Gå til innhold

Leirskole med mobbere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg reagerer på at det er mobbeofferet som må dra. Litt off-topic, men også litt relevant.

Det er mobberne som må tas tak i. Sannsynligheten er stor for at mobberne selv utsettes for omsorgssvikt, mishandling eller overgrep i hjemmet. Ved mobbing må man altså gå til roten av problemet: Familien. Foreldrene.

Hvis et barn mobber et annet barn så er det sannsynligvis et mulig grunnlag for omsorgsovertakelse. Det betyr ikke at alle som deltar i mobbingen har det dårlig hjemme, men det er stor sannsynlighet for det.

Man fikser ikke problemet på skolen. Man fikser problemet ved å gå hardt inn i familier der barna mobber, og om nødvendig fjerne de mobbende barna fra foreldrene sine.

Og selv om det er foreldrenes og ikke de mobbende barnas skyld at de mobber (barna har jo ikke oppdratt seg selv), så er det mobberne som må fjernes fra skolen.

Foreldrene til mobbere må i alle tilfeller holdes strafferettslig ansvarlig for oppførselen til barna sine. Hvis man har et barn som mobber og ikke gjør noe med det, så bør det eksistere et grunnlag for straffeforfølgelse i tillegg til å miste omsorgen for barna.

Det er som regel offeret som må lide gjennom konsekvensene av det vedkommende er utsatt for, og det er uholdbart.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for alle svar!! Jeg får inntrykk av at skolen mener vi overbeskytter når vi ønsker å holde ham hjemme. Derfor ville jeg høre her på forumet. Vi mener at han bør slippe, og det er mulig jeg tar en tur til fastlegen for å få attest derfra på at han bør ha fri. 

Det føltes godt å få mye støtte her - det setter jeg stor pris på! 

 

TS

Anonymkode: d7e18...8b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, jabx skrev:

Jeg reagerer på at det er mobbeofferet som må dra. Litt off-topic, men også litt relevant.

Det er mobberne som må tas tak i. Sannsynligheten er stor for at mobberne selv utsettes for omsorgssvikt, mishandling eller overgrep i hjemmet. Ved mobbing må man altså gå til roten av problemet: Familien. Foreldrene.

Hvis et barn mobber et annet barn så er det sannsynligvis et mulig grunnlag for omsorgsovertakelse. Det betyr ikke at alle som deltar i mobbingen har det dårlig hjemme, men det er stor sannsynlighet for det.

Man fikser ikke problemet på skolen. Man fikser problemet ved å gå hardt inn i familier der barna mobber, og om nødvendig fjerne de mobbende barna fra foreldrene sine.

Og selv om det er foreldrenes og ikke de mobbende barnas skyld at de mobber (barna har jo ikke oppdratt seg selv), så er det mobberne som må fjernes fra skolen.

Foreldrene til mobbere må i alle tilfeller holdes strafferettslig ansvarlig for oppførselen til barna sine. Hvis man har et barn som mobber og ikke gjør noe med det, så bør det eksistere et grunnlag for straffeforfølgelse i tillegg til å miste omsorgen for barna.

Det er som regel offeret som må lide gjennom konsekvensene av det vedkommende er utsatt for, og det er uholdbart.

I mitt eget tilfelle hadde mobberne en helt normal bakgrunn, med oppegående og ressurssterke foreldre. Jeg vokste opp i et sosioøkonomisk ressurssterkt område.

De som systematisk mobbet dem på trinnet under, i mitt barns tilfelle, hadde muligens en forutliggende situasjon slik at BUP allerede var involvert.

Anonymkode: 3e457...14f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kontormus skrev:

Kanskje, men alvorlig mobbing er så ødeleggende for den som er rammet at det beskytter man mot - hvis en kan. Det du opplevde oppfatter jeg som erting, og det er mye "kanskje" ditt og datt. Når barnet etter år med plaging har funnet seg til rette i et sunnere miljø, så tar en ingen sjangser på at dette ødelegges. 

Signerer. Jeg er nå i alder av 36 enda reservert og redd for å bli mobbet igjen. Har ingen venner, tør ikke å ha det.

Anonymkode: 5294d...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Jeg reagerer på at det er mobbeofferet som må dra. Litt off-topic, men også litt relevant.

Det er mobberne som må tas tak i. Sannsynligheten er stor for at mobberne selv utsettes for omsorgssvikt, mishandling eller overgrep i hjemmet. Ved mobbing må man altså gå til roten av problemet: Familien. Foreldrene.

Hvis et barn mobber et annet barn så er det sannsynligvis et mulig grunnlag for omsorgsovertakelse. Det betyr ikke at alle som deltar i mobbingen har det dårlig hjemme, men det er stor sannsynlighet for det.

Man fikser ikke problemet på skolen. Man fikser problemet ved å gå hardt inn i familier der barna mobber, og om nødvendig fjerne de mobbende barna fra foreldrene sine.

Og selv om det er foreldrenes og ikke de mobbende barnas skyld at de mobber (barna har jo ikke oppdratt seg selv), så er det mobberne som må fjernes fra skolen.

Foreldrene til mobbere må i alle tilfeller holdes strafferettslig ansvarlig for oppførselen til barna sine. Hvis man har et barn som mobber og ikke gjør noe med det, så bør det eksistere et grunnlag for straffeforfølgelse i tillegg til å miste omsorgen for barna.

Det er som regel offeret som må lide gjennom konsekvensene av det vedkommende er utsatt for, og det er uholdbart.

Det er en myte at mobbere flest har det dårlig hjemme. Google det.

Anonymkode: 5294d...ffb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Jeg reagerer på at det er mobbeofferet som må dra. Litt off-topic, men også litt relevant.

Det er mobberne som må tas tak i. Sannsynligheten er stor for at mobberne selv utsettes for omsorgssvikt, mishandling eller overgrep i hjemmet. Ved mobbing må man altså gå til roten av problemet: Familien. Foreldrene.

Hvis et barn mobber et annet barn så er det sannsynligvis et mulig grunnlag for omsorgsovertakelse. Det betyr ikke at alle som deltar i mobbingen har det dårlig hjemme, men det er stor sannsynlighet for det.

Man fikser ikke problemet på skolen. Man fikser problemet ved å gå hardt inn i familier der barna mobber, og om nødvendig fjerne de mobbende barna fra foreldrene sine.

Og selv om det er foreldrenes og ikke de mobbende barnas skyld at de mobber (barna har jo ikke oppdratt seg selv), så er det mobberne som må fjernes fra skolen.

Foreldrene til mobbere må i alle tilfeller holdes strafferettslig ansvarlig for oppførselen til barna sine. Hvis man har et barn som mobber og ikke gjør noe med det, så bør det eksistere et grunnlag for straffeforfølgelse i tillegg til å miste omsorgen for barna.

Det er som regel offeret som må lide gjennom konsekvensene av det vedkommende er utsatt for, og det er uholdbart.

Nå har jeg ikke forskninga for hånda, men NRK tok det opp for noen år sida: Faktisk så er det mindre sannsynlighet for at mobbere blir utsatt for omsorgsvikt enn  mobbeofre, eller generelt andre barn. Det er selvsagt noen mobbere som blir utsatt for kjipe ting hjemme, men det er langt fra normen.

Anonymkode: bda32...500

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar!! Jeg får inntrykk av at skolen mener vi overbeskytter når vi ønsker å holde ham hjemme. Derfor ville jeg høre her på forumet. Vi mener at han bør slippe, og det er mulig jeg tar en tur til fastlegen for å få attest derfra på at han bør ha fri. 

Det føltes godt å få mye støtte her - det setter jeg stor pris på! 

 

TS

Anonymkode: d7e18...8b9

Ja, gjør det! Ikke send gutten avgårde bare fordi skolen mener dere er overbeskyttende! Jeg tenker at akkurat i dette tilfellet så er det dere som vet best! Dere kjenner gutten bedre enn skolen gjør og dere vet hva han har vært igjennom på den forrige skolen!  Hvis han skal på leirskole så må det være uten hans gamle klasse, ikke med! 

:klem: til deg og gutten din!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar!! Jeg får inntrykk av at skolen mener vi overbeskytter når vi ønsker å holde ham hjemme. Derfor ville jeg høre her på forumet. Vi mener at han bør slippe, og det er mulig jeg tar en tur til fastlegen for å få attest derfra på at han bør ha fri. 

Det føltes godt å få mye støtte her - det setter jeg stor pris på! 

 

TS

Anonymkode: d7e18...8b9

Du bør absolutt stole på din egen magefølelse her!

 

Desverre fungerer mobbere så jævlig at det er veldig stor sjanse på at de vil prøve å snu den nye klassen mot ungen...

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar!! Jeg får inntrykk av at skolen mener vi overbeskytter når vi ønsker å holde ham hjemme. Derfor ville jeg høre her på forumet. Vi mener at han bør slippe, og det er mulig jeg tar en tur til fastlegen for å få attest derfra på at han bør ha fri. 

Det føltes godt å få mye støtte her - det setter jeg stor pris på! 

 

TS

Anonymkode: d7e18...8b9

Dersom inntyrkket du har av skolen stemmer er det helt på trynet. Jeg er sikker på at hadde det dreid seg om en voksen hadde det ikke vært snakk om at man skulle måtte forholde seg til en som har utsatt en for vold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig vanskelig ting dere som foreldre må ta stilling til. Jeg har ikke noen råd, men jeg ble selv mobbet og vil gjerne dele det jeg ville ønsket utifra egen erfaring.

Jeg ville ønsket at det ble sagt ifra til alle jeg dro sammen med at det var min gamle klasse. At noen sa til meg at det ikke er noe galt med meg, og at både lærere og ansatte på leirskolen fikk vite at jeg byttet klasse. Pluss at noen sa til meg at de skulle hjelpe og beskytte meg. Jeg tenker at jeg hadde ønsket å dra, og at jeg fikk vise den gamle klassen min at det ikke var noe galt med meg. 

Men jeg vil at dere skal prate med sønnen deres og gjøre akkurat det han ønsker, å støtte og trygge han på at han får bestemme selv. Jeg tror at han på lengre sikt, vil få det bedre med at mobbingen blir tatt tak i av trygge voksne rundt ham. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at gutten må få det avgjørende ordet her selv. Det å bli tvangssendt på leir i en uke sammen med gamle mobbere høres uutholdelig ut. 

Når det er sagt synes jeg det er ganske håpløst av skolen å sende nettopp de to klassene på leir samtidig. Siden gutten har byttet klasse så må de jo være klar over mobbeproblemet og burde jobbet litt for å sende hans klasse sammen med en nøytral klasse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...