Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok en eggløsningstest (Make Sure) for første gang i dag på dag 10 i syklus. Tenkte jeg var tidlig ute med å teste ettersom siste syklus var 28 dager, men fikk positiv test allerede nå. I følge bruksanvisningen vil man få positiv test 24-48 timer før eggløsning. Er det noen som vet hvor mange dager man kan forvente positiv test? Jeg vet jo ikke om jeg ville hatt positiv test i går eller dagen før det, så kan det være tilfelle at jeg har eggløsning nå eller vil testen være negativ f.o.m. eggløsning? Fins kanskje ikke noe nøyaktig svar på dette. Bruksanvisningen sier hvertfall ingenting om det.

Individuelt hvor lenge man har positiv test, men det vanligste er vel rundt 1 døgn. Det har ikke noe å si om du har "gått glipp" av positiv test i går. Det viktigste er at du har det nå. Du får EL alt fra 12-48 timer etter at testen har blitt negativ igjen. Derfor liker mange her og teste frem til testen blir negativ igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, Amatariel said:

Individuelt hvor lenge man har positiv test, men det vanligste er vel rundt 1 døgn. Det har ikke noe å si om du har "gått glipp" av positiv test i går. Det viktigste er at du har det nå. Du får EL alt fra 12-48 timer etter at testen har blitt negativ igjen. Derfor liker mange her og teste frem til testen blir negativ igjen.

Takk for svar! Fortsatt positiv test i dag så da satser jeg på at vi har litt tid på oss.

Anonymkode: 7b184...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!  Jeg tok i dag eggløsningstest kl 0830 med morgenurin. med mine øyne ser testen positiv ut? noen som kan avkrefte/bekrefte? 

Men når jeg leser i pakkningsvedlegget til eggløsningstester står at «ta testen mellom 10.00-20.00, da blir mengden LH hormonet i urinen målt mest nøyaktig» 

Betyr det da at testen er «ugyldig»? Jeg tenker å ta en senere idag for å sjekke. men redd jeg kanskje har kort LH topp og at den kanskje er negativ senere i ettermiddag/kveld. Har ikke satt meg helt inn i syklusen min enda. 

 

Tusen takk for all hjelp ❤️

7B161482-BF5B-481C-AD9E-843954B81928.jpeg

Anonymkode: 32b16...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!  Jeg tok i dag eggløsningstest kl 0830 med morgenurin. med mine øyne ser testen positiv ut? noen som kan avkrefte/bekrefte? 

Men når jeg leser i pakkningsvedlegget til eggløsningstester står at «ta testen mellom 10.00-20.00, da blir mengden LH hormonet i urinen målt mest nøyaktig» 

Jeg har tolket det som at test med morgenurin på en måte er gårsdagen? Fordi dagens LH stiger etter lunsj? Om det gir mening. Så den er ikke ugyldig. Og den er positiv! :)Men det lønner seg å ta dem etter lunsj/middag for et mer korrekt resultat. Allikevel er ikke EL tester absolutt vitenskap, og når EL skjer basert på positiv test kan jo være alt fra 12 til 48 timer. Så lenge den er positiv, ha sex. Og ha sex til dagen etter negativ test minst :)

Et annet tips er å bruke en app som f eks premom til å ta bilde av testene. Da kan du sammenligne strekene opp mot hverandre og tidligere sykluser. Den synes jeg er veldig grei å bruke. Om du da misser peak kan du allivel se hvor toppen din har vært.

Anonymkode: a45dc...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt ny på EL-tester, men her er to: øverste tatt i morges på morgenurin (men leser lenger opp at det kanskje ble feil), og nederste er tatt i kveld. Positiv eller bare stigende kurve? 🤔

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Traktorkusken
14 minutter siden, alvfr skrev:

Jeg er litt ny på EL-tester, men her er to: øverste tatt i morges på morgenurin (men leser lenger opp at det kanskje ble feil), og nederste er tatt i kveld. Positiv eller bare stigende kurve? 🤔

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Den nederste er positiv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, Traktorkusken said:

Den nederste er positiv :) 

Takk for svar! Er som sagt litt ny på sånne tester og tok en i dag også for moro skyld. Er den mer positiv eller har det ikke noe å si? Ikke tatt med morgenurin.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, alvfr skrev:

Takk for svar! Er som sagt litt ny på sånne tester og tok en i dag også for moro skyld. Er den mer positiv eller har det ikke noe å si? Ikke tatt med morgenurin.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Positiv er positiv :) E den sterkere, så har du mer av LH-hormonet i kroppen. Da vil det bety at du snart slipper egget.

Anonymkode: edad4...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Positiv er positiv :) E den sterkere, så har du mer av LH-hormonet i kroppen. Da vil det bety at du snart slipper egget.

Anonymkode: edad4...ac6

Takk takk! Da ga det mer mening 😄 Når jeg skulle legge det inn i appen fikk jeg valget mellom positiv/negativ/peak så ble veldig usikker på hva det egentlig ville si.

Men nå hvis jeg tester i morgen også, og den er negativ, så er eggløsningen ferdig og det er ikke vits å legge flere aksjer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, alvfr skrev:

Takk takk! Da ga det mer mening 😄 Når jeg skulle legge det inn i appen fikk jeg valget mellom positiv/negativ/peak så ble veldig usikker på hva det egentlig ville si.

Men nå hvis jeg tester i morgen også, og den er negativ, så er eggløsningen ferdig og det er ikke vits å legge flere aksjer? 

Når testen din er negativ igjen, så har egget sluppet. Du kan fortsatt ha sex da :) 

Anonymkode: edad4...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Når testen din er negativ igjen, så har egget sluppet. Du kan fortsatt ha sex da :) 

Anonymkode: edad4...ac6

Okei, takk 😄  Har generelt sex hele mnd, men er litt forskjell på om man må/burde ha sex eller bare vil ha sex 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, alvfr skrev:

Når jeg skulle legge det inn i appen fikk jeg valget mellom positiv/negativ/peak så ble veldig usikker på hva det egentlig ville si.

Men nå hvis jeg tester i morgen også, og den er negativ, så er eggløsningen ferdig og det er ikke vits å legge flere aksjer? 

Peak er vel max, som den siste testen din der var. Men er det ikke slik at appen tolker selv om den er peak eller ikke?

Vanligste er å slippe egget 12-48 timer etter sist positiv/negativ test. Man er fertil til og med dagen etter EL. Bare kos i vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har opplevd å ikke få maximal fertilitet - konstant smilefjes med clearblue advanced digital? Jeg har fått høy fertilitet - blinkende smilefjes i 5 dager nå. Tidligere har jeg ikke gått mer enn 2 dager før jeg får fast smilefjes :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor tidlig begynner dere å teste? Syklusen min er stort sett 28 eller 29 dager, har vel snittet på 29 de siste gangene. Ser i pakningsvedlegget til strimmel-testene at jeg da kan starte testing dag 12 eller 13.
Tester dere to ganger om dagen eller holder det med én?

Anonymkode: fd0c5...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tidlig begynner dere å teste? Syklusen min er stort sett 28 eller 29 dager, har vel snittet på 29 de siste gangene. Ser i pakningsvedlegget til strimmel-testene at jeg da kan starte testing dag 12 eller 13.
Tester dere to ganger om dagen eller holder det med én?

Anonymkode: fd0c5...a18

Mange starter rundt CD10-11 med testingen. i tilfelle man blir overrasket av noen dager tidligere EL. Holder med èn gang om dagen (ettermiddag!). Men mange tar flere ganger om dagen hvis testen begynner å øke i styrke. Dette er spesielt for dem med kort LH-topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg skjønner ikke hva som skjer denne syklusen.. Vanligvis pleier jeg å få 80 som peak, men nå kommer det bare til 30-45 også faller den 🙃 Utfra temperaturmålingene har jeg heller ikke hatt eggløsning..? Natt til i dag var jeg veldig varm, så tror det forklarer dagens lille temperaturhopp.

 

Bildet av den ene eggløsningstesten er fra i dag morges. Den ser jo positiv ut, men appen fanger den ikke opp på samme måte som før 🙃

 

Screenshot_20200923-161802.png

Screenshot_20200923-161651.png

IMG_20200923_064309.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Body Lotion skrev:

Hei, 

Jeg skjønner ikke hva som skjer denne syklusen.. Vanligvis pleier jeg å få 80 som peak, men nå kommer det bare til 30-45 også faller den 🙃 Utfra temperaturmålingene har jeg heller ikke hatt eggløsning..? Natt til i dag var jeg veldig varm, så tror det forklarer dagens lille temperaturhopp.

 

Bildet av den ene eggløsningstesten er fra i dag morges. Den ser jo positiv ut, men appen fanger den ikke opp på samme måte som før 🙃

 

Screenshot_20200923-161802.png

Screenshot_20200923-161651.png

IMG_20200923_064309.jpg

Kan det være fordi du har lagt de under Premom sin egen fane og ikke under Others? Etter hva jeg har forstått så leser Premom fanen best Premom sine egne eltestester, og Other gir mer riktig avlesning om du bruker et annet merke 😊

Anonymkode: 60545...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvad tenker dere? Er den positiv? 

Første gang jeg tester med strimmel, fikk fast smilefjes på clearblue dobbel hormon, den lilla. 

IMG_20200924_072751.jpg

Anonymkode: 67017...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvad tenker dere? Er den positiv? 

Første gang jeg tester med strimmel, fikk fast smilefjes på clearblue dobbel hormon, den lilla. 

Ja, teststreken er sterkere enn kontrollstreken - så da er den positiv :) Fast smilefjes er vel også positivt, så levner ingen tvil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Amatariel skrev:

Ja, teststreken er sterkere enn kontrollstreken - så da er den positiv :) Fast smilefjes er vel også positivt, så levner ingen tvil her.

Shitt, spennende! 

Vi hadde sex i går kveld, og to dager før det igjen. Burde vel ha oss både i dag og i morgen også da 😀 

Anonymkode: 67017...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...