Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan godt være de har falske negative men jeg kan love deg at de ikke ser slik ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg håper noen kan svare/hjelpe meg! 

Jeg pleier å ha positiv el test på dag 12 eller 14. Jeg var og sjekket egglederne med kontrastvæske og ultralyd på dag 8, de var heldigvis helt åpne begge to. 

Jeg er idag på dag 20 og enda ikke fått positiv el test. Har vært prøvere i over et år og dette har aldri skjedd før.. Begynner å tro at undersøkelsen jeg hadde har tuklet med noe.. 

Vet at alle testene på bilder er negative, mn kan det være jeg hadde positiv test på den som er sterkest? ( dag 14 eller 19 ) Har også testet hver kveld på de dagene og med digital, negative da også. Begynner og bli utålmodig av å vente på el nå og litt bekymret... 

image.jpeg

Anonymkode: 1c9ec...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MM skrev:

Dette resultatet er på cd 20. Har syklus på 28 dager. Hva skjer???

image.jpg

Edit: antatt eggløsning 1.mars. Elsmerter 2 og 3mars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Silfen skrev:

Det er jo en negativ eltest. Hva lurer du egentlig på? 

Det er bare uvant å ta tester så tenkte kanskje den var positiv. Men leste mer nøye nå og den er negativ. Men man har vel alltid litt lh hormon i urin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har alltid det og det øker ofte mot slutten av syklus. Å ta eltester random i syklus er poengløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Silfen skrev:

Man har alltid det og det øker ofte mot slutten av syklus. Å ta eltester random i syklus er poengløst. 

Du som er så flink til å tyde el tester osv.. Jeg la ut bilde av mine fra cd 12-20. Ingen er positive så klart.. Mn går opp å ned i styrke for hver dag.. Tror du jeg ikke har hatt el enda? Dette har aldri skjedd før.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de alle så rimelig like ut så enten har du misset den eller så har du en anovulatorisk syklus, som er helt normalt å ha en gang eller to i året selv med regelmessig el ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, Silfen skrev:

Syns de alle så rimelig like ut så enten har du misset den eller så har du en anovulatorisk syklus, som er helt normalt å ha en gang eller to i året selv med regelmessig el ellers.

Okei, takk for svar :) 

jeg fortsetter testingen i 3 dager til.. Blir den ikke positiv så regner jeg med den har vært eller at den ikke kommer.. Mn vet du om man får mensen selv om man ikke får eggløsning? Synes det er litt pussig at dette skjer samme syklus som den undersøkelsen jeg tok.. Litt rart.. Tror egentlig det har en sammenheng.. Mn det er vell i hjernen hormonene styres, så vet ikke jeg.. Hadde liksom så stor tro på denne mnd, da jeg har hørt at det er større sjanser for å lykkes etter å ha skyldt igjennom egglederne.. Så er det jo typisk å aldri få positiv el test ! Blir jo små gal av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har mensen uavhengig av eggløsning. Mensen får man fordi endometriet ikke mottar et befruktet egg og løsner fra livmorveggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Endelig smiley på el tessten digital! På Dag 22.. Aldri skjedd før mn jaja.. 

Vi har jo hatt sex hver dag i 8 dager nå! For at vi ikke skulle gå glipp av dagen før positiv el test.. Er litt såre begge to nå.. Og jeg tror ikke jeg klarer å ha sex ikveld, liksom når det virkelig gjelder.😅

Når har dere sex iforhold til positiv el test? Vi hadde det igår, og positiv idag, er det for seint å ha sex på ettermiddagen imorgen? For jeg tror ikke jeg klarer ikveld.. 

Håper den igår hyrer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å ha sex 2-3 dager før eggløsning, så du er helt innenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Silfen skrev:

Best å ha sex 2-3 dager før eggløsning, så du er helt innenfor. 

Hvorfor så lenge før? 

Anonymkode: bc053...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så lenge før? 

Fordi sædcellene skal ligge klar i livmoren/nederst i egglederne. Det tar 12 timer for egget å nå livmoren. Det tar 12 timer for sæden å nå livmoren. Egget lever i 24 timer. Dersom man har sex den dagen man har el, så sier det seg selv at sjansen til å misse er større. Sæden lever i inntil 5 døgn. Ergo sex før el, for at sædcellene skal være i posisjon, rett og slett. Å få positiv eltest på kvelden og satse på sex dagen etter er ofte bortkastet, selv om noen har inntil to døgn før el etter positiv test. Mens  noen har el så lite som 12 timer etter positiv test. Så med mindre man temper og vet akkurat hvor lang tid det tar fra test til el, så kan man ikke sjanse på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Silfen skrev:

Fordi sædcellene skal ligge klar i livmoren/nederst i egglederne. Det tar 12 timer for egget å nå livmoren. Det tar 12 timer for sæden å nå livmoren. Egget lever i 24 timer. Dersom man har sex den dagen man har el, så sier det seg selv at sjansen til å misse er større. Sæden lever i inntil 5 døgn. Ergo sex før el, for at sædcellene skal være i posisjon, rett og slett. Å få positiv eltest på kvelden og satse på sex dagen etter er ofte bortkastet, selv om noen har inntil to døgn før el etter positiv test. Mens  noen har el så lite som 12 timer etter positiv test. Så med mindre man temper og vet akkurat hvor lang tid det tar fra test til el, så kan man ikke sjanse på det. 

Ok. Høres logisk ut. Men når de gjør inseminasjon, hvordan klarer de treffe eggløsning da? De vinner jo 12 timer med å plassere sædcellene i livmor, men det går jo fort mer enn 12 timer fra positiv el.test til inseminasjon? Satser de alt på flaks da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Høres logisk ut. Men når de gjør inseminasjon, hvordan klarer de treffe eggløsning da? De vinner jo 12 timer med å plassere sædcellene i livmor, men det går jo fort mer enn 12 timer fra positiv el.test til inseminasjon? Satser de alt på flaks da?

Ved inseminasjon så plasserer de vasket sæd i livmoren. De omgår altså naturen og plasserer sæden klar til egget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Silfen skrev:

Ved inseminasjon så plasserer de vasket sæd i livmoren. De omgår altså naturen og plasserer sæden klar til egget. 

Ja, men vanligvis gjør de jo inseminasjon sånn min 12-24 timer etter positiv test. Er ikke det fort for sent? Eller tenker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har el 24-36 timer etter positiv test. Således er det innenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir gal! Alle tre er vel positive? Jeg synes det iallefall øverste på dag 22, 23,24. Pleier egentlig å ha positiv el dag 12 eller 17, og er da positiv i en dag!!! Nå er den sen og er positiv i tre dager!!! Betyr det at el ikke har vært enda? Kjipt :( 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...