Gå til innhold

Nyttige tips til vordende bruder fra en Frue.


Augustbrud02

Anbefalte innlegg

Gjest Helenius

Aiai... ikke bli så sinte på hverandre, da. :)

Jeg er enig med begge!

Med Augustbrud02 fordi jeg er enig i at det er KJEMPEVIKTIG med flotte bilder! Dem skal man ha som et minne fra den store dagen.

Og med Anitacath fordi jeg er enig i at flotte bilder ikke nødvendigvis tas best av proffotografer!

Det nytter nok ikke å se så svart/hvitt på dette... :ler::ler: (hihi! Merk festlig ordspill...)

Jeg ville ALDRI turt å spørre Onkel Donald-som-har-tatt-litt-bilder om å fotografere. Samtidig ville jeg ikke valgt barne-og-bryllupsfotografen på hjørnet. Jeg har sett såpass mange halvkjedelige bilder av brudepar at jeg vet at et godt brudebilde består av mer enn et fog-filter og pene smil. Og jeg mistenker veldig mange brudefotografer for å bruke nettopp fog-filter og pene smil. Nettopp derfor bruker vi min gode venninne til å ta bilder. Hun er journalist og en veldig dyktig fotograf - og vi spiller veldig godt på lag og kan leke oss sammen. Hun kjenner oss, og vi kjenner henne - hun har et godt øye for linjer og detaljer, hun har humor og er kreativ - og det er langt viktigere enn å ha eget studio og presentere bildene i fine album.

En annen fordel med å ta bilder selv, er: Det er DINE bilder! Tar man bilder hos en fotograf, er det faktisk fotografen som har rettighetene til bildene. Da kan ikke dere lage kopier selv, det må denne fotografen selv gjøre.

MEN: Jeg skulle gjerne hatt en proffotograf - hvis jeg hadde sett at vedkommende tok supre bilder med kreativ vri, hvis vi hadde hatt råd til å betale de 20000 det sikkert kostet å få bilder som var så gode at jeg ville akseptert det, og hvis ikke jeg hadde hatt drivende dyktige damer i min nærmeste omgangskrets!

Og hadde jeg ikke vært så kritisk til hvordan resultatet blir, men syntes at fog-filter og pene smil og at hele buketten vistes var greit nok - ja, så hadde jeg nok valgt en helt vanlig bryllupsfotograf.

Hvert sitt valg. Jeg vil nok sammenfatte brannfaklene deres i:

Velg akkurat den du vil til å ta bilder - men sørg for at du VET de blir bra! Arranger gjerne en "prøvesession" på forhånd. Ikke sats på at snapshots fra Tante Olgas kompaktkamera blir bra nok. Og for all del: Husk at strålende sol som regel ikke blir så veldig vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt tips er mht blomster i kirken, og til fotograf...

De fleste kirker har blomster på selve alteret, og er vakre i seg selv, så det er begrenset HVOR mye pynt som trengs ekstra.

Vi allierte oss med paret som skulle gifte seg etter oss, og ble enige om følgende: De stod for pynten opp til alteret , som var to store vaser med markblomster, som stod på et slags stativ.

vi ordnet pynt på benkeradene, som var små buketter med markblomster, med tynn sløyfe rundt, festet med strikk.

Dette var kjempefint, og kostet oss ikke annet enn en tur ut om morgenen!! :wink:

FOTOGRAF: Vi benyttet to venner, og de tok MASSE fine bilder. MEN, de tok bilder samtidig, hvilket resulterte i at det er mange bilder vi ikke ser inn i samme kamera - og det er dumt. Vi burde ha pratet med dem på forhånd, og de burde jo selv sett problemet - med det var så travelt dagene før, og den ene fotografen så vi ikke før bryllupsdagen. Vi er likevel fornøyd med alle bildene, men skulle gjerne hatt enda noen fler som var mer samkjørte....

Så bruk gjerne venner/familie til å ta bilder, men snakk med dem på forhånd slik at de vet hva dere ønsker.

rent praktisk er dette også lettere mht til kopiering av bildene etterpå, ettersom det er DERES egen bilder, og ikke fotografens...

LEgg også ut engangskameraer, vi har SÅ mange festlige bilder fra fest og middag!!

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Skal sporenstreks få mine foreldre til å ta ansvaret for maten... :ler:

Den har forvoldet meg mye hodebry!!!

Tusen takk for mange gode tips augustbrud! skal prøve å huske dem når det nærmer seg arrangementet!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips augustbrud! skal prøve å huske dem når det nærmer seg arrangementet!!! :D

Hyggelig å kunne bidra med litt tips og håper noen andre kan lære av de feilene vi gjorde til vårt bryllup eller snappe opp tips angående ting vi var fornøyd med!

Når det gjelder dette med fotograf er ikke poenget mitt at man MÅ bruke flere tusen kroner på en proff fotograf. Man kan gjerne finne billigere løsninger, men man bør sitte igjen med gode bilder i ettertid. Det er ikke noe lurt å satse på at familie og venner tar noen bilder som blir bra og at man finner et man kan bruke til takkekort av de, for det er stor forskjell på private fotografer og de som virkelig kan ta bilder! Bruk noen dere vet er flink, uansett om de har egen fotograf-butikk eller om de er bekjente av familien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hvem som tar bildene så er jo det viktigste at de som tar bildene vet hva de driver med.

Kunne aldri tenke meg å be en venn ta bilde av oss på bryllupsdagen. Bilder under vielsen og festen er greit, men bilder til takkekort og til å henge på veggen vil vi ta hos fotograf.

Sønnen vår konfirmert seg i fjor, og da skulle en venn ta bilder for oss. Han har tatt masse bilder i løpet av mange år, så vi tenkte at dette kom til å gå greit, men likevel var det bare ett av bildene jeg til nød kunne bruke til takkekortene. Dette var veldig synd, når det er en så viktig dag. Han har ikke det samme utstyret og erfaringen som en proff fotograf, så uansett blir det ikke det samme. Jeg vil helker betale de kronene det koster å få skikkelige bilder, i stedet for å irritere seg på kvaliteten i årene som kommer.

Så, Augustbrud02, jeg kommer garantert til å gjøre det samme som deg. Fotograf er bestilt for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tips som jeg akkurat kom på:

1) Ikke print invitasjoner/bordplassering/program for tidlig. De kan plutselig endre seg.

2) Dobbelt- og trippelsjekk med alle mulige hjelpere invitasjoner/program ol. Vi har hatt noen stygge skrivefeil som verken vår trippelsjekk eller svigermors dobbeltsjekk så. Min forlover så det derimot med én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tips som jeg akkurat kom på:

1) Ikke print invitasjoner/bordplassering/program for tidlig. De kan plutselig endre seg.

2) Dobbelt- og trippelsjekk med alle mulige hjelpere invitasjoner/program ol. Vi har hatt noen stygge skrivefeil som verken vår trippelsjekk eller svigermors dobbeltsjekk så. Min forlover så det derimot med én gang.

:enig:

Vi opplevde faktisk at en av gjestene "trakk" seg selve bryllupsdagen vi, så man kan aldri være helt sikker på at bordplanen blir helt riktig. :blunke:

Forøvrig hadde vi noen små skrivefeil i en eller to av sangene, men det tror jeg ikke det var noen som oppdaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...