Gå til innhold

Farmasi


nv99

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, nv99 skrev:

Vil du være en typisk 9-17 jobb?

Ofte er det det ja,ihvertfall så lenge man kun er vanlig ansatt og ikke apoteker. Men de mange apotekene som ligger inne i kjøpesentre har jo gjerne åpent til kl.21. Dessuten er det ingen som vet hvordan fremtiden blir..Nattåpne apotek er vanlig i utlandet og det er mulig vi får det i Norge med tiden også,men personlig tror jeg det blir lenge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.3.2019 den 11.14, AnonymBruker skrev:

En gjennomsnittlig farmasøyt tjener rundt 650-700 000 kr i årslønn, vil ikke akkurat si at det er lavt? 

Anonymkode: da571...949

Begynnerlønnen er under 500k

Anonymkode: 06f93...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sandie skrev:

Ofte er det det ja,ihvertfall så lenge man kun er vanlig ansatt og ikke apoteker. Men de mange apotekene som ligger inne i kjøpesentre har jo gjerne åpent til kl.21. Dessuten er det ingen som vet hvordan fremtiden blir..Nattåpne apotek er vanlig i utlandet og det er mulig vi får det i Norge med tiden også,men personlig tror jeg det blir lenge til.

Nå tenker jeg mest på etter en master i farmasi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, nv99 skrev:

Nå tenker jeg mest på etter en master i farmasi

Dette virker å være tungt for deg. Er ikke store forskjellen på en reseptar og provisor når det kommer til apotekjobb. Du forventes å kunne jobbe i hele åpningstiden, uansett om du er reseptar, provisorfarmasøyt, apotekteknikker, sykepleier eller hva du måtte være. Du må være forberedt på å måtte jobbe i helger og kvelder, avhengig av hva som er åpningstiden til apoteket du jobber i. Men for det meste vil jo være på dagtid. 

Anonymkode: 61441...c19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, nv99 skrev:

Nå tenker jeg mest på etter en master i farmasi

Det er som nevnt over her, lite forskjell på de ulike yrkesgruppenes arbeidstid. Jobber du på kjøpesenterapotek har du f.eks tidlig- og senvakter samt lørdager du må jobbe.

I motsetning til sykehus er det ikke noe særlig hierarki mellom yrkesgruppene i apoteket, så i arbeidshverdagen er det praktisk talt ingen forskjell mellom en ansatt med master og en med bachelor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Angrer på at jeg studerte farmasi, provisorfarmasøyt her. har jobbet i 4 år nå. Helt enig med alle her oppe at jobben virkelig er bare kassejobb. Ville anbefalt å studere noe helt annet enn farmasi, Ekstremt kjedelige dager og bare masse press fra kunder som klager på. Det er bare stress og lønnen er ikke noe særlig bra for alt slitet på skolen. Ville valgt hvilken som helst annen utdanning enn dette. Gå heller helseøkonomi eller ingeniør greier rettet mot medisin. Dette er det mer relevant av. Når nettapotekene tar over, så kommer de aller fleste til å jobbe på et lager og du vil aldri ha noe kundekontakt mer. Har snakket med mange kollegaer over nettet angående dette. Beklager men virkelig velg noe annet. Jobben kan variere når det gjelder tidspunkt. Noen steder kan det være opp mot kl 21 hvis man jobber på senter. Ellers blir nok jobb å finne helt ute i distriktet. OG JA 90% ender opp på apoteket. Industri er ikke et ord å tenke på her i Norge. Det er en helt allminnelig jobb som å jobbe på rema 100 eller meny, varer kommer en gang i uken så er det å rydde hyllene og fylle på med medisiner der det mangler, og vente på kunder som skal kjøpe noe og høre på det kjefte på deg fordi de mener de har rett og du har feil. Lange, uforutsigbare dager. Vil råde deg til å tenke veldig godt etter hva du virkelig vil gjøre de neste 46 årene av livet ditt. Jeg selv skal studere noe annet til høsten fordi dette var absolutt feil valg. Den tanke gangen jeg hadde da jeg var 18 år var veldig lite preget av realiteten og bare av hva andre fortalte meg. Nå sitter jeg her og undrer på livets mening. Anbefaler på det sterkeste å velge en helt annen retning og studie, det finnes enormt mye annet du kan studere og du har god tid på å velge. Som sagt du ender opp på apoteket og er der du kommer til å være hver eneste dag, med samme rutinejobb dag inn og ut. Ble fortalt at vi kunne jobbe på sykehus, forsvaret, legemiddelverket osv..... men neida, alle ender opp på apoteket. 5-10% heldige som får noe annet, de resterende må stå i 8 timer i "butikken".

Endret av Sussanne28
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/8/2019 at 11:14 AM, AnonymBruker said:

En gjennomsnittlig farmasøyt tjener rundt 650-700 000 kr i årslønn, vil ikke akkurat si at det er lavt? 

Anonymkode: da571...949

De aller fleste tjener litt over 600 000 ja, DETTE ER FØR SKATT, ikke glem at dette er ikke det man får i hånden. og man tjener IKKE DETTE rett ut fra studiet, tar vanligvis 14-15 år før man når den lønnen der. I tillegg er det som står på nettet misveiledende, lønnen er basert gjennomsnittlig på folk, dette kan være farmasøyter oppe i finnmark der de har stor befolkningsmangel og generelt det å få folk til å flytte seg dit. Hilsen 6 års erfaren farmasøyt.

Endret av Sussanne28
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg, ville jeg ikke valgt farmasistudiet, det å være farmasøyt er ikke lenger det samme som før. Industri og sykehus er noe du stadig må følge med på fordi det kommer sjeldent frem jobber der. 90 % av kullene ender opp på apoteket der de har blitt "lurt" til å tro at det er mange muligheter. Du må tenke deg nøye om om du virkelig vil jobbe de neste 46 årene på apoket? Dag inn og ut så er det de samme rutinemessige oppgavene, itillegg til "pasienter" eller butikkkunder som det virkelig heter kommer og kjefter på deg fordi de tror de vet mer enn deg. Blir helt oppgitt over hvor lavt dette yrket har sunket. Nå som nettapotek kommer så vil nok de fleste farmasøyter ende opp med å jobbe på lageret og det blir ikke lenger noe form for kontakt med mennesker, bare en lager jobber. Allerede er vi butikk arbeider og nå blir vi lager arbeider. Så hvis du vil bruke 3 eller 5 år av livet til å jobbe i en butikk velbekommen. Jeg skal omskolerere meg med helseøkonomi for der er det en gylden mulighet til dags med masse spennende jobber. Jeg kan si at alt de andre har sagt stemmer veldig godt overense med det jeg har erfrart som farmasøyt i Oslo, Bergen og som ambulerende farmasøyt. Man får veldig lange dager av og til apoteket, varierer som oftest fra sted til sted, men regn med noen steder til kl 21:00 og andre steder til 18:00. Så vanlig arbeidsdager blir det ikke helt fordi du kan få vakt på forskjellige tider av dagen, blir det veldig travelt på "butikken" så må du nok kaste vekk "helgen din" og betjene posten din. Lønn som sagt er ikke rett frem. du begynner med 460 000 som er bra startlønn, men lønnen stiger ekstremt sakte, husk du skal jobbe 46 år. Så etter ca. 13-14 år vil du nærme deg  600 000 og da stopper det fullstendig. Sakte lønnsvekst og på om et par år så stanser lønnen fullstendig, 34-35 år igjen der du hver dag skal betjene din plass i butikken. Så vær så snill og tenk veldig godt etter om det er virkelig farmasi du vil studere. Er så mange andre ting du kunne studert fremfor dette. 

Hilsen 6 års farmasøyt fra Bergen, Oslo og som ambulerende farmasøyt, Tro jeg meg kjenner mange rundt om i landet og vet hva det går i. Dette rådet kommer fra flere farmasøyter enn bare meg. 

Endret av Sussanne28
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2019 den 15.21, AnonymBruker skrev:

For en femårig krevende utdannelse så er det ikke spesielt høyt. Kan skrive under på det samme som brukeren over deg, har også levd med en farmasøyt og fått høre at man stort sett ikke har tid til pauser på jobb. 

Anonymkode: 61441...c19

Hvis lønnen maks er 700, vil jeg si det er lavt. Krevende utdannelse. Da kan man jo like greit bli sykepleier

Anonymkode: bd163...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at mange apotekkjeder også pisker de ansatte til mersalg. Alt for bonusen er mantraen der.

Anonymkode: 06f93...89a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem at mange apotekkjeder også pisker de ansatte til mersalg. Alt for bonusen er mantraen der.

Anonymkode: 06f93...89a

Mersalg er blitt en veldig stor greie ja, og det tvinger seg frem mer og mer.

Jeg jobbet på et lite nyopprettet apotek i nærheten av et legekontor det det for det meste var eldre kunder som kun kom innom apoteket for å kjøpe sine reseptbelagte medisiner som legen hadde skrevet ut. Salg av hudpleie og andre produkter var lavt pga dette. Likevel fikk jeg salgssjefen i apotekkjeden på nakken hele tiden. Han mente vi måtte ta oss sammen og øke innsatsen for å få salget opp. Prøvde å forklare at vi ikke hadde den typen kunder som bruker 600kr på å kjøpe en krem, men neida. Han ga seg ikke. Dette maset om mersalg var det ikke mye snakk om på studiet men ute i arbeidslivet er det nesten det viktigste av alt. 

Anonymkode: ce5ce...888

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...