Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Problemet er nettopp troverdigheten. At akkurat HD - som flere ganger er tatt i løgn og overdrivelse - kommer med dette kan gi inntrykk av at dette ikke er noe som skjer men noe HD dikter opp.

Viktig tema. Men feil influenser som tar det opp. Dessverre.

Veldig mange andre har tatt det opp på en mer nøytral måte ved å dele postene fra div helsekontoer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Problemet er nettopp troverdigheten. At akkurat HD - som flere ganger er tatt i løgn og overdrivelse - kommer med dette kan gi inntrykk av at dette ikke er noe som skjer men noe HD dikter opp.

Men hva mener du er problematisk med svekket troverdighet på dette området? Hvem skader hun ved å overdrive historier eller dikte de opp dersom mange andre likevel opplever det hun skriver om? Jeg mener man må skille mellom troverdighet i et setting der man prøver å generere inntekter og samtidig lyver, og troverdighet i en setting som dette der man tar opp problemer og gjør andre oppmerksom på ting de selv kanskje har sagt som de har tenkt er greit. Eller motiverer/oppfordrer andre til å si ifra dersom de opplever det. Jeg mener det er en vesentlig forskjell i skadepotensial mellom det å utvise lav troverdighet i disse to eksemplene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig2.0
15 minutter siden, Snublefot62 said:

Dette er en helt absurd logikk. Hvem i hele verden vil komme til å tro at dysfunksjonelle familier med slemme kommentarer "ikke fins" basert på at en influencer skriver noe slikt? Hva om hun hadde sagt at hun hadde blitt utsatt for et seksuelt overgrep? 

Endret av Bolledeig2.0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig2.0
8 minutter siden, Fizzypo said:

Men hva mener du er problematisk med svekket troverdighet på dette området? Hvem skader hun ved å overdrive historier eller dikte de opp dersom mange andre likevel opplever det hun skriver om? Jeg mener man må skille mellom troverdighet i et setting der man prøver å generere inntekter og samtidig lyver, og troverdighet i en setting som dette der man tar opp problemer og gjør andre oppmerksom på ting de selv kanskje har sagt som de har tenkt er greit. Eller motiverer/oppfordrer andre til å si ifra dersom de opplever det. Jeg mener det er en vesentlig forskjell i skadepotensial mellom det å utvise lav troverdighet i disse to eksemplene. 

Det er helt irrelevant, selvfølgelig. Men det er jo det som går igjen når folk står opp mot kjip oppførsel, da følger det disse trinnene her. Til å være et så "viktig tema" er det ganske lite lydhørhet for folk som faktisk har opplevd det som diskuteres, hehe. 

1) Dette er ikke sant. Dette har jeg aldri sett eller opplevd, så da kan det umulig være sant eller en ting som skjer

2) Dersom det er sant, var det antageligvis ikke ment sånn, eller du husker feil. Tenk om du misforsto og nå fremstiller noen andre som kjipe.

3) Dersom det er sant, det var ment sånn og du husker rett er det utrolig slemt av deg å fortelle videre hva en annen person sa eller gjorde mot deg for det stiller dem i dårlig lys

4) Noen andre, som sier fra på en bedre måte som ikke gir så mye ubehag til de som gjør de slemme greiene burde heller sagt ifra, ikke du. 

Endret av Bolledeig2.0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (21 minutter siden):

Bolledeig2.0 skrev (21 minutter siden):

Dette er en helt absurd logikk. Hvem i hele verden vil komme til å tro at dysfunksjonelle familier med slemme kommentarer "ikke fins" basert på at en influencer skriver noe slikt? Hva om hun hadde sagt at hun hadde blitt utsatt for et seksuelt overgrep? 

Det er da ikke rar logikk å tenke ulv-ulv når en leser hva HD skriver. Hun er tatt i å bløffe før, så da bløffer hun sikkert igjen. Når eksempelene er så stygge og så er det da lett å tro at hun lyver og overdriver.

"For så slemme folk finnes ikke" er lett å tenke da.

Noe som da gjør det fort enda vanskeligere å sette fokus på dette da troverdigheten er tynnslitt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig2.0

Dessuten, om man tror på fortellingene HD har om egne omgivelser, så er det ganske viktig å minne om at løgn er, la oss si den mentale verktøykassens hammer for folk som vokser opp i dysfunksjonelle hjem. Man lyver for å beskytte seg selv fra omgivelser man antar er like fiendtlige som de man vokste opp i, man lyver for å beskytte familien (for det får man klar og tydelig beskjed om å gjøre) og man lyver for å beskytte seg selv fra familien. 

Hvis man da ikke blir trodd når man forteller ting, fordi folk har skrevet logg over alt man har vært omtrentlig eller feilaktig om siden 2008, så vil man også avfeie ganske mange andre mennesker som har opplevd helt ekte traumer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lily Of the Valley
Bolledeig2.0 skrev (26 minutter siden):

Dessuten, om man tror på fortellingene HD har om egne omgivelser, så er det ganske viktig å minne om at løgn er, la oss si den mentale verktøykassens hammer for folk som vokser opp i dysfunksjonelle hjem. Man lyver for å beskytte seg selv fra omgivelser man antar er like fiendtlige som de man vokste opp i, man lyver for å beskytte familien (for det får man klar og tydelig beskjed om å gjøre) og man lyver for å beskytte seg selv fra familien. 

Hvis man da ikke blir trodd når man forteller ting, fordi folk har skrevet logg over alt man har vært omtrentlig eller feilaktig om siden 2008, så vil man også avfeie ganske mange andre mennesker som har opplevd helt ekte traumer. 

Jeg tenker du gjør Helene en bjørnetjeneste ved å skulle forsvare det meste hun foretar seg og så idioterklære brukere her. Så siden løgn er en forsvarsmekanisme, så skal man altså bare akseptere det. Det er forøvrig ikke nødvendig å føre logg over løgner og unøyaktigheter da disse skjer relativt ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolledeig2.0 skrev (28 minutter siden):

Og enkelte lyver for å få oppmerksomhet....overlevelsesteknikk som f.eks * de usynlige barna* bruker. HD har selv fortalt at når hennes mor og stefar flyttet sammen skulle x-antall barn finne sin plass i familien. HD har også fortalt om da hun fortalte på skolen at kjøleskapet hadde eksplodert, at hun likte oppmerksomheten det ga og hvor lett det var å lyve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig2.0
15 minutter siden, Lily Of the Valley said:

Jeg tenker du gjør Helene en bjørnetjeneste ved å skulle forsvare det meste hun foretar seg og så idioterklære brukere her. Så siden løgn er en forsvarsmekanisme, så skal man altså bare akseptere det. Det er forøvrig ikke nødvendig å føre logg over løgner og unøyaktigheter da disse skjer relativt ofte. 

Det er ingen behov for å idiotforklare folk, jeg påpeker at det er en del store blindflekker i virkelighetsoppfatningen deres, og det er helt naturlig særlig når det er snakk om såpass spesielle opplevelser og erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig2.0

Men sånn er det jo stort sett alltid når man har sånne samtaler, folk er veldig opptatt av åpenhet rundt psykisk helse så lenge man ikke på noe som helst måte krever at andre må ta hensyn, og man skal selvfølgelig ha samtaler om uheldige familierelasjoner, men bare fra polerte nøytrale kontoer, og avsenderne må være tilstrekkelig troverdige og lite provoserende mennesker. Og aldri skal de faktisk oppføre seg sånn som ofre for sånne situasjoner ofte gjør. 

Det er verken verre eller bedre i den tråden enn samfunnet ellers, men budskapet mitt er uansett mekanismene som HD fremstiller i innlegget sitt er ekte, sånne folk finnes på ekte, og det finnes folk som tror på dem som forteller sånne historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig2.0
26 minutter siden, Beatbox said:

Og enkelte lyver for å få oppmerksomhet....overlevelsesteknikk som f.eks * de usynlige barna* bruker. 

Ja det er ikke deres feil at de vokste opp som de gjorde heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolledeig2.0 skrev (3 timer siden):

Siden det er jul, tar jeg en for laget på vegne av alle dem som har vokst opp med familiemedlemmer som er slemme mot deg, siden en del av dere tydeligvis tror at det er et umulig konsept og at den eneste grunnen til at det kan skje er at noen lyver (gratulerer med bra familier, forresten). Og fordi det kan være at dere enabler folk til å være slemme uten at dere vet om det. 

Ingen sier på ekte *utsagn X* til noen

Her er et utdrag av ting som familiemedlemmer har gjort mot meg i oppveksten basert på kropp og vekt i løpet av oppveksten min / ungdomsårene mine basert på at jeg var en litt tjukk unge. 

• Det var en helt vanlig prosedyre at alle barna (søsken, fetre og kusiner) fikk servert kveldsmat, mens jeg ikke fikk. For jeg "hadde ikke godt av det". Dette ble annonsert foran alle de andre barna og jeg måtte sitte og se på de andre spise. 
  • Voksne kommenterte vekten min over bordet seg imellom, til andre barn i familien til skrekk og advarsel (hvis du spiser så mye som ***** så kommer du også til å bli tjukk) og voksne hadde "bekymrede samtaler" med de andre barna som de visste de kom til å videreformidle til meg. 
  • Det var helt vanlig at vekten min ble kommentert i familieselskaper, det ble en diskusjon om hva man kunne og ikke kunne ha på seg (jeg var av generasjonen med miss sixty og magetopper og fikk beskjed om at den buksen jeg fikk til jul gjorde at jeg hadde en "fettpølse" rundt magen av en eldre slektning). 
  • Det var helt vanlig at jeg, gjerne med matbordet, ble "skremt" med fortellinger om familiemedlemmer som var tjukkere enn meg, at dersom jeg ikke fikk snudd skuta nå, da kom jeg helt sikkert til å bli like tjukk som ******. Og så ble det kommentert at hun ikke hadde noen kjæreste fortsatt, i godt voksen alder. 
  • I bortimot alle serveringssammenhenger der det ble tilbudt mat, fikk jeg en ubehagelig feedback uansett hva jeg valgte. Takket jeg ja, kom det en sånn *sukk, ja ja du får vel spise den også da*, takket jeg nei så kom en sånn "jasså? du vil ikke ha? slanker du deg?
  • Da jeg var gravid og ikke gjorde annet enn å kaste opp i fire måneder fikk jeg beskjed av flere familiemedlemmer at det var så fint at jeg "endelig" rakk å bli tynn nok til jeg skulle bli mor

Jeg opplevde ikke gjennom 20+ år noensinne at et eneste voksenmenneske stilte opp for meg og tok til motmæle. Vet dere hvorfor? Jo fordi mange voksne tenker faktisk at det å bli mobbet og ertet for vekten er en god motivasjon til å ønske å gå ned i vekt.  Jeg vet dette fordi jeg har spurt, spurt voksenmennesker som jeg trodde skulle være mine allierte, om hvorfor de ikke forsvarte meg når folk kommenterte vekten min i sosiale sammenhenger som skulle være trivelige. "Det hadde jo gått an å gå seg en tur en gang til dagen så kanskje det ikke blir så mye mas om dette neste gang". 

'Dette er grunnen til at mobbing av tjukke barn i skolen heller ikke blir tatt på alvor. Dette er grunnen til at det å fremstille tjukke folk som dumme og svake, med dårlig viljestyrke er sosialt akseptert. Kanskje, hvis folk bare er slemme nok med deg, blir man "vanlig".  

Hvis de er så slemme, hvorfor er hun med dem da?

For det første, hvis du vokser opp med voksne rundt deg som er slemme mot deg, hva faen skal du gjøre da? Rømme? Dette er voksenpersoner du er avhengig av for alt mulig og de velger likevel å være slemme mot deg. Når du vokser opp med det, venner du deg til det etter hvert. 

Og fortsette å være med dem som voksne, eh. Mange grunner? Man håper folk forandrer seg og blir snillere, selv om man ikke vet at det egentlig er realistisk. Man kan ha økonomiske bindinger man ikke vet om. En del orker ikke et rent brudd. En del håper at man kan bryte ut av dysfunksjonelle mønstre og kanskje barna kan ha et godt forhold til familiemedlemmene selv om en selv har det. Man forsøker å se på den eldre generasjonen som resultater av den kjipe oppveksten de hadde, i stedet for at de er slemme, selv om du føler på deg de er begge deler.

Tjukke folk kan også være slemme med andre tjukke folk

Dette burde være åpenbart, men tydeligvis ikke da. Når man vokser opp i en familie og til dels også et samfunn som forteller deg at du er et litt dårligere menneske når du er tjukk, da kan du velge å internalisere det etter hvert. Så blir all prat om slanking og vekt og at Tjukk er Dårlig, selv om du er overvektig selv. Hvis du tror at det å være en del av en marginalisert gruppe gjør at du automatisk er en alliert, så tar du feil.

Fortellingen om at det som er galt er ikke å være slemme mot folk, men å fortelle det videre

Og vet dere hva, man må helt på ekte slutte med den der at det er  Helene som gjør noe galt når hun caller ut den kjipe oppførselen hun utsettes for. Varianter av dette er mantraet til alle dysfunksjonelle familier. Det er den som sier fra / videreformidler fordi hun svikter familien, hun henger de andre ut, hun forteller hemmeligheten vår (at vi er slemme).

Så jeg gjentar for de billige setene

Det er ikke den som blir mobbet eller folk er slemme mot sitt ansvar å sørge for at ingen andre får vite om det

Håper alle har en fin jul, enten med familien man har fått, eller den man har valgt i stedet for. 

Kjenner igjen mye her. Håper folk leser det og tar det til seg, virkelig sitter i ubehaget og kjenner etter om de selv har gjort dette mot noen rundt seg. Har selv gjentatte ganger fått den der "pass deg litt med inntaket nå, så du ikke blir som <ubehagelig, invaderende dame i nabolaget som ingen likte men som tilfeldigvis var tjukk>". Man har liksom lov til å slumpe tjukk sammen med hvilke som helst negative egenskaper. 

Jeg tror at mange selv tror de gjør det av omtanke, men det har jo gjerne stikk motsatt effekt.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolledeig2.0 skrev (15 minutter siden):

Ja det er ikke deres feil at de vokste opp som de gjorde heller. 

Sa jeg det? Det er bare en av mange forklaringer på hvorfor voksne lyver, at de har gjort det siden de var barn. Ikke et sted sier jeg at det er deres feil at de dessverre vokste opp i et slikt miljø.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kattedama
Bolledeig2.0 skrev (2 timer siden):

Men sånn er det jo stort sett alltid når man har sånne samtaler, folk er veldig opptatt av åpenhet rundt psykisk helse så lenge man ikke på noe som helst måte krever at andre må ta hensyn, og man skal selvfølgelig ha samtaler om uheldige familierelasjoner, men bare fra polerte nøytrale kontoer, og avsenderne må være tilstrekkelig troverdige og lite provoserende mennesker. Og aldri skal de faktisk oppføre seg sånn som ofre for sånne situasjoner ofte gjør. 

Det er verken verre eller bedre i den tråden enn samfunnet ellers, men budskapet mitt er uansett mekanismene som HD fremstiller i innlegget sitt er ekte, sånne folk finnes på ekte, og det finnes folk som tror på dem som forteller sånne historier.

Problemet med HD (enkeltmannsforetak ? ) er at hun er lite troverdig uansett hva  hun tar opp. Det handler om at hun har et meget lettbeint forhold til sannheten, i tillegg til at kart og kompass ikke stemmer overens i mange tilfeller. Hun konstruerer og skaper scenarioer som ikke stemmer med virkeligheten for å skape engasjement. Hvordan utlevering av egen dysfunksjonelle familie skal hjelpe andre lurer jeg faktisk på. Hvem vil omgås folk som oppfører seg slik? Uansett hva slags vekt man har?  På et generelt grunnlag så er tematikken dysfunksjonelle familier interessant, men ikke når det skal knyttes opp til en firmakonto. Selv om man kritiserer en influenser for denne «delingen» så betyr ikke det at man ikke tror at dysfunksjonelle familier finnes, eller at overvektige utsettes for negative opplevelser basert på utseende. 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Lily Of the Valley skrev (2 timer siden):

Jeg er mer overrasket over at tema fatshaming av overvektige brukes igjen og igjen, også skal det visstnok skape en «wow» effekt på HD sin konto. Og at så mange ikke gjennomskuer denne resirkuleringen av diverse tema rundt dette, er også underlig. 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tror ærlig talt ikke det er så mye fatshaming i den familien, alle er jo av samme lest. Det er ikke sånn at resten av familien er sylfider og hun fire ganger så stor. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kattedama
Bolledeig2.0 skrev (5 timer siden):

Jeg skjønner jo hva dere mener med det, men da vil jeg nyansere det bilde med at jeg tror at min kropp, eller vekt var tema på bortimot hver eneste sosiale sammenkomst jeg hadde med storfamilien under oppveksten min. Hver. Eneste. Gang. Du venner deg til det da, på en måte, helt frem til du er sammen med en annen familie og innser at det ikke er vanlig at alle måltidssituasjoner gjør at du har mest lyst å løpe fra bordet. 

Men, som en digresjon, og ikke relatert til ditt innlegg, jeg har også vent meg til å ikke bli trodd, fordi folk heldigvis ikke kan forestille seg hvordan det har vært. Kan ikke ha vært så ille. Kan ikke ha skjedd så ofte. De har sikkert ment det godt, det er sikkert gamle folk som ikke tenkte seg så mye om, og dessuten burde jeg ha vært flinkere å gi beskjed om at det ikke er greit å si "kake til alle unntatt *******". Denne backlashen har jeg 20 års erfaring med, og lever fint med den :) 

Og verken jeg, eller Helene, har et ansvar for å skjerme familiene våre fra den kjipe oppførselen  de utsatte oss for. 

Jeg antar at du ikke «selger» hverken familien eller din egen personlige historie på en konto som selger reklameplass? For det er nemlig det som utgjør forskjellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (5 timer siden):

Troverdighet er alt. Jeg tror personlig at man ikke kan «velge» å være troverdig på en spesifikk arena, men ikke en annen. Hvorfor ikke alltid være ærlig og IKKE overdrive? Det skaper tillit, og flere lojale følgere ville jeg tro. Hva har en egentlig å vinne på å overdrive? Når troverdigheten slår brister, og løgner blir servert, tror jeg uopprettelig skade blir et faktum.

Endret av Laia
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (1 time siden):

Og jeg tror ærlig talt ikke det er så mye fatshaming i den familien, alle er jo av samme lest. Det er ikke sånn at resten av familien er sylfider og hun fire ganger så stor. 

Men det er jo greia ;) Man kan ha enormt med fordommer og nedsettende tanker om en gruppe man selv tilhører. Finnes en god del misogyne kvinner for eksempel, som aktivt motarbeider kvinners rettigheter. Hvorfor skulle ikke det samme gjelde overvektige? Mange overvektige er stappfulle av selvforakt og forakt mot andre overvektige.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laia skrev (Akkurat nå):

Troverdighet er alt. Jeg tror oersonlig at man ikke kan «velge» å være troverdig på en spesifikk arena, men ikke en annen. Hvorfor ikke alltid være ærlig og IKKE overdrive? Det skaper tillit, og flere lojale følgere ville jeg tro. Hva har en egentlig å vinne på å overdrive? Når troverdigheten slår brister, og løgner blir servert, tror jeg uopprettelig skade blir et faktum.

Hva slags uopprettelig skade er det som oppstår dersom hun overdriver i dette konkrete tilfellet? Jeg skriver dersom for hverken du eller andre som kritiserer henne for akkurat dette vet om du faktisk gjør det. Det argumenteres med at hun antageligvis lyver og overdriver fordi hun har gjort det før, men jeg mener det er enorm forskjell i gjøre dette får å oppnå økonomisk gevinst og å gjøre dette for å sette fokus på et tema som er viktig uten å kreve noe for det. Hva så om hun gjør det for å skape engasjement? Det er nettopp sånne ting som kan være positivt med influencing. Hvorfor velger du å se bort ifra det hun tar opp og istedet henger deg opp i henne som person? Jeg tror neppe kritikerne her er de hun vil overbevise eller nå ut til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...