Gå til innhold

Jeg gir ungen min sjokolade. Gjør du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo der du feiler.

Du forbinder kos med godteri/søtsaker.

Maten skal være kosen, er den man skal se frem til. Ikke søppla.

Anonymkode: b9dfe...b6c

Mat er livsnødvendig, søpla som du kaller det er kosen. Premien for å spise sunt i hverdagen. Hver sin lyst, ingen grunn til å tro at du sitter på fasiten for hva vi mennesker anser som kos. Alt med måte! 

Og jeg har helt fin bmi. 

Endret av Nerine_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å gi barna sjokolade trenger ikke nødvendigvis å være negativt.

Mine foreldre lot alle godteriskåler stå fremme i min barndom. Hvis jeg hadde villet, hadde jeg kunnet spise mye søtt, men jeg ville ikke. Jeg spiser heller ikke godteri som voksen.

Mine søskenbarn fikk sjelden lov til å spise godteri hjemme. Hver gang de kom i bursdager, tok de alle godteriskåler i fanget og fråtset i seg store mengder, siden de ikke fikk noe hjemme. Alle søskenbarna mine er overvektige den dag i dag, selv om det ikke spiller noen rolle. Poenget mitt er at det ikke alltid er feil å ha sjokolade tilgjengelig for barna. Det er individuelt og kommer an på hvordan barnet er. Hos noen som ikke klarer å begrense seg, kan det hjelpe å redusere mengden sjokolade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine får sunne middager, middager etter sitt ønske og Toro. De drikker vann, men får gjerne svakt utblandet saft til middag opp til flere ganger i uken - ja, til og med juice til frokost en gang i blandt. 

De får lørdagsgodt på lørdager, og er vi i besøk en ukedag og det blir servert kake får de det. 

Jeg stemmer for balsnse og ikke hysteri. De har forøvrig aldri hatt hull i tennene og vekten er akkurat passe. Og jeg vil heller ikke kategorisere meg selv som feit. Jeg veier 51 kg. 

Anonymkode: 200e7...f0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser vi sunn mat fra bunnen nesten hver dag, i blandt kjøper vi ferdig pizza eller går på McD. Har selv vokst opp med foreldre som var veldig strenge på at godteri KUN var på lørdag og kun etter middag. Husker jeg kjøpte masse godteri i smug da jeg begynte på ungdomskolen og i flere år var jeg gal etter godteri. Men nå bryr jeg meg ikke og spiser skjeldent løsvektgodteri.

Jeg har ikke vært veldig streng med godteri for barnet mitt, med unntak av at vi aldri har brus og juice i hus. Hver lørdag får han velge sitt eget lørdagsgodt, som regel velger han popcorn eller vi deler en sjokolade, ofte glemmer vi og kjøpe også. Som noen nevnte over har jeg også liten tro på å gjøre godteri "forbudt", i hvertfall maser gutten min aldri om godteri og han er mye mer glad i vannmelon og bær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungene mine får sunne middager, middager etter sitt ønske og Toro. De drikker vann, men får gjerne svakt utblandet saft til middag opp til flere ganger i uken - ja, til og med juice til frokost en gang i blandt. 

De får lørdagsgodt på lørdager, og er vi i besøk en ukedag og det blir servert kake får de det. 

Jeg stemmer for balsnse og ikke hysteri. De har forøvrig aldri hatt hull i tennene og vekten er akkurat passe. Og jeg vil heller ikke kategorisere meg selv som feit. Jeg veier 51 kg. 

Anonymkode: 200e7...f0c

Hvordan er din vekt viktig i denne tråden?

Anonymkode: 7d792...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine får is i ukedagene. Jeg har alltid chips og sjokolade i skapet. Men vil dei ha? Nei.. bil nabo ungen ha, han som aldri får lov ? Ja! Da Må alt gjemmes godt.... jeg kan finne på å bake ei sjokoladekake på en onsdag... 

middagen er alltid fra bunnen.. ingen overvekt i min familie. Alt med måte... er ikke sjokoladen du spiser på en onsdag du blir tykk av, men mengden.......

Anonymkode: cf55a...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er din vekt viktig i denne tråden?

Anonymkode: 7d792...400

Hadde du lest hele tråden hadde du fått meg deg at spørsmål om BMI ble stilt av en bruker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Hadde du lest hele tråden hadde du fått meg deg at spørsmål om BMI ble stilt av en bruker. 

Bmi er likevel vekt og høyde.

Anonymkode: 7d792...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou

Jeg spiser nesten aldri mat som er lagd fra bunnen. Vokst opp på halvfabrikkat, og det spiser barna mine stort sett også. Findus fiskepinner med ferdigkokte poteter og brokkoli er en typisk kjapp tirsdagsmiddag, men absolutt ikke fra bunnen av. Ellers lager vi taco og hjemmelaget pizza i helgene. Resten av uka er en blanding av fisk, kylling, karbonadedeig, ris, pasta, potet, salat og grønnsaker. 

Vi kan ha nugatti på brødskiva til kvelds, men spiser ikke godteri, is, snacks i ukedagene. 

Ungene er normalvektige og aktive. Jeg har fin bmi og føler meg frisk og sunn, selv om jeg kan finne på å smøre nuggati på brødskiva min hver eneste dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bmi er likevel vekt og høyde.

Anonymkode: 7d792...400

Tror du en voksen person er tjukk med en vekt på 51kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, folk er så maniske. Her spiser eldste brød, frukt, grønnsaker, yoghurt, fisk, kjøtt, pasta, ris, wraps, kornblanding osv i hverdagen. Noen ganger får h*n litt godt fredag og lørdag, noen ganger en av dagene, noen ganger blir det heller hvetebakst til helgelunsjen. Det går så fint så. Ikke overvektig, heller ikke foreldrene. Jeg er på nedre del av normalspekteret på bmi. Noen dager er vi helt rå på kosthold, med masse bra grønt og proteiner, andre dager er det risgrøt eller pannekake til middag. Har trua på god balanse. Minste har akkurat begynt med fast føde, så kan ikke si hvordan det blir, men får sikkert smake på det eldstemann får tidligere. Jeg husker første gang eldste fikk godteri, det var på en stor internasjonal flyplass og det var verdens lengste sikkerhetskø. Barnet på 18 mnd ville verken bli båret eller sitte i vogna, og var generelt misfornøyd. Da måtte vi sprette posen med m&ms😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er ikke så glade i sjokolade, men de får snop hver lørdagskveld. Brus drikker de sjelden fordi de spør aldri meg om det :) 

Personlig synes jeg ikke noe om 100% sukkernekt. Jeg forestiller meg at hvis jeg nekter dem sukker i hele livet og de blir tenåringer og tjener egne penger, kan de plutselig kjøpe så mye godteri de vil og fråtse seg i alle sukkene som jeg har nektet i årevis, hehe. Jeg vil heller at de skal ha et "sunt" forhold til sukker/godteri. Dvs 1 gang i uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har null tro på ett totalt sukkerfritt kosthold. Kroppen trenger variert kost, også sukker. Her spiser ungene sjeldent lørdagsgodt, for vi glemmer det, men om de vil ha en sjokolabit på en helt vanlig onsdag så får de det. Om sommeren hender det at de til og med får en is!  😮  Ellers består kostholdet vårt av rene kjøttprodukter, mat laget fra bunnen, og halvveis bunnen, frukt og grønt. De er aktive. 

Anonymkode: 2d3fb...7cb

Kroppen trenger ikke sukker, nei.. Det er det eneste vi faktisk IKKE trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mocchhaa

Ser ikke problemet med å gi barna sine litt godteri, i ny og ned, MEN jeg tenker at om foreldre fremmer ett sunt, (gjerne litt strengt, men godt) kosthold, så er sjansen stor for at barna vil ta med seg dette videre, og en sukkeravhengighet er no joke. Kroppen trenger ikke sukker, så unødvendig er det også. I tillegg til at når man først får smakt litt på det, vil man gjerne ha mer, ikke sant. 

Missforstå meg rett: Det er helt greit å gi barna sine litt sukker, men jeg stemmer mer for ett sukkerfritt kosthold ;) (All though det er enklere sakt en gjort XD) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får ikke godteri hjemme, siden vi aldri har det tilgjengelig. Men helgekosen er ofte vafler, pannekaker, boller, kakao, kaker e.l. til dessert. Da lager vi det sammen og gjør hele matseansen til en kosestund. Jeg er vokst opp på 90tallet, med toro, kjøpeboller, saft og alskens tullemat. Hadde ikke et godt kosthold i barndommen, og selv om jeg aldri ble overvektig så kunne jeg med fordel spist mat med bedre næring og gjerne vært litt mer opplagt og aktiv i hverdagen. Mine barn lærer at mat er gøy, og at det er kjekt å lage noe sammen, det være middag på en mandag eller vafler på en lørdag. Jeg syns også det er viktig å lære barna hvor maten vår kommer fra, og de har vært med å hente egg, slakte dyr, plukke salat og potet, osv. 

Anonymkode: 0cd0f...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedme og diabetes henger vel mest sammen med gener, og de som må være mer nøye, mens så tåler noen mer ræva kosthold der de kanskje får andre livsstilssykdommer senere, eller ingen livsstilssykdommer. Jeg kommer nok til å drikke lightbrus daglig og spise goddis flere ganger i uka (i skjul)... Jeg må spise i skjul for vil jo ikke overføre mine uvaner på barnet mitt. Som at jeg alltid stjal bamsemums eller annet snacks i hennes veske da jeg var liten. 

Ps: Tror mange her pynter litt mer på kostholdet sitt enn hva som er realiteten. Altså flere jeg kjenner serverer grandis familien inkl. til to-åringen uten å mokke, en annen lager boller, vafler, barna løper rundt med ispinner, drikker urge, de større ungene går rundt med «bolleposer» som de har spist på skolen! Flere av ungene er «gamere» også. 

Det virker på meg som at dere skal «liksom» være så avslappet med maten og at de «til og med koser seg med et potetgull-flak i uka! Men får aldri BRUS!!!» Ærlig talt. Tror nok dere er mer nøye en majoriteten... 😓

Anonymkode: 85048...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her i huset introduserte vi fruktskåla da eldste gutten var seks år, har gått fint så langt. Blir gjerne sjokolade og godteri i ny og ne, men oftest i jula og påska. Ikke er det noe særlig mas om godteri heller når vi er på butikken, overraskende, for jeg kan huske at jeg alltid skulle ha godteri når jeg var på den alderen. Men sånn har det blitt! Vi drikker pepsi og lettbrus med fruktsmak og appelsinsmak, og sjeldent cola.

Anonymkode: 6f5f7...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fedme og diabetes henger vel mest sammen med gener, og de som må være mer nøye, mens så tåler noen mer ræva kosthold der de kanskje får andre livsstilssykdommer senere, eller ingen livsstilssykdommer. Jeg kommer nok til å drikke lightbrus daglig og spise goddis flere ganger i uka (i skjul)... Jeg må spise i skjul for vil jo ikke overføre mine uvaner på barnet mitt. Som at jeg alltid stjal bamsemums eller annet snacks i hennes veske da jeg var liten. 

Ps: Tror mange her pynter litt mer på kostholdet sitt enn hva som er realiteten. Altså flere jeg kjenner serverer grandis familien inkl. til to-åringen uten å mokke, en annen lager boller, vafler, barna løper rundt med ispinner, drikker urge, de større ungene går rundt med «bolleposer» som de har spist på skolen! Flere av ungene er «gamere» også. 

Det virker på meg som at dere skal «liksom» være så avslappet med maten og at de «til og med koser seg med et potetgull-flak i uka! Men får aldri BRUS!!!» Ærlig talt. Tror nok dere er mer nøye en majoriteten... 😓

Anonymkode: 85048...632

Alltid viktig å tenke over hvem som svarer i slike tråder. Utvalget her er neppe representativt for befolkningen. 

Anonymkode: 0cd0f...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, BlondeVikingRage skrev:

Kroppen trenger ikke sukker, nei.. Det er det eneste vi faktisk IKKE trenger.

Mener du raffinert sukker, muligens? Vi må jo ha sukker, det trenger vi i blodet,men det er selvsagt i betraktelig mindre mengder enn vi stapper i oss av raffinert og tilsatt sukker. Fruktsukker, melkesukker, druesukker...dette trenger vi.

 

https://www.dagbladet.no/kultur/vi-trenger-sukker/60188890

Kroppen trenger sukker, men de fleste av oss gir den alt for mye.

https://www.side2.no/helse/sa-lite-sukker-trenger-du-i-kroppen-til-enhver-tid-4583666

 

Anonymkode: 828eb...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mener du raffinert sukker, muligens? Vi må jo ha sukker, det trenger vi i blodet,men det er selvsagt i betraktelig mindre mengder enn vi stapper i oss av raffinert og tilsatt sukker. Fruktsukker, melkesukker, druesukker...dette trenger vi.

 

https://www.dagbladet.no/kultur/vi-trenger-sukker/60188890

Kroppen trenger sukker, men de fleste av oss gir den alt for mye.

https://www.side2.no/helse/sa-lite-sukker-trenger-du-i-kroppen-til-enhver-tid-4583666

 

Anonymkode: 828eb...d5c

Vi trenger ikke tilsette sukker, derfor trenger vi ikke sukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...