Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har jeg.

Hva er din kommentar til dette med gruppedynamikk?

Anonymkode: 85d9e...1a3

Det er ikke relevant.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det handler om gruppedynamikk fordi trådene på Rampelyset kan definieres som en gruppe.

Alle grupperinger i samfunnet kan jo det. Dette er grunnleggende sosiologi. Det kan hende noen av oss har lest om dette før og kjenner til fenomenet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, pøbelsara said:

Alle grupperinger i samfunnet kan jo det. Dette er grunnleggende sosiologi. Det kan hende noen av oss har lest om dette før og kjenner til fenomenet.

Helt enig. Ser du at dette er dynamikk som kan inntreffe i Rampelys-trådene?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er flere som etterlyser dokumentasjon på hva som er sladder og hets. Det var vanskeligere å finne konstruktive innlegg i f.eks CBE tråden over to uker for å si det sånn. Leser man det her utenfra så er det som å se noen med kikkert som uffer og akker seg over hvordan nabodama på vei til postkassen går kledd. Resten handlet vel om over 2-3 sider om det var innafor om hun omtalte barna sine for "jentene". De verste til å eksponerer og omtale barna er jo nettopp brukerne i Rampelys-forumet. Det er helt utrolig at man ikke kan se det selv, og ikke evner å ta til seg noe som helst kritikk.

Alt jeg kan se er unødvendig sladder hvertfall. Jeg klarer ikke helt å se det samfunnsyttige ved det å sitte med lupe og sladre om alt det bloggere foretar seg på daglig basis og faktisk tro man gjør en viktig jobb, og ikke minst, tro at man beskytter barna ved å dikte opp "worst case scenario" historier eller opplyse om hver eneste gang barna er avbildet: "I dag ble det lagt ut nussebilde"? De aller fleste som leser blogger tenker da ikke i de baner i det hele tatt.

Tror de oppriktig at barna vil takke dem for dette engasjementet når de blir større?

Anonymkode: 10c9e...064

Etter å ha lest boken til Anne Brith får jeg utslett av kommentarer tatt ut av kontekst slik du gjør nå. Jeg har ikke sjekket alle kommentarene du har listet opp, men av de jeg har sett på er det i rette sammenheng lite sladder og hets. Du fordreier kommentarenes innhold til å støtte din agenda uten å ta hensyn til sammenhengen. 

Anonymkode: 2bc1c...c26

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 14.3.2019 den 21.14, terteskjell skrev:

Kan du være så snill og legge frem de innleggene hvor det foregår mobbing? Eller trakkasering?  

Er så greit at dere som mener det skjer legger frem de bevisene..  

Jeg gjorde det en gang. Da var det noen som angrep meg for å rippe opp i de stygge tingene på nytt. Sååå..... 

Anonymkode: 9a8d3...e40

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes egentlig engasjementet rundt hva som er kritikk og hva som er hets, fra flere bloggere i det siste, faktisk viser at noe av det som skrives på rampelys blir tatt seriøst. Se feks Helene Drages siste innlegg. Jeg tror faktisk de fleste som er med i diskusjoner om det er her eller i kommentarfelt på nettaviser, klarer å skille ut de som er seriøse og liker en god diskusjon. Jeg tror ikke det seriøse drukner på rampelys, bare se i ABD tråden hvor mange som har skrevet at de har fått mange nyanser ifht den bloggeren etter å ha lest tråden 

Anonymkode: 07965...5d0

Selvfølgelig blir det tatt seriøst. Det er ikke tvil om det når vi ser at enkelte jobber for at Rampelys skal bli lagt ned.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du fordreier kommentarenes innhold til å støtte din agenda uten å ta hensyn til sammenhengen. 

Anonymkode: 2bc1c...c26

Så det er hva man blir anklaget for når man gjør det folk ber om - legge ut innlegg man reagerer på.

Det er awesome.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så det er hva man blir anklaget for når man gjør det folk ber om - legge ut innlegg man reagerer på.

Det er awesome.

Vel du anklager brukere men har ingen dokumentasjon som går god for påstandene dine.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Snaskesnusken said:

Vel du anklager brukere men har ingen dokumentasjon som går god for påstandene dine.

Det har jeg, men du gidder ikke lese dem fordi det er "irrelevant". Du fremstår som fanatisk når du ikke evner å se at gruppedynamikk er relevant og bare kverner videre på "kommerisell bloggvirksomhet".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er awesome.

Hm...nei, den brukeren gjorde det. Tidligere i tråden viste @pøbelsara til en av sine innlegg og ba om forklaring om hva som var hets og sladder, dette er såvidt jeg ser ikke besvart ennå... Så dette går vel begge veier? 

Anonymkode: 07965...5d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les mitt innlegg ovenfor, med dokumentasjon, om gruppedynamikk. Les gjerne også mine andre innlegg som går mer inn i dette med gruppedynamikk og hvordan det fungerer.

Og vær så snill og slutt med dine spørsmål om kommersielle aktører, det er bare støy.

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden man etterspør dokumentasjon: Det er allment kjent at gruppedynamikk endrer psykologien i oss og gjør at vi går lenger enn vi ville gjort alene. Det ekstreme blir normalisert slik at meninger og atferder som virker normalt innenfor en gruppe vil virke rart eller ekstremt utenfor en gruppen.

https://www.aftenposten.no/meninger/i/AlqKq/Hva-grupper-gjor-med-individer

https://www.smp.no/familieogoppvekst/Norsk-forsker-Var-obs-pa-disse-fire-typene-gruppemobbing-12036b.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Group_dynamics

Igjen - dette er typisk ufin retorikk, av typen "Har De sluttet å slå Deres kone".

Det er mange ulike typer gruppedynamikk - i mange tilfeller kan de også gjøre individene bedre og gi bedre resultater enn hva ellers ville vært mulig. 

Du legger et premiss her, hvor du går ut fra at gruppedynamikken på Rampelys skal være dårlig, og krever at negative gruppedynamikker diskuteres. Uten å sannsynliggjøre dette.

Selv, så vil jeg si, at gruppedynamikken i de tråden hvor jeg deltar, faktisk er svært god. Det er et felles fokus på å holde seg innenfor rammene av regelverket og dets på Rampelys stadige omskiftelige premisser, det er en sterk indre selvjustis for å holde tråden til sak og en spiller hverandre gode ved at alle stemmer slipper til og lærer av hverandre. 

Grupper og gruppedynamikk kan nemlig også ha positive effekter - du setter opp et falskt premiss. 

Anonymkode: 0ba1f...b70

• Liker 8
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er awesome.

Poenget er jo at i en debatt så foregår alt i en kontekst. Man kan ikke debattere innholdet i ett eneste utsagn som er tatt ut av kontekst hvis man ikke også kjenner konteksten. Mitt innlegg som er referert øverst i utvalget, handler om en helt konkret uttalelse en blogger kom med i sitt kommentarfelt - og jeg under meg over at hun velger å kjefte på en leser istedet for å bare overse hele innlegget  til denne leseren- hvilket hun har all mulighet til å gjøre all den tid hun har 100% kontroll på hva som blir publisert i hennes blogg. Basert på at hun sier at hun ønsker en hyggelig tione i kommentarfeltet sitt. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Igjen - dette er typisk ufin retorikk, av typen "Har De sluttet å slå Deres kone".

Det er mange ulike typer gruppedynamikk - i mange tilfeller kan de også gjøre individene bedre og gi bedre resultater enn hva ellers ville vært mulig. 

Du legger et premiss her, hvor du går ut fra at gruppedynamikken på Rampelys skal være dårlig, og krever at negative gruppedynamikker diskuteres. Uten å sannsynliggjøre dette.

Selv, så vil jeg si, at gruppedynamikken i de tråden hvor jeg deltar, faktisk er svært god. Det er et felles fokus på å holde seg innenfor rammene av regelverket og dets på Rampelys stadige omskiftelige premisser, det er en sterk indre selvjustis for å holde tråden til sak og en spiller hverandre gode ved at alle stemmer slipper til og lærer av hverandre. 

Grupper og gruppedynamikk kan nemlig også ha positive effekter - du setter opp et falskt premiss. 

Anonymkode: 0ba1f...b70

Det blir ikke falskt bare fordi du sier det.

Når flere personer utenfra igjen og igjen, i ulike tråder til ulike tider, reagerer på Rampelystrådene og innholdet og omfanger der, uten at de som deltar ser noe galt i det som skrives og siteres - kan ikke det da være et tegn på denne type dynamikk? At de som er innafor i gruppen har normalisert seg til det som folk utenfra fortsatt reagerer på?

Hvis det som skrives var så ok som de innafor mener det er, da skulle vel ingen reagert på det? Ikke igjen og igjen, som gjøres her på KG?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, pøbelsara said:

Poenget er jo at i en debatt så foregår alt i en kontekst. Man kan ikke debattere innholdet i ett eneste utsagn som er tatt ut av kontekst hvis man ikke også kjenner konketsten. Mitt innlegg som er referert øverst i utvalget, handler om en helt konkret uttalelse en blogger kom med i sitt kommentarfelt - og jeg under meg over at hun velger å kjefte på en leser istedet for å bare overse hele innlegget  til denne leseren- hvilket hun har all mulighet til å gjøre all den tid hun har 100% kontroll på hva som blir publisert i hennes blogg. Basert på at hun sier at hun ønsker en hyggelig tione i kommentarfeltet sitt.

Man kan også se seg blind på denne konteksten og bruke den til å forsvare innlegg som faktisk er ufine og pirkete. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg, men du gidder ikke lese dem fordi det er "irrelevant". Du fremstår som fanatisk når du ikke evner å se at gruppedynamikk er relevant og bare kverner videre på "kommerisell bloggvirksomhet".

Nei, dokumentasjon er ikke blitt lagt frem og jeg kan heller ikke se at du har forklart hva du anser som trakassering eller hets.

Linken din er ikke relevant for denne debatten. Dessuten har jeg fagstoff som omhandler emnet. 

• Liker 2
Skrevet

Når flere personer utenfra igjen og igjen, i ulike tråder til ulike tider, reagerer på Rampelystrådene og innholdet og omfanger der, uten at de som deltar ser noe galt i det som skrives og siteres - kan ikke det da være et tegn på denne type dynamikk? At de som er innafor i gruppen har normalisert seg til det som folk utenfra fortsatt reagerer på?

Hvis det som skrives var så ok som de innafor mener det er, da skulle vel ingen reagert på det? Ikke igjen og igjen, som gjøres her på KG?

Men det blir sannheten da du sier det? 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel sånn ca 5 forskjellige av dere - inkludert ts. Har du sett hvor mange som debatterer - helt uten trakassering og hets  - i tråden om AB nå? Hun har  - akkurat som hun spådde - startet et jordskjelv. Plustelig har mange mennesker fått opp øynene for hvordan de små eneveldige SoMe-bedriftene opererer. Og det er en veldig bra ting. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan også se seg blind på denne konteksten og bruke den til å forsvare innlegg som faktisk er ufine og pirkete. 

Hva var ufint og pirkete med mitt innlegg? jeg stilte spørsmål ved at hun ønsket å være så sur i kommentarfeltet sitt. Synes du det var å gå for langt? 

jeg sendte senest forrige fredag et spørsmål til en journalist i et av riksmediene våre om hvorfor vedkommende hadde valgt en gitt vinkling på en sak. jeg fikk forresten svar også.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, pøbelsara said:

Hva var ufint og pirkete med mitt innlegg? jeg stilte spørsmål ved at hun ønsket å være så sur i kommentarfeltet sitt. Synes du det var å gå for langt? 

jeg sendte senest forrige fredag et spørsmål til en journalist i et av riksmediene våre om hvorfor vedkommende hadde valgt en gitt vinkling på en sak. jeg fikk forresten svar også.

1. Det var en generell kommentar, ikke rettet bare mot det du skrev.

2. Igjen gjøres samme feil, man ser bare det ene innlegget som om det var det eneste som var skrevet, uten å se helheten og omfanget.

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, pøbelsara skrev:

Det er vel sånn ca 5 forskjellige av dere - inkludert ts. Har du sett hvor mange som debatterer - helt uten trakassering og hets  - i tråden om AB nå? Hun har  - akkurat som hun spådde - startet et jordskjelv. Plustelig har mange mennesker fått opp øynene for hvordan de små eneveldige SoMe-bedriftene opererer. Og det er en veldig bra ting. 

Det er interessant det du skriver her, om at vi er få som er mot mye av hvordan ting blir "debattert" eller debattert i denne tråden. Tror du det er fordi flere ikke er enige med oss? 

Feil formulert av meg! Hvordan ting blir debattert i visse tråder i Rampelys skulle det selvsagt være.

Endret av SoWhat?
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...