Gå til innhold

Hvorfor er det så mye fokus på å spare til pensjons alder.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere mennesker fører til et minst like stort miljøproblem som økt luksusforbruk per person. Det blir flere mennesker som skal kjøre bil, varme boligen og reise på ferie.

Effektivisering hjelper litt, men som du sier har også prisene steget. Mye av den tilsynelatende økte effektiviteten er en illusjon som skyldes at det pøses oljepenger inn i økonomien. Det gjør at BNP stiger fordi alt blir dyrere, men en sykepleier får ikke gjort så mye mer selv om hun får 50% mer lønn. Hun får heller ikke mer til overs når boligprisene stiger med opptil 10% i året.

Anonymkode: 5f4f5...510

Effektiviseringer handler ikkje om å  la folk få mer i lønningsposen  og presse  dem til å   jobbe  hurtigere og  mere  ,men det handler mer  om å  la folk  jobbe smartere.    Norge er på byråkratitoppen i blandt mange land,  og som . bidrar sterkt til å svekke effekttiviseringen, og verdisakpningen.   Idag bruker en lege , sykepleier mer tid på admin. oppgaver en å ta seg av syke mennesker og slik bør det selvsagt ikkje vere.   Byråkratiet har imidlertid  fått makt i Norge, og det er byråkratene og ikkje politikerne som styrer landet .  

Idag finner man forøvri  boliger både i Danmark og Sverige til en brøkdel av prisnivået i Norge, og til  en akseptabel standard.   Kanskje ikkje  utan grunn mange av innbyggerne i våre naboland  legger merke til stormannsgalskapen som har endret  vårt kostnadsnivå .  

Hadde S. jensen vert finansminister i  Norge på 50-60-70 tallet, så hadde Norge vert konkurs forlengst. 

 

 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt tullete at vi har et pensjonssystem som er bygget på pyramideprinsipper. Alt står og faller på at det hele tiden blir rekruttert inn flere betalere enn det allerede er medlemmer. Før eller siden vil dette kollapse, akkurat som alle andre pyramider. Og det er de som kom sist inn som betaler den høyeste prisen.

Hele ordningen må skrotes og bygges opp på nytt på et prinsipp om den krona som blir trukket fra lønna di til pensjon går ut igjen til deg i pensjon. En sånn individuell ordning gjør at man selv er ansvarlig for egen pensjon (som i dag), samt at man slipper å hele tiden rekruttere inn flere medlemmer som skal betale for eksisterende medlemmer som pyramider.

Anonymkode: 8477b...c9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt tullete at vi har et pensjonssystem som er bygget på pyramideprinsipper. Alt står og faller på at det hele tiden blir rekruttert inn flere betalere enn det allerede er medlemmer. Før eller siden vil dette kollapse, akkurat som alle andre pyramider. Og det er de som kom sist inn som betaler den høyeste prisen.

Hele ordningen må skrotes og bygges opp på nytt på et prinsipp om den krona som blir trukket fra lønna di til pensjon går ut igjen til deg i pensjon. En sånn individuell ordning gjør at man selv er ansvarlig for egen pensjon (som i dag), samt at man slipper å hele tiden rekruttere inn flere medlemmer som skal betale for eksisterende medlemmer som pyramider.

Anonymkode: 8477b...c9e

Helt enig. Her burde oljepenger eventuelt brukes som en buffer og så burde systemet vært endret over en 15-20 års periode slik at folk hadde fått mulighet til å tilpasse seg situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Det er jo når en er ung man trenger penger. Når du blir pensjonist så har du kanskje nedbetalt bolig å er du heldig kanskje du arver noen kroner. Hvorfor er dere så opptatt av å spare til pensjon? Har dere ikke bolig lån å nok av andre utgifter?

Anonymkode: 59c11...8bc

Underliggende årsak er jo stor usikkerhet om hvordan pensjonssystemet vil overleve framtiden. Ja vi har oljefond i baklommen, men hva hjelper det når dagens forpliktelser allerede overstiger dette? Det sier jo faktisk mye når de siste års politikere har klart å føre en politikk som gjør at selv 5 000 000 000 000,- på bok ikke kan dekke den framtidige regningen. For å si det sånn: Ser ikke bort i fra at norsk politikk på disse områdene blir et skoleeksempel for framtidige stater på hva man ikke skal gjøre i framtiden..

Men enklere sett:

For meg som er i tredveårene er det ca 30 år til pensjonsalderen. Enkle motivasjonsfaktorer for min del, basert på historisk avkastning, enkel matematikk og sunn fornuft, er :

- Summen man sparer i et aksjefond/indexfond i dag er ca 10x det beløpet om 30 år (ved 8% avkastning - historisk sett har denne faktisk vært over 10%..). Etter det er inflasjonsjustert blir det ca 5-6X. Med andre ord: sparer jeg 1000 i dag er det ca 5-6 000 kr å bruke som pensjonist. Dette er da en to-ukers ferie utenom sesong (og jeg er jo pensjonist), 5-6x ut å spise med min bedre halvdel i Norge, 1 måneds boligutgifter osv..

- Sparer man eksempelvis 1000 kr måneden fra man er ca 30 til 40 år i fond og stopper vil man fremdeles ha mer på fondskonto som 70 åringen enn den som starter når h*n er 40 og sparer til h*n er 70. Renters rente effekten trenger tid for å være god.

- Ved å spare tidlig i livet "sparer" jeg meg for å spare mer senere i livet. Jeg vil heller ha en økonomisk belastningskurve som begynner å avta rundt 45-50 (fordi jeg ligger foran skjemaet for pensjonssparing) enn å være en av dem som må spare "alt" fra jeg er 55-70. 

- Jeg sparer ikke mer enn at jeg ligger i rute for å bli gjeldsfri i god tid før pensjonsalder. Det hjelper ikke å ha en fin fondskonto hvis gjelden til banken er vel så stor - og kanskje renten er langt fra så fordelaktig i framtiden?

- Det jeg sparer skal ikke gå på bekostning av noe jeg virkelig vil ha. Altså: Jeg går gjerne ut og koser meg på byen. Jeg tenker dog likevel over hva som gir meg noe med den byturen. Koser meg stort i venners lag med en god middag og 4-6 øl, men tar jeg nattbussen hjem framfor taxi, dropper nattmat og den siste runden med shots 3 min før baren stenger.. vel da er det fort 6 - 700 spart uten at jeg egentlig har ofret noe. Rett og slett handler det om å bruke pengene der man får valuta eller behov. De pengene som da er igjen er det "lett" å forsvare at man setter til siden for senere bruk.

Alt i alt er det også et aspekt med at man bygger seg opp en reserve som gir trygghet for framtiden. Jeg har for lenge siden skjønt at ikke alle tenker slik - og det er helt greit. Jeg for min del sover bedre og stresser mindre når jeg vet at jeg er sikret.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår litt hva du mener. Vi sparer en god del tusenlapper hver mnd i pensjon og vurderte å øke dette. Da fikk vi beskjed av banken at de ikke anbefalte dette. Vi vil være gjeldfrie før vi går av med pensjon, og vil derfor ikke sitte med så mye mindre i mnd enn hva vi gjør i dag. I tillegg sitter vi da på store eiendeler som vi sannsynligvis vil selge litt unna når den tid kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hele ordningen må skrotes og bygges opp på nytt på et prinsipp om den krona som blir trukket fra lønna di til pensjon går ut igjen til deg i pensjon. En sånn individuell ordning gjør at man selv er ansvarlig for egen pensjon (som i dag), samt at man slipper å hele tiden rekruttere inn flere medlemmer som skal betale for eksisterende medlemmer som pyramider.

Anonymkode: 8477b...c9e

Vitsen med folketrygden er den samme som for resten av velferdsstaten. Den skal være for alle, ikke bare de som har penger.

Anonymkode: 5f4f5...510

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Effektiviseringer handler ikkje om å  la folk få mer i lønningsposen  og presse  dem til å   jobbe  hurtigere og  mere  ,men det handler mer  om å  la folk  jobbe smartere.    Norge er på byråkratitoppen i blandt mange land,  og som . bidrar sterkt til å svekke effekttiviseringen, og verdisakpningen.   Idag bruker en lege , sykepleier mer tid på admin. oppgaver en å ta seg av syke mennesker og slik bør det selvsagt ikkje vere.   Byråkratiet har imidlertid  fått makt i Norge, og det er byråkratene og ikkje politikerne som styrer landet .  

[...]

Som lærer må jeg da si at samfunnet/systemet har feilet. Jeg jobber kanskje bittelitt smartere enn tidligere,  men også mye mer. Om politikere virkelig vil, kan de kutte i de administrative oppgavene (bl.a. dokumentasjonskrav) vi stadig blir pålagt å gjøre. Politikere har mye makt, og de må tørre å bruke den makten for å få den unødig byråkrati.

Anonymkode: 5dada...6b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vitsen med folketrygden er den samme som for resten av velferdsstaten. Den skal være for alle, ikke bare de som har penger.

Anonymkode: 5f4f5...510

Men velferdsstaten blir ikke bedre av at man har et dårlig system. Å skyve regningen foran seg ved å anta at fremtidige generasjoner tar regningen er ulogisk og oppskriften på ulykke. 

Med som eventuelt ikke kan betale inn noe selv, får da heller et form for minsteinnskudd fra staten. Fordelen med dette er at man tar regningen fortløpende istedenfor at neste generasjon må bære alt på sine skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig, de som baserer seg på hjelp fra staten til å overleve etter et helt arbeidsliv, har enten vært ekstremt uheldige, eller lite smarte med penger. 

Tenk så deilig å ha muligheten til å pensjonere seg som 40-åring pga smarte valg tidlig i livet? Fortsett å jobbe kan man gjøre ved ønske, eller reise, bruke tiden på familie, hobbyer og andre ting. Det krever ikke veldig store økonomiske ofringer heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vitsen med folketrygden er den samme som for resten av velferdsstaten. Den skal være for alle, ikke bare de som har penger.

Anonymkode: 5f4f5...510

Vi har jo allerede et ansvar for egen pensjon. Det er derfor alle eksperter ber nordmenn om å spare i pensjon, fordi det offentlige ikke kommer til å ha råd til betale pensjon til folk.

Akkurat nå er vi en periode hvor vi blir bedt om å sørge for egen pensjon, samtidig som at vi betaler for den forrige generasjonens pensjon gjennom skatt.

Skal man sørge for egen pensjon så bør inntektsskatten som arbeidsgiver trekker deles opp i to. F.eks 15 i ordinær skatt og 7% til tvungen pensjonsparing. Totalt 22% som i dag. Staten klarer seg med 15% inntektsskatt fordi de ikke lenger må betale pensjon til folk.

Det vil si at de som ikke jobber vil slite. Men sånn er det i dag allerede. De som ikke jobber må leve på sosialen. Ingen endring der.

Anonymkode: 8477b...c9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kommer til å spare til leilighet før boligen er nedbetalt. Nedbetaler heller den raskere hvis jeg har mulighet. Mulig jeg vil spare i fond etter hvert, men prioriterer nok gjeld når renta er lav.

Jeg kommer dessuten til å arve, og selv om jeg ikke helt vet hvor mye antar jeg mellom 1,5 - 2 millioner. Innen jeg er pensjonist er nok dessverre foreldrene mine døde, og da har jeg arven. Jeg tror jeg fint kan droppe pensjonssparing og likevel ha en del igjen til evt. barn.

 

Anonymkode: 50297...ad3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Det er jo når en er ung man trenger penger. Når du blir pensjonist så har du kanskje nedbetalt bolig å er du heldig kanskje du arver noen kroner. Hvorfor er dere så opptatt av å spare til pensjon? Har dere ikke bolig lån å nok av andre utgifter?

Anonymkode: 59c11...8bc

Enig med deg! Alle er hjernevasket til å spare til pensjonen, men folk glemmer; 

- lånet nedbetales på 25 år, dvs. at mange er gjeldsfrie før 50.

- mange arver.

- og sist men ikke minst; som pensjonist kan man selge sin store og dyre bolig, og kjøpe noe mindre og billigere. Da har man ofte frigitt noen millioner som kan brukes til ''det gode liv''.

Jeg synes det er sinnsykt at man skal spare til en aldersom, som ikke garantert kommer, da det er nå man lever og er frisk!

Anonymkode: 6afe4...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg! Alle er hjernevasket til å spare til pensjonen, men folk glemmer; 

- lånet nedbetales på 25 år, dvs. at mange er gjeldsfrie før 50.

- mange arver.

- og sist men ikke minst; som pensjonist kan man selge sin store og dyre bolig, og kjøpe noe mindre og billigere. Da har man ofte frigitt noen millioner som kan brukes til ''det gode liv''.

Jeg synes det er sinnsykt at man skal spare til en aldersom, som ikke garantert kommer, da det er nå man lever og er frisk!

Anonymkode: 6afe4...407

Jeg er også enig. Jeg trenger de midlene jeg har nå for å opprettholde det jeg har investert i. Jeg kommer til å arve og bli gjeldfri og mer til. Ser ingen grunn til å sitte å spare mildler jeg NÅ. 

Tenker også å kjøpe noe å leie ut med arv slik at jeg kan ha en sikker jevn inntekt. HVIS jeg skulle bli gammel. Mange blir nemlig aldri det. 

Endret av Perle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Perle skrev:

Jeg er også enig. Jeg trenger de midlene jeg har nå for å opprettholde det jeg har investert i. Jeg kommer til å arve og bli gjldri og mer til. Ser ingen grunn til å sitte å spare mildler jeg TRENGER nå. Tenker også å kjøpe noe å leie ut med arv, slik at jeg kan ha en sikker jevn inntekt HVIS jeg skulle bli gammel. Mange blir nemlig aldri det. 

Utleiebolig er også gull verdt og et veldig bra tips 👍👍👍

Anonymkode: 6afe4...407

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg «kastet» bort 20 årene på noe studier, jobb og masse reising. Fikk litt angst av å tenke på en fremtid som minste-pensjonist. 

Jeg eier ikke egen bolig så blir anbefalt å heller spare til Ek enn pensjon. 

Hva tenker man om det? 

Er 33. 

Anonymkode: a1b89...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som lærer må jeg da si at samfunnet/systemet har feilet. Jeg jobber kanskje bittelitt smartere enn tidligere,  men også mye mer. Om politikere virkelig vil, kan de kutte i de administrative oppgavene (bl.a. dokumentasjonskrav) vi stadig blir pålagt å gjøre. Politikere har mye makt, og de må tørre å bruke den makten for å få den unødig byråkrati.

Anonymkode: 5dada...6b5

Ja, samfunnet har utvilsamt feilet.   Dei aller fleste jobber  både  smatere og enklere idag en tidligere.  men samtidig jobber mange mye mer.    I  det   private  næringsliv  er  "levering på tid "     og   " pris"  som er  avgjørende for  inngåelse av  en kontrakt eller ikkje      Og som  eit ledd i  en effektivisering  /  innsparingprosess   så kuttes det i  faste stillinger, og heller bassert  på   innleie på midlertidig stillinger v/ behov.    Konsekvensen blir m.a. pålegg om mye overtidsarbeide  for å overholde leveringstider     

Noen politikere hevdet under valgkampen  at om de bare  fekk "makten" så skulle de etterhvert  sørge for  avbyråkratisere,  men selvsagt bare fagre og  falske valgløfter.    Politikerne ønsker selvsagt ikkje å kutte i de administrative oppgaver ettersom de vet at  byråkratene  utgjer ein stor del av sysselsettingen i Norge, og  de administerer lover og regler som  Politikerne  vedtar , og  de ikkje heilt skjønner  konsekvensen av.  

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En av grunnene jeg sparer til pensjon er at jeg er en av de uheldige menneskene som ikke kommer til å arve en krone fra mor og far (de har ingenting). Jeg har jo venninner som kommer til å arve minst 1 million fra hver av foreldrene, så da skjønner jeg jo i større grad hvorfor de ikke sparer eller sparer mindre. Og har man foreldre med mye penger så har man gjerne også fått kjøpt leilighet som student, og fått med seg den utrolige prisstigningen som har vært de siste årene. Selv sitter jeg fremdeles her og sparer til egenkapital, selv om jeg har jobbet deltid fra jeg var 17 år. 

Anonymkode: aeab4...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av grunnene jeg sparer til pensjon er at jeg er en av de uheldige menneskene som ikke kommer til å arve en krone fra mor og far (de har ingenting). Jeg har jo venninner som kommer til å arve minst 1 million fra hver av foreldrene, så da skjønner jeg jo i større grad hvorfor de ikke sparer eller sparer mindre. Og har man foreldre med mye penger så har man gjerne også fått kjøpt leilighet som student, og fått med seg den utrolige prisstigningen som har vært de siste årene. Selv sitter jeg fremdeles her og sparer til egenkapital, selv om jeg har jobbet deltid fra jeg var 17 år. 

Anonymkode: aeab4...9f4

Så mye vinner millionærene

Det skjer ikke meg, er det mange som tenker. Likevel viser statistikken at 6042 spillere har vunnet i Lotto siden oppstarten i 1986.

- Hvis det virkelig er sant, så er det helt fantastisk! Men jeg må roe meg ned, for nå bare skjelver jeg, utbrøt en av de tre heldige Lotto-millionærene forrige lørdag.

I snitt jubler tre spillere for sju rette hver eneste helg, og i snitt vinner de rundt 5 millioner kroner hver. 

Her bor Lotto-millionærer

Naturlig nok er det en sammenheng mellom folkerike fylker og antall Lotto-millionærer. Her er de fem fylkene som huser flest millionærer med sju rette.

  1. Akershus (648 Lotto-millionærer, flest bor i Bærum)
  2. Hordaland (597 Lotto-millionærer, flest bor i Bergen)
  3. Oslo (588 Lotto-millionærer)
  4. Rogaland (437 Lotto-millionærer, flest bor i Stavanger)
  5. Sør-Trøndelag (406 Lotto-millionærer, flest bor i Trondheim)

 

     De senere årene har mange vunnet ekstremt store summer  i Lotto.    Selvsagt hyggeleg å høre når noen vinner i Lotto, og kanskje blir det din tur neste gang. 

Mange av dagens ungdomer som bekymrer seg for økonomien  når de engang blir pensjonister.  Faktum  er at det finnes utvilsamt  mange "lottovinnere" innen den  komende genrasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg «kastet» bort 20 årene på noe studier, jobb og masse reising. Fikk litt angst av å tenke på en fremtid som minste-pensjonist. 

Jeg eier ikke egen bolig så blir anbefalt å heller spare til Ek enn pensjon. 

Hva tenker man om det? 

Er 33. 

Anonymkode: a1b89...57f

Det tenker jeg er lurt. Ha fokus på bolig før pensjon. Litt avhengig av hvor mye du tjener, men kanskje du kan sette et par hundrelapper i indeksfond mtp. på pensjon (samtidig som du sparer til EK)? Da har du ikke låst pengene, men du vil i løpet av 35 år få mye igjen for dem når du blir pensjonist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 21.58, AnonymBruker skrev:

For å ha noe å leve av når jeg blir pensjonist.

Anonymkode: a91ca...d87

Kanskje jeg er pessimistisk, men er ganske sikker på at jeg ikke når pensjonistalder. Det er så sannsynlig at et eller annet går galt på veien dit.

Økt risiko for farlige sykdommer som kreft og hjerteinfarkt, blant annet. Jeg syns flere og flere dør unge, i 50-åra osv..

Anonymkode: 3729f...5cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...