Gå til innhold

Stank fra kattedo

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

God ettermiddag! : )

Jeg er fosterhjem for to små puser gjennom Dyrebeskyttelsen, og plages noe voldsomt av bæsjlukt fra kattedoen. Har noen et par gode tips for å motvirke dette?

Jeg skifter sand hver dag.

Har lest et sted at det finnes noen kuler som man kan bruke i stedet for sand, men siden jeg er student må det være noe økonomisk : )

Anonymkode: 3d8fc...55a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker everclean extra strong. En boks på en innepus holder i hvertfall to mnd. Lukter ikke i det hele tatt her. Bruker bare en spade å tar ut klumper hver dag og fyller på litt sand når det er nødvendig :) mye mer økonomisk enn å kjøpe den billige møkkasanden på butikken 

Anonymkode: e3856...bac

AnonymBruker
Skrevet

Plukker du ikke opp bæsjen hver dag? Isåfall skjønner jeg at det blir lukt. Og om du bytter sand annenhver dag kommer ddt til å bli dyrt i lengden. 

Anonymkode: aabac...c31

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Plukker du ikke opp bæsjen hver dag? Isåfall skjønner jeg at det blir lukt. Og om du bytter sand annenhver dag kommer ddt til å bli dyrt i lengden. 

Ts skifter sand hver dag. Da tas jo bæsjen også... 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God ettermiddag! : )

Jeg er fosterhjem for to små puser gjennom Dyrebeskyttelsen, og plages noe voldsomt av bæsjlukt fra kattedoen. Har noen et par gode tips for å motvirke dette?

Jeg skifter sand hver dag.

Har lest et sted at det finnes noen kuler som man kan bruke i stedet for sand, men siden jeg er student må det være noe økonomisk : )

Du trenger ikke skifte all sanden hver dag. Man spar ut klumpene av tiss og bæsj med en sånn spesiell kattesand-spade og kaster det. Så evt etterfylle noen never sand om det trengs. Men man trenger ikke bytte ALT hver dag, det blir jo svindyrt!

Dersom du plages av lukten, gjør det til en vane å kaste et blikk i kattekassen hver gang du går forbi. Ser du at det er bæsjet der, ta det ut med en gang. Ikke vent til neste dag fordi du renset den for to timer siden.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker everclean extra strong. En boks på en innepus holder i hvertfall to mnd. Lukter ikke i det hele tatt her. Bruker bare en spade å tar ut klumper hver dag og fyller på litt sand når det er nødvendig :) mye mer økonomisk enn å kjøpe den billige møkkasanden på butikken 

Takk! Skal sjekke det ut :) Får man kjøpt det i vanlig dagligvarebutikker?

Jeg får vanlig kattesand gratis av Dyrebeskyttelsen, men antar at det er av billigste sort siden de er en frivillig organisasjon : )

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg skriver at jeg skifter sand hver dag, så mener jeg at jeg tar ut tiss og bæsj, og fyller på med mer sand :P 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Du trenger ikke skifte all sanden hver dag. Man spar ut klumpene av tiss og bæsj med en sånn spesiell kattesand-spade og kaster det. Så evt etterfylle noen never sand om det trengs. Men man trenger ikke bytte ALT hver dag, det blir jo svindyrt!

Dersom du plages av lukten, gjør det til en vane å kaste et blikk i kattekassen hver gang du går forbi. Ser du at det er bæsjet der, ta det ut med en gang. Ikke vent til neste dag fordi du renset den for to timer siden.

Når jeg sier at jeg skifter sand, så mener jeg at jeg tar ut sanden med bæsj og tiss, og fyller på med ny sand :P Jeg tømmer ikke hele doen, og erstatter ren sand med ny ren sand.

Sand får jeg forresten gratis av DB.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Skal sjekke det ut :) Får man kjøpt det i vanlig dagligvarebutikker?

Jeg får vanlig kattesand gratis av Dyrebeskyttelsen, men antar at det er av billigste sort siden de er en frivillig organisasjon : )

Når jeg skriver at jeg skifter sand hver dag, så mener jeg at jeg tar ut tiss og bæsj, og fyller på med mer sand :P 

Nei everclean er på dyrebutikker :) er ca 250 for en stor boks. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan lukte ille fra små kattemager ja. Det er nok å ta opp dritten hver dag, trenger ikke å skifte sand hver dag. Kjøp hundebæsjposer å ta det i.

Anonymkode: c3c5f...5e3

Skrevet

Det varierer nok hvilken sand de gir deg siden de ofte bruker sand de har fått, eller de kjøper stort der det er rabatt. Men de pleier ikke bruke simpleste sort.

Hvilken sand får du da?

Skrevet

Jeg bruker Ever Clean, en blanding av «less trail» og den uten parfyme. Om jeg tar sanden hver dag er det ingen lukt så lenge det er tilstrekkelig med sand i kassen. Må fylle på med mer sand når lukta ikke helt 100% forsvinner. 

Det kan og hjelpe og ha rutine for å vaske selve plastkassen 1 gang i mnd.

:) 

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at det er sanden da? Det kan være det de spiser. Minstepusen min hadde voldsomt kraftig lukt i avføringen av og til når hun smakte diverse ting og tang.

Anonymkode: c07b0...d3c

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken mat får de? Og bedre kattesand som andre sier fungerer mye bedre når det gjelder lukt

Anonymkode: 8331f...e12

AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til fjerning av lukt synes jeg disse katteperlene er det aller beste, fra Trixie:
https://www.zooper.no/produsent/produkt/trixie/katteperler-trixie-5-l

Men den fungerer noe annerledes enn andre typer kattesand. Perlene absorberer all væske og tar dermed bort lukt også. Avføring blir tørr og lukter svært, svært lite. Urin fanges inni perlene. Da skal du bare fjerne avføringen med spade som vanlig, og passe på å røre rundt i sanden av og til så du er sikker på at urinen blir absorbert. En sånn pose varer lenge, står de skal vare én mnd. per katt. Når det meste av perlene begynner å bli gule/ikke absorberer like bra, vasker du bare esken og har i en ny pose.

Men foretrekker du klumpesand anbefaler jeg EverClean. I mange år har jeg brukt katteperlene fra Trixie, men pga. at de drikker veldig mye/tisser veldig mye (pga. spesielt veterinærfôr) har jeg måtte prøvd en annen type kattesand. Jeg bruker den som er ment for flere katter og er kjempefornøyd med den. Det er selvsagt dyrere enn billige typer kattesand, men det lukter ikke av den heller, samtidig som man enkelt kan fjerne både urinen og avføringen.

Så man må som oftest betale litt ekstra for bedre kvalitet dessverre. Men jeg personlig synes det er verdt det, for trivselens skyld. :) 

Anonymkode: 328a3...3e6

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Kontormus skrev:

Det varierer nok hvilken sand de gir deg siden de ofte bruker sand de har fått, eller de kjøper stort der det er rabatt. Men de pleier ikke bruke simpleste sort.

Hvilken sand får du da?

Akkurat nå har jeg denne. Vet ikke om den er fast, eller om det varierer. Kan hende at de har en avtale med noen som selger denne.

https://www.hundepoter.no/products/dogman-classic-grey-kattesand

Har du vært borti den før?

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken mat får de? Og bedre kattesand som andre sier fungerer mye bedre når det gjelder lukt

Anonymkode: 8331f...e12

Tørrfor fra DB (jeg fikk det i en isboks, så jeg aner ikke hvilket merke det er eller hva tørrforet er laget av) og en pose med våtfor om dagen : )

AnonymBruker
Skrevet

Sanden man får fra DB er av billigste sort, og vil ofte lukte. Jeg valgte å kjøpe Everclean. Om det blir for dyrt finnes det andre løsninger. 

Sørg for å ha nok sand i kassen, at det ikke renner ned på bunnen. 

Bytt all sand omtrent en gang i måneden. Vask samtidig kassen godt. 

Kasse med dør og filter hjelper godt, men ikke alle katter som liker dør. 

Anonymkode: 548a7...705

AnonymBruker
Skrevet

Det er som sagt to små katter som begge går på do når de har spist. De deler do, så jeg har tenkt å bytte det ut mot et større, sånn at de får grevd det bedre ned. Dessuten bommer de mye mye på kassa når de bæsjer (tror at de synes det er ekkelt å stå midt i kassa når det er tiss eller bæsj der), så jeg må plukke avføring fra gulvet hver eneste dag.

Har tenkt på kasse med lokk, men er litt redd for at de ikke kommer til å bruke den?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...