Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Lily Of the Valley
Fizzypo skrev (1 minutt siden):

Ikke navn, men brukernavn. Fokuset lå likevel ikke i den stygge kommentare, men at hun hengte ut en person. Og som påpekt flere ganger av en rekke brukere her sletter hun mye kritikk. Hva som er det faktiske omfanget av slike kommentarer vet vi ikke, men om vi tror på henne når hun sier hun har en spiseforstyrrelser, hvorfor skal vi ikke tro på henne om dette? 

Vi tror at hun har en spiseforstyrrelse fordi hun har dokumentert det i åresvis. Det er der forskjellen ligger for min del i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fizzypo skrev (9 minutter siden):

Ikke navn, men brukernavn. Fokuset lå likevel ikke i den stygge kommentare, men at hun hengte ut en person. Og som påpekt flere ganger av en rekke brukere her sletter hun mye kritikk. Hva som er det faktiske omfanget av slike kommentarer vet vi ikke, men om vi tror på henne når hun sier hun har en spiseforstyrrelser, hvorfor skal vi ikke tro på henne om dette? 

Det er vanskelig å tro på noen som kommer med påstander uten bevis (f.eks. screenshot med sladdet brukernavn) når de tidligere har innrømmet å finne på lignende påstander fordi det kunne potensielt ha skjedd.

Jeg tror på at Helene har mottatt mye av disse «julekommentarene» opp gjennom årene, men i reelen fremstår det slik at hun har fått alle disse, og det i år. Hadde hun laget reelen slik som andre med «ikke si disse fiktive setningene til folk i tilfelle de sliter» hadde ikke troverdighet vært et tema. Da hadde hun belyst saken og latt den skinne alene. 

Og når det kommer til spiseforstyrrelse så er det lett å tro på for de som kjenner igjen spiseforstyrret adferd og har fulgt henne i noen år ser det. Jeg vil også understreke at det er ikke noe galt i å slite med spiseforstyrrelser eller spiseforstyrret atferd. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (13 minutter siden):

Javel? Jeg er sterkt uenig. Man trenger ikke å være intelligent for å skjønne når man får belønning og hva man skal fortsette å gjøre for å få belønning for innsatsen. Dette er basic hundetrening. Når hunden gjør noe riktig, får den godbit. Når influencere gjør noe "riktig", får de sympati, samarbeid, spons og inntekt. Noen er selvsagt flinkere enn andre, men intelligens i vanlig forstand er ikke en nøkkelfaktor i dette. 

Jeg håper du skjønner at jeg ikke snakker om hennes markedsføringsstrategi generelt, men om hvorvidt det er en kalkulert baktanke bak gårdagens innlegg om stygge kommentarer i jula og dagens innlegg om Omnia livsstil. For den sammenhengen ser jeg ikke, det er to vidt forskjellige budskap som kommuniseres. Om hun sanker sympati og følgere for å snakke om et treffende tema jeg oppriktig tror hun bryr seg om så fint for henne. Ser ikke hvordan noen skal ta skade av det. Det er bedre å skape engasjement om en sak som det enn å tiltrekke følgere ved å gjøre privatlivet sitt til et sirkus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (1 minutt siden):

Jeg håper du skjønner at jeg ikke snakker om hennes markedsføringsstrategi generelt, men om hvorvidt det er en kalkulert baktanke bak gårdagens innlegg om stygge kommentarer i jula og dagens innlegg om Omnia livsstil. For den sammenhengen ser jeg ikke, det er to vidt forskjellige budskap som kommuniseres. Om hun sanker sympati og følgere for å snakke om et treffende tema jeg oppriktig tror hun bryr seg om så fint for henne. Ser ikke hvordan noen skal ta skade av det. Det er bedre å skape engasjement om en sak som det enn å tiltrekke følgere ved å gjøre privatlivet sitt til et sirkus. 

Nja.. jeg skjønner hva du mener, men samtidig vet vi vel hvilke følelser slike kommentarer skaper. De fremhever følelsene rundt misnøye med egen kropp, og vi er på tampen av året og vips så har Omnia og Helene løsningen. Det er ikke en direkte sammenheng der, men en indirekte en som så altfor mange kan kjenne seg igjen i.

Skam fører til hat som fører til ønske om å bli noe annet som fører til enda flere nyttårsforsett om vektnedgang, bedre kosthold og mer trening. «Oi, der kom det opp noe som virker som et ok opplegg, det prøver jeg. Noen tusen er ikke så mye for å se bra ut og slippe kommentarer neste år.»

Liten avsporing, men jeg tror at nyttårsforsett er noe tull. Det skaper et mye større press enn om man prøver å forbedre seg i andre måneder gjennom året. Jeg vil også understreke at jeg selv prioriterer flere tusen i året på min helse, det er ikke noe galt i det så lenge det er på riktig grunnlag og man har råd. Noen desperate mennesker setter seg i gjeld for sånne ting, og det er synd. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fizzypo said:

Omnia står for endring av livsstil for å få det bedre mentalt og helsemessig. De har egne coacher til de med spiseforstyrrelse. Dette kan lett kobles til innlegget som handler om stygge kommentarer om kropp, nettopp fordi slike kommentarer kan føre til mental breakdown, usunn livsstil og spiseforstyrrelser. Så denne reklamen sklir lett inn som «løsning/hjelp» til følgere som sliter med å få kommentarer om kroppen uansett vekt, hvor de kan få hjelp til både det mentale og psykiske/fysiske ved å kjøpe tjenestene til Omnia. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (4 minutter siden):

Det er vanskelig å tro på noen som kommer med påstander uten bevis (f.eks. screenshot med sladdet brukernavn) når de tidligere har innrømmet å finne på lignende påstander fordi det kunne potensielt ha skjedd.

Jeg tror på at Helene har mottatt mye av disse «julekommentarene» opp gjennom årene, men i reelen fremstår det slik at hun har fått alle disse, og det i år. Hadde hun laget reelen slik som andre med «ikke si disse fiktive setningene til folk i tilfelle de sliter» hadde ikke troverdighet vært et tema. Da hadde hun belyst saken og latt den skinne alene. 

Vel, med tanke på at noen av kommentarene i reelen handler om å være for tynn og behøve mer polstring for å sitte så er det vel ikke vanskelig å sette to og to sammen og tenke at dette ikke gjelder henne, iallefall ikke de siste 10++ årene hun har vært blogger og influencer. Hun skriver jo heller ikke at alt dette er ting hun har hørt så å trekke denne slutningen er jo noe man selv gjør. Jeg er enig i at hun med fordel kan formulere seg enda tydeligere, men i utgangspunktet vil tolkningen alltid farges av det inntrykket man ellers har. Da er det vanskelig å tilfredsstille alle.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lileep skrev (2 minutter siden):

Omnia står for endring av livsstil for å få det bedre mentalt og helsemessig. De har egne coacher til de med spiseforstyrrelse. Dette kan lett kobles til innlegget som handler om stygge kommentarer om kropp, nettopp fordi slike kommentarer kan føre til mental breakdown, usunn livsstil og spiseforstyrrelser. Så denne reklamen sklir lett inn som «løsning/hjelp» til følgere som sliter med å få kommentarer om kroppen uansett vekt, hvor de kan få hjelp til både det mentale og psykiske/fysiske ved å kjøpe tjenestene til Omnia. 

*blueberry* skrev (3 minutter siden):

Nja.. jeg skjønner hva du mener, men samtidig vet vi vel hvilke følelser slike kommentarer skaper. De fremhever følelsene rundt misnøye med egen kropp, og vi er på tampen av året og vips så har Omnia og Helene løsningen. Det er ikke en direkte sammenheng der, men en indirekte en som så altfor mange kan kjenne seg igjen i.

Skam fører til hat som fører til ønske om å bli noe annet som fører til enda flere nyttårsforsett om vektnedgang, bedre kosthold og mer trening. «Oi, der kom det opp noe som virker som et ok opplegg, det prøver jeg. Noen tusen er ikke så mye for å se bra ut og slippe kommentarer neste år.»

Liten avsporing, men jeg tror at nyttårsforsett er noe tull. Det skaper et mye større press enn om man prøver å forbedre seg i andre måneder gjennom året. Jeg vil også understreke at jeg selv prioriterer flere tusen i året på min helse, det er ikke noe galt i det så lenge det er på riktig grunnlag og man har råd. Noen desperate mennesker setter seg i gjeld for sånne ting, og det er synd. 

Jeg ser hva dere vil frem til og det er viktig at man mottaker er kritisk til det man får servert på SoMe, men på samme måte som man vurderer HDs troverdighet basert på tidligere hendelser, bør man også tenke over hennes markedsføring i lys av det hun har praktisert hittil. Hvor lur har hun egentlig vært? Jeg vil si at hennes reklame på generell basis er lite troverdig fordi hun gjør det så himla innlysende når en ny kjole og et nytt hudpleieprodukt er forstadiet til en rabattkode. Det dere beskriver høres litt vel avansert ut til å være HD slik jeg kjenner henne fra SoMe, av mangel på en bedre formulering. Ikke minst fordi budskapet i gårsdagens innlegg er «tørr å si ifra» og ikke eie skam over å motta slike kommentarer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fizzypo said:

Jeg ser hva dere vil frem til og det er viktig at man mottaker er kritisk til det man får servert på SoMe, men på samme måte som man vurderer HDs troverdighet basert på tidligere hendelser, bør man også tenke over hennes markedsføring i lys av det hun har praktisert hittil. Hvor lur har hun egentlig vært? Jeg vil si at hennes reklame på generell basis er lite troverdig fordi hun gjør det så himla innlysende når en ny kjole og et nytt hudpleieprodukt er forstadiet til en rabattkode. Det dere beskriver høres litt vel avansert ut til å være HD slik jeg kjenner henne fra SoMe, av mangel på en bedre formulering. Ikke minst fordi budskapet i gårsdagens innlegg er «tørr å si ifra» og ikke eie skam over å motta slike kommentarer. 

Mulig du har helt rett.. men alt i alt viser det vel hvor skeivt ut hun har kommet pga måten hun driver butikken sin på. Det er vi kanskje enig om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (18 minutter siden):

Jeg er enig i at Helene er litt hulter til bulter i SoMe og virker litt for spontan til å være kalkulert, men til tross for det har hun selv sagt at hun vet hva som får penger i kassa og hvordan man skal tjene penger som influencer. Jeg tror ikke hun er så dum som du fremstiller henne i dine innlegg. Jeg tror heller ikke hun er 100% kynisk. Jeg tror hun benytter seg av alle sjanser hun får samt deler sin hverdag. At hun kan å time annonser til riktig tid ser jeg på som en selvfølge etter over 10 års erfaring. 

Dagens innlegg synes jeg er koselig. Kun en hverdagslig oppdatering uten spons eller andre baktanker, og det vet jeg flere savner fra henne.  

Hun har lite troverdighet fordi hennes kanal har nesten vært en ren reklamekanal de siste årene, samt en del løgner og lignende i sammenheng med tidligere samarbeid. Slik troverdighet er omtrent umulig å bygge opp igjen, selv med alle de riktige midlene så hun har skutt seg selv i foten (spesielt i pandemiårene). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (7 timer siden):

Jeg er enig i at Helene er litt hulter til bulter i SoMe og virker litt for spontan til å være kalkulert, men til tross for det har hun selv sagt at hun vet hva som får penger i kassa og hvordan man skal tjene penger som influencer. Jeg tror ikke hun er så dum som du fremstiller henne i dine innlegg. Jeg tror heller ikke hun er 100% kynisk. Jeg tror hun benytter seg av alle sjanser hun får samt deler sin hverdag. At hun kan å time annonser til riktig tid ser jeg på som en selvfølge etter over 10 års erfaring.  

Hvis det stemmer at hun har sagt det, virker det ikke som at strategien fungerer både pga det åpenbare - inntekten (selv etter 13 år i bransjen!), men også fordi en person som vet å drive lønnsomt ikke hadde måttet se seg nødt til å takke ja til omtrent alt av samarbeid.

Jeg tenker fortsatt at de to innleggene vi har diskuterte er en tilfeldighet og ikke en planlagt snikreklame fra hennes side. Vi ser ut til å være enige om at hun prøver å dekke for mange felt for å nå ut til flest mulig. Faktisk vet jeg ikke om noen andre influencere som tar for seg så mange temaer som hun. Det eneste hun mangler er politisk engasjement så har hun dekket det meste en influencere gjør. Da syns iallefall ikke jeg det er rart at hun av og til deler innlegg etter hverandre der man kan ane en slags sammenheng hvis man legger godviljen til, på samme måte som hun legger ut innlegg der tematikken er fullstendig sprikende. 

Lileep skrev (8 timer siden):

Mulig du har helt rett.. men alt i alt viser det vel hvor skeivt ut hun har kommet pga måten hun driver butikken sin på. Det er vi kanskje enig om? 

Det er vi enig om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et åpenbart at Helene ønsker å være en talsperson for kroppspositivisme på vegne av mange kvinner. Og at det dermed burde være åpenbart for alle at dette ikke er kommentarer hun selv har fått, men eksempler på typiske kommentarer folk kan få som handler om kropp. Og det tror jeg dessverre skjer oftere enn vi liker.

Hun finner mye inspirasjon hos andre, mye større influensere i samme sjanger. Et eksempel er https://instagram.com/alexlight_ldn?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Sammenlignet med denne og lignende kontoer virker Helenes forsøk dessverre litt amatørmessige og muligens derfor mindre genuine (iallefall når man ser det i lys av andre ting hun også legger ut, som av og til sender ut motsatt budskap)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily Of the Valley
¤flicka¤ skrev (1 time siden):

Det et åpenbart at Helene ønsker å være en talsperson for kroppspositivisme på vegne av mange kvinner. Og at det dermed burde være åpenbart for alle at dette ikke er kommentarer hun selv har fått, men eksempler på typiske kommentarer folk kan få som handler om kropp. Og det tror jeg dessverre skjer oftere enn vi liker.

Hun finner mye inspirasjon hos andre, mye større influensere i samme sjanger. Et eksempel er https://instagram.com/alexlight_ldn?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Sammenlignet med denne og lignende kontoer virker Helenes forsøk dessverre litt amatørmessige og muligens derfor mindre genuine (iallefall når man ser det i lys av andre ting hun også legger ut, som av og til sender ut motsatt budskap)

Jeg syns ikke det bestandig er åpenbart. For i enkelte tilfeller uttaler hun seg om hvilke kommentarer hun selv har fått, andre ganger er det kommentarer andre har fått. Dette sauses sammen uten at man nødvendigvis vet hva som er hva. Som du peker på, så blir det mindre genuint.

Det ser ikke bestandig ut som at Helene tror på det hun selv prøver å kommunisere fordi det blir så krampeaktig. I stedet for å kopiere andre, så tror jeg at hun hadde tjent utrolig mye på å være seg selv i mye større grad enn det hun er i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lily Of the Valley skrev (33 minutter siden):

Jeg syns ikke det bestandig er åpenbart. For i enkelte tilfeller uttaler hun seg om hvilke kommentarer hun selv har fått, andre ganger er det kommentarer andre har fått. Dette sauses sammen uten at man nødvendigvis vet hva som er hva. Som du peker på, så blir det mindre genuint.

Det ser ikke bestandig ut som at Helene tror på det hun selv prøver å kommunisere fordi det blir så krampeaktig. I stedet for å kopiere andre, så tror jeg at hun hadde tjent utrolig mye på å være seg selv i mye større grad enn det hun er i dag. 

Det kom kanskje litt feil ut; jeg tror hun mener det burde være åpenbart, fordi hun ser på seg selv som en talsperson og en slags inspirator. Men så er det som du sier, når alt sauses sammen så blir resultatet forvirrende og det er vanskelig for andre å se hva hun faktisk mener.

Kan hende hun kommer dit en dag hvis hun får bearbeidet det hun sliter med nå og får litt perspektiv, hvem vet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig2.0
17 hours ago, Fizzypo said:

Dette er jo helt klassisk måte å behandle folk som sier ifra om kjipe ting

• Om du snakker om det generelt, så er det noe du dikter opp, og det er egentlig ikke noe stort problem
  • Om du snakker om spesifikke sitater, så er det sikkert noe du fortsatt dikter opp, og hvem er det egentlig som sier disse tingene egentlig
  • Om du deler screenshot der du sensurerer brukernavn blir du gjerne anklaget for å ha skrevet kommentarer selv legge ut fake kommentarer osv
  • Om du legger ut screenshot med brukernavn er du slem og henger folk ut, og har du tenkt på hvor belastende det er for den personen, for eventuelle partnere barn osv, og dessuten er de kanskje syke og eller har blitt hacket?

Budskapet er at det er feil å si ifra, uansett hvordan, fordi ganske mange innerst inne synes det er greit at tjukke folk blir behandlet dårlig fordi en del folk tror at det gjør at en "skjerper seg". Eller bare spesifikt synes det er greit at folk er slemme med Helene fordi de ikke liker henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Bolledeig2.0 skrev (1 time siden):

• Om du snakker om det generelt, så er det noe du dikter opp, og det er egentlig ikke noe stort problem
  • Om du snakker om spesifikke sitater, så er det sikkert noe du fortsatt dikter opp, og hvem er det egentlig som sier disse tingene egentlig
  • Om du deler screenshot der du sensurerer brukernavn blir du gjerne anklaget for å ha skrevet kommentarer selv legge ut fake kommentarer osv
  • Om du legger ut screenshot med brukernavn er du slem og henger folk ut, og har du tenkt på hvor belastende det er for den personen, for eventuelle partnere barn osv, og dessuten er de kanskje syke og eller har blitt hacket?

Budskapet er at det er feil å si ifra, uansett hvordan, fordi ganske mange innerst inne synes det er greit at tjukke folk blir behandlet dårlig fordi en del folk tror at det gjør at en "skjerper seg". Eller bare spesifikt synes det er greit at folk er slemme med Helene fordi de ikke liker henne. 

Seriøst? Hvor mange ganger skal du trekke «Alle syns det er greit at tjukke folk blir behandlet dårlig» kortet ditt? Det er INGEN her i denne tråden som mener det du påstår at man gjør. Her er det så mange spekulasjoner og påstander at man vet knapt hvor man skal begynne. Og nok en gang så unndrar du det faktum at det er HD enkeltmannsforetak og ikke Helene Sommer man diskuterer i denne tråden. Det er rimelig spekulativ debattskikk. Det handler om en markedsfører med Minimal kredibiliteten som bruker ALLE midler i sin markedsføring, ikke Helene Sommer som «sier ifra». Hvor vanskelig er det å forstå?  At du i tillegg skal påstå at folk i denne tråden ikke vet at overvektige folk blir utsatt for mye hets, er bare helt på trynet. Mange i denne tråden er overvektig selv, eller har vært det og vet fint hvordan dette oppleves og erfares, vi bruker bare ikke disse erfaringene for å MARKEDSFØRE, PÅVIRKE, Og skape sympati før mersalg. Så du kan droppe den belæringen din. Ikke bruker vi våre historier for å score poenger på KG heller, for å tåkelegge en influensers uetiske markedsførings strategi. 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lill :) said:

Seriøst? Hvor mange ganger skal du trekke «Alle syns det er greit at tjukke folk blir behandlet dårlig» kortet ditt? Det er INGEN her i denne tråden som mener det du påstår at man gjør. Her er det så mange spekulasjoner og påstander at man vet knapt hvor man skal begynne. Og nok en gang så unndrar du det faktum at det er HD enkeltmannsforetak og ikke Helene Sommer man diskuterer i denne tråden. Det er rimelig spekulativ debattskikk. Det handler om en markedsfører med Minimal kredibiliteten som bruker ALLE midler i sin markedsføring, ikke Helene Sommer som «sier ifra». Hvor vanskelig er det å forstå? 

Tydeligvis veldig vanskelig 😞 gjør diskusjonen umulig, for man diskuterer egentlig to helt forskjellige ting 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kattedama
Lileep skrev (14 minutter siden):

Tydeligvis veldig vanskelig 😞 gjør diskusjonen umulig, for man diskuterer egentlig to helt forskjellige ting 

Ja, det er helt åpenbart. Ikke er det bare spekulativt men også generaliserende ovenfor brukere i tråden. 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolledeig2.0 skrev (2 timer siden):

Dette blir vel litt for dumt. Det er ingen her som har uttalt at det er greit å behandle overvektige mennesker dårlig. Det er heller ingen som har uttalt at det er greit å være slem med Helene fordi man ikke liker henne. Denne tråden handler om Helene Drage og hennes bedriftskonto (altså IG, snap og TikTok i all hovedsak). Det er det som legges ut på disse kontoene som diskuteres, og tolkningene som gjøres er basert på hvordan det fremstilles i disse kanalene og historikk. Man kritiserer altså hennes fremstilling av sin bedrift og hva hun velger å legge ut. Kritikken er ikke basert på om man liker henne, men hva man synes om hennes innhold. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig2.0
56 minutter siden, Lill :) said:

Ikke bruker vi våre historier for å score poenger på KG heller, for å tåkelegge en influensers uetiske markedsførings strategi. 

Dette er jo en helt normal ting å si til noen som har delt av sine egne personlige erfaringer for å nyansere bildet om at folk er slemme er noe som er "helt usannsynlig" og mest sannsynlig aldri skjer og i hvert fall ikke ofte.

😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (10 timer siden):

Hvis det stemmer at hun har sagt det, virker det ikke som at strategien fungerer både pga det åpenbare - inntekten (selv etter 13 år i bransjen!), men også fordi en person som vet å drive lønnsomt ikke hadde måttet se seg nødt til å takke ja til omtrent alt av samarbeid.

Jeg tenker fortsatt at de to innleggene vi har diskuterte er en tilfeldighet og ikke en planlagt snikreklame fra hennes side. Vi ser ut til å være enige om at hun prøver å dekke for mange felt for å nå ut til flest mulig. Faktisk vet jeg ikke om noen andre influencere som tar for seg så mange temaer som hun. Det eneste hun mangler er politisk engasjement så har hun dekket det meste en influencere gjør. Da syns iallefall ikke jeg det er rart at hun av og til deler innlegg etter hverandre der man kan ane en slags sammenheng hvis man legger godviljen til, på samme måte som hun legger ut innlegg der tematikken er fullstendig sprikende. 

Det er vi enig om.

Jeg tror du og jeg egentlig er mye enig med hverandre i denne tråden, men det handler vel mest om hvordan man tolker timingen. Jeg har også skrevet tidligere om at Helene har altfor mange temaer hvor alle er ganske dårlig, til middels, gjennomført. Hun hadde tjent mer på å ha en rød tråd eller definert nisje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...