Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 timer siden, tutsi123 skrev:

Hun er heldigvis mildt rammet av mononukleose,ser det ut til av aktivitetsnivået på SOME. Jeg var innlagt 1 måned på sykehuset,hadde treningsforbud i 1 år.Mistet mange kilo,og tror jeg var knappe 40 kilo på det laveste.Det var en tøff sykdom som jeg ikke unner noen.Det tok noen år før jeg hentet meg igjen.Ble på det sykeste matet med skje med velling for om mulig å få noe annet enn intravenøst.Alt kom opp igjen.Måtte ha en person som støtte på hver side for å komme på do.Beina bar meg ikke.

Jeg har også hatt mononukleose og veldig få blir så dårlige som du beskriver.

Jeg fikk ikke trene på noen mnd, hadde forstørret milt og var ikke i slaget. Tok sin tid å komme i gang igjen, men ikke i nærheten av hva du beskriver. Ditt forløp er ikke det normale. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what man reagerer på denne sykdommen på ulik måte. Jeg kjenner de som har hatt en enkel affære med monoukelose og de som har vært dårlige i flere måneder. Ikke samanlikne hverandre for det har ingen hensikt. Vi har ulikt immunforsvar . Har selv hatt dette, men det gjør meg overhode ikke til noe ekspert og heller ikke er jeg kvalifisert til å uttale meg om hvordan andre deriblant HD måtte ha det. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lirah
2 timer siden, Skureguri skrev:

Har hun fått kyssesyken?

Har vell hatt det lenge slik jeg forstår det, men oppdaget seint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatbox

Hvor smart er det å drive og kysse gubben nå som hun har fått påvist mononukleose og i disse coronatider..Han har jo astma og har hatt hjertestans under astma-anfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Beatbox skrev:

Hvor smart er det å drive og kysse gubben nå som hun har fått påvist mononukleose og i disse coronatider..Han har jo astma og har hatt hjertestans under astma-anfall..

Så lenge de bor sammen, sover sammen osv.... hva hun har, får han. Det er ingen grunn til å slutte å kysse på grunn av dette. Det er andre tiltak som må til for å unngå smitte. Som å unngå folk, vaske hender osv. Har selv en mann i risikogruppe. Han fikk kyssesyke da vi ble sammen for 11 år siden, gikk da til legen og fikk bekreftet at jeg har hatt viruset uten at jeg visste om det, kan hende dragemannen har hatt det også.  Chill... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD har skrevet flere innlegg de siste dagene bla denne "Ikke vært en drittsekk". https://www.helenedrage.no/2020/03/12/ikke-vaer-en-drittsekk/

Mads bor sammen med en smittebærer. I tillegg hovedkilden til smitte er utveksling av spytt. Han kan potensielt smitte andre da han er i jobb. Han burde være i karantere. 

"Smitte skjer via kontaktsmitte gjennom spytt ved kyssing, deling av flasker o.l. I de fleste tilfellene skjer smitteoverføring fra friske bærere av viruset. Viruset utskilles gjennom spytt i lang tid etter infeksjon, kanskje opptil ett år. EBV kan også overføres ved blodoverføring. Tiden fra smitte til eventuelle symptomer er fire til seks uker."

https://helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/mononukleose-kyssesyken

Så ikke vær drittsekker HD og Mads!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
9 minutter siden, Miranda16 skrev:

HD har skrevet flere innlegg de siste dagene bla denne "Ikke vært en drittsekk". https://www.helenedrage.no/2020/03/12/ikke-vaer-en-drittsekk/

Mads bor sammen med en smittebærer. I tillegg hovedkilden til smitte er utveksling av spytt. Han kan potensielt smitte andre da han er i jobb. Han burde være i karantere. 

"Smitte skjer via kontaktsmitte gjennom spytt ved kyssing, deling av flasker o.l. I de fleste tilfellene skjer smitteoverføring fra friske bærere av viruset. Viruset utskilles gjennom spytt i lang tid etter infeksjon, kanskje opptil ett år. EBV kan også overføres ved blodoverføring. Tiden fra smitte til eventuelle symptomer er fire til seks uker."

Dessverre så er ikke anbefalingene slik at familie må være i karantene om den andre er syk (med noe annet enn korona, eller bare karantene uten symptomer). Familien er kun ute av jobb om noen hjemme har påvist smitte av korona. Og spesielt de med samfunnskritiske jobber må jobbe, så de følger jo bare FHI. Personlig synes jeg at hvis én er i karantene er hele husstanden det, men da hadde vi vel ikke hatt nok folk i jobb. Innlegget hennes er vel myntet på de som ikke følger regler og anbefalinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Miranda16 skrev:

Det er jo ikke slik at han får seks ukers sykemelding for at Helene har kyssesyken. 🤦 De tar sikkert forhåndsregler som at han ikke deler flaske med andre eller kliner med andre. 🤦

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Plannergirl skrev:

Dessverre så er ikke anbefalingene slik at familie må være i karantene om den andre er syk (med noe annet enn korona, eller bare karantene uten symptomer). Familien er kun ute av jobb om noen hjemme har påvist smitte av korona. Og spesielt de med samfunnskritiske jobber må jobbe, så de følger jo bare FHI. Personlig synes jeg at hvis én er i karantene er hele husstanden det, men da hadde vi vel ikke hatt nok folk i jobb. Innlegget hennes er vel myntet på de som ikke følger regler og anbefalinger. 

Uansett bør de ta forhåndsregler for å unngå så langt det lar seg gjøre, å forhindre smitte. Å utveksle spytt, som er hovedkilden for smitte av kyssesyken,  er dette svært egoistisk og uansvarlig!  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
Akkurat nå, Miranda16 skrev:

Uansett bør de ta forhåndsregler for å unngå så langt det lar seg gjøre, å forhindre smitte. Å utveksle spytt, som er hovedkilden for smitte av kyssesyken,  er dette svært egoistisk og uansvarlig!  

Vi er nok enige sånn i prinsippet, jeg synes bare sammenligningen din var feil. Korona har ikke noe med kyssesyken å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, arnoyb skrev:

Det er jo ikke slik at han får seks ukers sykemelding for at Helene har kyssesyken. 🤦 De tar sikkert forhåndsregler som at han ikke deler flaske med andre eller kliner med andre. 🤦

Hvis Mads utetter seg selv for smitte, blir syk, det fører til at han ikke kan jobbe. Utrolig egoistisk og usolidarisk!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Plannergirl skrev:

Vi er nok enige sånn i prinsippet, jeg synes bare sammenligningen din var feil. Korona har ikke noe med kyssesyken å gjøre. 

Selv folk som har for eksempel har mindre symptomer på feks forkjølelse, blir bedt om å holde seg "inne".

Endret av Miranda16
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Miranda16 skrev:

Selv folk som har for eksempel har mindre symptomer på feks forkjølelse, blir bedt om å holde seg "inne".

For det første: det heter forholdsregler.(den var til alle)

Og nei, de i samfunnskritiske jobber blir bedt om å komme på jobb selv med forkjølelse. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Birdo skrev:

For det første: det heter forholdsregler.(den var til alle)

Nå var det et eksempel på hvor viktig det er at folk med milde symptomer på feks forkjølelse tar forholdsregler

Endret av Miranda16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Miranda16 skrev:

Nå var det et eksempel på hvor viktig det er at folk med milde symptomer på feks forkjølelse tar forhåndsregler

Heter fortsatt forholdsregler. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Miranda16 said:

Nå må du virkelig roe deg ned. Du vet ikke noenting hvilken forholdsregler som tas hjemme hos de, og hvilken beskjed Helene har fått av legen når det gjelder hennes kyssesyke. Som nevnt av en annen her er kyssesyken og korona viruset to vidt forskjellige ting også. 

Å ta den lille informasjonen du har fått, for å så dra de til disse lengder er verken hjelpsomt, korrekt eller etisk riktig. Mats (med t btw) får god oppfølging på jobben hans, og det er et stort fokus på at de ansatte føler seg friske. Slutt å spre feilaktig informasjon om noens situasjon eller hopp til konklusjoner. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...