AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #1 Skrevet 3. mars 2019 Hvorfor skal jeg velge en dyr rasekatt til over 10000 fremfor en vanlig huskatt som er gratis? Hvorfor er de "bedre"? Anonymkode: 394bc...58e 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #2 Skrevet 3. mars 2019 Det må du nok spørre en som selger rasekatter om. Akkurat som de som avler rasehunder vil mene at det er bedre enn en blandingshund. Det er jo levebrødet deres. Anonymkode: bec47...bf9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #3 Skrevet 3. mars 2019 Personlighetsmessig så spiller det ingen rolle hva man velger. Men velger man rasekatt så vet man i stor grad hvilke egenskaper katten vil få, om den er aktiv, pratsom, rolig osv rase.. man vil også ha en viss oversikt over sykdommer som kan komme, og sykdommer det er mindre sjanse for å få. Det er er noe man ikke vet noen ting om når det kommer til huskatt. Selvfølgelig kan alle katter bli syke, men man vet om ikke annet litt mer om bakgrunnen til en rasekatt (hvis oppdretteren har gjort jobben sin). Man kan sammenligne det med å kjøpe en rasehund. Anonymkode: b577c...0c8 11
Hadley Skrevet 3. mars 2019 #4 Skrevet 3. mars 2019 Hvem sier du skal velge en rasekatt? Du velger jo selv hva slags katt du vil ha. Rasekatter er avlet frem etter et spesielt utseende og lynne. Man velger kattene som skal parres etter egenskaper de har og hva begge kan gi videre til avkommet. Det er også en sosial hobby, man blir kjent med mange andre katteeiere, hvis man er interessert i det. For de aller fleste er det sikkert utseendet på katten som er det viktigeste, og er man villig til å betale litt mer for en pus med utseende man liker, så hvorfor ikke? 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #5 Skrevet 3. mars 2019 Har to vanlige huskatter og en orientalsk rasekatt som kosta 8000 kr. Skal aldri ha den rasen igjen. Aldri møtt en mer masete, oppmerksomhetssyk og skitten katt før. Driter på gulvet støtt og stadig. Tåler ikke å være alene hjemme selv om den har to andre kamerater. Tror ikke den ble oppdratt skikkelig. Anonymkode: 3853b...431 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #6 Skrevet 3. mars 2019 Det er mange grunner. Jeg synes ikke det er etisk forsvarlig å støtte kjøkkenoppdrett av huskatter når det overavles på dem. De dumpes og mishandles. Folk som ikke kastrerer kattene sine må få det inn i huet at de må slutte å holde på sånn. Da hjelper det ikke at vi villig henter alle kattungene når uhellet har skjedd. Ved å støtte oppdrett av katter gir man et signal om at oppdrett skal være profesjonelt, og gjøres av noen som har erfaring og gjerne faglig bakgrunn. Katter har verdi, på lik linje med en hund. Fordelen for deg er at du vet hva du får. Ulike raser har ulike kvaliteter og lynne. Man kan gjøre research og vite at oppdretter er seriøs og flink i det vedkommende gjør. Da er kattene sunne, friske og godt tatt vare på før du får den. Betaler du 10 000 kr får du gode råd og støtte i hele kattens levetid. Det gjør du ikke hos bonden Alf. For meg er det kun en voksen omplasseringskatt som kan måle seg med å kjøpe kattunge fra oppdretter. Disse organisasjonene har strenge krav da, så om du kommer inn med en holdning om at katter skal være gratis så får du ikke overta en. 😬 Anonymkode: dc6a3...af4 14
Gjest wildfig Skrevet 3. mars 2019 #7 Skrevet 3. mars 2019 Vært vant med ymse blandingskatter. Men nå vil jeg aldri ha noe annet enn rasekatt. På samme måte som jeg aldri kommer til å anskaffe meg en hund av blandingsrase. De er penere og du vet mer om hva du får. 10 000 er ingen ublu pris for et familiemedlem.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #8 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har to vanlige huskatter og en orientalsk rasekatt som kosta 8000 kr. Skal aldri ha den rasen igjen. Aldri møtt en mer masete, oppmerksomhetssyk og skitten katt før. Driter på gulvet støtt og stadig. Tåler ikke å være alene hjemme selv om den har to andre kamerater. Tror ikke den ble oppdratt skikkelig. Anonymkode: 3853b...431 Oi! Har du snakket med noen som kjenner rasen, eller veterinær, om dette? Det er jo helt snålt. Er det uvanlig for rasen å være oppmerksomhetssyk og pratsom/masete? For da har du hatt maks uflaks. Regner med at du ikke ville valgt en slik rase om dette er noe du ikke liker. Anonymkode: dc6a3...af4 1
Emmelise Skrevet 3. mars 2019 #9 Skrevet 3. mars 2019 En orientaler er jo egentlig en siameser med en annen pelsfarge. De skal være oppmerksomhetssyke og snakkesalige. Men urensligheten gir tegn til at noe er genuint galt. 8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #10 Skrevet 3. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oi! Har du snakket med noen som kjenner rasen, eller veterinær, om dette? Det er jo helt snålt. Er det uvanlig for rasen å være oppmerksomhetssyk og pratsom/masete? For da har du hatt maks uflaks. Regner med at du ikke ville valgt en slik rase om dette er noe du ikke liker. Anonymkode: dc6a3...af4 Hei! Ja, hatt mye kontakt med oppdretter, snakket med veterinær, samt googlet mye rundt på katteforum og slikt. Fulgt alle mulige kjerringråd og tips jeg har fått. Ingenting funker, katten er helt frisk også. Katten kan finne på å drite på gulvet rett etter jeg vasket hele kassa, f.eks. Eller hvis jeg går til et annet rom og lukker døra. Jeg har nok vært uheldig ja, men har lest at den rasen kan finne på å gjøre sånne ting når den er misfornøyd. Det er visst noe siamesiske/orientalske raser kan gjøre. Den har holdt på slik siden vi fikk den. Snart 3 år gammel. Oppdretteren virker egentlig ikke så seriøs eller opptatt av hvordan kattene h*n har solgt har det. Mulig den var for ung da vi fikk den. Jeg er også mye hjemme, sjelden ute mer enn et par timer av gangen. Skulle den fått mer opomerksomhet måtte den bodd hos en pensjonist eller syk person som aldri var ute av døra. Skal ikke kuppe tråden her altså. Jeg hører nok til en veldig liten gruppe her. Men personlig velger jeg ikke den type rase igjen😅 Anonymkode: 3853b...431 1
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2019 #11 Skrevet 3. mars 2019 Jeg har lenge hatt lyst på en maine coon, fordi de blir så store og fordi de har så majestetisk utseende. I tillegg skal de ha fantastiske personligheter. Hadde jeg kunnet hatt en katt til kunne jeg fint ha betalt litt for å skaffe meg en. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #12 Skrevet 4. mars 2019 Stort sett fordi folk er snobbete. Men skal du ha en katt med bestemte egenskaper kan det kanskje være en fordel. Jeg boikotter hele rasegreiene og velger omplasseringshund og huskatt hver gang. Opprinnelig var det jo typer av hunder og katter som var typiske for et bestemt område og bruksområde, men man registrerte ikke raser. Man avlet på egenskaper men det var ikke slik at man ikke kunne krysse inn noe helt annet, det var ingen regler på det. Men med registrering og alt det der har det blitt så mye om utseende og så mye innavl at jeg vil ikke ha noe med det å gjøre. Anonymkode: b1774...d9e 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #13 Skrevet 4. mars 2019 Jeg har to adoptivkatter fra dyrebeskyttelsen. Neste katt håper jeg blir en somali. Fordi de er nydelige å se på. Jeg vil ha de dyrene jeg vil ha i det livet jeg velger 1 gang. Men jeg skal alltid ha dyrebeskyttelsekatter selvsagt. Vil bare ha en somali i tillegg. Og Maine coon Elsker Munchkiner også. De er som langryggete hunder, bare pene og søte imotsetning til de ekle bikkjeneAnonymkode: e22db...92c 1
Tanuki Skrevet 4. mars 2019 #14 Skrevet 4. mars 2019 19 hours ago, SupaWoman said: Jeg har lenge hatt lyst på en maine coon, fordi de blir så store og fordi de har så majestetisk utseende. I tillegg skal de ha fantastiske personligheter. Hadde jeg kunnet hatt en katt til kunne jeg fint ha betalt litt for å skaffe meg en. Kjenner to stykker som skaffet seg katter av den rasen. Særeste kattene jeg noen gang har møtt, men de ser kule ut da.
Tusseladen Skrevet 4. mars 2019 #15 Skrevet 4. mars 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har to vanlige huskatter og en orientalsk rasekatt som kosta 8000 kr. Skal aldri ha den rasen igjen. Aldri møtt en mer masete, oppmerksomhetssyk og skitten katt før. Driter på gulvet støtt og stadig. Tåler ikke å være alene hjemme selv om den har to andre kamerater. Tror ikke den ble oppdratt skikkelig. Anonymkode: 3853b...431 Katter har vel forskjellig personlighet uansett rase. Driting på gulvet er ikke gøy, men det er ofte en adferdsforstyrrelse (som ikke alltid er lett å få bukt med dessverre). Masete og oppmerksomhetssyk er vel bare søtt og sjarmerende. 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #16 Skrevet 4. mars 2019 15 minutter siden, Tusseladen said: Masete og oppmerksomhetssyk er vel bare søtt og sjarmerende. Uenig der. Det er hverken sjarmerende i hund eller katt når de blir så klengete og oppmerksomhetssyke at de ikke tåler at du snakker i telefonen en gang før de blir så sjalu at de oppfører seg dårlig. Hadde en sånn hund i oppveksten. Anonymkode: aeecb...aa7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #17 Skrevet 4. mars 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal jeg velge en dyr rasekatt til over 10000 fremfor en vanlig huskatt som er gratis? Hvorfor er de "bedre"? Anonymkode: 394bc...58e Hvem har bestemt at du må kjøpe en rasekatt til over 10.000? Jeg har både eldre huspus og en ung maine coon. MC ble valgt av flere grunner, men lynnet var en viktig faktor siden huspusen er gammel og mistet kompisen sin for en stund siden. Man skal ikke bare gå etter det øyet ser når en katt skal velges. Det er mye viktigere at katten velger deg, uansett rase, pels, farge og kjønn. Gode, seriøse oppdrettere gjør en god jobb med rasen de har. De useriøse ødelegger for mange. Hvem sier at en katt med stamtavle er bedre enn en katt av "parkvesenets gatemix"? Det du ikke skal gjøre er å kjøpe en katt som selges som "halvt en-eller-annen-rase" til rundt halvparten av den prisen en registrert rasekatt har. Blanding er huskatt, og da er adopsjon fra en frivillig organisasjon noe som hjelper flere katter. Dessuten får du da som regel en takknemlig og skjønn katt om du lar den velge deg. Smarte, sjarmerende, gode, flotte huskatter Anonymkode: 6f129...8f7 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #18 Skrevet 4. mars 2019 Jeg synes de pengene er verdt helsa. Du har selvsagt ingen garanti for at katten ikke blir syk, men stamtavle og avl rettet helt mot å unngå typiske sykdommer er verdt det imo. Du vet hva slags genetikk og hvilke sykdommer som ligger langt bak i slekta. Det driter «vanlige» folk som ikke steriliserer huskattene sine i. Anonymkode: 17950...610 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #19 Skrevet 4. mars 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det må du nok spørre en som selger rasekatter om. Akkurat som de som avler rasehunder vil mene at det er bedre enn en blandingshund. Det er jo levebrødet deres. Anonymkode: bec47...bf9 Haha, der fikk jeg meg en god latter gitt! For vanlige oppdrettere så avl av rasekatter en jævlig dyr hobby. De som tjener penger driver "fabrikker", eller selger papirløse katter... Anonymkode: 660b4...ca4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #20 Skrevet 4. mars 2019 En liten fordel med rasekatt...man vet hva man får Jeg har 2 år gammel blandingskatt som viste seg å ha mye Maine Coon i seg, den er stooor. Jeg måtte utsette dyrlegetimen her om dagen fordi typen måtte reise bort og jeg klarer ikke bære (hunde)buret hans alene til dyrlegen. Han er verden skjønneste, kosete og fluffy bamse - men litt upraktisk i en liten leilighet og uten bil Jeg tenker det er for mange katter som trenger hjem til at jeg med god samvittighet kan stå på venteliste for en til 10.000. Men jeg skjønner at for enkelte så er katteraser en interesse og dem om det. Anonymkode: 8f63f...2af 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå