Gå til innhold

Rygget på bil, hva skjer da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har kjørt bil i 20 år uten å vært borti noe som helst, ergo vet jeg ingenting om skader osv.

 

Skulle snu på parkeringsplass i dag og kalkulerte veldig feil hvor nærme bilen bak var. Har fått meg stor pickup og ja uvandt å rygge med. Hørte bare et knas og da hadde jeg tatt en liten bit av fronten på bil samt litt riper i lakken under. Var grillen som beskytter radiator som fikk trykket tror jeg.

 

Gikk å sa i fra til eier, som ikke hadde peiling på hva som måtte gjøres, men skulle ringe i kveld etter å ha fått samboer til å se på dette. Grillen er jeg ikke bekymret for men heller om det ble noen usynlige skader samt ripene i lakken. Var en nogså ny bil jeg rygga på:(

 

Noen som vet hva en bør gjøre? Må en betale alt selv? Har bare delkasko og ganske dårlig økonomi.

Anonymkode: cc426...c1b

Regner med at dere kan fylle ut skademelding på nett. Flere forsikringsselskap har ikke bonustap når man har kjørt skadefritt i så mange år. Dvs at skaden på den andre bilen ikke koster deg noe. Skaden på din egen bil må du dekke selv. 

Her er vilkårene til Gjensidige. Antar at andre selskap har lignende vilkår. 

"

  • Har du hatt 75 prosent bonus i mer enn 3 år (ny toppbonus), kan du ha en skade uten at prisen øker som følge av bonustap. De fleste kundene er kvalifisert til dette.
  • Maks 10 % bonustap per skade, uansett antall skadetilfeller." 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei dette skjedde meg for noen årsiden, jeg i min gamle Skoda rygget på en splittet ny Alfa med hengerfestet, ødela fangeren helt, brakk gjennom og laget stort hull. Fyren hadde parkert så tett oppi meg at jeg hadde egentlig ingen mulighet til å komme ut. Men det var tross alt min feil og jeg la igjen lapp med telefonnummer og hilsen.

Mannen som eide Alfaen, ringte meg 2 uker senere å sa han skulle få bilen vurdert for skader.

Jeg kontaktet forsikringselskapet mitt og sa at de muligens kom til å bli kontaktet om påkjørselen. 

Hørte aldri noe mer fra noen, og i dag er saken foreldet. 

Alltid lurt og stusset på hvorfor han ikke tok kontakt, og konkludert med at enten så var fyren så stinnrik at han tok regningen selv, eller så var det noe kriminellt med hele greia.

Men helt klart en forsikringssak, hvor man betaler egenandel. I mitt tilfelle hadde sikkert reparasjonene kommet på flere titals tusen.

Anonymkode: 46ef0...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dette skjedde meg for noen årsiden, jeg i min gamle Skoda rygget på en splittet ny Alfa med hengerfestet, ødela fangeren helt, brakk gjennom og laget stort hull. Fyren hadde parkert så tett oppi meg at jeg hadde egentlig ingen mulighet til å komme ut. Men det var tross alt min feil og jeg la igjen lapp med telefonnummer og hilsen.

Mannen som eide Alfaen, ringte meg 2 uker senere å sa han skulle få bilen vurdert for skader.

Jeg kontaktet forsikringselskapet mitt og sa at de muligens kom til å bli kontaktet om påkjørselen. 

Hørte aldri noe mer fra noen, og i dag er saken foreldet. 

Alltid lurt og stusset på hvorfor han ikke tok kontakt, og konkludert med at enten så var fyren så stinnrik at han tok regningen selv, eller så var det noe kriminellt med hele greia.

Men helt klart en forsikringssak, hvor man betaler egenandel. I mitt tilfelle hadde sikkert reparasjonene kommet på flere titals tusen.

Anonymkode: 46ef0...dc0

Det er ikke egenandel på ansvarsforsikringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, petterm skrev:

Det er ikke egenandel på ansvarsforsikringen. 

Nei det stemmer, i mitt tilfelle hadde jeg flaks for meg, full kasko pga. Gode rabattet av en bekjent i forsikringsbransjen.

Anonymkode: 46ef0...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, petterm skrev:

Det er ikke egenandel på ansvarsforsikringen. 

Det kommer helt an på forsikringsavtalen, normalt så er det enten egenandel eller bonustap. I mange tilfeller er det begge deler.

Anonymkode: 157d3...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på forsikringsavtalen, normalt så er det enten egenandel eller bonustap. I mange tilfeller er det begge deler.

Anonymkode: 157d3...e1f

Det er ikke normalt med egenandel på ansvarsforsikringen. På kaskoforsikring er det normalt med egenandel og bonustap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, petterm skrev:

Det er ikke normalt med egenandel på ansvarsforsikringen. På kaskoforsikring er det normalt med egenandel og bonustap.

Nå tror jeg du blander ansvar og kasko, det er stikk motsatt. På ansvar så er det egenandel eller bonustap, delkasko eller full kasko så er det full dekning etter hva som står i avtalen.

Mener du at på ansvar så er det full dekning og på delkasko/kasko egenandel eller bonustap?.

Anonymkode: 157d3...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at på ansvar så er det full dekning og på delkasko/kasko egenandel eller bonustap?.

Ja, og slik må det være. Når jeg blir påkjørt, må jeg være sikret full erstatning. Jeg må få alt fra påkjørerens selskap, jeg er ikke fornøyd med å få én sum fra selskapet og resten fra sjåføren. Det er høyst uvisst om han har penger, og kanskje han har, men ikke VIL betale.

Det er enklere med kasko: Selskapet betaler til bileieren, som må skyte til egenandelen om han vil få bilen reparert. Eller han kan la være å reparere, det blir opp til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vox_populi skrev:

Ja, og slik må det være. Når jeg blir påkjørt, må jeg være sikret full erstatning. Jeg må få alt fra påkjørerens selskap, jeg er ikke fornøyd med å få én sum fra selskapet og resten fra sjåføren. Det er høyst uvisst om han har penger, og kanskje han har, men ikke VIL betale.

Det er enklere med kasko: Selskapet betaler til bileieren, som må skyte til egenandelen om han vil få bilen reparert. Eller han kan la være å reparere, det blir opp til han.

Den som blir påkjørt og er uten skyld får jo uansett dekket sine tap av motpartens forsikringsselskap (teoretisk), men spørsmålet er om han som er skyld i ulykken må punge ut av egen lomme og betale egenandel eller miste bonus hvis vedkommende har ansvar eller delkasko, jeg regner med at hvis vedkommende betaler for full kasko så er det ingen egenandel eller bonustap?.

Anonymkode: 157d3...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

spørsmålet er om han som er skyld i ulykken må punge ut av egen lomme og betale egenandel eller miste bonus hvis vedkommende har ansvar eller delkasko, jeg regner med at hvis vedkommende betaler for full kasko så er det ingen egenandel eller bonustap?.

Det er ikke egenandel på ansvarsforsikring på bil. Og grunnen til det har jeg nevnt.
Kasko eller delkasko er ikke aktuelt i dette tilfellet, det får en bruk for om en får skade på egen bil, enten pga. egen feil eller av ukjent gjerningsmann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg du blander ansvar og kasko, det er stikk motsatt. På ansvar så er det egenandel eller bonustap, delkasko eller full kasko så er det full dekning etter hva som står i avtalen.

Mener du at på ansvar så er det full dekning og på delkasko/kasko egenandel eller bonustap?.

Anonymkode: 157d3...e1f

Hverken Gjensidige eller Tryg har egenandel på ansvarsforsikring. 

Fra Gjensidige.no

"Jeg har kjørt på en annen bil, men min bil er ikke skadet. Hva er egenandelen?

Null kroner - det er ikke egenandel på ansvarsforsikringen. 
I tilfeller der du har ansvaret for skaden på motpartens bil og ansvarsforsikringen din dekker denne skaden, vil dette medføre bonustap for deg. Etter at du har meldt inn skaden får du vite hva bonustapet vil utgjøre i prosent og kroner."
 

Screenshot_20190318-194130_Drive.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...