Gå til innhold

Leirskole med mobbere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for krenkende innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kjærlighetsbarn98

Innlegget er ryddet for svar til slettet innlegg.

Til TS: I dette tilfelle synes jeg gutten din burde få slippe å dra om han ikke vil. Det er ikke overbeskyttende, men nødvendig omsorg.

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja en gutt ja i det tilfellet der. Har opplevd langt værre ting en mobbing og er glad min mor tok tak i det allerede da det skjedde og viste meg at det ikke nytter å gå glipp av ting i livet pga frykt. 

Dagens barn og ungdom blir overbeskyttet. Det barnet her har nok mer nytte av å dra dit og kanskje tilomed ende opp med å få en unnskyldning fra de som mobbet hn. Kanskje barnet tilomed føler seg så trygg med sine nye klassekamerater at barnet innser selv at mobbere ikke er noe vits i å bruke tiden på. 

Men den muligheten får ikke barnet uten å faktisk ha prøvd det selv. Det hjelper virkelig ikke å skjerme barn for absolutt alt. Sier ikke at mor skal tvinge barnet, men om barnet kan overtales på en fin og rolig måte så er det faktisk verdt et forsøk. 

 

Anonymkode: 3de6d...803

Bare for å gi deg et annet perspektiv. Det er kjempebra at alt gikk fint for deg, men vi kjenner ikke TS sin gutt og hvordan det er for han.

Jeg ble også mobbet. Av ei gruppe. Det krevde psykolog fra jeg var 17 til 25 år før jeg klarte meg i hverdagen. Jeg sleit lenge med store plager (sosial angst og depresjon) som direkte konsekvens av mobbing (foregikk gjennom hele grunnskolen). Det nærmeste jeg har kommet unnskyldning fra "hovedmobberen" er "det var din egen feil" (da var han 24 år gammel). Hvis gutten til TS har det bra nå, hvorfor potensielt utsette han for de slemme? Sannsynligvis har de ikke plutselig modnet og innsett at de har vært slemme. De går fortsatt på barneskolen. Vi kan håpe de innser det etterhvert, men man trenger ikke å holde pusten mens man venter på det.

Jeg blir litt frustrert når folk sier det gikk bra med dem. Ja, kjempebra! Men vi har også dem som i voksen alder ikke fungerer i arbeidslivet som følge av mobbing som barn. Hvis det å beskytte barnet mitt mot mobbere er å overbeskytte, da skal jeg overbeskytte han til jeg blir gal. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hadde aldri, aldri tvunget en voksen til å tilbringe tid med noen som har vært voldelig mot seg, så jeg forstår ikke at det skulle være greit å utsette et barn for heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon da jeg gikk på barneskolen for ti år siden, valgte å ikke dra på leirskole i 7trinn. Eller, jeg nekta. 
De siste skoleårene jeg gikk på barneskolen måtte jeg gå rundt med en lærer i friminuttene så de andre barne ikke skulle banke meg opp eller ødelegge klærne mine. Knakk ribbein ved flere anledninger. Stolte ikke på at det kom til å gå bra på leirskole, og selv om jeg ikke hadde foreldre som støttet meg og ble ganske sinte for at jeg nektet å dra, blei jeg hjemme. 

Erfaringen min, og alle mine nåværende venner jeg har tatt det opp med, er at hvis skolen sier at de skal ta tak i mobbing, men det fremdeles pågår etter en tid, kommer de ikke til å gjøre noe som helst. Spesielt når det innebærer fysisk vold.

For min del ble det bedre av å bytte skole, til en skole som tok tak i mobbing og fulgte opp elevene bedre.

Anonymkode: bda32...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt brev til rektor med kopi til fylkesmannen der jeg ba om at de klassene ikke skulle reise sammen og begrunnet med opplæringsloven 9a. 

Ved avslag hadde jeg nok holdt ham hjemme. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Invicta skrev:

Jeg hadde sendt brev til rektor med kopi til fylkesmannen der jeg ba om at de klassene ikke skulle reise sammen og begrunnet med opplæringsloven 9a. 

Ved avslag hadde jeg nok holdt ham hjemme. 

Støtter denne!!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At gammel og ny klasse skal reise sammen er i høyeste grad uheldig. 

Ja, jeg hadde holdt sønnen min hjemme, uten tvil, men jeg tviler sterkt på at det hadde vært nok. Barn snakker sammen og innen leirskoleuka er over vet den nye klassen garantert at deres nye klassekamerat gikk på X skole før og hva som skjedde med ham der. De «vet» garantert også at han «er» dust, stygg, homo, feit eller hva enn han ble kalt på den gamle skolen og sjansen er stor for at minst et par elever i den nye klassen ikke har lyst til å «være dårligere» enn de gamle mobberne og fortsetter der de slapp. Dette er en usedvanlig lite gjennomtenkt plan fra kommunens side. 

 

Anonymkode: 5a28b...770

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gaea skrev:

Man hadde aldri, aldri tvunget en voksen til å tilbringe tid med noen som har vært voldelig mot seg, så jeg forstår ikke at det skulle være greit å utsette et barn for heller.

Dette oppsummerer det vel egentlig veldig godt.

Anonymkode: b5bdc...51a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns at dere bør overtale han til å dra, han vil gå glipp av mye med den nye klassen sin. 

Det er fint å vise barn at mobbing kan skje, det er ikke greit men en skal ikke gå glipp av hyggelige ting pga andres handlinger. Skal man skjerme barnet hele tiden så er det kanskje ikke så rart at barna blir så hårsåre i senere alder og sliter med angst og depresjon. 

Ble selv ertet/mobbet på lederstolen av en gutt. Og lærerne sendte han rett hjem. Så husk at de voksne passer på, de er tross alt ikke der bare som pynt.

Anonymkode: 3de6d...803

Tenker at gutten skal slippe. Og tenker at dessverre er det mulighet for at mobberne fra tidligere skole kan påvirke den nye klassen. Sån at historien kan gjenta seg. Søk fri, også får historien være at han ble syk før avreise. 

Anonymkode: bb6a8...f08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobberne kan ødelegge det gode han har nå, og etter min erfaring følger ikke lærere med så godt som de tror selv, men samtidig kan han gå glipp av mye og miste venner som får nye opplevelser å knyte bånd over. Det er en liten sjanse for at vennene hans, hvis han har noen veldig gode, vil stå ved han hvis mobberen skulle banke han opp igjen og det vil være bra for han å få den støtten, men hvis han føler at de blir med mobberne, eller at de kunne gjort mere for å unngå en situasjon, så kan det gjøre at han føler seg svært sviktet og alene.

Jeg ville latt han slippe.

Kjente en gutt som ble voldtatt av mobberne sine etter gymtimen. Han fortalte aldri hvor ille det var til sine foreldre. Han ville ikke de skulle bekymre seg. Han fortalte at han ble grovt mobbet og at i noen tilfeller var det kniver involvert, men ikke hele historien. Mobbingen du vet om kan godt være mye værre i virkeligheten.

 

Anonymkode: 4059e...0d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om møte med skolen hvor de kan legge frem hvordan sønnen din sitt psykososiale skolemiljø vil bli ivaretatt. Dersom de bare sier at de skal følge med, bør du sende en e-post og be om bedre begrunnelse. Da slår paragraf 9a inn. Det er selvsagt mobberne som skal bli hjemme, ikke sønnen din! Dette kan skolen kreve for å ivareta ditt barn. 

Om ikke mobberne blir hjemme, ville jeg latt sønnen min bestemme selv. Jeg ville aldri sendt ham på leirskole med mobberne om han ikke har et sterkt ønske om det selv. 

Hilsen lærer 

Anonymkode: f8d08...277

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg ville bedt om møte med skolen hvor de kan legge frem hvordan sønnen din sitt psykososiale skolemiljø vil bli ivaretatt.

 

Hun har allerede vært i kontakt med kontaktlærer, derfor er et nytt møte unødvendig. Erfaringsmessig kan slike saker ta lang tid å løse, derfor bør hun, som anbefalt lenger oppe, sende brev til rektor med kopi til fylkesmannen. 

De må deretter komme med tiltak. 

Det foregår mye «bonding» på leirskole, og jeg mener derfor sønnen din bør dra. Dette forutsetter selvsagt at den andre klassen ikke drar. 

Å bare utestenge noen (mobberne) er vanskelig, da det er lite sannsynlig at det bare var noen få, og det er lite sannsynlig at de vil akseptere å bli holdt hjemme (hvorfor måtte den som ble mobbet bytte skole og ikke de?)

Å holde sønnen hjemme er en enkel og billig løsning for skolen. De bør løse det annerledes. 

Jeg er rådgiver på vgs, om det har noe å si. 

Anonymkode: 68266...a72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt ham bli hjemme. Nå var jeg aldri på leirskole så jeg vet ikke helt hva de lærer der, men det er sikkert noe som kan læres i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde måttet reise her og bedt lærere om p følge nøye med

Anonymkode: dd42d...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg måtte reise, og det ble helt jævlig! Lærerene hadde lovet mamma å følge med men det klarte/gjorde de ikke. Det var så ille at jeg tilslutt pakket sekken og rømte. Jeg visste mamma og pappa var på hytten vår i nærheten. Tok meg 6 timer til å komme frem til hytta, mamma fikk sjokk da jeg plutselig sto på døra. Det ble litt av et oppvaskmøte med skolen etterpå.  Mamma angret på at hun tvang meg til å dra.

Anonymkode: b80e0...f91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde måttet reise her og bedt lærere om p følge nøye med

Anonymkode: dd42d...e62

Ville du virkelig ha utsatt barnet ditt for det hvis det hadde blitt utsatt for ekstrem mobbing på den forrige skolen? Lærerne klarer ikke å følge med 24/7! Mobbere kan være ekstremt utspekulerte og kan dessverre fint klare å gå løs på den som mobbes uten at de voksne ser det! Ville du virkelig ha risikert et godt klassemiljø på den nye skolen ved å sende barnet ditt på leirskole med den forrige klassen? Hva om den nye klassen tar etter den gamle klassen? Sjansen for at det kan skje er jo der! Å bli mobbet er utrolig ødeleggende for de som opplever det og mange sliter faktisk mange år inn i voksenlivet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS håper du kan komme med en oppdatering på at han slipper å dra.

Anonymkode: 89777...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er volden anmeldt? I såfall hadde jeg hørt med en advokat om mulighet til å søke besøksforbud mot voldstutøverene så de ikke kunne dratt på leirskole

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...