Gå til innhold

Hvorfor er det så mye fokus på å spare til pensjons alder.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man sparer til egen pensjon ved å nedbetale egen bolig. Jeg reiser og lever nå, lite sannsynlig jeg vil ha helse til det som pensjonist, så da selger man heller boligen og flytter til noe mindre og billigere.

Anonymkode: 88244...6f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke vil ende opp som mormor som lever av 11.000kr pr mnd, og knapt har råd til mat. 

Anonymkode: 05b91...86a

Da vil jeg tro hun har bostøtte eller er gjeldfri. Og da er 11.000 kr bra nok å leve av.

Anonymkode: b154e...dcc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg tro hun har bostøtte eller er gjeldfri. Og da er 11.000 kr bra nok å leve av.

Anonymkode: b154e...dcc

Min mormor hadde noenlunde det samme, ca. 13 000 kr på det meste, og det var vel inkludert bostøtte. Boliglån, og hadde knapt råd til mat, strøm og nødvendige klær. 

Anonymkode: 25b89...569

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 23.23, Traktor skrev:

Fordi vi som er unge i dag ikke bør regne med å få en krone fra staten når vi går av med pensjon. Dagens pensjonsordning har svært mange likhetstrekk med pyramidespill og er på ingen måte bærekraftig. Velferdsstaten er under enormt press og er heller ikke bærekraftig på sikt. Legg av penger mens du fortsatt har mulighet til det. 

Hva skal man legge av? Hvilke verdier står seg på sikt? Kanskje penger, kanskje gull, kanskje kobber, kanskje bolig, eller noe helt annet? Jeg har satset på bolig med ett saftig lån, men bolig er også ett pyramidespill.  Ett småbruk ute i en fjord er muligens en tryggere investering. Da kan du finne mat i havet og på jordet og klare deg med veldig lavt pengeforbruk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Miewyn77 skrev:

Pensjonen fra folketrygden (dvs den du får resten av livet når du pensjonerer deg) er minmum 153 514, og maks 249 000. Hvor mange vil ha en god pensjonstilværelse på det? Mye fritid og lite midler til reise, hobby, kos.. Og det er med dagens ordninger. I fremtiden vil det mest sannsynlig bli mindre til alle. Les denne artikkelen: https://www.abcnyheter.no/penger/2013/10/15/184266/hoy-lonn-gir-ikke-automatisk-toppensjon

 

Spar til pensjon når du har nedbetalt bolig til minst 60 %.

Så lite? Og det skattes av som lønn? Jeg har nedbetalt bolig med en del, og har råd til å spare litt, men før jeg når ev. pensjonsalder vil jeg være gjeldfri og bare ha fellesutgifter inkl. varme og varmt vann. Har sparepenger, men de taper i verdi hvert år, derfor har jeg kjøpt en liten hytte ved sjøen, men selv ikke den kan sørge for et liv i "luksus", men som forbruker er jeg bevisst og har ikke store utgifter generelt. 

Kan ikke se for meg at jeg vil klare meg på ti tusen som noen her inne nevnte. Man vil jo gjerne leve også, ikke bare ha til salt på bordet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg tro hun har bostøtte eller er gjeldfri. Og da er 11.000 kr bra nok å leve av.

Anonymkode: b154e...dcc

Nei Desverre er dette alt hun har å leve for. De har leid bolig i alle år, så har ikke noe å selge heller. Og morfar har arvet henne masse forbruksgjeld som hun må betjene på disse 11.000 i tillegg. 

Anonymkode: 05b91...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei Desverre er dette alt hun har å leve for. De har leid bolig i alle år, så har ikke noe å selge heller. Og morfar har arvet henne masse forbruksgjeld som hun må betjene på disse 11.000 i tillegg. 

Anonymkode: 05b91...86a

Da burde noen frarådet henne å skrive under på skifteerklæring...

Endret av TrollHunter
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne ansvar og sparer til egen pensjon, men da skal skattettrykket også betydelig ned. Hvorfor skal jeg betale for forrige generasjons pensjon samtidig som jeg må sørge for min egen?

Anonymkode: 8477b...c9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar gjerne ansvar og sparer til egen pensjon, men da skal skattettrykket også betydelig ned. Hvorfor skal jeg betale for forrige generasjons pensjon samtidig som jeg må sørge for min egen?

Anonymkode: 8477b...c9e

Ja, det fikk du sagt det på en veldig enkel måte hva som har skjedd med pensjonen vår. Vi betaler dobbelt opp. 

Anonymkode: f7388...762

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Det er jo når en er ung man trenger penger. Når du blir pensjonist så har du kanskje nedbetalt bolig å er du heldig kanskje du arver noen kroner. Hvorfor er dere så opptatt av å spare til pensjon? Har dere ikke bolig lån å nok av andre utgifter?

Anonymkode: 59c11...8bc

Før i tiden var offentlig pensjon hoveddelen av pensjon til folk og den samlede pensjonen du fikk fra stat og arbeidsgiver overkommelig. Den var også garantert.

Folk slapp stort sett å tenke på pensjon så lenge de hadde jobbet lenge nok.

Etter pensjonsforliket, er statens andel småpenger, i praksis minstepensjon. Arbeidsgivers del er svært begrenset. I tillegg oppfordres du til å bryte garantien, for å sikre at den blir høy nok.

Pensjon har blitt ett viktig økonomisk spørsmål folk flest selv må ta ansvar for, og der de jobber i motbakke. Og bolig fremstår mindre og mindre lukrativt som pensjonssparing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei Desverre er dette alt hun har å leve for. De har leid bolig i alle år, så har ikke noe å selge heller. Og morfar har arvet henne masse forbruksgjeld som hun må betjene på disse 11.000 i tillegg. 

Anonymkode: 05b91...86a

Og ingen rundt henne hjalp henne da slik at hun ikke valgte å overta denne gjelda når hun ikke selv skjønte hvor idiotisk det var?

Anonymkode: 09855...dfa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer ikke til pensjon. Jeg betaler ned gjeld, så kan jeg daue.

Anonymkode: 5afb0...540

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pisspreik.

Norge har verdens største statlige investeringsfond (oljefondet)

Hvis Norge AS ikke har råd til å møte sine pensjonsforpliktelser så har heller ingen andre land i hele verden råd til å betale pensjon. Tror du virkelig på det? Ja i et dommedagsscenario kan alt skje, da settes de svake(eldre og utviklingshemmede) ut for å dø av seg selv. Kan jo selvfølgelig skje. Har sett mange science fiction filmer. Men hvis verden ikke går under så klarer Norge å møte sine pensjonsforpliktelser til folket. Så ta skremselspropagandaen din og stapp det et sted solen ikke skinner. 

Anonymkode: c7c48...2fa

La oss begynne med det første. Dagens pensjonsløsning er økonomisk bærekraftig. 

Mye av problemstillingen som presenteres, er knyttet til gammel løsning.

Det er en del reelle utfordringer på pensjon som kommer til å ramme eldre verden over, men det er ikke knyttet til den økonomiske soliditeten av norsk pensjon for nordmenn.

Oljefondet er alt brukt opp. Hele oljefondet forsvinner i etterslepet av den tidligere pensjonsløsningen. Dette er bakgrunnen for å kalle pensjonen for pyramidespill.

Problemet er at den nye pensjonen mangler viktige detaljer som må på plass, og at en god del mennesker i styrende posisjoner ikke forstår hva som er vesentlig i pensjon.

og DET er ekstremt farlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis Norge AS ikke har råd til å møte sine pensjonsforpliktelser så har heller ingen andre land i hele verden råd til å betale pensjon. Tror du virkelig på det?

Globalt sett har de fleste land i verden ikke noen pensjonsordning å snakke om, og i "rike" vestlige land blir de dårligere. Alle vil få noe i pensjon i Norge, men siden det fødes færre barn enn tidligere blir det bare 2 personer i jobb for hver pensjonist i stedet for 5 da pensjonsordningen ble opprettet. Penger til pensjonsutbetalinger kommer fra skatt fra de som er i jobb, så det bør være lett å skjønne at det må bli mindre penger til hver person. Det har vært en liknende utvikling i store deler av verden. Det hjelper heller ikke at vi i Norge har et stort antall innvandrere som jobber lite eller ingenting og koster velferdsstaten store beløp.

Det er ingen politikere som klarer å gjøre nevneverdige kutt i forbruk så lenge vi har et stort oljefond, og det fører til at uttaket av oljepenger øker for hvert år. Siden begynnelsen av 2000-tallet har bruken av oljepenger økt fra ca 50 mrd. til ca 250 mrd. Mye av dette skyldes trygder og pensjon. Så lenge ikke noen er villige til å kutte vil økningen fortsette, og snart overstige forventet avkastning på oljefondet.

Anonymkode: 5f4f5...510

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Hehosot

Jeg har betalt på studielånet mitt i over 20 år. Den tiden gikk jævlig fort! Nå setter jeg samme beløp til side for fremtidig pensjon. Tipper de litt over 20 åra går jævlig fort også. Men denne gangen er det jeg som tjener på effekten av renters rente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 15.3.2019 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Det er jo når en er ung man trenger penger. Når du blir pensjonist så har du kanskje nedbetalt bolig å er du heldig kanskje du arver noen kroner. Hvorfor er dere så opptatt av å spare til pensjon? Har dere ikke bolig lån å nok av andre utgifter?

Anonymkode: 59c11...8bc

Det utvilsamt viktigere å favorisere nedbetaling av boligjeld fremfor å sette av penger til pensjonsparing.     De fleste  unge i etableringsfasen har ikkje allverdens topplønner , og  kanskje mer en nok med å betjene gjeld fremfor å prioritere penger til pensjonsparing.   Den dagen ein er gjeldfri får ein romsligere økonomi, og bør ein tenke på å prioritere sparing til pensjon fremfor annet forbruk.    Kanskje har du en jobb i tillegg  som også tilbyr en god pensjonsavtale overfor sine ansatte.   Å " Gå inni en " pensjon m/ tyngende gjeld over seg kan i verste fall bety at du må jobbe lenger en du helst såg føre deg.   

Ein har selvsagt  ingen garantier for hvor lang tid ein holder ut i arbeidsmarkede, kanskje må ein på grunn av helse fratre før tenkt, og ikjje sikkert vi om nokre år har tilsvarende velferdsordninger som idag.  

Bank og finansnæringen er selvsagt intrs. i folk sine sparepenger,  og de tenker først og fremst på sine egne jobber.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sparer til pensjon fordi jeg er redd for å få forferdelig dårlig råd som pensjonist. Kanskje legges det ikke opp til at man skal kunne gå av tidligere enn 67 eller 70(!), og jeg tror ikke jeg orker å stå så lenge i arbeid. Kanskje gjør oppsparte midler at man kan pensjonere seg tidligere eller gå drastisk ned i stillingsprosent.

Jeg sparer i indeksfond til pensjon. Ved å spare i fond, står jeg friere til å omdisponere pengene enn om de er låst i et dyrt pensjonssparingsprogram hos banken.

Det er ikke store summen. Som nyutdannet var det et par hundrelapper i måneden, og nå er det noe mer. Men det er svært sannsynlig at pengene vil gi mer avkastning gjennom 30-40 år enn om jeg hadde rentene jeg betaler på boliglånet. Betaler også ekstra på boliglånet, bare så det er sagt.

Får jeg dødsdommen i en kreftdiagnose, kan jeg bruke pengene på det jeg vil, om det er å reise, betale ned mer på boliglånet eller noe annet.

 

Anonymkode: 5dada...6b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Globalt sett har de fleste land i verden ikke noen pensjonsordning å snakke om, og i "rike" vestlige land blir de dårligere. Alle vil få noe i pensjon i Norge, men siden det fødes færre barn enn tidligere blir det bare 2 personer i jobb for hver pensjonist i stedet for 5 da pensjonsordningen ble opprettet. Penger til pensjonsutbetalinger kommer fra skatt fra de som er i jobb, så det bør være lett å skjønne at det må bli mindre penger til hver person. Det har vært en liknende utvikling i store deler av verden. Det hjelper heller ikke at vi i Norge har et stort antall innvandrere som jobber lite eller ingenting og koster velferdsstaten store beløp.

Det er ingen politikere som klarer å gjøre nevneverdige kutt i forbruk så lenge vi har et stort oljefond, og det fører til at uttaket av oljepenger øker for hvert år. Siden begynnelsen av 2000-tallet har bruken av oljepenger økt fra ca 50 mrd. til ca 250 mrd. Mye av dette skyldes trygder og pensjon. Så lenge ikke noen er villige til å kutte vil økningen fortsette, og snart overstige forventet avkastning på oljefondet.

Anonymkode: 5f4f5...510

Du har utvilsamt eit poeng i at det fødes færre barn idag en tidligere, og eit poeng i at det  etterhvert  blir   2 personer i jobb for hver pensjonist i motsettning til da det var 5  yrkesaktive for hver pensjonist som skulle bære skattekostnadende.   Kanskje bør Norge ta seg  råd til å favorisere en barnetallsauke fremfor å prioritere  den matrielle velstandsauken blandt folk flest, som utvisamt bidrar til eit miljøproblem .  Politikerene må snart begynne å tenke på hva ein skal leve av på fastlandsnorge  når  oljealderen tar slutt.     

Att antall sysselsette pr. antal pesnjonister er eit dårleg  samanlignesgrunnlaget  og  etter min oppfattning "heilt på tryne" ettersom ny teknologi og effektiveisering har endret   antall sysselsette, medan inntjeningen er blitt  formidabel.   

Det meste av oljefondet  / pensjonsfondet er  idag plassert i aksjer, og ingen vet hva som kommer til å skje der på sikt.   Den største utfordringen er at Norge har idag eit ekstremt  høyt kostnadsnivå  som mange etterhvert er begynt å få føle følgende av,men sålangt har vi hatt eit  velferdssystem som kan vise seg tungt å bære på sikt.    Utan oljeinntektene hadde vi  utvisamt hatt eit heilt annet utgangspunkt for vår velferd en idag.              

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man sparer til egen pensjon ved å nedbetale egen bolig. Jeg reiser og lever nå, lite sannsynlig jeg vil ha helse til det som pensjonist, så da selger man heller boligen og flytter til noe mindre og billigere.

Anonymkode: 88244...6f0

Og  hvilke  forventer har du  til at dine drømmer skal gå  i oppfyllelse ?    Mange pensjonister som  idag velger  å flytte over i leiligheter på gr. av sviktende helse må desv.  ta seg opp nye lån  for å finansiere inngangsbilletten til sin nye bo-enhet.   Og konsekvensen er blitt at mange pensjonister pådrar seg høye bo-kostnader så pensjonen rekker knapt til å betale faste utgifter. 

       

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym Bruker said:

Kanskje bør Norge ta seg  råd til å favorisere en barnetallsauke fremfor å prioritere  den matrielle velstandsauken blandt folk flest, som utvisamt bidrar til eit miljøproblem

Flere mennesker fører til et minst like stort miljøproblem som økt luksusforbruk per person. Det blir flere mennesker som skal kjøre bil, varme boligen og reise på ferie.

45 minutter siden, Anonym Bruker said:

Att antall sysselsette pr. antal pesnjonister er eit dårleg  samanlignesgrunnlaget  og  etter min oppfattning "heilt på tryne" ettersom ny teknologi og effektiveisering har endret   antall sysselsette, medan inntjeningen er blitt  formidabel.  

Effektivisering hjelper litt, men som du sier har også prisene steget. Mye av den tilsynelatende økte effektiviteten er en illusjon som skyldes at det pøses oljepenger inn i økonomien. Det gjør at BNP stiger fordi alt blir dyrere, men en sykepleier får ikke gjort så mye mer selv om hun får 50% mer lønn. Hun får heller ikke mer til overs når boligprisene stiger med opptil 10% i året.

Anonymkode: 5f4f5...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...