Gå til innhold

Hvordan møter du lavtlønte og fattige som er misunnelig på deg som ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi mange føler at det er for enkelt å bli uføre? At kanskje ikke alle som er uføretrygdet burde vært det.  Sitter også litt med dette inntrykket. Kjenner en kamerat som ble 100% uføretrygdet i en alder av 33 år med 25.000 kr utbetalt i måneden etter skatt.  Nei han fikk ikke skattesmell, men igjen på skatten.    Han er veldig aktiv på flere frivillige foreninger og kunne fint klart å jobbe.  Men han gikk aktivt inn for å bli uføretrygdet og har ingen planer om å miste den.  Så fort uføretrygda var orden begynte han å jobbe noe hos faren sin så mye han har lov å jobbe uten å tape på det.  

Anonymkode: 5cb95...548

Det kan være at det var enkelt før - men nå kan jeg love deg at det er meget vanskelig. 

Du kan ikke bruke kameraten din som eksempel i en diskusjon. Vi kjenner han ikke, og du kjenner neppe hele hans økonomi. Ta høyde for at han sier en ting, og gjør noe annet. Fint om du kan argumentere med annet enn synsing og følelser. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett grunn, fysisk eller psykisk- jeg hadde heller betalt for å kunne gå på jobb. Å gå hjemme uten mening? Lite deltagende i sosialt fellesskap, ingen mentale utfordringer.. altså. Bedre lavtlønnet med en meningsfull hverdag- enn lavtlønnet og ufør.

Anonymkode: 8ec9b...a5e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det mange heltidsarbeidende som har 300 000,- før skatt...?!? Det er jo ingenting 😮 Jeg hadde ikke overlevd på så lite! Jeg skjønner godt at de blir sure hvis trygda får det samme for å gå hjemme....

Anonymkode: 81270...c3f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi mange føler at det er for enkelt å bli uføre? At kanskje ikke alle som er uføretrygdet burde vært det.  Sitter også litt med dette inntrykket. Kjenner en kamerat som ble 100% uføretrygdet i en alder av 33 år med 25.000 kr utbetalt i måneden etter skatt.  Nei han fikk ikke skattesmell, men igjen på skatten.    Han er veldig aktiv på flere frivillige foreninger og kunne fint klart å jobbe.  Men han gikk aktivt inn for å bli uføretrygdet og har ingen planer om å miste den.  Så fort uføretrygda var orden begynte han å jobbe noe hos faren sin så mye han har lov å jobbe uten å tape på det.  

Anonymkode: 5cb95...548

Jeg tenker at en del uføre klarer å jobbe noen timer her og der, men tror du at det er lett å finne en jobb hvis personen ikke kan jobbe til faste tider og dager? Hvor mange sjefer vil ansette slike personer? Det er jo ingen hemmelighet at de fleste arbeidsplasser må ha ansatte som de kan regne med, hvis ikke går jo ikke bedriften rundt. En ufør person har en usikker hverdag, og det kan være umulig å si når de har en dag hvor de har krefter til å kunne jobbe litt. Det er sikkert mange uføre som f.eks kunne hatt en liten jobb hvor de jobber hjemmefra de dagene de klarer det, men det finnes ikke akkurat en haug med arbeidsgivere som kan tilby en slik jobb. Det bør jo være åpenbart.

Jeg synes det er veldig fint at han er i frivillige organisasjoner. :) Jeg synes det ofte er like viktig som å være i en normal jobb. Det er flott at han gir tilbake på en eller annen måte, ved å hjelpe narkomane, uteliggere, dyr eller lignende. Noen må jo hjelpe dem også! Når man jobber frivillig har man i de fleste tilfeller en mye mer fleksibel arbeidsdag, så man kan møte opp når man har energi og krefter til det.

Det høres litt rart ut at han jobber hos faren, det kan jeg være enig i, men du vet jo ikke noe om det. Kanskje han blir med på jobben når han klarer det. Jeg kan også være enig i at noen uføre ikke burde vært det, men igjen, man vet ikke alt om situasjonen til den personen. Og som sagt, det finnes ikke mange arbeidsgivere som vil ansette en syk person/ufør fremfor en frisk person som kan jobbe til faste tider. 

Anonymkode: 2e516...d52

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan være at det var enkelt før - men nå kan jeg love deg at det er meget vanskelig. 

Du kan ikke bruke kameraten din som eksempel i en diskusjon. Vi kjenner han ikke, og du kjenner neppe hele hans økonomi. Ta høyde for at han sier en ting, og gjør noe annet. Fint om du kan argumentere med annet enn synsing og følelser. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

Det der er som den bruker sier er som å si

at unge blir mødre kun fordi da for man så mye av staten😂

 

Og jo jeg  har møtt på  folk som er så dumme at de tror på de...

La oss bare si at de ikke er i mitt liv lengre, spesielt siden slike folk har en hang til spionere for å "sladre" til nav om ting de ikke vet noe om eller mener ikke er riktig. Gudskjelov så skjedde det ikke noe med de menneskene de prøve å lage bråk for, nav så at det ikke stemte. gudskjelov.

Anonymkode: 1070e...8cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man greier helt sikkert å finne folk som jukser med forsikringsordningene vi har for sykdom i Norge (forhåpentligvis finner NAV alle!). Samtidig greier jeg ikke helt å forstå argumentet med at man skal kutte i ordninger fordi at noen snylter på dem. Da får man heller forbedre kontrollregimet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finnes det mange heltidsarbeidende som har 300 000,- før skatt...?!? Det er jo ingenting 😮 Jeg hadde ikke overlevd på så lite! Jeg skjønner godt at de blir sure hvis trygda får det samme for å gå hjemme....

Anonymkode: 81270...c3f

Jeg tror faktisk det. Renholdere og hotell-ansatte har vel så lav lønn? Og det går ikke rundt nei, med barn og bil. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener flere hadde jobbet om vi fikk en lønn i bunn. Borgerlønn på 15 000 mnd. Så måtte vi jobbet det vi orket utenom. Da kunne vi vært ringevikar 2 ganger i uken f.eks. Og da ville narkomane og de på sosialstønad hatt fast 15 000 kr mnd. Nå har de vel maks 5000 kr og får dekket bolig da men. Jeg vil tro det ville blitt bedre for kronisk psykisk syke og fått dette til. Da ble ingen urettferdig behandlet. 

Anonymkode: ca5dc...a30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forklarer hvor mye jeg er nødt til å bruke på helseutgifter (apotekvarer, medisiner, hjemmehjelp osv.) og hvor lite jeg har igjen å leve for. Da går det opp et lys for de fleste. 

Anonymkode: 42705...1e9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det der er som den bruker sier er som å si

at unge blir mødre kun fordi da for man så mye av staten😂

 

Og jo jeg  har møtt på  folk som er så dumme at de tror på de...

La oss bare si at de ikke er i mitt liv lengre, spesielt siden slike folk har en hang til spionere for å "sladre" til nav om ting de ikke vet noe om eller mener ikke er riktig. Gudskjelov så skjedde det ikke noe med de menneskene de prøve å lage bråk for, nav så at det ikke stemte. gudskjelov.

Anonymkode: 1070e...8cd

2penger

Anonymkode: 1070e...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det mange heltidsarbeidende som har 300 000,- før skatt...?!? Det er jo ingenting 😮 Jeg hadde ikke overlevd på så lite! Jeg skjønner godt at de blir sure hvis trygda får det samme for å gå hjemme....

Anonymkode: 81270...c3f

Ja. Butikk, assistent barnehager og sfo. Mange som knapt har 300 000 året selv i full jobb. 

Anonymkode: ca5dc...a30

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener flere hadde jobbet om vi fikk en lønn i bunn. Borgerlønn på 15 000 mnd. Så måtte vi jobbet det vi orket utenom. Da kunne vi vært ringevikar 2 ganger i uken f.eks. Og da ville narkomane og de på sosialstønad hatt fast 15 000 kr mnd. Nå har de vel maks 5000 kr og får dekket bolig da men. Jeg vil tro det ville blitt bedre for kronisk psykisk syke og fått dette til. Da ble ingen urettferdig behandlet. 

Anonymkode: ca5dc...a30

Godt innspill. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vanker nok i forskjellige miljøer - for jeg får en del av dette IRL. Men selvsagt her også. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

Merkelige bekjente du har. Jeg har kun opplevd det her inne, aldri irl.

Anonymkode: a0ba6...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må le litt - en og samme tråde er de uføretrygda både for aktive (av man kan se på FB) og går bare hjemme. Enkelt skal det ikke være 😄 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Merkelige bekjente du har. Jeg har kun opplevd det her inne, aldri irl.

Anonymkode: a0ba6...066

Ja, det kan være. Men slik er det. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes folk som har jukset seg til uføret...bekjente av bekjente...vet om folk. Dårlig gjort . Ødelegger for dem som er syke. Særlig de som er syke med veldig lav økonomi og minimal inntekt til hjelp da.
 

Anonymkode: 2046e...f54

Jada, alle kjenner liksom noen som kjenner noen som er snyltere 😅

Anonymkode: a0ba6...066

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan være. Men slik er det. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

Jeg har heller ikke opplevd det IRL enda, utenom bemerkninger fra egne velstående foreldre.

Anonymkode: 5b17a...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Finnes det mange heltidsarbeidende som har 300 000,- før skatt...?!? Det er jo ingenting 😮 Jeg hadde ikke overlevd på så lite! Jeg skjønner godt at de blir sure hvis trygda får det samme for å gå hjemme....

Anonymkode: 81270...c3f

Du skjønner at de blir sure? Skjønner du at uføre er sure fordi de ikke KAN NETTOPP JOBBE SOM NORMALE MENNESKER? 

Det viser bare liten medmenneskelig, lite med empati og forståelse for hvordan mennesker fungerer generelt. Blir så uhyre forbannet på de som tror at det er bedre å sitte hjemme, OG IKKE HA EN DRITT Å GJØRE??? Det er en grunn til at mange som mister jobben, og ender med å gå hjemme i månedsvis, BLIR deprimerte, fordi de IKKE kan jobbe! 

OG i tillegg når resten av samfunnet tror de vet så jævla mye, så skal de komme å uttale seg, å sutre over at de faen ikke tjener nokk penger, NÅR DET FINNES BARN I AFRIKA SOM DØR AV SULT, AS WE SPEAK?! VERDEN er ikke rettferrdig, FOR SHIT, men det å KUNNE JOBBE er en LUKSUS MANGE TAR FOR GITT. Det holder deg oppe, gir deg noe å stå opp til, det gir livet ditt en mening. Men nei, mange er for tette i hue, til at jeg i det hele tatt spør meg selv hvordna i helvete de fikk jobben in the first place. For ikke å snakke om at vi bor i verdens rikeste land, det får da finnes grenser på hva man skal klage om! Dere har så mye mer en SÅ MANGE I DENNE VERDEN, men det er ikke godt nok?

Skjerp dere. Dere har alt dere måtte trenge, og ingenting fysisk eller psykisk som holder dere tilbake. Får du ikke godt nok betalt, så får du finne deg en bedre jobb da, siden det er så enkelt. 

Anonymkode: e13a7...806

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror faktisk det. Renholdere og hotell-ansatte har vel så lav lønn? Og det går ikke rundt nei, med barn og bil. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

Det skal nok godt gjøres å få det til å gå rundt da ja. Fy f***.... Så vanskelig det må være å finne motivasjon til å gå på jobb når en får så lite igjen for det. Stakkars folk! 😕

Anonymkode: 81270...c3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, her ble det litt brukerdebatt - jeg har opplevd at folk slenger med kjeften, andre ikke. Men her inne ser vi det. I denne tråden også, fattige mener det er vi uføre som er snylterne - ikke de rike. Det synes jeg er ufattelig dumt. For jeg vil ikke at folk som er i full stilling skal streve sånn med økonomien. Jeg blir kjempefrustert. Kanskje dette bare ble rart. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...