miss summers Skrevet 17. januar 2020 #1101 Del Skrevet 17. januar 2020 @SPOCA ❤️👏🏻 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tran09 Skrevet 17. januar 2020 #1102 Del Skrevet 17. januar 2020 @SPOCA Holy shit, for ett vanvittig bra innlegg! Merker at det rørte noe inni meg. Her traff du virkelig spikeren på hode. Tusen takk for at du delte, og det høres ut som at du er en suksesshistorie under utvikling ❤ 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 17. januar 2020 #1103 Del Skrevet 17. januar 2020 @SPOCA dette er noe av det beste jeg har lest på lenge, bøyer meg i støvet samtidig som jeg klapper villt og uhemmet 🙌🏻 Håper alle de som koser seg over HD sin vektøkning leser dette, ikke bare leser det men faktisk også forstår hva de leser. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 17. januar 2020 #1104 Del Skrevet 17. januar 2020 @SPOCA 👏👏👏👏 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paradiso Skrevet 17. januar 2020 #1105 Del Skrevet 17. januar 2020 Jeg håper for hennes egen del at hun sletter bloggen, facebook, instagram og snapchat. Så hun slipper å leve mot seg selv, heller få den hjelpen hun trenger. Bare å kutte ut sosiale media vil gjør utrolig mye godt for henne mentalt. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet 17. januar 2020 #1106 Del Skrevet 17. januar 2020 Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Sol, admin. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fabiola Skrevet 17. januar 2020 #1107 Del Skrevet 17. januar 2020 Hva er greia med å løpe intervaller på tredemølla med en 20 kilos gassflaske(?) på ryggen? For under en måned siden, på bloggen den 23. desember, var målet hennes å kunne "Løpe 15 minutter sammenhengende på mølla (nåværende 3 minutter)", så hva skal den ekstra vekten være godt for? Når hun ikke er i stand til å løpe/jogge mer enn tre minutter, så skulle det vel ikke være nødvendig å legge på ekstra vekt for å gjøre det enda vanskeligere? Det er jo veldig belastende for kroppen/knærne/hoftene/etc å jogge i det hele tatt når man har fedme, så jeg tror leddene gråter når hun velger å plusse på 20 kg ekstra. Har ikke HD tatt personlig trener-kurs? Lærer man ikke noe om skadeforebygging der? 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 17. januar 2020 #1108 Del Skrevet 17. januar 2020 37 minutter siden, Fabiola skrev: Hva er greia med å løpe intervaller på tredemølla med en 20 kilos gassflaske(?) på ryggen? For under en måned siden, på bloggen den 23. desember, var målet hennes å kunne "Løpe 15 minutter sammenhengende på mølla (nåværende 3 minutter)", så hva skal den ekstra vekten være godt for? Når hun ikke er i stand til å løpe/jogge mer enn tre minutter, så skulle det vel ikke være nødvendig å legge på ekstra vekt for å gjøre det enda vanskeligere? Det er jo veldig belastende for kroppen/knærne/hoftene/etc å jogge i det hele tatt når man har fedme, så jeg tror leddene gråter når hun velger å plusse på 20 kg ekstra. Har ikke HD tatt personlig trener-kurs? Lærer man ikke noe om skadeforebygging der? Tenkte akkurat det samme. Hvor ofte ser du «løpere» med ekstra vekt på? Svært sjelden. Dette er en feilvurdering av henne. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 17. januar 2020 #1109 Del Skrevet 17. januar 2020 (endret) 7 timer siden, SPOCA skrev: Jeg har tidligere skrevet i denne tråden, og nei, jeg er ikke en spesiell fan av Helene Drage, men jeg merker at jeg må forbarme meg litt over henne, for det er tydelig at enkelte her inne verken vil eller kan forstå at det er ulike mekanismer som fører til overvekt. Jeg har, som jeg skrev tidligere, veid 166 kg, og er nå over 80 kg lettere (uten slankeoperasjon). Jeg regnes fremdeles som overvektig, og jeg er fremdeles ikke normalvektig. Og jeg har brukt over fem år, gått inn i mitt sjette år. Ting tar tid. For Helenes del har det knapt gått ett år siden operasjonen. Og ja, det vil gå litt opp og ned, det er naturlig, også jeg som har gått ned over 80 kg går opp og ned. Uansett. Nok om meg. Poenget mitt er at ting vil ta tid. Og det lureste, tror jeg, for Helenes del, er at hun "skynder seg sakte". Når man går ned mye, gjør kroppen alt den kan for å holde på de ekstra kiloene. Det er en grunn til at jeg faktisk har brukt så mange år som jeg har gjort, og jeg tipper at det går minst 10 år før jeg er normalvektig. Fordi man ønsker at kroppen også skal venne seg til vektnedgangen - hvilket ikke bare har med de fysiske konsekvensene av vektnedgangen å gjøre, men også de psykiske. JA. Den direkte årsaken til at man har lagt på seg, og blitt overvektig, er at man har spist flere kalorier enn det kroppen klarer å forbrenne. Men spørsmålet man må stille seg er jo ikke "hvordan har du klart å bli overvektig", men "hvorfor har du blitt overvektig?" Hvilke mekanismer er det som gjør at man spiser for mye? Hva ligger til grunn for disse valgene? Det kan være man har ligget på sofaen hele dagen og fråtset potetgull hele dagen, men som regel er det noe mer. Noe mye mer. Og det er jo kanskje det viktigste å ta tak i. Jeg hjelper ei venninne med å gå ned i vekt, siden jeg har klart det selv og samtidig fortsetter å gå ned i vekt. Og det som slår meg, og som er veldig påfallende, at man kan ha så gode innarbeide rutiner og være så viljesterk man bare vil, men hvis man ikke rydder opp i mekanismene som skaper ubalanse, som igjen skaper ubalanse i kosten/ spisemønsteret, vil man før eller siden igjen slite med å faktisk gå ned i vekt eller fortsette vektnedgangen. Dette fordi vonde tankemønstre og det som ligger til grunn for at man sliter i utgangspunktet alltid vil ligge som en overhengende skygge som hele tiden vil vende tilbake. For min del var det ganske akutte grunner til at ting ble som de ble, jeg spiste mye fordi jeg hadde en voldelig eksmann som banken meg, og maten slo jo ikke, den var ikke slem. Når jeg ser Helene Drage, så ser jeg ei som lever på utsiden av seg selv - på godt og vondt. Hun deler alt, med hele verden. Det gjør meg både vondt, samtidig som det fascinerer meg, og det gjør meg også betenkt. Og på en annen side er jeg full av beundring. Jeg hadde aldri klart det hun gjør. Jeg hadde aldri klart å brette ut mitt eget liv på den måten. Og sånn sett er hun et forbilde for mange. Jeg ser også ei med et sterkt behov for bekreftelse og det å bli likt. Og akkurat sistnevnte kjenner jeg meg godt igjen i. For nei, Helene er ikke perfekt. Hun er seg selv - på godt og vondt. Og før man sier - jo, men hun skriver om massevis av løfter hun ikke klarer å holde. Vel. Den fella har visst jeg også gått i. Mange ganger. Forskjellen er vel at jeg ikke er en offentlig blogger. Jeg er ikke en suksesshistorie selv om jeg har gått ned over 80 kg. Den bekreftelsen har jeg ikke behov for, da jeg bestemte meg for å gjøre noe med livet, gjorde jeg en livsendring, ikke bare en livsstilsendring. Og det gjorde også at behovet for bekreftelser gikk drastisk ned. Jeg valgte å snu meg selv på hodet, og rett og slett skru ned alle forventninger. Jeg satte meg bittesmå mål, og de holder jeg meg til ennå. Den dag i dag, nesten seks år senere. Det jeg ser når jeg ser Helene, er at hun vil veldig gjerne. Og det tror jeg henne på. Men så er det kanskje vanskelig å gjennomføre. Som det er for så innmari mange andre. Jeg bare håper at hun kanskje gir seg en klapp på skuldra, tenker "godt jobba", og ikke setter for høye mål som igjen kan føre til store skuffelser. For det er så kjipt når man føler at man ikke er god nok. For Helene er god nok. Hun er flott og fin akkurat som hun er. Ingenting er nesten mer provoserende enn mennesker som er overvektige, spesielt de som er svært overvektige. Det vel også derfor enkelte i denne tråden prater om Helene Drage slik de gjør. Og det er veldig interessant. Min teori er at vi som har vært eller er overvektig (eventuelt svært overvektige) representerer noe helt spesielt. Fordi vi er synlige. Veldig synlig. Vi er menneskene som kanskje ikke klarer å komme ned i flysetet. Der beltet på bussen ikke passer over skinka. Som står i butikken, med klump i halsen, og lurer på om vi skal tørre å kjøpe sjokolade fordi vi skal feire at vi har gått ned 30 kg. Vi er de som stikker oss ut, som ikke passer inn i et idealbilde, og vi er ihvertfall ikke sett på som attraktive. Vi blir beskrevet som ekle og stygge, noen av oss har til og med fått høre på butikken, en helt vanlig torsdag, at "du fortjener ikke å leve". Poenget mitt er at det er dette Helene Drage, selv om hun er flott og fin, og veldig søt (synes ihvertfall jeg), de holdninger man møter i samfunnet. Ikke nødvendigvis personlig, men generelt i samfunnet. Det er et tankekors at hver gang en overvektig får plass i en eller annen reklame, er mange av reaksjonene svart-hvtt. Det er enten stor hyllest, eller reaksjoner som"reklamen promoterer helseskadelig atferd". At overvektige også kunne tenke seg fine/passende klær, som igjen kan kanskje bidra til at de får litt bedre selvtillit, som igjen kan gjøre noe med selvtilliten, det er visst ikke så viktig. Vi som er overvektige representerer det innerste inne av menneskets mørke og svakheter. Man er ikke lenger "SPOCA", man er "den OVERVEKTIGE, med navn SPOCA". Overvektige representerer det verste i oss mennesker: fullstendig mangel på kontroll og beherskelse. Men hvis man ser seg lenge nok i speilet: har man egentlig kontroll på alt? Jeg vil tro at ser man lenge nok, vil man kanskje oppdage at man er ikke nødvendigvis så behersket og kontrollert som man skal ha det til. Noen mer enn andre. For Helenes del vil vektnedgangen kunne ta tid. En god og sunn vektnedgang vil kunne ta lang tid. Og det er høyst individuelt. Og man vil antagelig gå skikkelig på snørra. Fortalte jeg om den dagen før jul hvor jeg klarte å spise en hel pose med julepolarbrød og spiste opp hele dagsbudsjettet innen klokka var 12? Selv jeg, rutinert og som logger alle kalorier (selv tacokrydderet jeg bruker i kjøttdeigen) kan gå på en skikkelig smell (for det førte jo til at jeg gikk laaangt over budsjettet den dagen). Og det bør man også forstå. Dette er ingen "easy fix". Derfor synes jeg man bør roe ned forventningene litt, og hvis man går opp: er det da beste måten å dra Helene ned igjen og gni det inn om hun går på en smell? Er det ikke nettopp da man bør heia litt ekstra og faktisk virkelig prøve å motivere? Er det sånn vi skal behandle hverandre? Jeg synes forøvrig det er merkelig å snakke som man har sterke forventninger til henne. Det er da for egen skyld hun har begitt seg ut på en operasjon og dertilhørende vektnedgang, ikke for alle andres? Helene er ihvertfall ærlig om vektproblemene sine, i motsetning til de glasurlakkerte bloggerne som smører inn verden i enhjørninger og ballonger. Glasurlakkerte bloggere er så delikat🙄 samme om de retusjerer eller lyver så de tror det selv. Så lenge de er IG vennlige. Endret 17. januar 2020 av lillesnøfnugg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SansaS Skrevet 17. januar 2020 #1110 Del Skrevet 17. januar 2020 54 minutter siden, Fabiola skrev: Hva er greia med å løpe intervaller på tredemølla med en 20 kilos gassflaske(?) på ryggen? For under en måned siden, på bloggen den 23. desember, var målet hennes å kunne "Løpe 15 minutter sammenhengende på mølla (nåværende 3 minutter)", så hva skal den ekstra vekten være godt for? Når hun ikke er i stand til å løpe/jogge mer enn tre minutter, så skulle det vel ikke være nødvendig å legge på ekstra vekt for å gjøre det enda vanskeligere? Det er jo veldig belastende for kroppen/knærne/hoftene/etc å jogge i det hele tatt når man har fedme, så jeg tror leddene gråter når hun velger å plusse på 20 kg ekstra. Har ikke HD tatt personlig trener-kurs? Lærer man ikke noe om skadeforebygging der? Tenkte det samme. Det er med dette som med kosttilskuddene (proteindrikker osv) - en overkomplisering. Hvorfor ikke holde det enkelt? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NKK Skrevet 17. januar 2020 #1111 Del Skrevet 17. januar 2020 1 time siden, Fabiola skrev: Hva er greia med å løpe intervaller på tredemølla med en 20 kilos gassflaske(?) på ryggen? For under en måned siden, på bloggen den 23. desember, var målet hennes å kunne "Løpe 15 minutter sammenhengende på mølla (nåværende 3 minutter)", så hva skal den ekstra vekten være godt for? Når hun ikke er i stand til å løpe/jogge mer enn tre minutter, så skulle det vel ikke være nødvendig å legge på ekstra vekt for å gjøre det enda vanskeligere? Det er jo veldig belastende for kroppen/knærne/hoftene/etc å jogge i det hele tatt når man har fedme, så jeg tror leddene gråter når hun velger å plusse på 20 kg ekstra. Har ikke HD tatt personlig trener-kurs? Lærer man ikke noe om skadeforebygging der? 28 minutter siden, cerruti skrev: Tenkte akkurat det samme. Hvor ofte ser du «løpere» med ekstra vekt på? Svært sjelden. Dette er en feilvurdering av henne. 10 minutter siden, SansaS skrev: Tenkte det samme. Det er med dette som med kosttilskuddene (proteindrikker osv) - en overkomplisering. Hvorfor ikke holde det enkelt? Så hva syns dere om innlegget til SPOCA da? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SansaS Skrevet 17. januar 2020 #1112 Del Skrevet 17. januar 2020 4 minutter siden, NKK skrev: Så hva syns dere om innlegget til SPOCA da? Jeg likte innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NKK Skrevet 17. januar 2020 #1113 Del Skrevet 17. januar 2020 7 minutter siden, SansaS skrev: Jeg likte innlegget. Jaha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 17. januar 2020 #1114 Del Skrevet 17. januar 2020 32 minutter siden, NKK skrev: Så hva syns dere om innlegget til SPOCA da? ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosasko Skrevet 17. januar 2020 #1115 Del Skrevet 17. januar 2020 Noen som vet hvorfor hun ikke klarer løping? Kondisjonen som er ræva eller ødelagte knær pga overvekt? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sahara_ Skrevet 17. januar 2020 #1116 Del Skrevet 17. januar 2020 Akkurat nå, Rosasko skrev: Noen som vet hvorfor hun ikke klarer løping? Kondisjonen som er ræva eller ødelagte knær pga overvekt? Det er ikke så veldig vanlig å klare jevn jogging med overvekt, bare 10 kg av/på kan ha veldig mye å si 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NKK Skrevet 17. januar 2020 #1117 Del Skrevet 17. januar 2020 27 minutter siden, cerruti skrev: ? Hva syns du om innlegget til SPOCA? Det ligger øverst på denne siden 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 17. januar 2020 #1118 Del Skrevet 17. januar 2020 1 time siden, Rosasko skrev: Noen som vet hvorfor hun ikke klarer løping? Kondisjonen som er ræva eller ødelagte knær pga overvekt? Hvis hun vil dele hvorfor, så er jeg helt sikker på at hun hadde skrevet noe om det. Applaus til henne for å ikke «fake» øvelser eller late som hun er noen andre enn den hun er, selv om enkelte tydeligvis ikke takler det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 17. januar 2020 #1119 Del Skrevet 17. januar 2020 2 timer siden, Rosasko skrev: Noen som vet hvorfor hun ikke klarer løping? Kondisjonen som er ræva eller ødelagte knær pga overvekt? Hvorfor er det interessant for andre enn henne selv å vite?🤔 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tutsi123 Skrevet 17. januar 2020 #1120 Del Skrevet 17. januar 2020 Veien til pullup... Ble det noe ut av det? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå