Gå til innhold

Toåringen min har fått hull i tannen, hjelp, langt innlegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:) 

Jeg skal jo innrømme at jeg er kjemperedd. Jeg leste en artikkel fra Aftenposten, hvor en sier at det burde være rutine å melde fra til barnevernet dersom små barn har tannråte. Dette skremmer meg. Jeg er alltid åpen for råd, men det hele skremmer meg. 

Vi har allerede gjort grep i hjemmet da dette var en virkelig oppvekker. Ingen skit i ukedagene! Vi drikker heldigvis sjeldent juice, det går for det meste i vann. Og cola. Så nå får brus og sjokolade vente til lørdager. Det blir bra for oss voksne også. Jeg får ikke gjort så mye mer med tannpussen, jeg har gjort mitt beste.. Jeg tok litt ekstra krem på børsten idag og pusset ekstra lenge  og lot henne fortsette med den etterpå. 

(Har også bestilt bok om besøk til tannlegen og skal kontakte tannlegen, så ja..må forberede den lille godt, og håpe at tannlegen er like rolig som din.. kanskje jeg skulle tatt med henne til min?) 

Anonymkode: 93a7a...fc2

Det jeg har hevet ut i teksten - jeg vil tro at dette gjelder hvis barnet har mange råtne tenner og masse hull, ikke bare et hull som har kommet før innkalling. Men igjen, så er det mange årsaker til at man får hull. Svake tenner, svak emalje, pusser ikke tennene skikkelig, pusser ikke tennene i det hele tatt osv.

Min samboer har sterke tenner og jeg har svake tenner. Jeg får lett hull og i tillegg så gnisser jeg tenner om natten, som er med på å slite ned tennene og gjøre de sprø. Våre barn har kanskje middels tenner vil jeg si. De har ikke fått mer hull enn andre, men iallefall to av dem fikk hull når de var små. Og vi pusset tennene deres skikkelig og brukte fluortabletter i tillegg. Tannlegen gjorde ingenting i forhold til bekymring til barnevernet. 

Så jeg tror du kan ta det helt rolig og puste med magen :hug: Ta kontakt med tannlegen den dag i dag og få time. Det kommer nok til å gå helt bra, skal du se. Og spør tannlegen om det er noe mer dere kan gjøre i forhold til tannpussing for å forbedre metoden og unngå nye hull. 

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...