Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Plannergirl
20 minutter siden, Lirah skrev:

Dette er muligens et helt idiotisk spørsmål men jeg håper at det finnes kun dumme svar, og ikke dumme spørsmål. Nå har jeg heller ikke lest så mye i tråden her, så mulig jeg ikke har fått med meg alt. Beklager det i så tilfelle. Jeg følger henne kun på instagram, leser ikke bloggen. 

Er det ikke slik at målet med en slankeoperasjon er å bli normalvektig? Hvorfor har ikke Helene blitt normalvektig og hvorfor er hun ikke åpen om dette emnet, når hun har vært så åpen ellers? Jeg vet hun har gått ned en del i vekt, men det ser ut som hun har lagt på seg igjen. Hvordan kan det skje? Jeg har en del bekjente som har tatt slankeoperasjon, og de raste ned i vekt de første månedene. De ble normalvektige, noen av de ble ganske så tynne. Jeg kjenner ikke disse menneskene godt nok til å spørre de spørsmålene jeg stiller her, jeg har bare observert de fra utsiden. Ingen av de har gått opp i vekt etter operasjon (er en god del år siden, hen ene ble operert rundt samme tid som Helene og hen er slank/normalvektig nå). 

Jeg mener ikke å være slem. Jeg har bare ikke sett at noen ikke blir normalvektige etter en slankeoperasjon, før, og da har jeg fulgt en del på insta og har som sagt noen bekjente. Men jeg har jo ikke sett alle så jeg kan jo ikke vite, er derfor jeg spør. Har så klart hørt om de som har gått opp i vekt etter operasjon men det har vært flere år senere. Jeg bare lurer på hvor lite det er Helene egentlig forteller? Sliter hun voldsomt med maten i form av en lidelse, f.eks overspising?

Det finnes flere typer slankeoperasjon, HD har tatt sleeve som er den minst risikable, men også den med «minst» forventet vektnedgang (60-70% av overvekten det første året). Målet er som regel ikke normalvekt, men senkede risikofaktorer (dette i form av blodprøver, vekt, andre tester osv). Eks så er det mange som blir kvitt leptin- og insulinresistens tidlig etter en slankeoperasjon. Etter 1-2 år er det forventet at de fleste går opp igjen 10-20% av vektnedgangen pga da er «drahjelpen» over og det må bli 100% livsstil. Her sliter mange. Ved sleeve er det lettere å kunne overspise enn bypass så hvis man ikke legger om livsstilen vil man gå fortere opp igjen etter denne operasjonen enn den andre. Når det er sagt har HD gått ned mye, og det ser ut som også litt opp igjen (men hvor mye blir ren spekulasjon), men hun er absolutt mindre enn før operasjonen. 

Endret av Plannergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Plannergirl skrev:

Det finnes flere typer slankeoperasjon, HD har tatt sleeve som er den minst risikable, men også den med «minst» forventet vektnedgang (60-70% av overvekten). Målet er som regel ikke normalvekt, men senkede risikofaktorer (dette i form av blodprøver, vekt, andre tester osv). Eks så er det mange som blir kvitt leptin- og insulinresistens tidlig etter en slankeoperasjon. Etter 1-2 år er det forventet at de fleste går opp igjen 10-20% av vektnedgangen pga da er «drahjelpen» over og det må bli 100% livsstil. Her sliter mange. Ved sleeve er det lettere å kunne overspise enn bypass så hvis man ikke legger om livsstilen vil man gå fortere opp igjen etter denne operasjonen enn den andre. Når det er sagt har HD gått ned mye, og det ser ut som også litt opp igjen (men hvor mye blir ren spekulasjon), men hun er absolutt mindre enn før operasjonen. 

Takk for et godt svar. Jeg visste ikke at hun hadde tatt sleeve, jeg trodde hun hadde tatt bypass, så da forklarer det litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lirah skrev:

Dette er muligens et helt idiotisk spørsmål men jeg håper at det finnes kun dumme svar, og ikke dumme spørsmål. Nå har jeg heller ikke lest så mye i tråden her, så mulig jeg ikke har fått med meg alt. Beklager det i så tilfelle. Jeg følger henne kun på instagram, leser ikke bloggen. 

Er det ikke slik at målet med en slankeoperasjon er å bli normalvektig? Hvorfor har ikke Helene blitt normalvektig og hvorfor er hun ikke åpen om dette emnet, når hun har vært så åpen ellers? Jeg vet hun har gått ned en del i vekt, men det ser ut som hun har lagt på seg igjen. Hvordan kan det skje? Jeg har en del bekjente som har tatt slankeoperasjon, og de raste ned i vekt de første månedene. De ble normalvektige, noen av de ble ganske så tynne. Jeg kjenner ikke disse menneskene godt nok til å spørre de spørsmålene jeg stiller her, jeg har bare observert de fra utsiden. Ingen av de har gått opp i vekt etter operasjon (er en god del år siden, hen ene ble operert rundt samme tid som Helene og hen er slank/normalvektig nå). 

Jeg mener ikke å være slem. Jeg har bare ikke sett at noen ikke blir normalvektige etter en slankeoperasjon, før, og da har jeg fulgt en del på insta og har som sagt noen bekjente. Men jeg har jo ikke sett alle så jeg kan jo ikke vite, er derfor jeg spør. Har så klart hørt om de som har gått opp i vekt etter operasjon men det har vært flere år senere. Jeg bare lurer på hvor lite det er Helene egentlig forteller? Sliter hun voldsomt med maten i form av en lidelse, f.eks overspising?

Dette kan du jo bare Google sjæl? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende at alle som forsvarer mangel på vektnedgang påstår at jeg tar feil. Har dere satt dere inn i biologien hos oss mennesker? For å være overvektig må man faktisk spise fler kalorier enn man forbrenner. At det finnes andre faktorer som medfører overvekt tilhører lavere andel av oss som er overvektige. Ta feks psykiske utfordringer som depresjon. Du blir inaktiv, men spiser likevel samme mengde kalorier (eller mer) men forbrenner ikke det samme som tidligere grunnet inaktiviteten. Da blir du overvektig, og ja du må gjerne skylde på depresjonen som årsaken til at du blir overvektig, men du må allikevel forbrenne mer enn du inntar for å unngå overvekt.
Vis gjerne til forskning som hevder det motsatte, kalorier inn - kalorier ut er en ganske vitenskapelig etablert sannhet. 

Endret av Skureguri
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 18.48, Inocybe skrev:

Du meldte deg inn på KG for å kunne fatshame? 🙄 

Les.deg.opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deltidsmamma
10 timer siden, Plannergirl skrev:

Det finnes flere typer slankeoperasjon, HD har tatt sleeve som er den minst risikable, men også den med «minst» forventet vektnedgang (60-70% av overvekten det første året). Målet er som regel ikke normalvekt, men senkede risikofaktorer (dette i form av blodprøver, vekt, andre tester osv). Eks så er det mange som blir kvitt leptin- og insulinresistens tidlig etter en slankeoperasjon. Etter 1-2 år er det forventet at de fleste går opp igjen 10-20% av vektnedgangen pga da er «drahjelpen» over og det må bli 100% livsstil. Her sliter mange. Ved sleeve er det lettere å kunne overspise enn bypass så hvis man ikke legger om livsstilen vil man gå fortere opp igjen etter denne operasjonen enn den andre. Når det er sagt har HD gått ned mye, og det ser ut som også litt opp igjen (men hvor mye blir ren spekulasjon), men hun er absolutt mindre enn før operasjonen. 

Jeg fikk lyst til  svare på denne. Jeg hadde sleeve i 17- og raste ned i vekt, fantes ikke sulten og ble sinnsykt fort mett, , dessverre måtte jeg reoperes til en GBP ( bypass) pga sure oppstøt eller refluks som det heter. Etter det har jeg gått opp 15-18 kg , blir ikke mett og dette til tross for at jeg spiser samme mengde som ved sleeve. Men hungeren etter mat er der. Så jeg opplever at vektoppgang er mer vanlig ved gbp enn sleeve

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Skureguri skrev:

Imponerende at alle som forsvarer mangel på vektnedgang påstår at jeg tar feil. Har dere satt dere inn i biologien hos oss mennesker? For å være overvektig må man faktisk spise fler kalorier enn man forbrenner. At det finnes andre faktorer som medfører overvekt tilhører lavere andel av oss som er overvektige. Ta feks psykiske utfordringer som depresjon. Du blir inaktiv, men spiser likevel samme mengde kalorier (eller mer) men forbrenner ikke det samme som tidligere grunnet inaktiviteten. Da blir du overvektig, og ja du må gjerne skylde på depresjonen som årsaken til at du blir overvektig, men du må allikevel forbrenne mer enn du inntar for å unngå overvekt.
Vis gjerne til forskning som hevder det motsatte, kalorier inn - kalorier ut er en ganske vitenskapelig etablert sannhet. 

Om du blar litt tilbake så ser du at diskusjonen "kan man bli feit av å spise for lite", der var 99% enig i at nei, blir du feit spiser du mere enn du forbrenner.

Poenget som tydeligvis går rett over fletta på deg er at det er ikke så enkelt for mange at man bare spiser litt mindre om man har gått opp i vekt. Det er flere faktorer som teller inn. Hadde det bare vært for alle å "skjerpe seg" så hadde vi da ikke hatt overvektige i verden! Å det gjør deg ikke til et dårligere menneske om du er overvektig eller ikke lykkes med en slankekur, livsstilsendring eller en slankeoperasjon, derimot om du synes det er greit å fatshame andre....

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
21 minutter siden, Deltidsmamma skrev:

Jeg fikk lyst til  svare på denne. Jeg hadde sleeve i 17- og raste ned i vekt, fantes ikke sulten og ble sinnsykt fort mett, , dessverre måtte jeg reoperes til en GBP ( bypass) pga sure oppstøt eller refluks som det heter. Etter det har jeg gått opp 15-18 kg , blir ikke mett og dette til tross for at jeg spiser samme mengde som ved sleeve. Men hungeren etter mat er der. Så jeg opplever at vektoppgang er mer vanlig ved gbp enn sleeve

 

Selvfølgelig er det individuelle forskjeller 😊 jeg svarte generelt om hva som er forventet fra forskningsstandpunkt bare. Det er viktig å huske at folk er forskjellige og derfor er det også så dumt at folk spekulerer i HD sin evt vektoppgang her også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, arnoyb skrev:

Om du blar litt tilbake så ser du at diskusjonen "kan man bli feit av å spise for lite", der var 99% enig i at nei, blir du feit spiser du mere enn du forbrenner.

Poenget som tydeligvis går rett over fletta på deg er at det er ikke så enkelt for mange at man bare spiser litt mindre om man har gått opp i vekt. Det er flere faktorer som teller inn. Hadde det bare vært for alle å "skjerpe seg" så hadde vi da ikke hatt overvektige i verden! Å det gjør deg ikke til et dårligere menneske om du er overvektig eller ikke lykkes med en slankekur, livsstilsendring eller en slankeoperasjon, derimot om du synes det er greit å fatshame andre....

Jeg har aldri sagt det er enkelt å gå ned i vekt, men vitenskapen bak vektnedgang er veldig enkel. At du mener det er fatshaming blåser jeg heldigvis en innmari lang marsj i 👌🏻.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Skureguri skrev:

Jeg har aldri sagt det er enkelt å gå ned i vekt, men vitenskapen bak vektnedgang er veldig enkel. At du mener det er fatshaming blåser jeg heldigvis en innmari lang marsj i 👌🏻.

Les innlegget mitt på nytt, du skjønte tydeligvis ikke hva jeg kaller fatshaming.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skureguri skrev:

Les.deg.opp

Lese meg opp på hva? Fatshaming?

Anbefaler deg å lese innlegget under én gang til så du får en forståelse av hvorfor mange reagerer på innleggene dine. 

2 timer siden, arnoyb skrev:

Om du blar litt tilbake så ser du at diskusjonen "kan man bli feit av å spise for lite", der var 99% enig i at nei, blir du feit spiser du mere enn du forbrenner.

Poenget som tydeligvis går rett over fletta på deg er at det er ikke så enkelt for mange at man bare spiser litt mindre om man har gått opp i vekt. Det er flere faktorer som teller inn. Hadde det bare vært for alle å "skjerpe seg" så hadde vi da ikke hatt overvektige i verden! Å det gjør deg ikke til et dårligere menneske om du er overvektig eller ikke lykkes med en slankekur, livsstilsendring eller en slankeoperasjon, derimot om du synes det er greit å fatshame andre....

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Inocybe


1. Jeg har aldri sagt at overvektige er dårligere mennesker.

2. Jeg har aldri sagt at «det bare er å skjerpe seg».

3. Jeg har aldri sagt det er enkelt å gå ned i vekt, jeg har sagt at regnestykket for vektnedgang er innmari enkelt.

Så nei, jeg har ingen forståelse for at du eller noen andre ikke fatter helt enkel biologi.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, arnoyb skrev:

Les innlegget mitt på nytt, du skjønte tydeligvis ikke hva jeg kaller fatshaming.

Les gjerne innlegget der @Inocybe påstår det samme, og se svarene mine. Gidder ikke gjenta meg selv eller krangle med to stykker som åpenbart ikke forstår helt enkel fakta om matinntak. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Skureguri skrev:

Les gjerne innlegget der @Inocybe påstår det samme, og se svarene mine. Gidder ikke gjenta meg selv eller krangle med to stykker som åpenbart ikke forstår helt enkel fakta om matinntak. 

Når du ikke fatter at ang matinntak så er vi helt enig, så bør du kanskje vurdere om du skjønner andres innlegg her 🤷🤦

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shalott
18 timer siden, Lirah skrev:

Dette er muligens et helt idiotisk spørsmål men jeg håper at det finnes kun dumme svar, og ikke dumme spørsmål. Nå har jeg heller ikke lest så mye i tråden her, så mulig jeg ikke har fått med meg alt. Beklager det i så tilfelle. Jeg følger henne kun på instagram, leser ikke bloggen. 

Er det ikke slk at målet med en slankeoperasjon er å bli normalvektig? Hvorfor har ikke Helene blitt normalvektig og hvorfor er hun ikke åpen om dette emnet, når hun har vært så åpen ellers? Jeg vet hun har gått ned en del i vekt, men det ser ut som hun har lagt på seg igjen. Hvordan kan det skje? Jeg har en del bekjente som har tatt slankeoperasjon, og de raste ned i vekt de første månedene. De ble normalvektige, noen av de ble ganske så tynne. Jeg kjenner ikke disse menneskene godt nok til å spørre de spørsmålene jeg stiller her, jeg har bare observert de fra utsiden. Ingen av de har gått opp i vekt etter operasjon (er en god del år siden, hen ene ble operert rundt samme tid som Helene og hen er slank/normalvektig nå). 

Jeg mener ikke å være slem. Jeg har bare ikke sett at noen ikke blir normalvektige etter en slankeoperasjon, før, og da har jeg fulgt en del på insta og har som sagt noen bekjente. Men jeg har jo ikke sett alle så jeg kan jo ikke vite, er derfor jeg spør. Har så klart hørt om de som har gått opp i vekt etter operasjon men det har vært flere år senere. Jeg bare lurer på hvor lite det er Helene egentlig forteller? Sliter hun voldsomt med maten i form av en lidelse, f.eks overspising?

Nei.  Jeg har blitt fortalt av flere kirurger at de ikke er så opptatt av endelig vektmål.  Pasienter som får en varig vekt under BMI 30 blir regnet som suksesshistorier og det er også vanlig å gå opp litt fra laveste vekt uten at operasjonen dermed blir sett på som en fiasko.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lesestoff om fat shaming:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6565398/

Sitat

the harms of fat shaming are well documented, Alberga said. Studies show that exposure to weight bias triggers physiological and behavioural changes linked to poor metabolic health and increased weight gain. “You actually experience a form of stress,” Alberga explained. Cortisol spikes, self-control drops and the risk of binge eating increases

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når du må dra fatshaming-kortet som eneste argument bør du vurdere om du egentlig forsvarer noen i det hele tatt med det argumentet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det fatshaming å si at vekt handler om kalorier inn vs. kalorier ut? Det er jo bare fakta.

Er mye fatshaming innpå her, men akkurat dette er da ikke fatshaming🙄

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Caram skrev:

Hvordan er det fatshaming å si at vekt handler om kalorier inn vs. kalorier ut? Det er jo bare fakta.

Er mye fatshaming innpå her, men akkurat dette er da ikke fatshaming🙄

Kall det hva dere vil, tonen i innleggene til brukeren blei oppfatta som veldig ovenfra og ned. Om fatshaming er en beskytta tittel som hun ikke falt under så kan vi jo heller kalle det usmakelig.  Vekt og kropp er jo noe som stikker dypt hos mange, om Helene synes det er vanskelig å si at hun gikk ned så mye og har nå gått opp så mange kilo og sliter, men heller pakker det litt inn. Så er min mening at når det er noe så sårt tema som dette så kan vi prate på en normalt hyggelig måte. Liker vi ikke Helene eller hennes måte å dele sitt liv så må vi være bra fattige mennesker for å bruke tid å energi i et forum som diskuterer henne og kroppen hennes. 🤷

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...