Gå til innhold

Ønsker en liten en til :-)


Bella90

Anbefalte innlegg

Hallo, hallo!

Da har også jeg startet dagbok, og her ønsker jeg å skrive om min prøving :)

Litt om meg: Jeg er 28 år, og jeg om min samboer har en liten gutt sammen på 6 måneder. Vi føler oss allerede klare til å prøve på å få et nytt barn, da vi gjerne vil ha to tette :) Jeg har tidligere gjennomgått en ex.u, så jeg har bare én eggleder, noe som reduserer fertiliteten med 30 %. Etter at vår sønn ble født har jeg ikke gått på noe prevansjon, og ammingen ble lagt på hylla for 4 mnd siden. Hittil har vi hatt lite sex, så det er ikke noe rart det ikke har skjedd noe, og i tillegg til at man tar min nedsatte fertilitet med i betraktning. Vår første ordentlige prøveperiode starter dermed nå! 😄 

Jeg har etter fødsel hatt veldig ustabil syklus, i snitt går det ca. 6 uker mellom mens-periodene. Jeg har ikke benyttet eggløsningstester, men har utfra eggeløsningskalkulator på nettet kommet frem til at jeg har eggeløsning mellom 7. og 12.mars. Igår hadde vi sex for første gang på lenge, så får vi se om det blir noe mer disse dagene ^^ 

Så, det var litt om meg sånn i første omgang! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.3.2019 den 21.41, Bella90 skrev:

Hallo, hallo!

Da har også jeg startet dagbok, og her ønsker jeg å skrive om min prøving :)

Litt om meg: Jeg er 28 år, og jeg om min samboer har en liten gutt sammen på 6 måneder. Vi føler oss allerede klare til å prøve på å få et nytt barn, da vi gjerne vil ha to tette :) Jeg har tidligere gjennomgått en ex.u, så jeg har bare én eggleder, noe som reduserer fertiliteten med 30 %. Etter at vår sønn ble født har jeg ikke gått på noe prevansjon, og ammingen ble lagt på hylla for 4 mnd siden. Hittil har vi hatt lite sex, så det er ikke noe rart det ikke har skjedd noe, og i tillegg til at man tar min nedsatte fertilitet med i betraktning. Vår første ordentlige prøveperiode starter dermed nå! 😄 

Jeg har etter fødsel hatt veldig ustabil syklus, i snitt går det ca. 6 uker mellom mens-periodene. Jeg har ikke benyttet eggløsningstester, men har utfra eggeløsningskalkulator på nettet kommet frem til at jeg har eggeløsning mellom 7. og 12.mars. Igår hadde vi sex for første gang på lenge, så får vi se om det blir noe mer disse dagene ^^ 

Så, det var litt om meg sånn i første omgang! 

Lykke til. Kanskje det kunne være lurt å gå på utredning hos en spesialist for å se om det er noe som kan gjøres for å korte ned syklusene og samtidig øke sjansene for å treffe raskest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Lykke til. Kanskje det kunne være lurt å gå på utredning hos en spesialist for å se om det er noe som kan gjøres for å korte ned syklusene og samtidig øke sjansene for å treffe raskest mulig?

God idé! :) Jeg har allerede bestilt en pakke Vitex på nettet, har hørt at det skal fremme regelmessig menstruasjon. Men tenker også å høre med en spesialist hvis det ikke klaffer denne perioden, er like greit å få undersøkt litt og få noen tips :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bella90 skrev:

God idé! :) Jeg har allerede bestilt en pakke Vitex på nettet, har hørt at det skal fremme regelmessig menstruasjon. Men tenker også å høre med en spesialist hvis det ikke klaffer denne perioden, er like greit å få undersøkt litt og få noen tips :)

Ja ikke sant i stedet for å la tiden gå og plutselig viser det seg at det kunne lyktes mye fortere bare med noen medisiner eller annet. Lykke til :) Kjekt å få tette barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Ja ikke sant i stedet for å la tiden gå og plutselig viser det seg at det kunne lyktes mye fortere bare med noen medisiner eller annet. Lykke til :) Kjekt å få tette barn.

Tusen takk ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er det to dager siden tante Rød kom på besøk. Det er 7 uker siden forrige mens. Etter jeg fødte for 7 måneder siden har syklusen min vært på bærtur, så nå har jeg ordnet med time hos gynekolog på tirsdag for å finne ut hva som kan være grunnen, og hva man eventuelt kan gjøre :) Har også begynt å knaske Vitex, som er et naturprodukt som skal stabilisere hormonbalansen. 

Vurderer også å kjøpe bidronninggele, da jeg har hørt dette også skal være effektfullt. Men avventer til etter legetimen, for å høre hva hun sier. 

Ellers er det travle tider på hjemmebane med en liten en, i tillegg til mye annet som skjer. Ikke blitt så mye :humpe: heller, så denne PP-en var ikke den beste. Håper på bedre resultat neste periode. :pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.3.2019 den 10.12, Bella90 skrev:

Nå er det to dager siden tante Rød kom på besøk. Det er 7 uker siden forrige mens. Etter jeg fødte for 7 måneder siden har syklusen min vært på bærtur, så nå har jeg ordnet med time hos gynekolog på tirsdag for å finne ut hva som kan være grunnen, og hva man eventuelt kan gjøre :) Har også begynt å knaske Vitex, som er et naturprodukt som skal stabilisere hormonbalansen. 

Vurderer også å kjøpe bidronninggele, da jeg har hørt dette også skal være effektfullt. Men avventer til etter legetimen, for å høre hva hun sier. 

Ellers er det travle tider på hjemmebane med en liten en, i tillegg til mye annet som skjer. Ikke blitt så mye :humpe: heller, så denne PP-en var ikke den beste. Håper på bedre resultat neste periode. :pls:

Hvor kjøper du Vitex? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2019 den 12.13, Dovendyr1 skrev:

Takk! Er vel ikke bare bare å ta disse heller, må vel lese seg opp litt først? 

Ja, det kan være lurt, men tror ikke det er noe farlig med dem, er jo bare bær ekstrakt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det en pause i prøvingen for en periode. Eller "prøvingen". Kan vel ikke kalles det egentlig, når man ikke har noe samliv. Min samboer og jeg har vanskeligheter i forholdet nå, og da hjelper det ikke med legetimer og piller for å bli gravid. Så vi får jobbe litt med oss sjøl og forholdet, og så kommer jeg nok tilbake hit etterhvert håper jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2019 den 12.20, Bella90 skrev:

Da blir det en pause i prøvingen for en periode. Eller "prøvingen". Kan vel ikke kalles det egentlig, når man ikke har noe samliv. Min samboer og jeg har vanskeligheter i forholdet nå, og da hjelper det ikke med legetimer og piller for å bli gravid. Så vi får jobbe litt med oss sjøl og forholdet, og så kommer jeg nok tilbake hit etterhvert håper jeg :) 

Det er viktig at hjemmebanen fungerer ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2019 den 12.20, Bella90 skrev:

Da blir det en pause i prøvingen for en periode. Eller "prøvingen". Kan vel ikke kalles det egentlig, når man ikke har noe samliv. Min samboer og jeg har vanskeligheter i forholdet nå, og da hjelper det ikke med legetimer og piller for å bli gravid. Så vi får jobbe litt med oss sjøl og forholdet, og så kommer jeg nok tilbake hit etterhvert håper jeg :) 

Jeg håper det ordner seg. 
Det er ikke bare-bare med en 6måneders baby heller. 
Jeg håper dere har en som er frisk og rask, spiser bra, god og rund og perfekt utvikling på alle plan?
Her ble vi gravid på tredje syklus etter fødsel dvs siste mensen var under 5mnd etter fødsel. Har også hatt en liten en (ikke den i magen) som heldigvis ikke har permanente problemer men som har en haug med allergier og forsinkelser og spisevegring osv som påvirker utviklingen og fører til at vi må ha oppfølging og spesialernæring. Så vi har kjent litt på det selv også at det har vært vanskelig å ha overskudd til å pleie hverandre. Men det har nå gått greit likevel.
Så jeg skjønner godt at det kan være litt tøft. 
Bare minn mannen på at du har tross alt født for kort tid siden og at med første blødning og alt så er det mye som skjer både i kropp og sinn og at han må prøve å være litt ekstra omsorgsfull og tålmodig.
Ikke er det lett å få tid til å pleie forholdet heller i den babyfasen men dere får jo bare prøve å ha litt romantikk hjemme i hverdagen? Kanskje planlegge en herlig middag og prøve å spise etter at baby har sovnet og får neste matservering til barnet! ;):hjerte: Brettspill eller en god film kan også være koselig! :)
Mvh kvinne35+

Endret av kvinne35+
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Da er jeg tilbake, og vi er klare for å prøve videre! 👌 

Jeg begynte å ta Vitex forrige PP, noe som gjorde at sykluslengden min gikk fra 50 dager til 33 dager! Jeg fortsetter å ta dem nå, så blir spennende å se hvor lang denne syklusen blir 😊 Er idag på CD10, og ifølge en app jeg bruker har jeg EL neste uke. Siden jeg har hatt uregelmessige menstruasjoner, så vet jeg ikke om jeg har EL i det hele tatt. Tar test hver dag for å sjekke. Temper ikke, men tenkte å gjøre det hvis det blir en ny pp!

Jeg er et stort fan av homøopati, så jeg har jo raida helsekosten 😂 I tillegg til Vitex, tar jeg bidronninggele og grapefruktekstrakt. Har også vært innom apoteket, og tygger nå folat, multivitamin og jern. Jeg har tidligere hatt mangel på både jern, D-vitamin og folsyre, så innbiller meg at påfyll av dette kan hjelpe 😊 Hååper at noe av dette kan være løsningen! Har lest at det er ca 25 prosent sjanse hver syklus for å lykkes, så må være beredt på at det tar litt tid. Prøver også å spise litt sunnere, og kutte ned på sukker. 

Tiltak til neste pp, hvis det viser seg at jeg ikke har EL, er å bestille gynekologtime, og ta en sjekk og hormonprøver. Kunne også tenke meg å prøve refleksologi, da jeg har hørt dette har hjulpet noen. 

Vi snakkes! 😋

Endret av Bella90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt tilgang til å veie meg før idag, og ser nå at jeg veier 74.4 kg. Det gir meg en bmi på 25.7, så jeg regnes som overvektig. Jeg veide 67 kg da jeg ble gravid forrige gang, så godt mulig de siste kiloene kan være en medvirkende årsak til at prøvetiden er blitt så lang. 

Jeg er jo hjemme med en liten en, så ikke så lett å få trent, men får meg heldigvis en lang gåtur hver dag, og så prøver jeg å være litt sunnere i kosten. Skal prøve å spise oftere, men mindre, og mer proteinrikt, og mindre raske karbs. Tenkte oss i svømmehallen idag også 😊 Dette skal ikke være en treningsdagbok, men kan jo stikke hodet innom én gang i uken og komme med oppdatering på vekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg følge med 😊❤️ Jeg er også overvektig i følge BMI, men jeg er ikke overvektig 🙈 Jeg er helt normal. Jeg trener en god del, så har nok en del muskler som veier en god del. Jeg synes ikke BMI er et godt redskap, det er så mye den ikke tar hensyn til. En pekepinn kan den nok gi da 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.5.2019 den 17.43, Patriotpaula skrev:

Her vil jeg følge med 😊❤️ Jeg er også overvektig i følge BMI, men jeg er ikke overvektig 🙈 Jeg er helt normal. Jeg trener en god del, så har nok en del muskler som veier en god del. Jeg synes ikke BMI er et godt redskap, det er så mye den ikke tar hensyn til. En pekepinn kan den nok gi da 😅 

Så koselig! ❤️ Helt enig, syns ikke selv jeg ser særlig overvektig ut, men jeg kan alltids prøve å være litt sunnere 🙂 Jeg er litt redd for at jeg har PCOS, for jeg har mange av symptomene ( spesielt uregelmessig menstruasjon), så tenkte å få sjekket det ut neste måned. Har hørt at lavkarbo kan være hjelpende om man har den diagnosen, så prøver å være litt forut og har dermed kuttet litt ned på karbs, og spiser mer avokado, nøtter etc. Kanskje det hjelper, hvem vet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er jeg på CD14, men EL-testene viser fortsatt negativt. Ifølge FertilityFriend ( app jeg bruker), så begynner mine fertile dager om to dager, så sånn sett gjør det ikke så mye. Er bare så redd jeg ikke kommer til å få EL, pga mine uregelmessige menstruasjoner. Som tidligere nevnt tar jeg Vitex, og selv med bare 5 piller forrige måned ble syklusen min forkortet med 17 dager. Har hørt at Vitex kan gjøre at EL uteblir helt, så det er jo ymse historier ute og går. Tenker jeg fortsetter og ta dem denne pp-en, så hører jeg heller med en lege hva han/hun anbefaler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD16 idag. Fortsatt ingen positiv EL-test. Tok en test imorges som viste to streker, men den ene var midt mellom svak og sterk. Ifølge appen begynner jeg på mine fertile dager nå, så jeg skal teste igjen ikveld, da er kanskje streken enda sterkere :) Hadde litt utflod igår, men ikke mye. Og kjenner en slags murring nederst i magen nå, men usikker på om det har sammenheng med eggstokker, da jeg aldri har tenkt over dette før. 

Ellers så går jeg og bekymrer meg over at vi kanskje har for sjeldent sex. Det ble ikke noe igår, men vi hadde dagen før, og to dager før der igjen. Har hørt annenhver dag holder, men jeg klarer ikke helt slå meg til ro med det 🤔 Sambo er ofte sliten når natten kommer, og da vil jeg ikke presse meg på ham. Får håpe det blir litt mer aktivitet idag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 15.27, Bella90 skrev:

Idag er jeg på CD14, men EL-testene viser fortsatt negativt. Ifølge FertilityFriend ( app jeg bruker), så begynner mine fertile dager om to dager, så sånn sett gjør det ikke så mye. Er bare så redd jeg ikke kommer til å få EL, pga mine uregelmessige menstruasjoner. Som tidligere nevnt tar jeg Vitex, og selv med bare 5 piller forrige måned ble syklusen min forkortet med 17 dager. Har hørt at Vitex kan gjøre at EL uteblir helt, så det er jo ymse historier ute og går. Tenker jeg fortsetter og ta dem denne pp-en, så hører jeg heller med en lege hva han/hun anbefaler :) 

Jeg trodde at vitex stabilisertr hormononer og ga lettere eggløsning,  særlig hvis man har pco???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...