Gå til innhold

Har jeg noen rettigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har kommet i en litt kjedelig situasjon, og lurer på om noen kan hjelpe meg?

For å starte på begynnelsen. For 10 år siden ble jeg sammen med en flott dame. Hun hadde et lite barn på halvannet år, der faren var helt ute av bildet. Jeg tenkte ikke noe særlig over det der og da, men gikk inn i forholdet med begge beina, og så på barnet som mitt eget. Man kan så absolutt si at jeg har vært en pappa-figur for dette barnet de siste 10 årene. Jeg har kjørt til aktiviteter, vært med på foreldremøter, og hjulpet med lekser og oppdragelse. 

Nå har moren funnet seg en ny, og vi har flyttet fra hverandre. Hun mener jeg ikke har rett til å se barnet hennes mer, da jeg ikke er biologisk far, og hun nekter meg kontakt. Jeg er så fortvilet, da jeg savner barnet veldig mye, og føler hun har tatt fra meg barnet mitt. Jeg vet også at barnet savner meg. 

Har jeg noen rettigheter her? Noen rett til samvær? Hjelp?

Anonymkode: 69387...fe1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I grunn har du ikke noen rettigheter... ikke ditt barn, altså har du ikke rett på noe. Men dette er jo helt umoralskt mht barnet...

Anonymkode: 93b53...158

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at du ikke har gjort noe graverende - fy f... for ei kjerring! Dette er nettopp hvorfor det sitter langt inn å involvere ungene mine i noe nytt forhold, og den ene eksen jeg har som kom inn i mitt særkullsbarns liv da hun var liten har fortsatt god kontakt med henne (når begge føler for det, ikke fast samvær). Vi har et felles barn også, hadde muligens vært annerledes om ikke, men det skulle ikke stått på meg i hvert fall. At enkelte foreldre tenker at de kan skalte og valte med sine barns tilværelse etter eget forgodtbefinnende og innfallsmetoden kommer jeg aldri til å forstå meg på. Mine barn er egne individer som danner egne følelsesmessige bånd som jeg ikke bare kan kreve at brytes fordi jeg selv vil avslutte et forhold. Alle barn er ulike, jeg kan f.eks. ikke huske at jeg ble så veldig knyttet til mine foreldres nye partnere, men mange blir jo det spesielt om de var veldig små og man erstattet en forelder som var fraværende (det gjorde ikke mine bonusforeldre).

Selvfølgelig er man forpliktet til å beskytte barna der et videre forhold vil være skadelig for dem (f.eks. at den forsmådde parten kun bruker barna som en brikke for å kontrollere eksen), men ellers bør man legge til rette for at de kan opprettholde kontakt der det er mulig. Det samme gjelder naturligvis den som kommer inn i et barns liv som bonusforelder, det er ikke bare din partner som knytter seg til deg, men ofte også dennes barn, det er ikke like lett å gå fra et forhold der barn er involvert (hvilket er hvorfor jeg forstår enkeltes skepsis mot å involvere seg med en partner som har barn fra før).

Håper hun tar til vett, lykke til.

Anonymkode: 0cc5b...0f9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke selv jeg har gjort noe graverende, annet enn å ha ytret et ønske om kontakt med barnet. Eksen og jeg gikk fra hverandre for rundt 6 uker siden, og hun bor allerede sammen med den nye mannen. De har visst nok kjent hverandre i 5 måneder. Min eks er ganske klar på at denne mannen skal "ta over" den relasjonen jeg har hatt til barnet. Barnet på sin side virker ikke komfortabel med mors nye kjæreste, og jeg har fått meldinger hvor h*n spør om å få komme på besøk til meg. Jeg har prøvd å snakke med min eks om dette, men det faller for døve ører, og barnet får ikke komme på besøk.

Jeg og min eks har forresten ingen barn sammen. 

- TS

 

Anonymkode: 69387...fe1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen rettigheter nei, men det barnet blir eldre og eldre for hvert år som går. 

Om dere da har hatt et godt forhold så skal du ikke se bort ifra at barnet selv tar kontakt når det er eldre. Senk skuldrene og se fremover. Med tiden så får du nok tatt opp kontakten igjen 

Anonymkode: 9ed9d...2b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk sett har du ikke noen rettigheter nei.

La barnet heller vite at du er der om hun ønsker å finne på noe. Det kan også være hun 'kommer tilbake' til deg når hun blir eldre. Det gjorde jeg overfor min tidligere stefar  :)

Anonymkode: 60a4a...cb2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mange årene til barnet stort sett gjør som det vil uansett. Vær der og vis at du er der så mye du kan. Om det så bare er ved å svare på en sms. Jeg kunne ikke ha kontakt med eksen min pga vold i forholdet, men jeg savnet sønnen hans veldig. Det gikk to år før guttungen fikk seg facebook og la meg til der. Vi sendte sms innimellom før den tid og. Han begynte å ta turen innom meg etter skolen selv om jeg hadde fått ny kjæreste. I dag er han voksen, og jeg har vært gift på nytt i 10 år. Men vi har fremdeles god kontakt. 

Anonymkode: ace9f...9dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Du har dessverre ingen rettigheter, men fy faen for en kjerring. Barnet anser deg som pappa og du er en viktig del av barnets liv. Så å frarøve barnet muligheten til å holde kontakten med deg er bare forkastelig av moren.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bilbao7

Veldig leit å høre. Ikke bra for barnet i det hele tatt. 

Rådføre deg som nevnt overfor med familievernkontoret. 

Håper dette ordner seg for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen så dårlig gjort av mor, hun tar ikke mye hensyn til barnet her.

Du har nok ingen rettigheter, uheldigvis da det er du som er pappaen til barnet, du har jo vært der før han i mange år og gjort det en pappa skal gjøre. Du kan bare håpe på at kvinnemennesket tar til vettet og tar hensyn til barnets behov og ikke sine egne. Denne nye mannen kan ikke ta over din rolle nå, fungerer ikke slik, barn er er for stort og har allerede deg... For ei kjerring.

Jeg må jo bare spør, er hun ellers en god mor som ser barnets behov?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten rart det ikke har kommet et eller annet lovverk som dekker slike relasjoner, men det er vel umulig å sette opp grensene (hvor gammelt barnet var da man ble sammen, hvor lenge man var sammen, hvor knyttet er barnet til bonusforelderen etc.). Spesielt i de relasjonene der man kom inn veldig tidlig i barnets liv og i tillegg i stor grad har erstattet en fraværende forelder er det jo like alvorlig som å sabotere fravær med biologiske foreldre.

Støtter tips om familievernkontoret og å holde så mye kontakt du kan til barnet er stort nok til å velge mer selv. Gjør det klart at hun ikke skal ha dårlig samvittighet for å ev. få en god relasjon til mors nye partner (hun kan lett havne i en lojalitetskonflikt der), men at din dør alltid er åpen.

Anonymkode: 0cc5b...0f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en tråd som handlet om det samme bare at det var en dame som ikke skulle få se barnet mere, skal se om jeg finner tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Missk89 skrev:

Rådfør deg med barnevernet og familievernskontoret 

nei, han har ingen rettigheter, han er ikke far eller en del av familien. Det ts sin ex gjør er trist og moralskt uriktig, men ikke galt i henhold til loven. familievernskontoret og barnevernet kan gjøre nada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, logicoverfeelings said:

nei, han har ingen rettigheter, han er ikke far eller en del av familien. Det ts sin ex gjør er trist og moralskt uriktig, men ikke galt i henhold til loven. familievernskontoret og barnevernet kan gjøre nada

De kan derimot rådføre han og muligens hjelpe med tips til hvordan han kan fortsette å treffe barnet. Begge kontorene vil et barns beste

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

2 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Fy faen så dårlig gjort av mor, hun tar ikke mye hensyn til barnet her.

Du har nok ingen rettigheter, uheldigvis da det er du som er pappaen til barnet, du har jo vært der før han i mange år og gjort det en pappa skal gjøre. Du kan bare håpe på at kvinnemennesket tar til vettet og tar hensyn til barnets behov og ikke sine egne. Denne nye mannen kan ikke ta over din rolle nå, fungerer ikke slik, barn er er for stort og har allerede deg... For ei kjerring.

Jeg må jo bare spør, er hun ellers en god mor som ser barnets behov?

Hun er (eller har i alle fall vært) en kjempeflink mor, og jeg har aldri hatt noe å utsette på det. Hun følger opp, og har vært flink å se behovene til barnet, men bare ikke nå, i denne saken. 

Jeg må innrømme at jeg har vært veldig nære på å invitere barnet hit uten mors samtykke, men er redd det bare vil gjøre det verre å få til noen form for avtale. Synes det er så fortvilende, og skulle så gjerne visst hvorfor mor er så bastant på akkurat dette. Jeg vet at jeg ikke er biologisk far, men jeg føler virkelig jeg er far på alle andre måter. Jeg vil bare treffe barnet mitt. 

- TS

Anonymkode: 69387...fe1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hun er (eller har i alle fall vært) en kjempeflink mor, og jeg har aldri hatt noe å utsette på det. Hun følger opp, og har vært flink å se behovene til barnet, men bare ikke nå, i denne saken. 

Jeg må innrømme at jeg har vært veldig nære på å invitere barnet hit uten mors samtykke, men er redd det bare vil gjøre det verre å få til noen form for avtale. Synes det er så fortvilende, og skulle så gjerne visst hvorfor mor er så bastant på akkurat dette. Jeg vet at jeg ikke er biologisk far, men jeg føler virkelig jeg er far på alle andre måter. Jeg vil bare treffe barnet mitt. 

- TS

Anonymkode: 69387...fe1

Hva skjedde med dere to? Hvorfor vil hun ikke ha noe med deg å gjøre? Var et et tøft brudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange (har jeg lært her inne) som er veldig bastante på at "eks er eks", kvitter seg med alt av minner og bilder, tåler omtrent ikke se eksen. Samme med partnerens eks, selv om deres nye partner har barn fra før kan de ikke treffe barnemoren, og klager over at partneren kommuniserer for mye med eksen sin.

Kan være at eksdama di er en sånn? Eller at hun er så følelsesmessig ferdig med deg at hun ikke orker tenke på deg eller la barnet sitt være hos deg. Eller det kan hende at den nye partneren hennes synes det blir helt feil og merkelig.

Det hadde vært fint for deg å få en forklaring på hvorfor det er slik.

Anonymkode: 66971...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...