Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Å si at treninga til HD ikke funker basert på hvor mange kilo hun har på kroppen viser bare at den som fremmer den påstanden har en litt forenklet tankegang. Om man er tynn, normalvektig eller overvektig gir faktisk ingen indikasjon på hvor godt trent et menneske er. 

En slank person kan være utrolig dårlig trent og i elendig form, mens en som har noen kilo for mye men trener mange dager i uka kan være sterk og i god form sammenlignet med den slanke som ikke trener. Det er faktisk mange som trener for de helseeffektene trening gir, og ikke utelukkende for å bli tynn. Og man blir ikke automatisk tynn av å trene riktig og mye, det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til vekt, mange faktorer som man ikke styrer selv som f.eks metabolisme og genetikk. Medisiner kan også være en faktor som gjør at en person lett legger på seg. Uten å påstå at dette gjelder HD så er vektøkning listet opp som den vanligste bivirkningen til antidepressiva, kortison og hormonpreparater. 

Så å påstå at HD har null effekt av trening og at hun ikke kan jobbe som PT eller selge treningsprogram siden hun har noen kilo på kroppen bekrefter bare uvitenheten og de fordommene den personen har mot overvekt. 

Jeg har ei venninne som har ganske høy bmi, og hun er skikkelig gjennomtrent; løfter tungt og løper lett opp på de fleste fjelltopper. Det er mange av mine slanke venninner som ikke er i nærheten av å løfte like tunge vekter og som løper like langt som henne. Jeg hadde glatt tatt i mot treningstips da hun har mye kunnskap innom det feltet. 

Denne tråden må seriøst være en av de styggeste trådene på rampelys, mye av det som får stå uredigert er det som er årsaken til at KG har et frynsete rykte. Fettfobien og menneskesynet mot overvektige enkelte har er helt forferdelig, Når man synker så dypt at man t.o.m legger opp en diskusjon om hunden til HD er overvektig..  

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Lirah skrev:

Altså hæ? Hvor har jeg skrevet det du hevder? Jeg skrev at du kunne prøve og selge klær selv og se hvordan det går? Har jeg hevda at det er umulig å selge klær? Nei........

Tror jeg melder meg ut. Orker ikke sånn useriøs hersing som ikke gir mening overhodet. 

Det var @Lirah jeg svarte...

Prøv å holde deg til saken i stedet for brukerdebatt så kanskje du forstår hva jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@skruf ja jøss, det er fordi hun er overvektig at jeg reager på overforbruk og konstant offentliggjøring av dårlige valg 🏳️.

Å tilstadig hevde at du har svaret på hvorfor folk reagerer på frivillig delt informasjon, og i tillegg at det har noe med vekten til vedkommende å gjøre er bare nedrig av deg.

Endret av Skureguri
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, skruf skrev:

Å si at treninga til HD ikke funker basert på hvor mange kilo hun har på kroppen viser bare at den som fremmer den påstanden har en litt forenklet tankegang. Om man er tynn, normalvektig eller overvektig gir faktisk ingen indikasjon på hvor godt trent et menneske er. 

En slank person kan være utrolig dårlig trent og i elendig form, mens en som har noen kilo for mye men trener mange dager i uka kan være sterk og i god form sammenlignet med den slanke som ikke trener. Det er faktisk mange som trener for de helseeffektene trening gir, og ikke utelukkende for å bli tynn. Og man blir ikke automatisk tynn av å trene riktig og mye, det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til vekt, mange faktorer som man ikke styrer selv som f.eks metabolisme og genetikk. Medisiner kan også være en faktor som gjør at en person lett legger på seg. Uten å påstå at dette gjelder HD så er vektøkning listet opp som den vanligste bivirkningen til antidepressiva, kortison og hormonpreparater. 

Så å påstå at HD har null effekt av trening og at hun ikke kan jobbe som PT eller selge treningsprogram siden hun har noen kilo på kroppen bekrefter bare uvitenheten og de fordommene den personen har mot overvekt. 

Jeg har ei venninne som har ganske høy bmi, og hun er skikkelig gjennomtrent; løfter tungt og løper lett opp på de fleste fjelltopper. Det er mange av mine slanke venninner som ikke er i nærheten av å løfte like tunge vekter og som løper like langt som henne. Jeg hadde glatt tatt i mot treningstips da hun har mye kunnskap innom det feltet. 

Denne tråden må seriøst være en av de styggeste trådene på rampelys, mye av det som får stå uredigert er det som er årsaken til at KG har et frynsete rykte. Fettfobien og menneskesynet mot overvektige enkelte har er helt forferdelig, Når man synker så dypt at man t.o.m legger opp en diskusjon om hunden til HD er overvektig..  

Er så utrolig enig med deg, denne tråden er stygg og altfor mye får stå selv etter redigering. Ufattelig spør du meg, den burde vært stengt for lenge siden

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, lillesnøfnugg skrev:

Hvordan vet du dette? 

Er du morsom eller?? Hun har snakket om å gå ned i vekt i mange år, og samtidig kun gått opp i vekt. Så klart at det er operasjon som har gjort at hun endelig lykkes! Derfor det heter SLANKEoperasjon.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skureguri skrev:

@skruf ja jøss, det er fordi hun er overvektig at jeg reager på overforbruk og konstant offentliggjøring av dårlige valg 🏳️.

Å tilstadig hevde at du har svaret på hvorfor folk reagerer på frivillig delt informasjon, og i tillegg at det har noe med vekten til vedkommende å gjøre er bare nedrig av deg.

Jeg hevder ikke å sitte på sannheten, det er dine ord og siden jeg ikke har fremmet mine meninger som en sannhet så er det ren spekulalasjon og påstand fra deg. Slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har uttalt. 

Nedrig av meg? Det som virkelig er nedrig er å bedrive brukerdebatt og tillegge andre meninger de ikke har, sånn som du gjør. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, monstergospel skrev:

Er du morsom eller?? Hun har snakket om å gå ned i vekt i mange år, og samtidig kun gått opp i vekt. Så klart at det er operasjon som har gjort at hun endelig lykkes! Derfor det heter SLANKEoperasjon.

En operasjon er ikke årsaken alene til vektnedgang; man blir ikke automatisk tynnere av en gastric bypass eller gastric sleeve. Begge inngrepene er ei drahjelp til vektnedgang, man må selv gjøre en skikkelig egeninnsats for å gå ned i vekt. Det er ikke sånn at man kan opereres, lene seg tilbake og bare bli slankere. Det finnes mange eksempler på de som til tross for en sånn operasjon går tilbake til startvekt pga de ikke gjør endringer i kost og livsstil. Hadde det vært operasjonen alene som gir vektnedgang så ville jo ikke det ha skjedd. 

Så det er ikke bare pga operasjonen HD har lykkes med vektnedgang, det er pga den innsatsen hun selv gjør for å miste kilo.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Minipilla said:

På Agria sine sider står det 20 dager karenstid - ikke et år?

Sjekk vilkårene, og se under korsbåndskade. In short: dersom du ikke har hatt Agtia sammenhengede i et år, dekkes ikke skaden. Ergo et år karenstid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Krølltang89 skrev:

Sjekk vilkårene, og se under korsbåndskade. In short: dersom du ikke har hatt Agtia sammenhengede i et år, dekkes ikke skaden. Ergo et år karenstid.

Aha. Ja da er det litt verre når man plutselig får en «misforståelse» med forsikringsselskapet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, skruf skrev:

En operasjon er ikke årsaken alene til vektnedgang; man blir ikke automatisk tynnere av en gastric bypass eller gastric sleeve. Begge inngrepene er ei drahjelp til vektnedgang, man må selv gjøre en skikkelig egeninnsats for å gå ned i vekt. Det er ikke sånn at man kan opereres, lene seg tilbake og bare bli slankere. Det finnes mange eksempler på de som til tross for en sånn operasjon går tilbake til startvekt pga de ikke gjør endringer i kost og livsstil. Hadde det vært operasjonen alene som gir vektnedgang så ville jo ikke det ha skjedd. 

Så det er ikke bare pga operasjonen HD har lykkes med vektnedgang, det er pga den innsatsen hun selv gjør for å miste kilo.

De første 6-24 mnd kan man "lene" seg tilbake og slankes jo. Man klarer fysisk ikke å spise like mye som før op. MEN, etter en viss tid må man ha egeninnsats, hvis ikke vil man gå opp igjen. Samme gjelder å ikke overspise, for da strekkes magesekken/tarmen ut igjen, og man spiser mer, ergo opp i vekt.

At man bør spise riktig, lite og ofte, samt trene etter operasjon er ikke ensbetydende med at alle gjør det. Man går ned i vekt på junkfood og, så lenge man spiser mindre enn man forbrenner (sånn enkelt forklart).

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
3 timer siden, monstergospel skrev:

Er du morsom eller?? Hun har snakket om å gå ned i vekt i mange år, og samtidig kun gått opp i vekt. Så klart at det er operasjon som har gjort at hun endelig lykkes! Derfor det heter SLANKEoperasjon.

 

2 timer siden, skruf skrev:

En operasjon er ikke årsaken alene til vektnedgang; man blir ikke automatisk tynnere av en gastric bypass eller gastric sleeve. Begge inngrepene er ei drahjelp til vektnedgang, man må selv gjøre en skikkelig egeninnsats for å gå ned i vekt. Det er ikke sånn at man kan opereres, lene seg tilbake og bare bli slankere. Det finnes mange eksempler på de som til tross for en sånn operasjon går tilbake til startvekt pga de ikke gjør endringer i kost og livsstil. Hadde det vært operasjonen alene som gir vektnedgang så ville jo ikke det ha skjedd. 

Så det er ikke bare pga operasjonen HD har lykkes med vektnedgang, det er pga den innsatsen hun selv gjør for å miste kilo.

 

2 timer siden, wahaj skrev:

De første 6-24 mnd kan man "lene" seg tilbake og slankes jo. Man klarer fysisk ikke å spise like mye som før op. MEN, etter en viss tid må man ha egeninnsats, hvis ikke vil man gå opp igjen. Samme gjelder å ikke overspise, for da strekkes magesekken/tarmen ut igjen, og man spiser mer, ergo opp i vekt.

At man bør spise riktig, lite og ofte, samt trene etter operasjon er ikke ensbetydende med at alle gjør det. Man går ned i vekt på junkfood og, så lenge man spiser mindre enn man forbrenner (sånn enkelt forklart).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv om alle eksperter sier at å kommentere vekten slik som dere gjør her inne er skadelig, så fortsetter dere ufortrødent.

Dere som gjør det, har dere noen refleksjoner over hvorfor dere allikevel velger å gjøre det ?

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med troverdighet er viktig når det kommer til helse. Jeg er ikke i tvil om at HD sitter med viktige redskap når det kommer til kosthold og trening. Men saken er at det blir litt som om en veganer skal skrive blogg om veganisme, men spiser kjøtt. Eller en bilmekaniker som ikke får start på sin egen bil. Drage har hele veien gått hardt ut, og starter stadig på nye prosjekter på veien mot ett sunnere liv. Men det virker som disiplin og viljestyrke mangler for å kunne oppnå målene hun setter seg. Dette i seg selv er jo bare henne der går utover, men hun velger å dele alt dette i offentlige kanaler. At folk reagerer syns jeg ikke er så rart. Hun sier en ting, og gjør det motsatte. Hun får det rett og slett ikke helt til, og mister dermed denne troverdigheten. Hadde hun heller valgt å fokusere på utfordringene, tror jeg hun hadde kommet lenger, og fått bedre tilbakemeldinger. I stedet for å gå rundt grøten som hun har gjort hittil, med undskyldninger og bortforklaringer. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Infinity skrev:

Og selv om alle eksperter sier at å kommentere vekten slik som dere gjør her inne er skadelig, så fortsetter dere ufortrødent.

Dere som gjør det, har dere noen refleksjoner over hvorfor dere allikevel velger å gjøre det ?

 

Lykke til med å få noe svar på det😏

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, wahaj skrev:

De første 6-24 mnd kan man "lene" seg tilbake og slankes jo. Man klarer fysisk ikke å spise like mye som før op. MEN, etter en viss tid må man ha egeninnsats, hvis ikke vil man gå opp igjen. Samme gjelder å ikke overspise, for da strekkes magesekken/tarmen ut igjen, og man spiser mer, ergo opp i vekt.

At man bør spise riktig, lite og ofte, samt trene etter operasjon er ikke ensbetydende med at alle gjør det. Man går ned i vekt på junkfood og, så lenge man spiser mindre enn man forbrenner (sånn enkelt forklart).

Jeg er slankeoperert, som du kaller det. Normale folk med vett i skallen kaller det vektoperasjon. Grunnene til at man tar eller får en sånn operasjon er mange og komplekse. Vennligst ikke ileg deg noen kunnskaper du ikke har. Dessverre er det en myte at magesekken strekkes, en myte som mange biter på. Grunnen til vektøkning etter 2-5 år er ikke at magesekken blir større etter overspising - elastisiten i magesekken er tatt bort for det meste. Det tar ca 30 sec for mat å passere magesekken så overspising er forsåvidt et argument på egen urimelighet ift strekke magesekk.Grunnen er at operasjonene ikke er like malabsorbant som for 10 år siden. Det eneste du har riktig her, er at overspising er et mønster som må legges vekk. Kroppen driter forøvrig om man spiser 3 eller 8 måltider så lenge den får nok næring over tid.

Endret av FluffyChix
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lillesnøfnugg
5 timer siden, Infinity skrev:

Og selv om alle eksperter sier at å kommentere vekten slik som dere gjør her inne er skadelig, så fortsetter dere ufortrødent.

Dere som gjør det, har dere noen refleksjoner over hvorfor dere allikevel velger å gjøre det ?

 

Skjer ikke i denne tråden 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, FluffyChix skrev:

Jeg er slankeoperert, som du kaller det. Normale folk med vett i skallen kaller det vektoperasjon. Grunnene til at man tar eller får en sånn operasjon er mange og komplekse. Vennligst ikke ileg deg noen kunnskaper du ikke har. Dessverre er det en myte at magesekken strekkes, en myte som mange biter på. Grunnen til vektøkning etter 2-5 år er ikke at magesekken blir større etter overspising - elastisiten i magesekken er tatt bort for det meste. Det tar ca 30 sec for mat å passere magesekken så overspising er forsåvidt et argument på egen urimelighet ift strekke magesekk.Grunnen er at operasjonene ikke er like malabsorbant som for 10 år siden. Det eneste du har riktig her, er at overspising er et mønster som må legges vekk. Kroppen driter forøvrig om man spiser 3 eller 8 måltider så lenge den får nok næring over tid.

Hvis du skal sitere meg, så ikke tillegg meg ting jeg ikke har skrevet. Det var ikke jeg som kalte det slankeoperasjon, det var en person over meg.

Og jeg vet godt hva jeg snakker om, for jeg er gbp operert selv.

Og jo, ved sleeve så kan magesekken utvide seg, og ved gbp så utvider tarmen seg, det er ikke en myte. Sjekk gjerne ut Duc Vong på youtube (anerkjent kirurg på vektoperasjoner), der forklarer han grundig slike ting, han har også tatt gastroskopi osv på mange opererte for å sjekke.

Når man går ned i vekt må man ha mindre kalorier enn da man var større. Vektopererte må ha mindre enn en "normal" person. Og ofte har man vansker med å opprettholde sunne vaner, og spise "lite" nok. I tillegg til at operasjon ikke er løsningen i hodet, og en del vil gå opp igjen for de ikke jobbet nok med de virkelige problemene.

Dette er på generelt grunnlag, jeg skriver ikke dette om Helene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Infinity skrev:

Og selv om alle eksperter sier at å kommentere vekten slik som dere gjør her inne er skadelig, så fortsetter dere ufortrødent.

Dere som gjør det, har dere noen refleksjoner over hvorfor dere allikevel velger å gjøre det ?

 

Egentlig litt festlig hvor stille det blir i tråden her når slike spm kommer🤷🏻‍♀️

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FluffyChix skrev:

Jeg er slankeoperert, som du kaller det. Normale folk med vett i skallen kaller det vektoperasjon. Grunnene til at man tar eller får en sånn operasjon er mange og komplekse. Vennligst ikke ileg deg noen kunnskaper du ikke har. Dessverre er det en myte at magesekken strekkes, en myte som mange biter på. Grunnen til vektøkning etter 2-5 år er ikke at magesekken blir større etter overspising - elastisiten i magesekken er tatt bort for det meste. Det tar ca 30 sec for mat å passere magesekken så overspising er forsåvidt et argument på egen urimelighet ift strekke magesekk.Grunnen er at operasjonene ikke er like malabsorbant som for 10 år siden. Det eneste du har riktig her, er at overspising er et mønster som må legges vekk. Kroppen driter forøvrig om man spiser 3 eller 8 måltider så lenge den får nok næring over tid.

https://www.obesitycoverage.com/weight-loss-surgeries/gastric-sleeve/gastric-sleeve-will-my-stomach-stretch

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...