AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #21 Skrevet 4. mars 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Har to vanlige huskatter og en orientalsk rasekatt som kosta 8000 kr. Skal aldri ha den rasen igjen. Aldri møtt en mer masete, oppmerksomhetssyk og skitten katt før. Driter på gulvet støtt og stadig. Tåler ikke å være alene hjemme selv om den har to andre kamerater. Tror ikke den ble oppdratt skikkelig. Anonymkode: 3853b...431 De mest populære rasene, både hunder og katter, sliter med en del bakgårdsoppdrettere/masseoppdrett hvor ungene ikke alltid hverken preges på mennesker eller andre kjæledyr, eller får være med kattemor og andre katter lenge nok til at de har lært normal kattekutyme. Og så kan det selvsagt glippe igjennom en og annen som har mentale problemer. Noen raser har vel også (hatt) litt høyere tetthet av problemer knyttet til å gjøre fra seg utenfor kassa. Anonymkode: 6f129...8f7 1
Djungelvrål Skrevet 4. mars 2019 #22 Skrevet 4. mars 2019 4 timer siden, Tanuki skrev: Kjenner to stykker som skaffet seg katter av den rasen. Særeste kattene jeg noen gang har møtt, men de ser kule ut da. Hvordan sære da?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #23 Skrevet 4. mars 2019 Man kjøper ikke en orientaler om man ikke vil ha en snakkesalig katt som ikke forstår dette med intimsoner! Anonymkode: 49210...ad1 1
Fame Skrevet 4. mars 2019 #24 Skrevet 4. mars 2019 Jeg betalte 8000 for min Maine Coon fordi jeg synes de er dritkule og jeg ønsket en rase med litt personlighet. Snakker mye gjør ho og
Tanuki Skrevet 4. mars 2019 #25 Skrevet 4. mars 2019 22 minutter siden, SupaWoman said: Hvordan sære da? Mora til venninna mi elsker katter og kjøpte en maincoon, den løper som en galning gjennom huset, er usosial, løper så fort du ser på den, men om natta er den masete, bråker og skal absolutt in og ut av soverommene. Den andre er det en kollega som har, den er så sjalu og langsur at jeg aldri har sett lignende lol blir helt rabiat om den ikke får oppmerksomhet hele tiden, og pottesur om den må være hjemme en time eller to. Begge to er hunnkatter.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #26 Skrevet 4. mars 2019 Jeg betalte 7000 for min Ragdoll-pus og det er en av de desidert beste investeringene jeg noensinne har gjort. Herlig sosial kosepus med tidenes morsomste personlighet. En skikkelig kosebamse som nærmest overfaller besøkende og sørger for at de er dekket i hvite silkehår når de drar hjem Jeg har en bygdemix også og hun er like fin og full av personlighet ❤️ Ja takk, begge deler sier nå jeg. Anonymkode: e28f7...a3e
Tanuki Skrevet 5. mars 2019 #27 Skrevet 5. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg betalte 7000 for min Ragdoll-pus og det er en av de desidert beste investeringene jeg noensinne har gjort. Herlig sosial kosepus med tidenes morsomste personlighet. En skikkelig kosebamse som nærmest overfaller besøkende og sørger for at de er dekket i hvite silkehår når de drar hjem Jeg har en bygdemix også og hun er like fin og full av personlighet ❤️ Ja takk, begge deler sier nå jeg. Anonymkode: e28f7...a3e åhhh jeg har sååå lyst på en Ragdoll! De er så nydelige! 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #28 Skrevet 5. mars 2019 Det er ondskapsfullt og forkastelig å kjøpe innalvs katter når det er ca 80000 "overflødige "katter i Norge. Anonymkode: 43044...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #29 Skrevet 5. mars 2019 Jeg har en hellig Birma som er min beste venn på denne jord, maken til omsorgsfull, morsom, vakker og inkluderende katt har jeg aldri møtt. Jeg synes hellige birmaer er helt spesielle, de er rett og slett lik meg, vi forstår hverandre på en helt spesiell måte. Og min, ER virkelig vakker, utseendet skal ikke ha noe å si, det er ulne verdier, ja det er ovverfladisk, likevel så drukner jeg faktisk i sjønnheten hennes. Ingen raser er bedre enn andre, likvel fikk jeg meg en hjertevenn i min kjære hellige birma. Anonymkode: bc594...ea6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #30 Skrevet 5. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en hellig Birma som er min beste venn på denne jord, maken til omsorgsfull, morsom, vakker og inkluderende katt har jeg aldri møtt. Jeg synes hellige birmaer er helt spesielle, de er rett og slett lik meg, vi forstår hverandre på en helt spesiell måte. Og min, ER virkelig vakker, utseendet skal ikke ha noe å si, det er ulne verdier, ja det er ovverfladisk, likevel så drukner jeg faktisk i sjønnheten hennes. Ingen raser er bedre enn andre, likvel fikk jeg meg en hjertevenn i min kjære hellige birma. Anonymkode: bc594...ea6 Pris i dag sikkeert nærmere 150000 ( utstillingskatt ) men fikk gratis pga jobb hos tidligere gode naboer, så det var tilfelig, Skal alltid ha birma, de trenger også et sted å bo, så NEI det er ikke ondskapsfullt. Anonymkode: bc594...ea6
Tanuki Skrevet 5. mars 2019 #31 Skrevet 5. mars 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Det er ondskapsfullt og forkastelig å kjøpe innalvs katter når det er ca 80000 "overflødige "katter i Norge. Anonymkode: 43044...4b1 Hvorfor det? Folk må ta ansvar for kattene sine og kastrere/sterilisere. Bare bra å ta avstand fra folk som skaffer seg katter og ender opp med å avertere gratis kattunger på Finn. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #32 Skrevet 5. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ondskapsfullt og forkastelig å kjøpe innalvs katter når det er ca 80000 "overflødige "katter i Norge. Anonymkode: 43044...4b1 Innavlskatter? Har du studert stamtavlene til alle rasekatter i Norge og konkludert med at alle kattene har i stor grad av innavl i linjene sine? Eller bare slenger du ut ordet innavl som flest folk gjør, fordi det høres bra ut når man snakker negativt om rasedyr? - - - Hvorfor folk velger rasekatt? Vel, av samme grunn som man velger rasehund. Man har lyst på spesifikke egenskaper, trekk og utseende. Man har lyst på forutsigbarhet. Kanskje man har lyst til å prøve utstilling? Legg merke til at de fleste katter som er til omplassering hos FOD osv. er blandingskatter, ikke rasekatter. Jeg støtter seriøse oppdrettere fullt ut hos både katter og hunder. En seriøs oppdretter er svært selektiv på hvem som får kjøpe valp/kattunge av dem, og genuint bryr seg om dyret selv etter det er solgt. De aller fleste oppdrettere tar også tilbake katten eller hunden dersom eier finner ut at de ikke kan ha den lenger. Hadde alle kjøpt av seriøse oppdrettere hadde man sett nedgang i Finn-annonser, det er jeg helt sikker på. Anonymkode: 4cef1...0b1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #33 Skrevet 5. mars 2019 Jeg har en korthåret perser og en huskatt. Perseren valgte jeg på grunn av lynnet. Daværende samboer nektet å ha hund, og jeg var ung og savnet litt selskap og ønsket meg derfor et kjæledyr som kunne bo i en leilighet midt i sentrum. Da gikk jeg for en rolig, stille katt som ofte trives som innekatt. Han er den hærligeste lille bamsemumsen som finnes. Bortskjemt som bare det. Nå bor jeg landlig til og kattene får gå ute og inne så mye de vil Anonymkode: 14b84...cdd
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #34 Skrevet 5. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ondskapsfullt og forkastelig å kjøpe innalvs katter når det er ca 80000 "overflødige "katter i Norge. Anonymkode: 43044...4b1 Å med overlegg kjøpe en katt fra en useriøs oppdretter som driver i strid med reglene og driver innavl er forkastelig. Ondskapsfullt er det når du aktivt etterspør og bidrar til at en slik useriøs oppdretter får fortsette innavlen sin, eller kjøper "rasekattunge" fra baksetet på en bil på en parkeringsplass fordi den er 1500 kroner billigere enn ungen med stamtavle og forsikring. Det mest ondskapsfulle er å kjøpe disse smuglerungene som kommer fra "kattungefabrikker" østover i Europa. Svært mange som har rasekatt har også minst en omplassert huskatt. Folk flest er ikke så smalsporet og rigide som du tror. Husk også at en stor andel av de 8000 hjemløse ikke adopteres bort til folk som ikke bor i landlige omgivelser fordi organisasjonene har valgt å ikke ville gjøre det. Om jeg husker riktig så er det sånn i Oslo at om du bor innenfor ring 3, så får du ikke adoptere katt fra en av organisasjonen i Oslo. Anonymkode: 4f9de...ac8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #35 Skrevet 5. mars 2019 8 timer siden, Tanuki skrev: Mora til venninna mi elsker katter og kjøpte en maincoon, den løper som en galning gjennom huset, er usosial, løper så fort du ser på den, men om natta er den masete, bråker og skal absolutt in og ut av soverommene. Den andre er det en kollega som har, den er så sjalu og langsur at jeg aldri har sett lignende lol blir helt rabiat om den ikke får oppmerksomhet hele tiden, og pottesur om den må være hjemme en time eller to. Begge to er hunnkatter. Og den unge gutten som er hos meg og min eldre huspus er kvitrende pratsom. Leker som et uvær og har sovet hele natta på puta mi. Jeg har våknet av at han sitter ved siden av hodet mitt og kvitrer/småprater om at nå er det på tide å stå opp. Han er et barn, og han er svært veloppdragen til et barn å være. Så er han født og oppdratt av en veldig omsorgsfull og flink oppdretter, - noe som synes på lynnet hans og på lynnet til alle kattene hos oppdretter. Anonymkode: 4f9de...ac8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #36 Skrevet 6. mars 2019 Jeg velger å kjøpe rasekatter fordi jeg ønsker meg et spesielt type utseende og gemytt. Også fordi man gjerne vet mer om bakgrunn enn ved gatemix. Heller ikke interessert i å støtte at folk avler bevisst/ubevisst på gatemix. Anonymkode: f379a...85f
Clefable Skrevet 11. mars 2019 #37 Skrevet 11. mars 2019 Grunnen til at jeg valgte rasekatter (sibir), er rett og slett for at de er mer allergivennlige enn andre katter, og mannen min er allergiker. Utseende og gemytt bryr jeg meg mindre om. Jeg ville absolutt helst adoptert en helt vanlig katt, men dette ble detb veste alternativet for vår familie. Det var enten allergivennlig katt eller ingen katt.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #38 Skrevet 12. mars 2019 Katt er katt. Rasekatter er jo bare katter med fine farger....det fins en større sjanse for at de har visse egenskaper, et spesielt gemytt osv. fordi de er bevisst avlet frem, men ingen garanti. Jeg har tre ragdollkatter, fantastisk skjønne katter, men bare en av dem er rasetypisk. De to andre er to (skjønne) ville tigere. Jeg har også hatt flere huskatter før. Nå har jeg disse rett og slett fordi jeg synes de er fine. Synes den kommentaren over om at avl er ondskap var stygg. Det virker som om den brukeren synes noen katter er verdt mer enn andre, det synes jeg ikke er spesielt fint. Det er sant at vi har et villkattproblem. Det samme har vi ikke med hunder. Kanskje det hadde vært bedre dersom katter kun ble avlet frem og folk ville tenkt nøyere gjennom avgjørelsen å få katt dersom alle katter kostet penger, slik som hunder? Anonymkode: ba4f3...4ea
SPOCA Skrevet 12. mars 2019 #39 Skrevet 12. mars 2019 (endret) Vi har en maine coon, og vi har en helt vanlig huskatt. Hvorfor vi valgte rasekatt? Vel, fordi vi vet hva vi får (hvilket vi ikke visste da vi skaffet oss huskatten, som førte til litt ekstra oppfølging grunnet sykdom). Med en rasekatt vet man hva man får, og man kan sjekke sykdomshistorikk osv. Det har vist seg å stemme bra. Men først og fremst har vi maine coon fordi vi liker rasen, morsomme og flotte katter. Pusina vår er ganske liten til å være en maine coon, men allikevel stor. Lang og majestisk, veldig vakker. Og så er hun jo litt rar da, og passer godt sammen med huskatten vår. De er verdens beste venner. Men tja, de har jo sine ting, vår er ganske snakkesalig, og kan være litt masete, men det gjelder å ikke gi etter og være bestemt. Samboer har en tendens til å gi etter, så hun maser mye på han, meg maser hun aldri på. De kan delvis dresseres, så vår gir f.eks labb, kan ta opp døra selv osv. Hun er også lært opp til å ikke mase foran døra når vi har lagt oss. Maine coonene sies å være litt "hundeaktige", og jeg kan vel være litt enig i det. Endret 12. mars 2019 av SPOCA 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #40 Skrevet 12. mars 2019 Jeg gjentar. Det er umoralsk og forkastelig å ikke adoptere en katt, og istedet større oppdrett!! GI DE PENGENE TIL STØTTE TIL KASTRERING OG OPPFØLGING AV KATTER!! Anonymkode: 43044...4b1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå