Lileep Skrevet 1. juli 2022 #13181 Skrevet 1. juli 2022 Får virkelig mødre kritikk for å være på shopping alene, ta seg en spasertur alene, reise på helgetur/jobbreise alene? Har vært mamma i 12 år, og aldri oppleve at noen har kritisert meg for å dra på senteret alene osv. Ikke hørt fra venner eller bekjente heller. Faktisk aldri tenkt tanken at det kritiseres.. og hva søren mener hun med at fedre ikke får samme kritikk? Verken fedre eller mødre får kritikk, dette er noe HD dikter opp! (Ja det finnes garantert en liten sjel som kritiserer mødre for å dra på butikken alene, men det er da virkelig ikke et megastort problem sånn som HD fremstiller det) 16 5
Gjest Finlay Skrevet 1. juli 2022 #13182 Skrevet 1. juli 2022 Lill skrev (12 minutter siden): Hva slags miljø er det hun frekventerer? Dette er holdninger fra 1960 tallet. I tillegg er det vel få som er så åpen om at de lever i et meget likestilt ekteskap som HD. Kansje mer enn enkelte andre. Siden hun står der med telefonen er det vel “meldinger” hun får. Som alle de meldingene med bodyshaming, om at hun ikke kler kjolene, offentlig amming i sin tid, osv. osv. Og hun får jo stort den responsen hun ønsker i kommentarfeltet, naturlig nok. Folk flest tar jo avstand fra slike holdninger. Spørsmålet er jo om disse meldingene faktisk eksisterer i et sånt omfang som hun gir uttrykk for?? At hun kan få en og annen tviler jeg ikke på (er vel en bivirkning av jobben), men hun gir jo inntrykk av at disse meldingene formelig velter inn. Og å gi tilsvar på disse er blitt en stor del av hennes content. Får følelsen av at det er konstruert, KUN for å skape engasjement.
Fotballfluen Skrevet 1. juli 2022 #13183 Skrevet 1. juli 2022 Finlay skrev (44 minutter siden): Siden hun står der med telefonen er det vel “meldinger” hun får. Som alle de meldingene med bodyshaming, om at hun ikke kler kjolene, offentlig amming i sin tid, osv. osv. Og hun får jo stort den responsen hun ønsker i kommentarfeltet, naturlig nok. Folk flest tar jo avstand fra slike holdninger. Spørsmålet er jo om disse meldingene faktisk eksisterer i et sånt omfang som hun gir uttrykk for?? At hun kan få en og annen tviler jeg ikke på (er vel en bivirkning av jobben), men hun gir jo inntrykk av at disse meldingene formelig velter inn. Og å gi tilsvar på disse er blitt en stor del av hennes content. Får følelsen av at det er konstruert, KUN for å skape engasjement. Mulig det er influencersyken som har rammet henne? Du vet, den syken som gjør at de tolker alt i verste mening, spesielt konstruktiv kritikk?🤔 3
Hvasierdu Skrevet 1. juli 2022 #13184 Skrevet 1. juli 2022 Lage storm i vannglass... Sier hun dette for å rettferdiggjøre at hun vil ha alenetid??? Noe vi ikke har noe med sånn egentlig. 2
arnoyb Skrevet 1. juli 2022 #13185 Skrevet 1. juli 2022 Summeer skrev (2 timer siden): Hm, jeg var på jobbreise senest forrige uke jeg. Ingen momshamet meg for det. Uka før var mannen på jobbreise. Ble ikke dadshamet han heller.... Har dere små barn? Er vell ingen som sikter til de som har en åtteåring liksom. Men det er da velkjent at det er mer vanlig at en mor med en baby på fire måneder får flere kommentarer om hun er mange timer fra baby, mens for en far er det helt naturlig å ingen kommentarer. Jeg har ei på to år å ei på ti uker, far reiste på jobb når hun var to uker å jobber 14/14 turnus. Får hele tiden høre fra folk at han er så flink å passe jentene om han har dem mens jeg drar en tur på senteret eller venninnekveld osv. Har dere seriøst ikke opplevd dette? Er et veldig vanlig fenomen, ikke bare hos Helene. 13
Summeer Skrevet 1. juli 2022 #13186 Skrevet 1. juli 2022 arnoyb skrev (1 minutt siden): Har dere små barn? Er vell ingen som sikter til de som har en åtteåring liksom. Men det er da velkjent at det er mer vanlig at en mor med en baby på fire måneder får flere kommentarer om hun er mange timer fra baby, mens for en far er det helt naturlig å ingen kommentarer. Jeg har ei på to år å ei på ti uker, far reiste på jobb når hun var to uker å jobber 14/14 turnus. Får hele tiden høre fra folk at han er så flink å passe jentene om han har dem mens jeg drar en tur på senteret eller venninnekveld osv. Har dere seriøst ikke opplevd dette? Er et veldig vanlig fenomen, ikke bare hos Helene. De er store nå, men ja jeg har reist en del med jobb og vært borte i et par-tre dager fra de var 2-3 år. Det er da like mye hans barn som mine. 5
Gjest Kattedama Skrevet 1. juli 2022 #13187 Skrevet 1. juli 2022 arnoyb skrev (3 minutter siden): Har dere små barn? Er vell ingen som sikter til de som har en åtteåring liksom. Men det er da velkjent at det er mer vanlig at en mor med en baby på fire måneder får flere kommentarer om hun er mange timer fra baby, mens for en far er det helt naturlig å ingen kommentarer. Jeg har ei på to år å ei på ti uker, far reiste på jobb når hun var to uker å jobber 14/14 turnus. Får hele tiden høre fra folk at han er så flink å passe jentene om han har dem mens jeg drar en tur på senteret eller venninnekveld osv. Har dere seriøst ikke opplevd dette? Er et veldig vanlig fenomen, ikke bare hos Helene. Nei, det er ikke normalt at folk reagerer på at begge foreldrene drar på jobbtur eller har egentid. Har til gode å høre om at andre har fått slike tilbakemeldinger også. Tvertimot så er normalen egentid og jenteturer, og andre backer istedenfor å snakke det ned.
arnoyb Skrevet 2. juli 2022 #13188 Skrevet 2. juli 2022 Lill skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke normalt at folk reagerer på at begge foreldrene drar på jobbtur eller har egentid. Har til gode å høre om at andre har fått slike tilbakemeldinger også. Tvertimot så er normalen egentid og jenteturer, og andre backer istedenfor å snakke det ned. Er ei greie både på tik tok å insta rett å slett for at det er så vanlig, så dere er noe trangsynte nå altså. Sier ikke at jeg synes det er ei riktig holdning, men den er dær i aller høyeste grad! At Helene har kasta seg på den trenden å lage video og poster om det er jo noe som kan diskuteres, men hun er så langt fra alene om det. 1
Orly Skrevet 2. juli 2022 #13189 Skrevet 2. juli 2022 arnoyb skrev (4 timer siden): Er ei greie både på tik tok å insta rett å slett for at det er så vanlig, så dere er noe trangsynte nå altså. Sier ikke at jeg synes det er ei riktig holdning, men den er dær i aller høyeste grad! At Helene har kasta seg på den trenden å lage video og poster om det er jo noe som kan diskuteres, men hun er så langt fra alene om det. Så enig, den finnes i aller høyeste grad. At man ikke har hørt om det er merkelig og selv om man ikke har hørt om det så betyr ikke det at det ikke skjer. 4
Finnwife Skrevet 2. juli 2022 #13190 Skrevet 2. juli 2022 42 minutter siden, Orly said: Så enig, den finnes i aller høyeste grad. At man ikke har hørt om det er merkelig og selv om man ikke har hørt om det så betyr ikke det at det ikke skjer. I utlandet kanskje,der det er vanligere at man skal vie hele livet sitt til foreldrerollen. I Norge er vi likestilte, der ammende mødre fint man kombinere småbarnslivet med jobb, fest, reiser og hva det måtte være.. For øvrig reagerer jeg på at hun igjen drar frem at hun skulle ønske det var noen ting hun hadde prøvd før hun tok operasjon med tanke på vektnedgang. Men da hun tok operasjon argumenterte hun så hardt for at hun hadde prøvd ALT, herunder Keto og flere usunne måter å miste vekt på. Vil vel påstå at hun på ingen måte hadde prøvd "alt". Blant annet å ta tak i hvorfor hun er overvektig in the first place. Hun må veie hva hun vil for min del, men syns hun sender ut veldig feil signaler til andre i lignende situasjon 11
Lileep Skrevet 2. juli 2022 #13191 Skrevet 2. juli 2022 8 hours ago, arnoyb said: Har dere små barn? Er vell ingen som sikter til de som har en åtteåring liksom. Men det er da velkjent at det er mer vanlig at en mor med en baby på fire måneder får flere kommentarer om hun er mange timer fra baby, mens for en far er det helt naturlig å ingen kommentarer. Jeg har ei på to år å ei på ti uker, far reiste på jobb når hun var to uker å jobber 14/14 turnus. Får hele tiden høre fra folk at han er så flink å passe jentene om han har dem mens jeg drar en tur på senteret eller venninnekveld osv. Har dere seriøst ikke opplevd dette? Er et veldig vanlig fenomen, ikke bare hos Helene. Hvorfor sammenligner du med dette? Hun klager jo på at mødre får kritikk for å dra alene på senteret.. at fedre ikke får denne kritikken hvis de drar alene på senteret. Det du trekker frem som eksempel er jo sånn det bør være. At fedre tar barna sånn at mødre kan dra på shopping alene uten å bli kritisert! Det er jo stikk motsatt av hva HD lager stort oppstyr rundt. Så hvis du prøvde å støtte oppunder HD her så feilet du. Du støtter vel heller oppunder oss som mener hun lager problemer av ingenting . Er vel ikke feil at noen sier fedre er så flink å passe ungen sånn at mødre får alenetid? 2 2
Orly Skrevet 2. juli 2022 #13192 Skrevet 2. juli 2022 Finnwife skrev (50 minutter siden): I utlandet kanskje,der det er vanligere at man skal vie hele livet sitt til foreldrerollen. I Norge er vi likestilte, der ammende mødre fint man kombinere småbarnslivet med jobb, fest, reiser og hva det måtte være.. For øvrig reagerer jeg på at hun igjen drar frem at hun skulle ønske det var noen ting hun hadde prøvd før hun tok operasjon med tanke på vektnedgang. Men da hun tok operasjon argumenterte hun så hardt for at hun hadde prøvd ALT, herunder Keto og flere usunne måter å miste vekt på. Vil vel påstå at hun på ingen måte hadde prøvd "alt". Blant annet å ta tak i hvorfor hun er overvektig in the first place. Hun må veie hva hun vil for min del, men syns hun sender ut veldig feil signaler til andre i lignende situasjon Nei, i Norge også. Merkelig å kverulere på dette 1 1
Gjest Kattedama Skrevet 2. juli 2022 #13193 Skrevet 2. juli 2022 Når voksne influensere henter inspirasjon fra tik tok for å lage content til egen kanal. Det blir bare kleint. På tik tok kan man også få informasjon om at det går bjørn i gata i Norge og at hvis man spiser ansjos så blir man minst 170 cm uavhengig av genetikk. Det er ikke rart content hos HD er bare svada om dagen.
*blueberry* Skrevet 2. juli 2022 #13194 Skrevet 2. juli 2022 (endret) Finlay skrev (13 timer siden): Siden hun står der med telefonen er det vel “meldinger” hun får. Som alle de meldingene med bodyshaming, om at hun ikke kler kjolene, offentlig amming i sin tid, osv. osv. Og hun får jo stort den responsen hun ønsker i kommentarfeltet, naturlig nok. Folk flest tar jo avstand fra slike holdninger. Spørsmålet er jo om disse meldingene faktisk eksisterer i et sånt omfang som hun gir uttrykk for?? At hun kan få en og annen tviler jeg ikke på (er vel en bivirkning av jobben), men hun gir jo inntrykk av at disse meldingene formelig velter inn. Og å gi tilsvar på disse er blitt en stor del av hennes content. Får følelsen av at det er konstruert, KUN for å skape engasjement. Spørsmålet mitt er om dette faktisk skaper engasjement. Er det egentlig noen som synes at slike tilsvar er interessant? Her tror jeg HD bommer totalt på sin markedsføringsstrategi for slik energi er ikke inspirerende så hun risikerer å miste flere følgere enn hun engasjerer. Edit: jeg tror også de fleste følgerne hennes «venter». De venter på at hun skal komme seg tilbake til sin nisje som var grunnen til at de startet å følge henne enten det var pga mammarollen, kroppspositivisme, mote eller trening. I det siste har det vært innhold og mange er nok bare støttefølgere i denne tiden. Endret 2. juli 2022 av *blueberry* 8
arnoyb Skrevet 2. juli 2022 #13195 Skrevet 2. juli 2022 Lileep skrev (2 timer siden): Hvorfor sammenligner du med dette? Hun klager jo på at mødre får kritikk for å dra alene på senteret.. at fedre ikke får denne kritikken hvis de drar alene på senteret. Det du trekker frem som eksempel er jo sånn det bør være. At fedre tar barna sånn at mødre kan dra på shopping alene uten å bli kritisert! Det er jo stikk motsatt av hva HD lager stort oppstyr rundt. Så hvis du prøvde å støtte oppunder HD her så feilet du. Du støtter vel heller oppunder oss som mener hun lager problemer av ingenting . Er vel ikke feil at noen sier fedre er så flink å passe ungen sånn at mødre får alenetid? Du skjønner jo ikke min kommentar i det heletatt! Jeg prøver ikke hverken støtte eller si HD i mot, jeg påpeker fakta. Å det HD sier stemmer etter min erfaring. Å en far passer ikke sitt eget barn, akkurat som mor ikke passer barnet, de tar seg av det. Men holdninga som HD vil frem til at det er naturlig at mor tar vare på mens far passer er noe du selv understreker så er du som feiler i din kommentar. 3
arnoyb Skrevet 2. juli 2022 #13196 Skrevet 2. juli 2022 Lill skrev (12 minutter siden): Når voksne influensere henter inspirasjon fra tik tok for å lage content til egen kanal. Det blir bare kleint. På tik tok kan man også få informasjon om at det går bjørn i gata i Norge og at hvis man spiser ansjos så blir man minst 170 cm uavhengig av genetikk. Det er ikke rart content hos HD er bare svada om dagen. Inspirasjon er hentet fra sitt eget liv og erfaring, dette er noe som skjer i hverdagen til spebarn/småbarnsmødre her hjemme i Norge også. At det ligger på tiktok var en understrekelse av at det er mange som opplever dette og mange både dær å på Instagram deler sin frustrasjon i slike innlegg. Hvordan kan man ikke skjønne dette selv om man ikke har opplevd det selv er helt utrolig for meg 🤯 3
arnoyb Skrevet 2. juli 2022 #13197 Skrevet 2. juli 2022 *blueberry* skrev (5 minutter siden): Spørsmålet mitt er om dette faktisk skaper engasjement. Er det egentlig noen som synes at slike tilsvar er interessant? Her tror jeg HD bommer totalt på sin markedsføringsstrategi for slik energi er ikke inspirerende så hun risikerer å miste flere følgere enn hun engasjerer. Edit: jeg tror også de fleste følgerne hennes «venter». De venter på at hun skal komme seg tilbake til sin nisje som var grunnen til at de startet å følge henne enten det var pga mammarollen, kroppspositivisme, mote eller trening. I det siste har det vært innhold og mange er nok bare støttefølgere i denne tiden. De fleste som opplever det finner det interessant, men Helene har jo ikke nok følgere der til å gjøre der naturlig å poste slikt. Men ut fra hvor "all over" Helene er så tenker jeg hun er fornøyd med å være en liten influenser som poster om sin hverdag, ikke for å få følgere men for å dele av sin hverdag å dekke sitt oppmerksomhets behov. Hun har litt av alt, ikke nok til å bygge noe stort.. 1
Gjest Kattedama Skrevet 2. juli 2022 #13198 Skrevet 2. juli 2022 (endret) arnoyb skrev (12 minutter siden): Inspirasjon er hentet fra sitt eget liv og erfaring, dette er noe som skjer i hverdagen til spebarn/småbarnsmødre her hjemme i Norge også. At det ligger på tiktok var en understrekelse av at det er mange som opplever dette og mange både dær å på Instagram deler sin frustrasjon i slike innlegg. Hvordan kan man ikke skjønne dette selv om man ikke har opplevd det selv er helt utrolig for meg 🤯 Poenget mitt er at når en mikro influenser tar opp et tema hentet fra tik tok, så gjør betyr ikke det at tema er et allment problem eller et samfunnsproblem. Og selv om du har opplevd det så blir det heller ikke en sannhet. Det er det som påpekes her. Endret 2. juli 2022 av Lill :)
Gjest Kattedama Skrevet 2. juli 2022 #13199 Skrevet 2. juli 2022 arnoyb skrev (8 minutter siden): De fleste som opplever det finner det interessant, men Helene har jo ikke nok følgere der til å gjøre der naturlig å poste slikt. Men ut fra hvor "all over" Helene er så tenker jeg hun er fornøyd med å være en liten influenser som poster om sin hverdag, ikke for å få følgere men for å dele av sin hverdag å dekke sitt oppmerksomhets behov. Hun har litt av alt, ikke nok til å bygge noe stort.. Jeg enig i at hun er «all over» og det gjør kredibiliteten hennes bare enda mindre. Det er som noen nevnte her, ingenting igjen av den opprinnelige HD kanalen.
net0ty Skrevet 2. juli 2022 #13200 Skrevet 2. juli 2022 Er hun på jobbreiser? Merkelig ting hun henger seg opp i nå. Sikkert noe hun har kopiert fra amerikansk content, der folk er mer konservative samtidig som mange mødre må tilbake i jobb raskt etter fødselen. 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå