Gå til innhold

Er jorda flat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så en dokumentar på Netflix, om en mann som prøvde å overbevise at jorda var flat. Han kom med noen interessante poeng. Er jorda egentlig flat?

Anonymkode: 84bdd...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så en dokumentar på Netflix, om en mann som prøvde å overbevise at jorda var flat. Han kom med noen interessante poeng. Er jorda egentlig flat?

Anonymkode: 84bdd...0eb

Dette har vi diskutert her på forumet nok ganger nå, men ja, vi har vel kommet frem til at jorden er flat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så en dokumentar på Netflix, om en mann som prøvde å overbevise at jorda var flat. Han kom med noen interessante poeng. Er jorda egentlig flat?

Anonymkode: 84bdd...0eb

Poenget i dokumentaren var vel at uansett hvor mange beviser for at jorda er rund så fortsatte de å tro at jorda var flat. 

Fra dokumentaren:

Tulling: "Om jorda virkelig er rund så ville vi fått resultat X på denne testen". 

Testen gir resultat X

Tulling "For en dum test! Jorda er jo flat!"

Anonymkode: e607c...54f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må være forsiktig så man ikke snubler ved kanten. 

Anonymkode: 42d33...9f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et idiotisk spørsmål.

Alle med noe mellom ørene vet da at jorden er formet som en trekant som ligget i et stort basseng på ryggen til en gigantisk skilpadde som blir dratt rundt solen av 5 gigantiske enhjørninger som synger Come on Eileen.

Jeg er sjokkert at du ikke er klar over dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser masse konspirasjonsteorier selv. Jeg syns det er interessant, og vi skal ikke kimse av alt. Viktig! Men de fleste jeg følger er Paranoid Schizofrene. Svært talerøre og anstendige! Fascinerende. Sett dem i jobb som etterforskere! De vil gjøre en god jobb. Det har jeg tenkt litt på faktisk. 

Men vet ikke hvorfor det er så viktig om jorda er flat. De konspirasjonsteoretikere er gode på å snakke for seg og å finne slutninger. Men. De har aldri noen reell grunn til hvorfor det skal være sånn. Der skorter det på logikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat Jord-teorien har virkelig fått mye blest, men det er ytterst få som tror på den. Tror oppmerksomheten skyldes det sensasjonelt urimelige teorien representerer.

Anonymkode: 9d403...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ingen av de som tror at jorda er flat tatt en ekspedisjon ut til kanten for å bevise sin teori, lurer jeg på...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sett denne dokumentaren.

Heh, for det første, dokumentaren kommer med ingen bevis for at jorda er flat. Den handler rett og slett om mennesker som velger å tro på dette. Uansett hva eller hvordan du prver å fortelle dem at jorda er rund eller argumentere for dette, så avskriver de dette uansett.  

Gjennom hele dokumentaren får jeg ett intrykk av at dette er spesielle type folk. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men dem er litt sånn enten snål eller rett og slett er ute etter oppmerksomhet. Spesielt han mannen (hovedpersonen) og i allefall hun dama som han samarbeider mye med.

Kunne ikke nesten annet en å flire da de hadde den såkalte "Flat-Earth konferansen sin" Aner ikke hvor mange som møtte opp, men det var ikke mange. Hun dama som skulle holde en tale kledde seg i en kjole og pyntet seg nesten so at hun skulle motta nobels forskerpris eller en Emmy-award pris. :) Helt komiskt.

Jeg tror disse menneskene er ute etter litt annerkjennelse rett og slett. Vil ha en slags oppmerksomhet. Derfor velger de å gå løs på slike teorier om at jorda er flat osv osv...

Anonymkode: 2f0aa...05a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, asterix skrev:

Hvorfor har ingen av de som tror at jorda er flat tatt en ekspedisjon ut til kanten for å bevise sin teori, lurer jeg på...

Det spørs hvilken teori manfølger. Noen mener at jorda er flat, men nordpolen er midten og sørpolen dekker hele den ytre kanten, derfor holdes vannet på innsiden, og derfor er sørpolen forbudt å dra til.

aHR0cDovL3d3dy5saXZlc2NpZW5jZS5jb20vaW1h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, asterix skrev:

Hvorfor har ingen av de som tror at jorda er flat tatt en ekspedisjon ut til kanten for å bevise sin teori, lurer jeg på...

De mener det er forbudt område. At isen ligger som en mur. De har ikke adgang til området 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kom jo ikke tydelig frem på slutten hva testen viste, men nok til at selv jeg skjønte at de innså at jo jorden var rundere enn de trodde. Den lys testen avslørte jo det, når han måtte holde søyla en halv meter lenger OPP før lyset traff..

Anonymkode: 3ac33...e26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

De mener det er forbudt område. At isen ligger som en mur. De har ikke adgang til området 😮

Da burde de jo kunne vise bilder fra denne grensen i det minste og kunne vise et kart som viser hvor grensen ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anki skrev:

Det spørs hvilken teori manfølger. Noen mener at jorda er flat, men nordpolen er midten og sørpolen dekker hele den ytre kanten, derfor holdes vannet på innsiden, og derfor er sørpolen forbudt å dra til.

aHR0cDovL3d3dy5saXZlc2NpZW5jZS5jb20vaW1h

Sydpolen er da ikke forbudt å dra til. Jeg kjenner folk som har vært der.

Anonymkode: 31e2b...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sydpolen er da ikke forbudt å dra til. Jeg kjenner folk som har vært der.

Anonymkode: 31e2b...c67

Mye mulig, jeg husker bare det ble et pokkers leven når Jarle Andhøy dro dit uten tillatelse. Og søker man tillatelse så har vistnok de som skjuler at jorda er flat en mulighet til å forhindre at folk finner det ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt interessant dette, hvorfor noen tror eller "tror" på slikt. Sikkert noe sant i det meste som anføres over: spesielle mennesker, ymse diagnoser, dragning mot konspirasjoner - eller bare på ert for å krangle.

Å tro på en konspirasjonsteori gir en god følelse - man har skjønt noe ikke de andre har skjønt, oss små mot makta , felles fiende, mening med livet etc

Så er jo flat jord-bevegelsen uskyldig moro. Verre er det når samme mennesker/logikk (eller mangel på sådan) brukes på mer alvorlige emner:

Aktuelt for tiden er jo vaksinedebatten, hvor enn så utrolig det høres ut noen velger å ikke "tro" på vaksiner og fakta. "alternative fakta" er jo et skremmende begrep. Og vedr vaksiner så får dette tildels fatale konsekvenser for uskyldige tredjeparter, barna.

det er forsket på hva slags personer som blir vaksinemotstandere. Man fant (pussig nok) ingen sammenheng med utdanningsnivå (nærliggende å tro at de med lav utdanning var skeptiske til vitenskap?) - derimot en tydelig sammenheng mellom vaksinemotstand og tro på konspirasjonsteorier.

kilde https://forskning.no/ny-helse-vaksiner/vaksinemotstandere-tror-pa-konspirasjonsteorier/290407

Anonymkode: 363a0...1b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, asterix skrev:

Da burde de jo kunne vise bilder fra denne grensen i det minste og kunne vise et kart som viser hvor grensen ligger. 

Så lett er det ikke 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv en såkalt konspirasjonsteoretiker, som også har 13 millioner seere på YouTube. Men når det gjelder at jorda er flat, så er jeg ikke enig. For tenk litt på dette: Ville det ikke ha vært veldig rart at med alle de planetene som er rundt oss (og alle er runde), så er jorda den eneste planeten i universet som er flat? Det henger ikke på greip.

Anonymkode: 35c49...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...