Gå til innhold

Navnet Gudrun


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg klarer ikke se for meg en liten baby som heter Gudrun. En eldre dame derimot...

Anonymkode: b7bf1...368

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudrun er i samme klasse som Bergljot og Olga. Oldemornavn, men skikkelig usjarmerende. 

Anonymkode: 9d1fe...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns sånne White trash navn som Lykke-Angelica er fæle, men det betyr ikke at alle oldeforledrenavn som Gudrun er fine! Nei takk.. 

Anonymkode: a20a9...e01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint. Og oldemornavn er på vei inn, ja, selv om Gudrun sikkert ikke blir blant de mest populære med det første. 

Det er vel et navn av typen en del absolutt ikke liker. Jeg syns forøvrig det er kjipt at voksne folk kaller navn stygge. Det er typisk at de som liker nyere navn skal snakke nedsettende om gamle norske eller norrøne navn, og motsatt. Jeg er Gudrun-fan, og hadde ikke kalt barnet mitt Lykke Angelica, eller Leah Cordelia, men jeg ville aldri sagt at de barna som heter det har stygge navn (ikke syns jeg at de er stygge heller, forsåvidt, det er bare ikke den typen navn det er naturlig for meg å velge). 

Anonymkode: 712f5...9e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemoren min het Gudrun. Jeg var utrolig glad i henne og savner henne mye, og skulle gjerne kalt opp en eventuell datter etter henne. Men det kommer nok ikke til å skje siden det rett og slett ikke er et navn som jeg liker...

Anonymkode: c7558...0c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tolerere mange navn altså, men akkurat Gudrun er jo et sånt navn som blir tulla litt med og. Type man kan si "Gudrun på 90 ute og går" (haha) hvis man faller på isen osv. 

Anonymkode: 11c63...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudrun er fint! Jeg vil gjerne bruke Dagmar, men mannen er ikke med på det. :(

Anonymkode: 94c1c...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan tolerere mange navn altså, men akkurat Gudrun er jo et sånt navn som blir tulla litt med og. Type man kan si "Gudrun på 90 ute og går" (haha) hvis man faller på isen osv. 

Anonymkode: 11c63...e97

For 50 år siden mente man det samme om navnet Sofie... 

Navn går i moter, og unger blir vant til alt, det er verre med de voksne...

Anonymkode: ed28f...4d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke se for meg en liten baby som heter Gudrun. En eldre dame derimot...

Anonymkode: b7bf1...368

Nå er man ikke baby så lenge, da.  Heller et voksennnavn på en baby, enn et babynavn som voksen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke se for meg en liten baby som heter Gudrun. En eldre dame derimot...

Anonymkode: b7bf1...368

Eldre damer har også vært babyer en gang. Baby tiden forsvinner fort, da det bare er for en kort stund.

Anonymkode: 4b711...a0f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Min grandtante het Gudrun. Synes det var og er helt greit det :sleep: 

(Med noen unntak så synes jeg dissing av navn er kleint når man er over barneskolealder. Det er jo faktisk med på å starte mobbing, og voksne bør egentlig vite bedre). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner flere jenter som nå går i barneskolen som heter Gudrun. Gammelt flott navn. 

Anonymkode: e55ac...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gudrun er fint! Jeg vil gjerne bruke Dagmar, men mannen er ikke med på det. :(

Anonymkode: 94c1c...9a3

Jeg liker Gudrun, og det samme med Dagmar! Syns det er så herlig å høre noen velge jentenavn som ikke er så innmari søte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er fint. Og oldemornavn er på vei inn, ja, selv om Gudrun sikkert ikke blir blant de mest populære med det første. 

Det er vel et navn av typen en del absolutt ikke liker. Jeg syns forøvrig det er kjipt at voksne folk kaller navn stygge. Det er typisk at de som liker nyere navn skal snakke nedsettende om gamle norske eller norrøne navn, og motsatt. Jeg er Gudrun-fan, og hadde ikke kalt barnet mitt Lykke Angelica, eller Leah Cordelia, men jeg ville aldri sagt at de barna som heter det har stygge navn (ikke syns jeg at de er stygge heller, forsåvidt, det er bare ikke den typen navn det er naturlig for meg å velge). 

Anonymkode: 712f5...9e5

Dette er vel mer et bestemornavn og ikke gammelt nok til at folk ikke kjenner gamle folk som lever i dag som heter det. 

Anonymkode: e606b...132

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel mer et bestemornavn og ikke gammelt nok til at folk ikke kjenner gamle folk som lever i dag som heter det. 

Anonymkode: e606b...132

Etterson Gudrun var på topp rundt 1910 vil jeg absolutt kalle det et oldemornavn, om ikke tippoldemornavn.

Anonymkode: ed28f...4d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sjekk ssb.no/navn og søk på Gudrun, så får du opp en graf der du vil se at navnet hadde en topp rundt 1910, for så å synke gradvis. Etter 1950 har navnet nesten ikke vært i bruk. De fleste besteforeldre til små barn nå er vel født på 1950-60-tallet, så Gudrun var vel et vanlig navn på deres besteforeldre. Blir tippoldemor til dagens barn, m.a.o.

AB over.

Anonymkode: ed28f...4d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...