Gå til innhold

JEG SKAL I RETTEN FOR SEKSuELL HANDLING UTEN SAMtYKKE!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er straffelovens paragrafer som avgjør om hun har rett på bistandsadvokat. 

Det ts skriver er så langt unna normalen i seksuallovbruddssaker at jeg er i sterk tvil om dette er seriøst. 

TS, har du vært på overgrepsmottak og fått tatt prøver etter overgrepet? Hvorfor har du ikke fått oppfølging fra overgrepsmottaket, særlig når politiet angivelig har sviktet på alle punkter her? 

Anonymkode: 5eb4c...069

Jeg trenger ikke å lære om når man har krav på bistandsadvokat.

Men til  resten av innlegget ditt: Jeg vet....

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :) Ja får bare håpe at det går bra, og at det ordner seg med advokat.  Det var kompisen til samboeren min som filmet alt når han sto på terrassen utenfor stuevinduet vårt, mens det pågikk. Ja jeg lurer også på hva de i retten tenker om at han bare filmet uten å gjøre noe. Han sa han ikke visste hva han skulle gjøre, men  jeg er sikker på at han filmet det fordi han var usikker på om jeg var med på det eller ikke. Han sa til meg at han var først usikker på om jeg «spilte» at jeg sov/var helt fjern eller om jeg faktisk var det. Hvem «spiller» at de sover/er fjern for noe sånnt? Jeg og han som er tiltalt var i tillegg alene i rommet så hvem jeg skulle ha «spilt» for skjønner jeg ikke..

TS

Anonymkode: 05332...db1

Og nettopp dette gjør at jeg synes denne kameraten er nesten like skyldig som overgriperen. Han sto og så på og filmet at en fyr hadde sex med den sovende/bevisstløse dama til kompisen hans i stedet for å stoppe det. Fordi det kunne jo kanskje, muligens tenkes at hun spilte bevisstløs. 

Han burde f... meg vært tiltalt for medvirkning selv! Og samboeren din ser fremdeles på ham som en kamerat? Og du synes det er greit? Dere synes det er fint at han filmet så dere har bevis for hva som skjedde? Han skulle for f... ha stoppet drittsekken, det er det han skulle! 

Kjære TS, du trenger å få deg en bedre omgangskrets, for de du har nå er ikke verdt en dritt. Og da inkluderer jeg samboeren din. 

Anonymkode: 451ab...b4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 17.50, Rotemor skrev:

Du skulle hatt bistandsadvokat med en gang. Det er gratis uansett hvordan det går i retten. Du kan gjerne velge en dame dersom du synes det er lettere. Du velger selv. Det virker ikke som om noen rundt deg har tatt ansvar for å forklare noe som helst.

Du har vel vært i minst to politiavhør i tillegg til telefonsamtaler med politiet?

Jeg var bare i 1 avhør, og det var når jeg anmeldte han. Siden jeg husker så lite så er det kompisen til samboeren min som har vært i avhør flere ganger. Han filmet det som skjedde og så alt som skjedde..

ja skal prøve å ringe idag og skaffe meg en bistandsadvokat

TS

Anonymkode: 05332...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Det er straffelovens paragrafer som avgjør om hun har rett på bistandsadvokat. 

Det ts skriver er så langt unna normalen i seksuallovbruddssaker at jeg er i sterk tvil om dette er seriøst. 

TS, har du vært på overgrepsmottak og fått tatt prøver etter overgrepet? Hvorfor har du ikke fått oppfølging fra overgrepsmottaket, særlig når politiet angivelig har sviktet på alle punkter her? 

Anonymkode: 5eb4c...069

Nei jeg var ikke på overgrepsmottaket, jeg var ikke klar over hva som hadde skjedd før på søndagen eller mandagen, og dette skjedde på en lørdag. Det var kompisen til samboeren min som fortalte det

TS

Anonymkode: 05332...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var bare i 1 avhør, og det var når jeg anmeldte han. Siden jeg husker så lite så er det kompisen til samboeren min som har vært i avhør flere ganger. Han filmet det som skjedde og så alt som skjedde..

ja skal prøve å ringe idag og skaffe meg en bistandsadvokat

TS

Anonymkode: 05332...db1

Dette blir bare merkeligere og merkeligere. 

 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg var ikke på overgrepsmottaket, jeg var ikke klar over hva som hadde skjedd før på søndagen eller mandagen, og dette skjedde på en lørdag. Det var kompisen til samboeren min som fortalte det

TS

Anonymkode: 05332...db1

Et overgrepsmottak kan man oppsøke både tre deger, tre måneder og tre år etter hendelsen. Politiet opplyser også obligatorisk om dette. 

I denne angivelige saken så er omtrent alt gjort stikk i strid med rutiner og lovpålagte fremgangsmåter. At en sak med en slik saksbehandling skal i retten ja, det må en jo bare undre seg over hvordan påtalemakten får til. 

Anonymkode: 5eb4c...069

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.3.2019 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Ved første forklaring fra deg skal politiet oppnevne bistandsadvokat betalt av det offentlige. Du kan også selv velge hvilken advokat du vil ha. 

Seksuell handling er ikke et begrep politiet og straffeloven bruker. 

Slik du fremstiller saken så er her så mye som ikke er gjort etter boka at du bør ta deg en prat med etterforskeren/juristen på saken din. 

Anonymkode: 5eb4c...069

Hvor studerte du juss?

Sitat

§ 297. Seksuell handling uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket i det.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

Kanskje en ide å ha peiling når du bastant påstår noe på nett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Det er straffelovens paragrafer som avgjør om hun har rett på bistandsadvokat. 

Det ts skriver er så langt unna normalen i seksuallovbruddssaker at jeg er i sterk tvil om dette er seriøst. 

TS, har du vært på overgrepsmottak og fått tatt prøver etter overgrepet? Hvorfor har du ikke fått oppfølging fra overgrepsmottaket, særlig når politiet angivelig har sviktet på alle punkter her? 

Anonymkode: 5eb4c...069

Hva skal et overgrepsmottak gjøre når det er en seksuell handling? Hvis det var penetrering eller lignende ville det jo være et langt mer alvorlig lovbrudd.

Denne saken handler om strl 297. Reglene om bistandsadvokat finner du i straffeprosessloven 107a: 

Sitat

§ 107 a. Fornærmede har rett til å få oppnevnt bistandsadvokat i saker:
a) om overtredelse av straffeloven §§ 168, 253, 257, 282, 284, 291, 294, 295, 296, 299, 302, 304, 312 og 314,

b) hvor det er grunn til å tro at fornærmede som følge av handlingen får betydelig skade på kropp eller helse,

c) hvor offentlig forsvarer oppnevnes for å delta i ungdomsstormøte, jf. § 100 annet ledd annet punktum.

I saker hvor noen under 18 år er død som følge av en straffbar handling, har den som hadde foreldreansvar, rett til å få oppnevnt bistandsadvokat. I andre tilfeller der noen er død som følge av en straffbar handling, kan bistandsadvokat oppnevnes for etterlatte når særlige forhold tilsier at det er behov for det.

Retten kan også oppnevne bistandsadvokat i andre tilfeller der sakens art og alvor, hensynet til de berørte eller andre særlige forhold tilsier at det er behov for advokat.

297 er ikke listet der...

På 16.3.2019 den 17.50, Rotemor skrev:

Du skulle hatt bistandsadvokat med en gang. Det er gratis uansett hvordan det går i retten. Du kan gjerne velge en dame dersom du synes det er lettere. Du velger selv. Det virker ikke som om noen rundt deg har tatt ansvar for å forklare noe som helst.

Du har vel vært i minst to politiavhør i tillegg til telefonsamtaler med politiet?

Hvordan hjemler du det? strl §297 er ikke en av paragrafene der man har rett til bistandsadvokat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hva skal et overgrepsmottak gjøre når det er en seksuell handling? Hvis det var penetrering eller lignende ville det jo være et langt mer alvorlig lovbrudd.

Denne saken handler om strl 297. Reglene om bistandsadvokat finner du i straffeprosessloven 107a: 

297 er ikke listet der...

Hvordan hjemler du det? strl §297 er ikke en av paragrafene der man har rett til bistandsadvokat.

Hmm 😕 jeg var også i tvil om seksuell handling var «alvorlig» nok til å få bistandsadvokat.. men hvis jeg ikke har råd til en advokat .. hva gjør jeg da? En veninne av meg trodde bistandsavdokat ble brukt når man ikke hadde råd til advokat..

TS 

Anonymkode: 05332...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Hva skal et overgrepsmottak gjøre når det er en seksuell handling? Hvis det var penetrering eller lignende ville det jo være et langt mer alvorlig lovbrudd.

Denne saken handler om strl 297. Reglene om bistandsadvokat finner du i straffeprosessloven 107a: 

297 er ikke listet der...

Hvordan hjemler du det? strl §297 er ikke en av paragrafene der man har rett til bistandsadvokat.

Ja paragraf 297 har ikke rett til bistandsadvokat, det stemmer dessverre 😕 ringe nettopp til et advokatfirma og da fikk jeg bekreftet det, men jeg har avtalt et møte med de nå, der jeg skal fortelle mer om saken og da skal de vurdere hvordan det blir, men det blir vel til at jeg må betale hvis jeg skal ha en advokat tror jeg.. 😕 jeg føler jo at jeg må ha en advokat i denne saken, men håper jeg har råd da, har 80% stilling på jobben min så har ikke verdens beste lønn..

TS

Anonymkode: 05332...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja paragraf 297 har ikke rett til bistandsadvokat, det stemmer dessverre 😕 ringe nettopp til et advokatfirma og da fikk jeg bekreftet det, men jeg har avtalt et møte med de nå, der jeg skal fortelle mer om saken og da skal de vurdere hvordan det blir, men det blir vel til at jeg må betale hvis jeg skal ha en advokat tror jeg.. 😕 jeg føler jo at jeg må ha en advokat i denne saken, men håper jeg har råd da, har 80% stilling på jobben min så har ikke verdens beste lønn..

TS

Anonymkode: 05332...db1

Hva skal du med en advokat?

Du skal svare på fire-fem spørsmål. Hendelsen er filmet, det eneste du må sannsynliggjøre er at du ikke samtykket til handlingen.

Jeg ville ikke betalt 800 kroner timen for at noen skulle holde meg i hånden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Hva skal du med en advokat?

Du skal svare på fire-fem spørsmål. Hendelsen er filmet, det eneste du må sannsynliggjøre er at du ikke samtykket til handlingen.

Jeg ville ikke betalt 800 kroner timen for at noen skulle holde meg i hånden.

Det er vel mer enn 4-5 spørsmål? Men om det er få spørsmål og sånn som du sier så høres det ikke ut som det er vits nei. Men er det ikke større sannsynlighet for at jeg vinner med en advokat? Hvis jeg har med meg ein advokat så skal vel advokaten min spør ut tiltalte og prøve å forsvare meg i retten om at jeg ikke ga den tiltalte samtykke

TS

Anonymkode: 05332...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På ‎15‎.‎03‎.‎2019 den 18.30, AnonymBruker skrev:

Jeg ble utsatt for seksuell handling uten samtykke mens jeg var skikkelig full i september i fjor. Så anmeldte Jeg fyren som gjorde det på meg, og nå skal vi i retten i mai. Det jeg lurer på er hva som kan skje om jeg plutselig taper?? Jeg aner ikke hvilken vei det vil gå. Vi har jo videobevis på at det skjedde som politiet nå har. Må jeg betale han erstatning isåfall? Og hvor mye kan det bli? Jeg må vel også ha advokat? Jeg tviler på jeg har råd til det :( denne saken er helt forferdelig. Jeg har også eg samboer, og selfølgelig så går det ut over han også. Dette endte nesten forholdet vårt, helt til han fikk se skikkelig på vidoene. Jeg er livredd, og syntes det er veldig skummelt. Han kommer vel til å være til stedet han jeg anmeldte også? Synes han er så skummel.. vil ikke se han, så jeg gruer meg utrolig mye. Jeg er 22, og «gjerningsmannen» er 26-27 år. Gruer meg også til å snakke foran masse folk, siden jeg fortsatt har litt sosial angst.. 

Anonymkode: 05332...db1

Jeg har vært utsatt for det samme, og saken min gikk igjennom hele rettsystemet. (faktisk helt til høyesterett) Jeg tapte tingretten, men vant lagmannsretten og høyestrett. I saken min hadde de ikke videobevis (husker politiet sa de hadde alt bortsett fra en video av at det skjedde), men de var to menn og han ene innrømte alt i de første avhørene. 

Ok, jeg vet ikke detaljene, men skal svare så godt jeg kan basert på mine erfaringer med rettsystemet i denne type sak. 

-Om du taper, kan du anke det til lagmannsretten. Det var det jeg gjorde da jeg tapte første gang i tingretten. Både du og han kan anke, så det er stor sjanse for at det blir en runde 2 i lagmannsretten. I tingretten er det kun 1 dommer og to meddommerer, men i lagmannsretten er det i tillegg en hel jury. 

- Du skal ha fått oppnevnt en advokat. Jeg fikk den ganske veldig raskt etter at jeg anmeldte saken da du er den fornærmede. Om du ikke har fått advokat, ville jeg tatt det opp med politietterforskeren i saken eller noen andre du har hatt kontakt med ang saken. Dette er noe du har krav på. 

-NEI! Du kommer ikke til å måtte betale han erstatning. Men han risikerer å måtte betale erstatning til deg selv om han blir strafferettslig frikjent. Dette er fordi det må bevis til for å dømmes til fengsel, men for at han skal betale erstatning, må det bare være utover rimelig tvil (sannsynlig at det har skjedd). 

JA- han kommer til å være i rommet når rettsaken foregår. Du kan evt be om at du ikke sitter slik at han kan se rett på deg. Det var det som gjorde det vanskelig for meg i min første rettsak. Han satt og stirret på meg slik at jeg ikke klarte å svare ordentlig og tapte. Men ba om å sitte bak han neste gang og da gikk det fint. Jeg hadde også med meg søsteren min som støtte og det hjalp veldig. I tillegg er det lurt å forberede deg mentalt på at det vil bli vanskelig, men det er viktig å gjennomføre det. Tenk at han er luft, han finnes ikke. 

-I første rettsaken er det ikke mange folk. Deg og din advokat, han og hans advokat, påtalemyndigheten ( 1 person) og tre dommere. De kommer til å stille deg direkte spørsmål og du svarer konkret på de spørsmålene. Din advokat og påtalemyndigheten er det ikke noe problem å svare på spørspålene til da de er på "din side" hans forsvarsadvokat vil derimot mest sannsynlig prøve å stille deg i et dårlig lys. Det du kan prøve å gjør (som jeg gjorde, er å se på han/henne som en frekk person som bare irriterer deg) slik at du klarer å svare på spørsmålene men blir sur/sint  og ikke helt satt ut slik at du ikke kan svare for deg. 

Har full forståelse for at du gruer deg! Men om du kommer deg igjennom dette, vil du bli en mye sterkere person g han vil få straffen han fortjener. Det er viktig at du har folk rundt deg som støtter deg og som du kan prate med når du er redd. Jeg var heldig og hadde besteveninnen min og søsteren min som var der 100% og som jeg virkelig kunne prate med. Det viktige er at du ikke er alene. Dette er ikke din skyld!! Dette er noe som har blitt gjort mot deg mot din vilje! Håper samboeren din forstår dette og kan hjelpe deg igjennom dette.

Dette er en kamp, det er deg mot han og med de bevisene politiet har skal det mye til for at du taper! Selvfølgelig er det mulig å ha en dårlig dommer som likestiller bevis med din oppførsel i rettsaken (sånn uflaks jeg hadde i runde 1 da jeg ikke hadde forberedt meg)

Lykke til! Dette er noe jævla dritt å gå igjennom, men det er viktig å få gjort det slik at han ikke kommer unna med det, samtidig som det vil faktisk hjelpe deg på sikt til å legge det bak deg. 

 

 

 

Anonymkode: 01766...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Hva skal et overgrepsmottak gjøre når det er en seksuell handling? Hvis det var penetrering eller lignende ville det jo være et langt mer alvorlig lovbrudd.

Denne saken handler om strl 297. Reglene om bistandsadvokat finner du i straffeprosessloven 107a: 

297 er ikke listet der...

Hvordan hjemler du det? strl §297 er ikke en av paragrafene der man har rett til bistandsadvokat.

Jeg har ikke påstått at han er tiltalt etter §297. Det er det du som gjør.

Man henvises ikke nødvendigvis til overgrepsmottaket men man bør i det minste gå til legen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 16.33, AnonymBruker skrev:

Helt enig, og akkurat der er jo det som er vårt ansvar.. Ikke ta med ei sørpe dritings jente hjem, send henne heller hjem til seg selv... 

Jo, det er jentas ansvar å ikke drikke for mye... På lik linje som at det er guttens ansvar å ikke drikke seg sørpe dritings... (Om vedkommende ikke takler det) .. 

Om man drekker seg så dritings at man ikke husker hva man gjør og blir med noen hjem så har man faenmeg bedt om det selv!! 

Anonymkode: 7eb39...90f

Nei, man har aldri bedt om å bli voldtatt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm 😕 jeg var også i tvil om seksuell handling var «alvorlig» nok til å få bistandsadvokat.. men hvis jeg ikke har råd til en advokat .. hva gjør jeg da? En veninne av meg trodde bistandsavdokat ble brukt når man ikke hadde råd til advokat..

TS 

Anonymkode: 05332...db1

Venninnen din snakker om ting hun ikke kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.3.2019 den 8.48, AnonymBruker skrev:

Snakk med politiet. Dette skulle politiet ordnet til deg da du anmeldte. Ingen skal gå  og avgi forklaring i forholdt til anmeldelse av seksuallovbrudd uten bistandsadvokat. Virker helt merksnodig at ikke du har fått oppnevnt advokat. 

Anonymkode: 5eb4c...069

Det er ikke riktig. Det er ikke alle saker man har krav på bistandsadvokat. Seksuell handling er ikke blant de mest alvorlige sakene der man automatisk får oppnevnt det.

Anonymkode: 27bcb...739

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går veldig bra TS. 

Politiadvokaten (aktoratet) er på en måte din advokat. Med mindre saken er veldig alvorlig eller komplisert trenger man stort sett ikke en ekstra advokat utover han eller henne. 

Din oppgave vil kun være å fortelle det du husker rundt saken, og eventuelle andre spørsmål politiadvokaten, forsvareren eller dommerne har. Dommerne i tingretten er gjerne svært flinke til å passe på vitnene sånn at ikke forsvareren blir ufin. 

Du skal ikke prestere eller vinne noe, derfor går det helt fint om du ikke husker noe eller ikke kan svaret. Bare vær ærlig hvis det er noe du ikke forstår. 

Og ikke minst, lykke til. Det er helt naturlig å være litt nervøs eller redd før man skal vitne i en sak, spesielt hvis man selv er offeret, men forhåpentligvis får du en god opplevelse til tross for forholdene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rotemor skrev:

Hva slags overgrep er det snakk om?

Jf. overskriften er det "seksuell handling uten samtykke", som kan være beføling av kjønnsorganer osv. uten penetrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...