Gå til innhold

Sykt redd for at samboer skal fri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært samboere i 4 av de 6 årene vi har vært sammen og ingen av oss har hatt noe ønske om å gifte oss. Dette har vi snakket om flere ganger, både alvorlig og tullet med, men vi har alltid vært enige om at giftemål ikke er ønskelig.

Men nå tror jeg at han faktisk planlegger å fri! Jeg kan jo ta feil, for jeg har ikke mye å gå på. Men for å være føre var, hva i all verden skal jeg si? Hvis han faktisk frir så er det jo fordi han tror at jeg vil si ja, at det å gifte seg er noe jeg (også) har fått lyst til etter hvert. Men det har jeg ikke.. .hva skal jeg si? Må jo si nei, men hvordan si det? Er DRITREDD for å såre ham og at dette skal ende med brudd liksom. Ikke for å krisemaksimere og ta sorger på forskudd, men føler jeg er i en veldig vanskelig situasjon nå. 😟

Anonymkode: dea0a...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får bare bable litt om løst og fast, og finne en måte å peile samtalen inn på giftermål. Sånn "tilfeldigvis" nevner du at "Ja, hørte Guri skulle gifte seg neste år. Herregud, altså, at de gidder. Jeg er sååååå glad for at du og jeg IKKE skal gifte oss og at vi er enige om det! Kan nesten ikke tenke meg noe verre enn å gifte seg. Det er IKKE noe for meg altså!"

Du kan jo omformulere det til litt "snillere" måte og si det på kanskje, men likevel la din mening være klokkeklar så det ikke er noen tvil.

Har han da gått med planer om å kjøpe ring osv, så skrinlegger han forhåpentligvis de planene etter en sånn uttalelse.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det virker litt merkelig om han skal fri om dere har snakket om og er enig om at dere ikke ønsker å gifte dere. Gjør han det, så hadde jeg sagt du er veldig glad i han og ønsker å dele livet med han, men at ekteskap er ikke noe du ønsker. Hadde jeg vært i et forhold der begge var enig  om det, men jeg plutselig hadde forandret mening så hadde jeg tatt det opp, luftet tanken om det kunne være en mulighet allikevel men ikke plutselig kommet med et frieri og "forventet" å få ja, litt dårlig gjort det.

 

Anonymkode: 9b146...01d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker du å ikke gifte deg, eller kanskje spørsmålet heller er hvorfor ønsker du ikke å være gift? Det er den mest forpliktende samlivsformen, og kommer med et sett juridiske fordeler og forpliktelser (for ektefellene) som man ikke kan få på andre måter, blant annet retten til å sitte i uskiftet bo dersom den andre dør. Seremonien kan gjøres veldig liten (brudepar + forlovere) hvor mye mer dere ønske å gjøre ut av det er faktisk valgfritt.

Anonymkode: 0107f...30f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta det opp med ham på en ordentlig måte for å få avklart at du faktisk ikke har et ønske om å noensinne gifte deg med noen - og om han fortsatt deler det synet eller synes det blir for kjipt.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan gjøre det ved å dra alene sammen til utlandet eller noe liknende uformelt om du likevel ser for deg at det er ham livet ut - og han virkelig ønsker det.

Anonymkode: fc143...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer jo ikke nei! 

Stakkars mann. 

Forholdet blir aldri det samme igjen om du svarer nei. 

Anonymkode: 6a256...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer jo ikke nei! 

Stakkars mann. 

Forholdet blir aldri det samme igjen om du svarer nei. 

Anonymkode: 6a256...47f

Og hvordan tror du det blir hvis hun svarer ja og egentlig ikke ønsker det? 

Det er ingen menneskerett å få ja når man frir. 

Jiiz. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde en mann som var like romantisk

Anonymkode: 92dd6...41f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt tydelig fra til samboeren min at han ikke må finne på å fri, for jeg svarer i såfall nei. 

Anonymkode: 45695...7a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok ha giftet meg hvis det var veldig viktig for samboeren, men da hadde det vært noe vi hadde snakket om sammen og det hadde blitt i all enkelhet hos byfogd.  Min samboer hadde aldri funnet på å fri til meg, han vet at jeg synes det er en helt fjern tradisjon som bygger på et antikvarisk kvinnesyn!

 

Anonymkode: 2237b...678

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har ett eller annet prinsipp eller en gjennomtenkt begrunnelse for at ekteskap sånn generelt ikke er noe for deg, så kan du ignorere det følgende, men:

Hvis du ikke vil gifte deg etter 6 år, er du sammen med feil mann og du kaster bort tiden, både din og hans.

Anonymkode: 4af62...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han har ikke fridd, gjerne si at du har blitt litt bekymra om han endrer mening om det. "du, tanken slo meg i det siste og jeg er bekymret for (X) og (Y) osv. Dere har jo vært sammen såpass lenge og er trygge på hverandre for å være ærlig, så kjør på, legg alle kortene på bordet. 

Anonymkode: 6b237...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge han har ikke fridd, gjerne si at du har blitt litt bekymra om han endrer mening om det. "du, tanken slo meg i det siste og jeg er bekymret for (X) og (Y) osv. Dere har jo vært sammen såpass lenge og er trygge på hverandre for å være ærlig, så kjør på, legg alle kortene på bordet. 

Anonymkode: 6b237...de7

Sånn poenget mitt er at jeg synes helt ærlig å være for forsiktig og hinte for å være snill er litt for usikkert og kan fortsatt gi forhåpninger til noen grad. Tror fleste setter pris på brutal ærlighet, og det skal vel ikke være problem når det er ikke tidlig i forholdet, gir rom for forståelse og få snakket ut usikkerhet/bekymringer osv! 

Anonymkode: 6b237...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er grunnen til at du ikke vil gifte deg? Er du usikker på om du vil dele resten av livet med ham? Ikke det at vi på KG trenger å vite dette, men det trenger din samboer å få greie på. Hvis han planlegger å fri til deg, så er jo det en kjærlighetserklæring til deg. Han elsker deg så høyt, at han ønsker å dele resten av livet med deg og han vil formidle dette gjennom å fri til deg. Noe må jo ha gjort at han har endret mening med dette med ekteskap.

Jeg tror det eneste rette er at du tar en prat med ham. Hvis dette handler om et prinsipp for deg, så må han få vite at du aldri kommer til å gifte deg. Men det viktigste er at han vet hva du føler. Er du usikker på om han er den rette å dele livet med, så fortjener han jo å vite det også. Om du elsker han like høyt som han elsker deg, vil han sikkert bli glad for å høre det, til tross for at du ikke vil gifte deg. Vær tydelig. Da vil dere slippe mye usikkerhet og mange problemer. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hartroa skrev:

Hvis han planlegger å fri til deg, så er jo det en kjærlighetserklæring til deg. 

Det er jo ikke det hvis hun har sagt at hun ikke vil! Da er det i stedet en overkjørende og nedlatende handling som sier at hun ikke vet best hva hun selv vil, ikke klarer å kommunisere tydelig nok, ikke vet hva som er best for seg selv, osv. Det er skikkelig dårlig gjort.

 

Høres uansett ut som dere ikke er helt i kontakt med hverandres ønsker og følelser, TS. Kan bare anbefale deg å ta praten raskest mulig. 

Anonymkode: 4b7fa...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hartroa skrev:

Noe må jo ha gjort at han har endret mening med dette med ekteskap.

Det er nokså vanlig at menn blir helt desperate etter å gifte seg når dama ikke vil. Så det kan være så enkelt som det, hun er blitt «den uoppnåelige» som han vil forsøke å fange. 

Anonymkode: 4b7fa...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke det hvis hun har sagt at hun ikke vil! Da er det i stedet en overkjørende og nedlatende handling som sier at hun ikke vet best hva hun selv vil, ikke klarer å kommunisere tydelig nok, ikke vet hva som er best for seg selv, osv. Det er skikkelig dårlig gjort.

 

Høres uansett ut som dere ikke er helt i kontakt med hverandres ønsker og følelser, TS. Kan bare anbefale deg å ta praten raskest mulig. 

Anonymkode: 4b7fa...be2

I mine øyne så er et frieri en kjærlighetserklæring. Problemet her er jo kommunikasjon. TS sin holdning må jo formidles tydelig og begrunnes. Hvis det er en prinsippsak for TS og ikke gifte seg, så må jo han få tydelig beskjed om dette. En ting er hva som ble sagt og tullet med for flere år siden. Et forhold utvikler seg og det er ikke alltid man har de samme holdningene når man har vært sammen noen år. Jeg vil tro at mannen har fått et annet inntrykk av TS sine meninger, hvis ikke er jeg enig med deg at det er overkjørende. Men de fleste som ønsker å fri, vil jo ikke gjøre det for å overkjøre å være nedlatende ovenfor partner. Så nok en gang. TS må ta initiativ til å formidle det hun tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nokså vanlig at menn blir helt desperate etter å gifte seg når dama ikke vil. Så det kan være så enkelt som det, hun er blitt «den uoppnåelige» som han vil forsøke å fange. 

Anonymkode: 4b7fa...be2

I forhold til det det som blir sagt her på KG, så er vel heller problemet at menn ikke vil forplikte seg. Når det da er en mann som vil forplikte seg, så er det også galt???

Hvis det er slik som du sier, så bør jo TS virkelig formidle det hun mener. Å være sammen med en mann som hun er usikker på, er jo ikke bra. Så lenge de er sammen og har det bra, så er det vel ikke bare positivt å ville forplikte seg. Å være i et forhold der den ene er livredd for å bli fridd til, høres jo ikke bra ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som har gjort at du tror han skal fri? 

Anonymkode: 6d694...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Hartroa skrev:

Hvis det er slik som du sier, så bør jo TS virkelig formidle det hun mener.

Ja, det er det jeg også mener. Selv om jeg, på jevnt grunnlag, ville anbefale mennesker som ønsker å fri til noen som ikke vil gifte seg, om å gå litt inn i seg selv og tenke på hva som er motivasjonen. For veldig mange er et ønske om ekteskap i et ønske om eierskap. Og det igjen betyr oftest at man er den underlegne i en relasjon, den som har mest å tjene på å binde seg. Hvis man har det best uten, så vil dette ønsket om eierskap kunne ødelegge alt.

Det gjorde det for meg og min eks, i alle fall. 

Anonymkode: 4b7fa...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...