misssssnorway Skrevet 6. september 2021 #8261 Skrevet 6. september 2021 *blueberry* skrev (3 minutter siden): Hun påstår hun spiser nok karbohydrater til å ikke havne i ketose (50g), men hun viser jo kun ren ketovennlig mat så det kan jo villede noen som bare ser innom en gang i blant. Det er uheldig siden hun har fått mange nye følgere i samme situasjon som henne selv. Jeg vet ikke om hun har kontroll, men jeg regner med det. Det hadde nok vært smart å ikke pushe så mye ketoreklame i ammeperioden, spesielt når hun har valgt å dele så mye om ammingen/ pumpingen og melkeproduksjonsnedgang. På story i dag presiserte hun at hun kun spiser produkter med 5g karbohydrater per 100 g, og da kun i mindre mengder! For å få i seg 50g karbo må hun jo spise 1 kg av dette? Det regnestykket går iallefall ikke opp 13
Orly Skrevet 7. september 2021 #8262 Skrevet 7. september 2021 misssssnorway skrev (4 timer siden): På story i dag presiserte hun at hun kun spiser produkter med 5g karbohydrater per 100 g, og da kun i mindre mengder! For å få i seg 50g karbo må hun jo spise 1 kg av dette? Det regnestykket går iallefall ikke opp På lavkarbo er det helt normalt å spise maks 5 g pr 100 g
Lileep Skrevet 7. september 2021 #8263 Skrevet 7. september 2021 (endret) 3 hours ago, Orly said: På lavkarbo er det helt normalt å spise maks 5 g pr 100 g Ja, men hun påstår hun spiser mer en 50g per dag for å ikke havne i ketose. Da må hun spise store mengder mat, noe hun påstår hun ikke gjør.. så det er tydelig hun spiser langt under 50g til dagen.. Endret 7. september 2021 av Lileep 14
Gjest Finlay Skrevet 7. september 2021 #8264 Skrevet 7. september 2021 Lileep skrev (1 time siden): Ja, men hun påstår hun spiser mer en 50g per dag for å ikke havne i ketose. Da må hun spise store mengder mat, noe hun påstår hun ikke gjør.. så det er tydelig hun spiser langt under 50g til dagen.. Hvis det stemmer at hun har et så lavt inntak av karbohydrater, er hun naturligvis i ketose. Å påstå at hun IKKE lever ketogent for å oppnå vektreduksjon, mener jeg faller på sin egen urimelighet all den tid slankeoperasjonen ble utført fordi den var var helserelatert, og ikke for at HD ville bli slank. “– I min familie er det hjertesykdom og kreft.” Nå lever hun altså på lavkarbo, som forskning viser at nettopp ØKER risikoen for hjertesykdom hos kvinner. Hvis HD er engstelig fordi det er hjertesykdom i familien, burde hun altså holde seg langt unna keto. https://hemali.no/siste/slankeoperasjon-var-en-darlig-losning-for-helene-for-jeg-er-sukkeravhengig/ https://www.dagensmedisin.no/artikler/2012/06/27/hjertesykdom-av-lavkarbo/ https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/lavkarbo-og-hjertesykdom/
*blueberry* Skrevet 7. september 2021 #8265 Skrevet 7. september 2021 Orly skrev (4 timer siden): På lavkarbo er det helt normalt å spise maks 5 g pr 100 g Hun har presisert at hun øker inntak av karbohydrater for å øke melkeproduksjon, og også at hun spiste 50g karbohydrater om dagen pga ammingen før hun slet med melkeproduksjonen. Logisk nok så tilsier det at hun nå spiser minst 50g karbohydrater per dag, men hun viser frem noe annet. Det er ikke så rart folk reagerer på det, spesielt når hun har følgere i samme situasjon som henne selv og ketose ikke er anbefalt mens man ammer. 11
Lileep Skrevet 7. september 2021 #8266 Skrevet 7. september 2021 27 minutter siden, *blueberry* said: Hun har presisert at hun øker inntak av karbohydrater for å øke melkeproduksjon, og også at hun spiste 50g karbohydrater om dagen pga ammingen før hun slet med melkeproduksjonen. Logisk nok så tilsier det at hun nå spiser minst 50g karbohydrater per dag, men hun viser frem noe annet. Det er ikke så rart folk reagerer på det, spesielt når hun har følgere i samme situasjon som henne selv og ketose ikke er anbefalt mens man ammer. Noen ganger virker det som at hun glemmer hva hun har sagt.. det er jo helt merkelig, ingen sammenheng med det hun ranter om, og det hun gjør til tider.. hun virker veldig ambivalent og rotete.. 16
*blueberry* Skrevet 7. september 2021 #8267 Skrevet 7. september 2021 Finlay skrev (7 minutter siden): Hvis det stemmer at hun har et så lavt inntak av karbohydrater, er hun naturligvis i ketose. Å påstå at hun IKKE lever ketogent for å oppnå vektreduksjon, mener jeg faller på sin egen urimelighet all den tid slankeoperasjonen ble utført fordi den var var helserelatert, og ikke for at HD ville bli slank. “– I min familie er det hjertesykdom og kreft.” Nå lever hun altså på lavkarbo, som forskning viser at nettopp ØKER risikoen for hjertesykdom hos kvinner. Hvis HD er engstelig fordi det er hjertesykdom i familien, burde hun altså holde seg langt unna keto. https://hemali.no/siste/slankeoperasjon-var-en-darlig-losning-for-helene-for-jeg-er-sukkeravhengig/ https://www.dagensmedisin.no/artikler/2012/06/27/hjertesykdom-av-lavkarbo/ https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/lavkarbo-og-hjertesykdom/ Den Hemali artikkelen er noe for seg selv altså. For det første har ikke HD hatt denne livsstilen lenge nok til å konkludere at den fungerer. Hun kuttet Pepsi maxen i mai 2020, men falt av livsstilen i graviditeten. Det er helt normalt å falle av noe så restriktivt i en sårbar periode som graviditet, men det viser jo at hun har ikke vært på keto i ett år engang. Hvordan kan hun uttale seg om effekten over lang tid (5-10+ år) på det grunnlaget? For det andre så påstår hun at forskningen støtter opp om sukkeravhengighet, noe som ikke stemmer i det hele tatt. At forskning har vist at rent sukker kan trigge områdene i hjernen som er knyttet til belønning er ikke det samme. "Correlation is not causation". Forskningen støtter derimot en matavhengighet og matvarene som slår sterkest ut er de ultraprosesserte hvor fett, sukker og salt er i kombinasjon. Disse utgår på keto pga sukkeret, men de kan lett kuttes ned/ ut uten å velge keto. For det tredje så står det at slankeoperasjon var et dårlig valg for HD. Min undring er da om hun hadde klart å gå ned i vekt på keto med hennes gamle appetittregulering? Keto er veldig energitett, og jeg tror nok at slankeoperasjonen er hovedgrunnen til at hun er fornøyd med de små porsjonene. Jeg tenker at de som prøver keto pga HDs anbefaling vil bli skuffet om de opplever sultfølelse. Ja, noen blir litt mindre sultne enn på sitt gamle kosthold, men en oppjustering av fiber og protein (uten økning av fett) ville gjort samme greia for de aller fleste som ville fått effekt uten operasjon. Noen må ta operasjon eller annen medisinsk hjelp for å få en mer normal sultfølelse. Helt ærlig så tror jeg HD mener alt godt når hun deler sin historie med keto fordi hun enda kun har kjent på de positive sidene. Hun har fått en årsak for sine problemer, en løsning som sålangt har fungert og et samhold i gruppe hvor de sliter med det samme. Jeg tror dessverre HD har blitt lurt, men vi mennesker er laget slik at vi ønsker å vite løsningen på alt og da er man ekstra sårbar for slike helseguruer. Overvektsproblematikken er nok mer sammensatt hos de fleste. Jeg vet jeg gir mye kritikk til HD her, men hovedsakelig ligger problemet hos FUS. Ansvaret deles fordi HD reklamerer for de ukritisk for sine sårbare følgere. 23
Lileep Skrevet 7. september 2021 #8268 Skrevet 7. september 2021 Jeg stusser litt over at hun understreker flere ganger, med tjukk linje, at dette er noe som fungerer for henne, og hun ikke pusher dette på noen. At vi som lesere må finne vår egen metode og at det hun gjør (keto) muligens ikke passer andre. Hvorfor pusher hu da FUS så innmari hvis hun ikke vil pushe keto på folk? Stusser også på hvordan hun kan kalle dette en livsstil som fungerer supert for helsa og hennes vel, når hun såvidt har holdt det i 6 mnd?! At dette kan hun leve med resten av livet. Ingen, absolutt ingen vet hvordan en ny livsstil vil fungere resten av livet etter 6mnd. Er jo de første månedene som er lette, utfordringen kommer gjerne etter 1 eller 2 år, om ikke senere. Hun kan uttale seg om hvordan det fungerer som livsstil etter noen år.. da blir det mer troverdig! Hun er så bastant på ting, det blir så unaturlig! Utslag på helsa over tid er heller ikke synlig enda. Hvordan den mengden fett vil påvirke vet hun ikke per dags dato! Som kostholdsveileder oppfører HD seg uviten og lite profesjonell når det kommer til livsstil! Dette er min mening og oppfatning! 20
panzerpølsa Skrevet 7. september 2021 #8269 Skrevet 7. september 2021 *blueberry* skrev (14 minutter siden): Den Hemali artikkelen er noe for seg selv altså. For det første har ikke HD hatt denne livsstilen lenge nok til å konkludere at den fungerer. Hun kuttet Pepsi maxen i mai 2020, men falt av livsstilen i graviditeten. Det er helt normalt å falle av noe så restriktivt i en sårbar periode som graviditet, men det viser jo at hun har ikke vært på keto i ett år engang. Hvordan kan hun uttale seg om effekten over lang tid (5-10+ år) på det grunnlaget? For det andre så påstår hun at forskningen støtter opp om sukkeravhengighet, noe som ikke stemmer i det hele tatt. At forskning har vist at rent sukker kan trigge områdene i hjernen som er knyttet til belønning er ikke det samme. "Correlation is not causation". Forskningen støtter derimot en matavhengighet og matvarene som slår sterkest ut er de ultraprosesserte hvor fett, sukker og salt er i kombinasjon. Disse utgår på keto pga sukkeret, men de kan lett kuttes ned/ ut uten å velge keto. For det tredje så står det at slankeoperasjon var et dårlig valg for HD. Min undring er da om hun hadde klart å gå ned i vekt på keto med hennes gamle appetittregulering? Keto er veldig energitett, og jeg tror nok at slankeoperasjonen er hovedgrunnen til at hun er fornøyd med de små porsjonene. Jeg tenker at de som prøver keto pga HDs anbefaling vil bli skuffet om de opplever sultfølelse. Ja, noen blir litt mindre sultne enn på sitt gamle kosthold, men en oppjustering av fiber og protein (uten økning av fett) ville gjort samme greia for de aller fleste som ville fått effekt uten operasjon. Noen må ta operasjon eller annen medisinsk hjelp for å få en mer normal sultfølelse. Helt ærlig så tror jeg HD mener alt godt når hun deler sin historie med keto fordi hun enda kun har kjent på de positive sidene. Hun har fått en årsak for sine problemer, en løsning som sålangt har fungert og et samhold i gruppe hvor de sliter med det samme. Jeg tror dessverre HD har blitt lurt, men vi mennesker er laget slik at vi ønsker å vite løsningen på alt og da er man ekstra sårbar for slike helseguruer. Overvektsproblematikken er nok mer sammensatt hos de fleste. Jeg vet jeg gir mye kritikk til HD her, men hovedsakelig ligger problemet hos FUS. Ansvaret deles fordi HD reklamerer for de ukritisk for sine sårbare følgere. Hadde Drage vært en privatperson med privat Instagram, hadde ingen reagert på at hun deler tips og hverdag. Det som blir problematisk er at hun har en bedriftskonto. Der det stortsett reklameres for noe hver dag, altså hun tjener penger på det hun poster. Det er ett sammensurium av klær, kosthold, skjønnhetspleie og livsstilsprodukter. Alt fra vitaminer til oppskrifter og program du kan kjøpe. I tillegg deler hun tips om en livsstil som ikke er forenlig med graviditet/ammeperiode, der hovedfokus er ketogen livsstil. Hun sier derimot at hun ikke spiser keto, men viser kun ren ketobasert kost. Dette er også noe hun tjener penger på. Det reklameres for hårfjerning som ikke er prøvd, og som ikke skal brukes av gravide eller ammende. I ettertid er det også kommet frem at slike apparater kan gi brannsår og skader. Men hun tjener penger på å reklamere for produktet. Frisk uten sukker er stadig nevnt, så antar hun fortsatt har ett betalt samarbeid med bedriften. Her er det skjeldent merket med reklame, og fremstår som "gratis" tips. Nameit barneklær er også det samme. Ett og annet innlegg er merket, men de fleste mangler merking. Drage et kjapp med å kritisere, rante og belyse feil og mangler ved andre influensere og bedrifter, men her burde hun gå en runde med seg selv. Det har blitt merkbart verre når det kommer til reklame og merking, og i tillegg har du det med ansvar for hva du fremmer i offentlige kanaler. Både kroppsfokus, og dette med dietter/livstil og dette med helseinformasjon/detaljer vedrørende den nyfødte. 29
*blueberry* Skrevet 7. september 2021 #8270 Skrevet 7. september 2021 panzerpølsa skrev (2 minutter siden): Hadde Drage vært en privatperson med privat Instagram, hadde ingen reagert på at hun deler tips og hverdag. Det som blir problematisk er at hun har en bedriftskonto. Der det stortsett reklameres for noe hver dag, altså hun tjener penger på det hun poster. Det er ett sammensurium av klær, kosthold, skjønnhetspleie og livsstilsprodukter. Alt fra vitaminer til oppskrifter og program du kan kjøpe. I tillegg deler hun tips om en livsstil som ikke er forenlig med graviditet/ammeperiode, der hovedfokus er ketogen livsstil. Hun sier derimot at hun ikke spiser keto, men viser kun ren ketobasert kost. Dette er også noe hun tjener penger på. Det reklameres for hårfjerning som ikke er prøvd, og som ikke skal brukes av gravide eller ammende. I ettertid er det også kommet frem at slike apparater kan gi brannsår og skader. Men hun tjener penger på å reklamere for produktet. Frisk uten sukker er stadig nevnt, så antar hun fortsatt har ett betalt samarbeid med bedriften. Her er det skjeldent merket med reklame, og fremstår som "gratis" tips. Nameit barneklær er også det samme. Ett og annet innlegg er merket, men de fleste mangler merking. Drage et kjapp med å kritisere, rante og belyse feil og mangler ved andre influensere og bedrifter, men her burde hun gå en runde med seg selv. Det har blitt merkbart verre når det kommer til reklame og merking, og i tillegg har du det med ansvar for hva du fremmer i offentlige kanaler. Både kroppsfokus, og dette med dietter/livstil og dette med helseinformasjon/detaljer vedrørende den nyfødte. Helt enig med deg 🙌🏻 4
cerruti Skrevet 7. september 2021 #8271 Skrevet 7. september 2021 *blueberry* skrev (54 minutter siden): Min undring er da om hun hadde klart å gå ned i vekt på keto med hennes gamle appetittregulering? Keto er veldig energitett, og jeg tror nok at slankeoperasjonen er hovedgrunnen til at hun er fornøyd med de små porsjonene. Jeg tenker at de som prøver keto pga HDs anbefaling vil bli skuffet om de opplever sultfølelse. Veldig enig. Hun har dessuten sagt at hun hadde prøvd alt før slankeoperasjonen, inkl lavkarbo. Jeg synes det er på tide at «æren» bør gå rett sted… 19
*blueberry* Skrevet 7. september 2021 #8272 Skrevet 7. september 2021 cerruti skrev (16 minutter siden): Veldig enig. Hun har dessuten sagt at hun hadde prøvd alt før slankeoperasjonen, inkl lavkarbo. Jeg synes det er på tide at «æren» bør gå rett sted… Jeg tenker at uten slankeoperasjonen hadde sulten vært noe annet. En annen grunn til at keto fungerer godt i starten (for mange, ikke alle) er pga reglene og motivasjon med mestring. Med slankeoperasjonen kunne hun spise alt, og når antidepressiva ble introdusert kom det nok et søtsug/ matbehov man ikke klarer å stå imot uten strenge regler sammen med følelser som trigger (helt normalt, gir ingen kritikk på dette). Godteri og ultraprossesert mat gir lite til ingen metthetsfølelse, men mye kalorier per volum og derfor kan slankeopererte lett havne i den fella. Når man går på en restriktiv diett så er reglene lette å følge de første årene fordi motivasjonen blir opprettholdt grunnet stor vektnedgang og helsefordeler ved å kutte «tomme kalorier», det er etter lang tid man ofte ser at de blir vanskelige å følge opp fordi motivasjonen daler når ting stabiliserer seg. Da havner mange i et binge/ restrict mønster. De restriktive diettene har også fokuset sitt på råvarer, men kutter ut hele matgrupper i stede for å fokusere på kvaliteten og næringstetthet (det er mange typer karbohydrater, samme med fett). De aller fleste vil få de samme helseeffektene ved et balansert sunt kosthold basert på råvarer, men de som har slitt med mat i mange år vil slite litt med friheten når det gjelder motivasjon. Det er her jeg mener at overvekt bør behandles mer helhetlig. Fokuset på mat og trening er for stort, de som skal ned i vekt bør få psykisk hjelp (med eksperter på spiseforstyrrelser, ikke generell psykolog) ved siden av. Det er lett å havne i gamle mønstre og derfor tror noen at slike regler fungerer over tid, noe de sjelden gjør. De restriktive diettene gir en selvtillitsboost i starten (de første årene), og så er det din egen feil når du faller av. Keto kan fungere for noen over lang tid, og det er ikke noe galt i å prøve på privaten, men på bedriftskonto med profitt inkludert så må man regne med kritikk. Det er stor forskjell på disse to. Hadde HD holdt sitt kosthold privat og ikke kommersielt hadde det ikke vært grunn til kritikk. Det er også én ting når helseguruer promoterer egne metoder for profitt (uetisk, men lett gjennomskuelig), det er en annen ting når de finner seg en mellommann som ikke vet bedre, f.eks. en influencer (større troverdighet). Mellommannen handler ofte i god tro, men får all kritikken som burde rettes mot helseguruen. Mellommannen forstår som oftest heller ikke forskningen og manipuleringen av det man fremviser. Mellommannen må uansett stå til ansvar for å være med på leken når man når ut til mange mennesker i sårbare grupper, og i tillegg påberoper seg opplyst, men størsteparten bør gå på helseguruen. Ja, jeg kaller alle disse menneskene som «lager» dietter, spesielt for sårbare grupper, for helseguruer. Det er den snilleste merkelappen jeg kan komme på. 18
Gjest Finlay Skrevet 7. september 2021 #8273 Skrevet 7. september 2021 (endret) Jeg har opplevd på nært hold den hallelujastemningen, og det inderlige ønsket om å nærmest misjonere etter å ha sett lavkarbolyset. Det finnes ikke rom for tvilere, og dukker det opp en kritisk forskningsrapport, slås det straks to motstridende rapporter i bordet med voldsom kraft. Som nevnt over, så fungerer en kostholdsendring gjerne greit den første tiden. Man kan være hellig overbevist om at blomkålpizza, bacon og avocadokake er noe man kan kose seg med resten av livet. Etterhvert opplever mange at et slikt kosthold krever MYE mer tid på kjøkkenet enn “vanlig” mat. Selvsagt fungerer det best om alle i husstanden har samme ønske/behov når det gjelder kosthold, men slik er det ikke alltid. Og slett ikke over år. Alle raske middagsalternativer faller bort, og enda mer komplisert blir det når hverdagen med barn for alvor slår inn. Nå vet jeg ikke HDs planer, men barn skal ikke vokse opp på keto. De vil gjerne ha både brød og frukt. Kanskje også poteter, ris og pasta. Det skal fikses middag i en fei etter skole og før trening. Så ja, det er MYE mer utfordrende i lengden enn hva HD later til å tro. (Det er jo ikke dermed sagt at sukker skal være en del av hverdagen.) Hun gir også uttrykk for at treningen føles tung, og at hun “ikke greier noe”. Det tar tid å komme tilbake etter fødsel, dessuten går man mye fortere tom for energi med så lite karbohydrater som hun tar inn. Eller, det hun viser i SoMe at hun tar inn. Endret 7. september 2021 av Finlay
EtLiteTroll Skrevet 7. september 2021 #8274 Skrevet 7. september 2021 Lill skrev (17 timer siden): Slapp av, du kan tolke så mye du vil. Andre tolker så fort det er i HD sin favør, men Gud forby hvis andre tolker noe ufordelaktig av budskapet som sendes ut. Takk 🙂 Helene har foresten postet et innlegg i dag hvor hun er helt ærlig om at det er vanskelig å nyte det, så tolkningen min var jo ikke feil. Jeg synes det er fint når hun er ærlig om det, i motsetning til den storyen hun la ut i går. Dømmer henne ikke for det hun har postet i dag, jeg synes det er bare bra at noen tørr å være ærlige om det. 7
panzerpølsa Skrevet 7. september 2021 #8275 Skrevet 7. september 2021 (endret) EtLiteTroll skrev (1 time siden): Takk 🙂 Helene har foresten postet et innlegg i dag hvor hun er helt ærlig om at det er vanskelig å nyte det, så tolkningen min var jo ikke feil. Jeg synes det er fint når hun er ærlig om det, i motsetning til den storyen hun la ut i går. Dømmer henne ikke for det hun har postet i dag, jeg synes det er bare bra at noen tørr å være ærlige om det. Dette er jo Drage i ett nøtteskall. Hun legger ut en ting, og så viser det seg at det var ikke sånn allikevel. Dette mønsteret slipper ikke. I tillegg virker det som det har blitt en besettelse å klage på alt. Alt er "medaljens bakside" Endret 7. september 2021 av panzerpølsa 18
Gjest Finlay Skrevet 7. september 2021 #8276 Skrevet 7. september 2021 At hun ikke nyter babytiden har hun forsåvidt gitt uttrykk for siden barnet ble født. Helt sikkert mange som kjenner seg igjen, men kanskje også en del som stiller seg litt undrende til at hun ikke var mer forberedt på omveltningen? At hun kom til å bli sliten sliten, trøtt og få melkespreng. At det ble våkenetter, lite søvn, hormoner, at barnet krever oppmerksomhet. At hun må endre på absolutt ALT i hverdagen. At dette fremdeles - etter mange uker - som mamma er så stort tema, og må gjentas omtrent hver dag, det synes jeg er rart. Trodde hun virkelig at å få barn IKKE kom til å snu livet på hodet?😅 Synes jeg leser disse tankene “over alt”, og at voksne kvinner er forberedt på en bølgedal av følelser, og nye opplevelser på godt og vondt, når de får et godt planlagt barn. I mine øyne slår hun inn åpne dører med slike poster..Men ja, bedre å være ærlig i stedet for å late som alt går på skinner. (Ser hun fremdeles kaller det barseltid, men den er hun ferdig med for lenge siden. Den varer i 6 uker etter fødsel.)
Hebi Skrevet 7. september 2021 #8277 Skrevet 7. september 2021 Kjenner jeg blir provosert over de la oss være ærlig dere innleggene hennes. Kan ikke hun bare slutte å syte så jævlig å innse at livet er endret for alltid?? Får gi fra seg babyen da om alt er såååååå forferdelig å alt hun vil er å ha friheten hun hadde før. Hun har en mann som vasker å ordner leilighet, vasker klær, luftet hunder og lager mat. En som står opp om natten med babyen når han har fri fra nattevakter å som har kvalitetstid med baby når helene går på trening eller er på kafé. Så sååååå slitsomt kan hun ikke ha det. Virkelig?!?!?! Utakknemlig. 40
Elisiaflisa Skrevet 7. september 2021 #8278 Skrevet 7. september 2021 Finlay skrev (43 minutter siden): men kanskje også en del som stiller seg litt undrende til at hun ikke var mer forberedt på omveltningen? Gåkke ann å bli forberedt på noe når man ikke ønsker å motta tips/råd/erfaringer på valgte tema 🙈😆 Hebi skrev (35 minutter siden): Utakknemlig Bare forbokstaven…. 🙃 13
Klementine Skrevet 7. september 2021 #8279 Skrevet 7. september 2021 Finlay skrev (1 time siden): At hun ikke nyter babytiden har hun forsåvidt gitt uttrykk for siden barnet ble født. Helt sikkert mange som kjenner seg igjen, men kanskje også en del som stiller seg litt undrende til at hun ikke var mer forberedt på omveltningen? At hun kom til å bli sliten sliten, trøtt og få melkespreng. At det ble våkenetter, lite søvn, hormoner, at barnet krever oppmerksomhet. At hun må endre på absolutt ALT i hverdagen. At dette fremdeles - etter mange uker - som mamma er så stort tema, og må gjentas omtrent hver dag, det synes jeg er rart. Trodde hun virkelig at å få barn IKKE kom til å snu livet på hodet?😅 Synes jeg leser disse tankene “over alt”, og at voksne kvinner er forberedt på en bølgedal av følelser, og nye opplevelser på godt og vondt, når de får et godt planlagt barn. I mine øyne slår hun inn åpne dører med slike poster..Men ja, bedre å være ærlig i stedet for å late som alt går på skinner. (Ser hun fremdeles kaller det barseltid, men den er hun ferdig med for lenge siden. Den varer i 6 uker etter fødsel.) Det er helt ufattelig. Jeg klarer ikke å skjønne at dette er en voksen dame som snakker. Fremstår jo fullstendig bortskjemt og helt uten evne til å se ting i et bredere perspektiv. Helt enig med deg! Må bare innrømme at det gir en voldsom bismak for oss som prøvere er avhengige av å sette himmel og jord i bevegelse for å kanskje bli gravide. Altså vær litt takknemlig her! Ikke bare vulgær pumpeku som sutrer over manglende alenetid. Skulle gitt hva som helst for å være i hennes sko med en baby på noen uker. 17
Gjest Kattedama Skrevet 7. september 2021 #8280 Skrevet 7. september 2021 (endret) Hvor blir det av ansvaret til HD om hvordan man omtaler morsrollen? Det er ikke pent å legge ut slike ting som mindreårige kan Google i etterkant. Og det er faktisk veldig hyggelig med barn, som oftest veier det positive tyngre enn det negative. Håper at følgerne skjønner det. Endret 7. september 2021 av Lill :)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå