Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Å stille bedrifter som ikke har rent mel i posen til ansvar vil altså enkelte brukere frata oss.. Det er en meget farlig utvikling og hører ikke hjemme i et vestlig demokratisk land.

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på, at hadde jeg bare vært litt bedre til å tegne, så skulle jeg starta en blogg som posta ukentlige satiretegninger av reklamepushende påvirker og det som rører seg i dette universet.

Det hadde garantert blitt ramaskrik om hets, hat og mobbing. 

Sånn til tross for at satire er en god for kommentar på aktuelle begivenheter, og en langvarig tradisjon innen f.eks det politiske landskapet. Hver dag på side tre i Aftenposten blir norske politikere og deres gjøren og laden hetset og mobbet. Ja, eller en satiretegning, som det også kalles.

I denne tråden derimot, så er klare eksempler på satire omkring enkelte bloggeres offentlige fremtreden, forsøkt brukt som bevis for 'hets'.

I kommentarfeltet hos Asti ble det igår lagt fram denne kommentaren som et eksempel på 'hets':
“Men trenger de å ha noen artikler om henne i det hele? Hva har hun å bidra med i samfunnsdebatten?”

Noe som, i mine øyne, er et helt fair spørsmål, hva har denne ex-bloggeren av erfaringer og bakgrunn som gjør hennes stemme spesielt viktig å løfte fram i samfunnsdebatten? 

https://influencere.wordpress.com/2019/03/16/anne-brith-om-kritikerne/#comments

Men når kritikk blir hat og hets, satire blir mobbing, så fordummes hele debatten.  Helt vanlige språklige virkemidler blir ikke mulig å bruke, selv om satire ellers er ansett som å være et viktig grep for å sette samfunnsspørsmål på spissen. Selv rett fram spørsmål tolkes som 'hets'.

Ytringsrommer for de som ønsker å diskuterer ulike spørsmålsstilinger rundt reklamebaserte innholdsleverandører har krympet, betraktelig.  Det er faktisk i seg selv en skremmende utvikling. Som sagt, hadde jeg vært litt bedre på tegning, ville jeg starta en blogg med ukentlige satiretegniner. Sånn for å jobbe litt for å åpne opp ytringsrommet igjen. Mulig det får bli satire i ord istedet...? 

For det mange i denne tråden egentlig holder på med er egentlig 'tone policing' - noe vi bør være virkelig på vakt for. Om en ikke ytrer seg akkurat på den måten, hyppigheten og innholdet som en eller annen udefinerbar gruppe som ønsker å bestemme ønsker (her gjerne bloggere og folk i deres nærhet) så skal en ikke få lov til å ytre seg eller mene noe som helst, og alt en noensinne har sagt skal ugyldiggjøres av den grunn alene.

Dette er en stygg tendens til 'tone policine', og er en hersketeknikk. Dessverre har den hatt virkning på både meg og flere andre. Hvordan skal en argumentere imot følelsesmessige argumenter og gråt? Vi burde faktisk ikke godta det. 

'

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/l1jK57/Kritikk-blir-hat-Satire-blir-mobbing-Krangel-blir-krig-Velkommen-til-bloggerverdenen

Anonymkode: 0ba1f...b70

Du har veldig mange gode og viktige poenger, og det er helt sant at det blir en sammensausing av begreper, der alt blir framstilt som sider av samme sak. Men det er jo helt sant at satire og ironi er noe helt annet enn hat og hets og mobbing. Vi bør nok bestrebe oss på et høyere presisjonsnivå når vi diskuterer eksemplene som blir lagt frem. For det er faktisk helt i orden å ytre seg kritisk om influencerne, og det er lov å bruke satire og ironi som virkemidler, uten at det gjør det til mobbing og hets.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Snaskesnusken said:

Å stille bedrifter som ikke har rent mel i posen til ansvar vil altså enkelte brukere frata oss.. Det er en meget farlig utvikling og hører ikke hjemme i et vestlig demokratisk land.

Eh, nei? Da har du misforstått kritikken totalt.

I stedet for at jeg poster min saklige kritikk på Resett.no eller i tråden "Se hva muslimene har gjort i dag også, versjon XIV" på Aktuelt på KG, så kan jeg:

- Skrive et innlegg i avisen
- Lage meg en blogg
- Skrive en artikkel jeg poster på SoME

Anonymkode: 85d9e...1a3

• Liker 1
Gjest Emmy_H
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I stedet for at jeg poster min saklige kritikk på Resett.no eller i tråden "Se hva muslimene har gjort i dag også, versjon XIV" på Aktuelt på KG, så kan jeg:

- Lage meg en blogg

Det er det flere brukere av rampelystråden som har gjort allerede? 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Lage meg en blogg

Hvordan vet du hvem av oss som gjør andre ting enn å poste på KG? Jeg debatterer her fordi det er en god del kloke og opplyste folk som stadig bringer debatten videre. Jag synes du fremstår rimelig selvforherligende når du til stadighet forteller oss hva vi skal debattere hva vi skal debattere hvor - og når usaklighetsargumentet ikke holder, argumenterer du med at det blir for mye.

Og når du sammenlikner  Rampelys med resett, synes jeg du er ganske uredelig. Det kan ikke sammenliknes.

Endret av pøbelsara
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Emmy_H said:

Det er det flere brukere av rampelystråden som har gjort allerede? 

Du mener èn bruker, Asti? 

Men, ja, det er en mye bedre arena å gjøre det på enn å være en deltaker i de useriøse trådene på Rampelyset og forsvinne i bermen der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, pøbelsara said:

Hvordan vet du hvem av oss som gjør andre ting enn å poste på KG?

Og når du sammenlikner  Rampelys med resett, synes jeg du er ganske uredelig. Det kan ikke sammenliknes.

Det er jo helt uinteressant hva jeg vet og ikke vet om hva andre gjør utenom. Poenget er at man burde gjøre det i stedet for Rampelyset, ikke i tilegg til, hvis man ønsker å bli tatt seriøst.

Sammenligningen er for å vise at det er et sted som er preget av å være ensidig og useriøst, og hvis man da velger å bruke det som en arena når man forsøker å være saklig, så blir man ikke tatt seriøst som man ville biltt om man valgte en annen arena. Man bør også være bevisst hvor man poster ting, fordi det forteller hva man faktisk støtter.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt uinteressant hva jeg vet og ikke vet om hva andre gjør utenom. Poenget er at man burde gjøre det i stedet for Rampelyset, ikke i tilegg til, hvis man ønsker å bli tatt seriøst.

Sammenligningen er for å vise at det er et sted som er preget av å være ensidig og useriøst, og hvis man da velger å bruke det som en arena når man forsøker å være saklig, så blir man ikke tatt seriøst som man ville biltt om man valgte en annen arena. Man bør også være bevisst hvor man poster ting, fordi det forteller hva man faktisk støtter.

Jeg er uenig med deg. 

Jeg støtter ikke hets og sjikane, og det har jeg gjort klart hele tiden - at du mener at det at jeg poster på rampelyset sier noe om meg, synes jeg er ganske heftig, og ikke lite ignorant. Jeg har et budskap som overhodet ikke støtter hverken sjikane eller mobbing og trakassering. At jeg poster på kg forandrer ikke det i det hele tatt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppfatter slik at du ser koblinger mellom hva feks jeg skriver under brukernavn på rampelys og hva jeg skriver under fullt navn i feks fagartikler og innlegg? Hvordan i all verden finner du ut av den koblingen, og hvordan kan det gjøre meg mindre seriøs? 

Anonymkode: 07965...5d0

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Lage meg en blogg

Nei, jeg misforstår ikke din agenda med denne tråden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg oppfatter slik at du ser koblinger mellom hva feks jeg skriver under brukernavn på rampelys og hva jeg skriver under fullt navn i feks fagartikler og innlegg? Hvordan i all verden finner du ut av den koblingen, og hvordan kan det gjøre meg mindre seriøs? 

Anonymkode: 07965...5d0

Nei, du misforstår.

Hvis man ønsker å bli tatt seriøst, så bør man ikke poste ting på arenaer som av natur er useriøs. I tillegg sier det litt om deg som person som velger å poste, og dermed støtte, den type arenaer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Snaskesnusken said:

Nei, jeg misforstår ikke din agenda med denne tråden. 

Du er jo helt ute og kjøre.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener èn bruker, Asti? 

Men, ja, det er en mye bedre arena å gjøre det på enn å være en deltaker i de useriøse trådene på Rampelyset og forsvinne i bermen der.

Å komme med en slik tilbakemelding hever ikke nivået i denne tråden.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er jo helt ute og kjøre.

Slike tilbakemeldinger viser ikke god debatteknikk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, pøbelsara said:

Jeg er uenig med deg. 

Jeg støtter ikke hets og sjikane, og det har jeg gjort klart hele tiden - at du mener at det at jeg poster på rampelyset sier noe om meg, synes jeg er ganske heftig, og ikke lite ignorant. Jeg har et budskap som overhodet ikke støtter hverken sjikane eller mobbing og trakassering. At jeg poster på kg forandrer ikke det i det hele tatt.

Jeg gjør meg opp mine oppfatninger om de som velger å poste i tråder som rampelyset, uavhengig av hva de skriver. Fordi, som sagt mange ganger før, omfanget og innholdet gjør at det er en hetsende og forfølgende arena. 

Det er dermed lett å spekulere i vikarierende motiver. For hvis man FAKTISK var interessert i eksponering av barn, hvis man FAKTISK ønsket å fremme en sak, gjøre en endring og bli tatt seriøst - hadde man da ikke valgt å legge sin tid og energi i andre arenaer enn Rampelyset på KG?

Nei, ikke i tillegg til. I stedet for.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Snaskesnusken said:

Slike tilbakemeldinger viser ikke god debatteknikk. 

Det gjør ikke du heller, med måten du formulerer deg på og det du skriver.

• Liker 1
Skrevet

ab 89 .... Jeg synes du burde holde deg til sak, ikke drive persondebatt. Det er ganske ironisk at du kommer inn her og kritiserer oss andre for å drive debatt på feil måte, nr du kaller folk berme og sier "de er ute og kjøre". Hvis du er tom for argumenter, kan du jo ta deg en pause.

• Liker 8
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er flere som etterlyser dokumentasjon på hva som er sladder og hets. Det var vanskeligere å finne konstruktive innlegg i f.eks CBE tråden over to uker for å si det sånn. Leser man det her utenfra så er det som å se noen med kikkert som uffer og akker seg over hvordan nabodama på vei til postkassen går kledd. Resten handlet vel om over 2-3 sider om det var innafor om hun omtalte barna sine for "jentene". De verste til å eksponerer og omtale barna er jo nettopp brukerne i Rampelys-forumet. Det er helt utrolig at man ikke kan se det selv, og ikke evner å ta til seg noe som helst kritikk.

Alt jeg kan se er unødvendig sladder hvertfall. Jeg klarer ikke helt å se det samfunnsyttige ved det å sitte med lupe og sladre om alt det bloggere foretar seg på daglig basis og faktisk tro man gjør en viktig jobb, og ikke minst, tro at man beskytter barna ved å dikte opp "worst case scenario" historier eller opplyse om hver eneste gang barna er avbildet: "I dag ble det lagt ut nussebilde"? De aller fleste som leser blogger tenker da ikke i de baner i det hele tatt.

Tror de oppriktig at barna vil takke dem for dette engasjementet når de blir større?

Anonymkode: 10c9e...064

Jeg klarer ikke å finne ett eneste eksempel på sladder i det du siterer. Da definerer jeg sladder som "nyheter og privat informasjon".

Jeg klarer heller ikke å finne eksempler på hets i det siterte. Definisjonen på hets iflg Store norske leksikon er:  "Hets betyr hatkampanje, ondsinnet og usaklig agitasjon rettet mot noe(n)." 

Er det mobbing? definisjonen på mobbing er iflg SNL  "aggressiv åtferd som vert gjentatt over tid og er karakterisert ved eit ujamt styrkeforhold." 
Jeg synes det blir kunstig å se på styrkeforholdet som ujevnt når vi vet at de vi diskuterer her disponerer de mest leste bloggene i landet, og har som uttalt mål å påvirke folk.

Derimot finner jeg noen eksempler som etter mitt syn er usaklige ift å diskutere bedriften, og som jeg ville kategorisert som baktaling, hvis jeg hadde fått dem servert muntlig. Men de gjelder ikke sladder, og ikke er grove nok til å kategoriseres som hets.

Jeg er helt enig i at baktaling av personene bak bloggen er en uting, og at det ikke hører hjemme i en debatt om influencervirksomheten. Men jeg er ikke enig i at eksemplene forsvarer kritikken av tråden og de som deltar der som mobbing, hets og sladder.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør meg opp mine oppfatninger om de som velger å poste i tråder som rampelyset, uavhengig av hva de skriver. Fordi, som sagt mange ganger før, omfanget og innholdet gjør at det er en hetsende og forfølgende arena. 

Det er dermed lett å spekulere i vikarierende motiver. For hvis man FAKTISK var interessert i eksponering av barn, hvis man FAKTISK ønsket å fremme en sak, gjøre en endring og bli tatt seriøst - hadde man da ikke valgt å legge sin tid og energi i andre arenaer enn Rampelyset på KG?

Nei, ikke i tillegg til. I stedet for.

Jeg har heldigvis kapasitet nok til å også påvirke på andre arenaer.  Forøvrig så er din oppfatning av Rampelyset ikke noen allmenn sannhet.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Just now, pøbelsara said:

Jeg har heldigvis kapasitet nok til å også påvirke på andre arenaer.  Forøvrig så er din oppfatning av Rampelyset ikke noen allmenn sannhet.

Ikke din heller. Vi diskuterer alle utfra vårt eget perspektiv og vår egen oppfatning, ingen av oss sitter på sannheten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...