Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg spørre,hvor mye hCG er det som skal til før en får positiv EL test..?

Jeg får fortsatt en veldig svak strek på gtest, men sterk positiv EL test.. jeg mistenker jeg har EL snart (2 uker siden abort) pga kroppen og hva den forteller meg men er så usikker siden jeg fortsatt får strek på gtest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Silfen skrev:

I morgen kveld er muligens for sent. I kveld er bra.

Seriøst? Det står jo at man bør ha sex etter 24 timer, men innen 48?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Annonym1 skrev:

Seriøst? Det står jo at man bør ha sex etter 24 timer, men innen 48?

enig med Silfen her. Dette har noe med at det er bedre at sædcellene ligger klar og venter til egget slipper og ikke motsatt. Sædcellene bruker tid opp til egget. derfor man anbefaler sex noen dager før eggløsning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Forever22 skrev:

enig med Silfen her. Dette har noe med at det er bedre at sædcellene ligger klar og venter til egget slipper og ikke motsatt. Sædcellene bruker tid opp til egget. derfor man anbefaler sex noen dager før eggløsning. 

Da får vi kjøre på i kveld da, så typisk at vi ikke har hatt sex på 2 kvelder nå. Kan tirsdagsøkten ha hatt noe for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Annonym1 skrev:

Da får vi kjøre på i kveld da, så typisk at vi ikke har hatt sex på 2 kvelder nå. Kan tirsdagsøkten ha hatt noe for seg?

Tirsdag kan ha hatt noe for seg ja. Sædcellen lever i inntil 5 dager i egglederne, mens egget bare er mulig å treffe i 24-48 timer. Så kan absolutt bli gravid av sex tirsdag, ville for sikkerhetsskyld lagt inn litt i dag også og i morgen☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Roseslime skrev:

Tirsdag kan ha hatt noe for seg ja. Sædcellen lever i inntil 5 dager i egglederne, mens egget bare er mulig å treffe i 24-48 timer. Så kan absolutt bli gravid av sex tirsdag, ville for sikkerhetsskyld lagt inn litt i dag også og i morgen☺️

Takk for svar dere. Første gangen vi prøver med el-tester😊 Har prøvd nå i et halvt år med sex ca annenhver dag, uten hell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er logikken bak dette: 

El kommer etter 12 -36 timer etter positiv test. 

Dvs at dersom man ikke har sex før døgnet etter test kan el ha skjedd allerede.

Egget lever 24 timer.

Egget bruker 12 timer ned til livmoren.

Sæden bruker 12 timer opp til egget. 

Do the maths. 

Ha gjerne sex 3-1 døgn før positiv eltest og senest samme dagen man får positiv test. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Silfen skrev:

Her er logikken bak dette: 

El kommer etter 12 -36 timer etter positiv test. 

Dvs at dersom man ikke har sex før døgnet etter test kan el ha skjedd allerede.

Egget lever 24 timer.

Egget bruker 12 timer ned til livmoren.

Sæden bruker 12 timer opp til egget. 

Do the maths. 

Ha gjerne sex 3-1 døgn før positiv eltest og senest samme dagen man får positiv test. 

Sæd bruker ikke 12 timer opp til egget.

Anonymkode: 9fa4f...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sæd bruker ikke 12 timer opp til egget.

Anonymkode: 9fa4f...cd8

De kan bruke opp mot 12 timer jo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jeg som la ut bilde ang positiv test her i går* Jeg tok nettopp en ny test bare for å se, den var negativ. Er det vanlig den bare er positiv 1 dag? Og er det egentlig vanlig å teste til man får negativ test?

Regner med eggløsningen min er i full gang nå, har merket det i magen før dag, men nå murrer det ganske bra.

Kjenner jeg kommer til å bli mer skuffet hvis jeg får mensen denne gangen, nå som jeg vet jeg faktisk har hatt eggløsning 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Annonym1 skrev:

*Jeg som la ut bilde ang positiv test her i går* Jeg tok nettopp en ny test bare for å se, den var negativ. Er det vanlig den bare er positiv 1 dag? Og er det egentlig vanlig å teste til man får negativ test?

Regner med eggløsningen min er i full gang nå, har merket det i magen før dag, men nå murrer det ganske bra.

Kjenner jeg kommer til å bli mer skuffet hvis jeg får mensen denne gangen, nå som jeg vet jeg faktisk har hatt eggløsning 🤔 

Eltester garanterer dessverre ikke eggløsning.. det er kun ved temping at man 100% sikkert vet om man har hatt eggløsning eller ikke. Men selvsagt, de fleste av oss har jo eggløsning :-) 

og ja, vanlig at testene er positiv i kun en dag, noen har lang lh topp og andre kort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil dere si denne er negativ eller positiv? Tatt tidligere idag,tørket nå 

C674DFCE-AEFC-4414-AB2B-1113558A156A.jpeg

Anonymkode: d1984...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil dere si denne er negativ eller positiv? Tatt tidligere idag,tørket nå 

C674DFCE-AEFC-4414-AB2B-1113558A156A.jpeg

Jeg som postet denne igjen, bare lurer siden streken er like sterk som kontrollstreken,er den positiv da..? eller er det bare om streken er sterkere at den er positiv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
35 minutter siden, Silfen skrev:

Den er ikke like sterk og dermed negativ.

Tusen takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å prøve meg på EL testing denne måneden. Hvor mange dager etter mensen bør jeg starte å teste og burde jeg teste morgen, ettermiddag eller kveld ? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nikketutta skrev:

Jeg tenker å prøve meg på EL testing denne måneden. Hvor mange dager etter mensen bør jeg starte å teste og burde jeg teste morgen, ettermiddag eller kveld ? 😄

Avhengig av hvor lange sykluser du har det. Jeg har sykluser på 23-24 dager, og første gang jeg testet begynte jeg på CD 8. Pleier å få EL CD 11-12. Begynn med å teste på ettermiddagen/kvelden. Når testene begynner å bli sterkere kan du heller teste oftere i tilfelle du har kort LH topp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...