Gå til innhold

Toåringen min har fått hull i tannen, hjelp, langt innlegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men altså...  Hadde ikke falt meg inn å bekymre meg for barnevernet om jenta mi fikk hull i tennene 🙄 Noen har bare svake tenner, meg selv inkludert. 

(Ps Fluortabletter kan gis fra 6 mnd, minste dosen)

Anonymkode: edaad...4e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les den + Karius og Baktus-boka ofte for barnet.

En liten digresjon. Jeg så filmen om Karius og Baktus flere ganger da jeg var barn. Jeg syntes så synd på dem siden de ville sulte ihjel om man pusset tennene veldig godt, så på meg hadde den motsatt effekt ;)

Anonymkode: 7d3d0...5bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går bra :) Du later til å ha gode rutiner.

Anonymkode: 262e2...164

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og bestill time hos tannlege på mandag. Det viser at du tar det på alvor, noe tannlegen også vil se på som et pluss 😊 Det er mye verre å vente for lenge med å ta tak..

Anonymkode: 994e7...347

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet har slitt med refluks, enten stille refluks eller vanlig, så er det veldig ofte tennene er dårlige pga syren som kommer opp! 

Greit å vite. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En liten digresjon. Jeg så filmen om Karius og Baktus flere ganger da jeg var barn. Jeg syntes så synd på dem siden de ville sulte ihjel om man pusset tennene veldig godt, så på meg hadde den motsatt effekt ;)

Anonymkode: 7d3d0...5bd

Haha, samme synes sønnen min på 4 år 😅 han hadde mye mer sympati med Karius og Baktus enn med Jens 🙈 

Anonymkode: b29d9...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at en ikke skal pusse tenner, for det skal en. Men en kan vanskelig forhindre hull i tennene ved å være ekstra nøye med tannpussen. Det virker som trådstarter og enkelte andre har feil fokus. Det som er viktigst i den forbindelse, er å ta fluortabletter, og kutte ut søtsaker og sukker utenom de faste måltidene. På så små barn er dette helt foreldrenes ansvar, så det er deres feil om det blir hull.
Emaljefeil, som en nevnte over, forekommer sjelden på melkejeksler, så det er nok tannråte som ses.

Anonymkode: 1a21a...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ts her:) 

tusen takk for alle gode svar, og mye nyttig informasjon! Jeg er vel en av dem som er ekstra nervøs og kanskje noen ganger på grensen til hysterisk. Jeg skal sjekke ut dette med fluortabletter, og jeg skal innrømme at vi har kost oss mer enn nødvendig med sukkerholdig mat og drikke. 

Dette var en wakeup call. Fra nå av skal vi sette inn ekstra krefter i å kun ha sjokolade og brus på lørdag, i begrensende mengder. Dette er godt for oss voksne også. 

Også finner jeg ut av tannlegesystemet på mandag, om det er egen barnetannlege her i byen og om det er innkalling ved to år eller senere.. for hvis det er at hun må vente, så bestiller jeg timen uansett. 

håper det ordner seg. Jeg har ikke sett at hun har vondt eller noe, men siden hun biter på tannbørsten hver gang jeg pusser denne tannen, lurer jeg på om det er noe ubehag.... håper virkelig ikke det, stakkars liten..:/ 

Anonymkode: 93a7a...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går bra! Barnevernet kan du droppe å bekymre deg for. Helt uaktuelt at de blir blandet inn pga hull i en tann. Ring kommunens/bydelens offentlige tannklinikk til uken og rådfør deg. Skulle det være hull, eller antydning til hull er det smart å få fulgt det opp før det blir omfattende. Er det svak emalje kan tannlegen gjøre en fluorpensling. 

Med hensyn til forebyggende tiltak er god puss av voksne morgen og kveld MED fluortannkrem viktig. Vi har alltid gitt fluortablett om kvelden i tillegg. Ikke gi vann eller drikke etter kveldstannpuss som hovedregel, men la fluorrestene virke i munnen over natten. Viktig å unngå sure drikker (saft/juice/brus) utenom måltider. Gi vann som tørstedrikk.  Og aldri gi den type drikker på tåteflaske eller tutekopp da det forlenger tiden med syreangrep i munnen. 

Med disse enkle grep vil de aller fleste styre klar av store problem og slippe større skader på de underliggende permanente tennene. Dobbeltsjekk fluorinnhold i tannkremen og start med tabletter :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke at en ikke skal pusse tenner, for det skal en. Men en kan vanskelig forhindre hull i tennene ved å være ekstra nøye med tannpussen. Det virker som trådstarter og enkelte andre har feil fokus. Det som er viktigst i den forbindelse, er å ta fluortabletter, og kutte ut søtsaker og sukker utenom de faste måltidene. På så små barn er dette helt foreldrenes ansvar, så det er deres feil om det blir hull.
Emaljefeil, som en nevnte over, forekommer sjelden på melkejeksler, så det er nok tannråte som ses.

Anonymkode: 1a21a...a5d

Tror ikke lenger fluortabletter en generell anbefaling til barn. 

Anonymkode: 2163e...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, ts her:) 

tusen takk for alle gode svar, og mye nyttig informasjon! Jeg er vel en av dem som er ekstra nervøs og kanskje noen ganger på grensen til hysterisk. Jeg skal sjekke ut dette med fluortabletter, og jeg skal innrømme at vi har kost oss mer enn nødvendig med sukkerholdig mat og drikke. 

Dette var en wakeup call. Fra nå av skal vi sette inn ekstra krefter i å kun ha sjokolade og brus på lørdag, i begrensende mengder. Dette er godt for oss voksne også. 

Også finner jeg ut av tannlegesystemet på mandag, om det er egen barnetannlege her i byen og om det er innkalling ved to år eller senere.. for hvis det er at hun må vente, så bestiller jeg timen uansett. 

håper det ordner seg. Jeg har ikke sett at hun har vondt eller noe, men siden hun biter på tannbørsten hver gang jeg pusser denne tannen, lurer jeg på om det er noe ubehag.... håper virkelig ikke det, stakkars liten..:/ 

Anonymkode: 93a7a...fc2

Du ringer skoletannlegen, det er de som har ansvaret for barn. De starter som oftest med første kontroll på 3 åringer. Men bare ring dem og forklar. Du får nok time fort. 

Anonymkode: 2c8e6...e1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, ts her:) 

tusen takk for alle gode svar, og mye nyttig informasjon! Jeg er vel en av dem som er ekstra nervøs og kanskje noen ganger på grensen til hysterisk. Jeg skal sjekke ut dette med fluortabletter, og jeg skal innrømme at vi har kost oss mer enn nødvendig med sukkerholdig mat og drikke. 

Dette var en wakeup call. Fra nå av skal vi sette inn ekstra krefter i å kun ha sjokolade og brus på lørdag, i begrensende mengder. Dette er godt for oss voksne også. 

Også finner jeg ut av tannlegesystemet på mandag, om det er egen barnetannlege her i byen og om det er innkalling ved to år eller senere.. for hvis det er at hun må vente, så bestiller jeg timen uansett. 

håper det ordner seg. Jeg har ikke sett at hun har vondt eller noe, men siden hun biter på tannbørsten hver gang jeg pusser denne tannen, lurer jeg på om det er noe ubehag.... håper virkelig ikke det, stakkars liten..:/ 

Anonymkode: 93a7a...fc2

Den offentlige tannhelsetjenesten tar seg av  alle barn 0-18 år. Barn blir innkalt fra fylte 3 år, men utenom dette står man fritt til å bestille time til barnet sitt når som helst ved behov.

Anonymkode: 94162...c35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan men se hull så enkelt? 

Anonymkode: bd02d...c14

Selvsagt kan man det, om hullet sitter slik til at det er synlig når man kikker inn i munnen ved tannpuss. F.eks. er det jo lett å se en svart flekk eller prikk (hull/karies) i tyggeflaten på en jeksel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Selvsagt kan man det, om hullet sitter slik til at det er synlig når man kikker inn i munnen ved tannpuss. F.eks. er det jo lett å se en svart flekk eller prikk (hull/karies) i tyggeflaten på en jeksel. 

Alle sorte flekker eller prikker er likevel ikke karies.

Anonymkode: 94162...c35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle sorte flekker eller prikker er likevel ikke karies.

Anonymkode: 94162...c35

Stort sett så er det vel det, eller begynnelsen til et hull. 

For eksempel står det ingenting her om at brune eller svarte prikker og flekker kan være noe annet enn karies.

"

I begynnelsen kan det være få symptomer på hull i tennene, men som prosessen utvikler seg vil du som oftest oppleve følgende symptomer:

  • Tannpine.
  • Smerte fra å spise noe veldig kaldt, varmt eller søtt.
  • Økt følsomhet i tennene.
  • Hull i tennene (nedenfor er hullets utvikling illustrert).
  • Ubehagelig, dårlig ånde.
  • Ubehagelig smak i munnen.
  • Synlige brune, svarte eller grå flekker på tennene.
  • Smerte når du biter.
  • Betennelse rundt tannen. "
Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 hours ago, AnonymBruker said:

Men altså...  Hadde ikke falt meg inn å bekymre meg for barnevernet om jenta mi fikk hull i tennene 🙄 Noen har bare svake tenner, meg selv inkludert. 

(Ps Fluortabletter kan gis fra 6 mnd, minste dosen)

Anonymkode: edaad...4e2

Skal ikke gis om man bruker tannkrem med flour i 

Anonymkode: 51928...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sier ikke at en ikke skal pusse tenner, for det skal en. Men en kan vanskelig forhindre hull i tennene ved å være ekstra nøye med tannpussen. Det virker som trådstarter og enkelte andre har feil fokus. Det som er viktigst i den forbindelse, er å ta fluortabletter, og kutte ut søtsaker og sukker utenom de faste måltidene. På så små barn er dette helt foreldrenes ansvar, så det er deres feil om det blir hull.
Emaljefeil, som en nevnte over, forekommer sjelden på melkejeksler, så det er nok tannråte som ses.

Anonymkode: 1a21a...a5d

Fluortablett skal ikke gis om man bruker tannkrem med flour 

Anonymkode: 51928...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fluortablett skal ikke gis om man bruker tannkrem med flour 

Anonymkode: 51928...2cc

Jasså? Kilde?

Anonymkode: 94162...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den offentlige tannhelsetjenesten tar seg av  alle barn 0-18 år. Barn blir innkalt fra fylte 3 år, men utenom dette står man fritt til å bestille time til barnet sitt når som helst ved behov.

Anonymkode: 94162...c35

Jeg søkte opp den offentlige tannhelsetjenesten i kommunen jeg bor, hvor de skriver at det er de som er oppsøkende, og tar de ikke kontakt som de skal, må jeg kontakte dem og jeg fant ingen telefonnr på siden. Er det innafor å ringe helsestasjonen for kontaktinfo? 

Beklager avsporing, men ja.. Jeg satt litt fast..

Anonymkode: 93a7a...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...