham her inne? 😄

Jeg tror på ham, jeg! Men jeg tror kanskje han overdriver i helgene. Da spiser han gjerne fem boller, en tung indisk middag med store porsjoner og sjokolade. Kanskje det rett og slett sprenger kaloribudsjettet?

Anonymkode: fd783...b38

:laugh: Ja, selvfølgelig sprenger han budsjettet der, haha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, visp skrev:

:laugh: Ja, selvfølgelig sprenger han budsjettet der, haha.

Også hvis han har ligget på underskudd seks av syv dager?

Anonymkode: fd783...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Også hvis han har ligget på underskudd seks av syv dager?

Anonymkode: fd783...b38

Tja, om han klarer å få i seg enorme mengder kalorier da (fordi han skal kose seg skikkelig), kan jo det fort blir det som bikker det øvrige underskuddet. Det høres jo ut som om han får en skikkelig ulvehunger og det tyder vel på at han går litt for sulten ellers. Det hadde vært interessant å vite hvor mye utskeielsene faktisk dreier seg om. Men du skriver at han koser seg i helgen, men det siste du skriver indikerer at det dreier seg om èn dag. Det er litt forskjell på å skeie ut lørdag kveld eller å starte fredag ettermiddag og holde på gjennom søndagen da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha! Ingen som stoler på ham her inne? 😄

Jeg tror på ham, jeg! Men jeg tror kanskje han overdriver i helgene. Da spiser han gjerne fem boller, en tung indisk middag med store porsjoner og sjokolade. Kanskje det rett og slett sprenger kaloribudsjettet?

Anonymkode: fd783...b38

Du vet at 5 boller fort kan være 1500 kalorier bare der? En lørdag med "fri flyt" kan fort ødelegge for hele uken + mer! Anbefaler heller da å spise litt mer hver dag slik at man ikke tar helt av når lørdagen endelig kommer! 

(Må også nevne at når jeg kalorilogger en indisk middag så blir det fort 900 kalorier, og det er kun 1 middels sort porsjon!)

Endret av RosaSofa
La til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...