Gå til innhold

Farmasi


nv99

Anbefalte innlegg

Noen her inne som jobber som farmasøyt, eller går farmasistudiet?

Skulle likt å få litt innblikk i dette studiet 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jupp, og angrer. Ubekvem arb.tid helg og kveld på kjøpesenter. Veldig mange utenlandske og muslimske kolleger. Forvitret arb.miljø. Dårlig lønnsutvikling (stagnert). Alt er styrt ovenfra fra kjeden. Rutinearbeid og butikkdrift med lite bruk for mye av det vi lærte på studiet (spesielt kjemien). Mye ryddig og flytting av varer er hverdagen. Jeg er overitdannet kassadame. Ville valgt noe annet idag. Biologi eller kjemi. Eller sykepleie med videreutdanning. 

Anonymkode: f4c85...116

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det for mange apotek idag, nedleggelser kommer når netthandel overtar 

Anonymkode: f4c85...116

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jupp, og angrer. Ubekvem arb.tid helg og kveld på kjøpesenter. Veldig mange utenlandske og muslimske kolleger. Forvitret arb.miljø. Dårlig lønnsutvikling (stagnert). Alt er styrt ovenfra fra kjeden. Rutinearbeid og butikkdrift med lite bruk for mye av det vi lærte på studiet (spesielt kjemien). Mye ryddig og flytting av varer er hverdagen. Jeg er overitdannet kassadame. Ville valgt noe annet idag. Biologi eller kjemi. Eller sykepleie med videreutdanning. 

Anonymkode: f4c85...116

Det var leit å høre..

Nå tenker jeg først og fremt å evt. gå videre med master, til provisorfarmasøyt. 
Men hva tenkte du om studiet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

J Jeg er overitdannet kassadame. Ville valgt noe annet idag. Biologi eller kjemi. 

Anonymkode: f4c85...116

Da ville du trolig blitt underbetalt kassedame. Farmasøyter har ingen voldsom lønn, men så har de allikevel en jobbsikkerhet som er sjelden vare idag.

Anonymkode: 61441...c19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2019 den 20.19, AnonymBruker skrev:

Da ville du trolig blitt underbetalt kassedame. Farmasøyter har ingen voldsom lønn, men så har de allikevel en jobbsikkerhet som er sjelden vare idag.

Anonymkode: 61441...c19

Fått med meg at det er en ganske stor lønnsforskjell mellom reseptarfarmasøyt med bachelor i bakgrunn, enn en provisorfarmasøyt som har en master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, nv99 skrev:

Fått med meg at det er en ganske stor lønnsforskjell mellom reseptarfarmasøyt med bachelor i bakgrunn, enn en provisorfarmasøyt som har en master.

Det må man jo nesten forvente, lengre utdannelse gir ofte høyere lønnsutsikter.

Anonymkode: 61441...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være en sinnsyk overetablering av Apotek i Norge? Hva skjer når boblen rakner? 

Anonymkode: 61696...169

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som studerer det. Ser ut som et tungt studie. kjemien pugges ned til hver minste detalj. Et eksempel er siteonsyresyklusen, de måtte kunne alle reaksjoner og kunne tegne de kjemiske formlene til eksamen. Ikke uvanlig å stryke til eksamen. Venninna mi måtte bruke 4 år pga. stryk, og de fleste av venninnene hennes (som hun fikk i den «nye» klassen etter å ha strøket) strøyk det året og droppa et år ned. 

Så ja.. om du syntes kjemiske formler og kjemi, lange (og mange) dager på lab er toppers, og det å faktisk stå på en butikk etter du er ferdigutdannet passer nok studiet for deg.

Vil påminne om at _mange_, nærmere bestemt de fleste vil ta master - og kravet for å komme inn er deretter. 

Anonymkode: 9f043...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en farmasøyt i huset.

Makan til et drittyrke for begrenset lønn.

Vi i offentlige yrker vet jeg kan drikke kaffe og slappe av på jobben og tjene 2x i forhold til stakkarene på apotekene.

Anonymkode: 06f93...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en farmasøyt i huset.

Makan til et drittyrke for begrenset lønn.

Vi i offentlige yrker vet jeg kan drikke kaffe og slappe av på jobben og tjene 2x i forhold til stakkarene på apotekene.

Anonymkode: 06f93...89a

En gjennomsnittlig farmasøyt tjener rundt 650-700 000 kr i årslønn, vil ikke akkurat si at det er lavt? 

Anonymkode: da571...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En gjennomsnittlig farmasøyt tjener rundt 650-700 000 kr i årslønn, vil ikke akkurat si at det er lavt? 

Anonymkode: da571...949

For en femårig krevende utdannelse så er det ikke spesielt høyt. Kan skrive under på det samme som brukeren over deg, har også levd med en farmasøyt og fått høre at man stort sett ikke har tid til pauser på jobb. 

Anonymkode: 61441...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2019 den 12.53, AnonymBruker skrev:

Jupp, og angrer. Ubekvem arb.tid helg og kveld på kjøpesenter. Veldig mange utenlandske og muslimske kolleger. Forvitret arb.miljø. Dårlig lønnsutvikling (stagnert). Alt er styrt ovenfra fra kjeden. Rutinearbeid og butikkdrift med lite bruk for mye av det vi lærte på studiet (spesielt kjemien). Mye ryddig og flytting av varer er hverdagen. Jeg er overitdannet kassadame. Ville valgt noe annet idag. Biologi eller kjemi. Eller sykepleie med videreutdanning. 

Anonymkode: f4c85...116

Synes du selv forresten at det var et veldig krevende studie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet i Norge er at det er veldig lite farmasøytisk industri,så apotek blir den eneste karrieremuligheten for mange. Er du faglig sterk kan du kanskje få deg jobb i offentlig virksomhet (f.eks Legemiddelverket), eller bli forsker. Men de fleste havner på apotek.

Det er stor fokus på mersalg i dagens apotek og mange føler den går foran det faglige. Avhengig av hvor du jobber kan det også være ubekvemme arbeidstider, masse vanskelige kunder,narkomane som truer og stjeler og et yrke der du generelt sett står foran folk hele dagen og aldri kan «gjemme» deg vekk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sandie skrev:

Problemet i Norge er at det er veldig lite farmasøytisk industri,så apotek blir den eneste karrieremuligheten for mange. Er du faglig sterk kan du kanskje få deg jobb i offentlig virksomhet (f.eks Legemiddelverket), eller bli forsker. Men de fleste havner på apotek.

Det er stor fokus på mersalg i dagens apotek og mange føler den går foran det faglige. Avhengig av hvor du jobber kan det også være ubekvemme arbeidstider, masse vanskelige kunder,narkomane som truer og stjeler og et yrke der du generelt sett står foran folk hele dagen og aldri kan «gjemme» deg vekk. 

Men dette blir vel bare beskrivningen av en reseptarfarmasøyt? Jeg er mer fokusert på hvordan en provisfarmasøyt jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, nv99 skrev:

Men dette blir vel bare beskrivningen av en reseptarfarmasøyt? Jeg er mer fokusert på hvordan en provisfarmasøyt jobber.

I praksis er arbeidsoppgavene ganske like. Jeg tror hovedforskjellen er at en provisorfarmasøyt har øverste ansvaret i apoteket, altså hvis du skal bli apoteker må du være provisorfarmasøyt. Så karrieremulighetene er bedre med 5 årig, men arbeidsoppgavene vil overlappe i stor grad.

Anonymkode: 61441...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, nv99 skrev:

Men dette blir vel bare beskrivningen av en reseptarfarmasøyt? Jeg er mer fokusert på hvordan en provisfarmasøyt jobber.

Som en skrev over her:Det går for det samme i praksis. Strukturen i apoteket er ganske flat, så alle gjør ofte litt av alt. Du kjenner godt på mersalg-presset som provisorfarmasøyt også. Du har flere karrieremuligheter som jeg nevnte,men de fleste havner i apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I praksis er arbeidsoppgavene ganske like. Jeg tror hovedforskjellen er at en provisorfarmasøyt har øverste ansvaret i apoteket, altså hvis du skal bli apoteker må du være provisorfarmasøyt. Så karrieremulighetene er bedre med 5 årig, men arbeidsoppgavene vil overlappe i stor grad.

Anonymkode: 61441...c19

 

8 timer siden, Sandie skrev:

Som en skrev over her:Det går for det samme i praksis. Strukturen i apoteket er ganske flat, så alle gjør ofte litt av alt. Du kjenner godt på mersalg-presset som provisorfarmasøyt også. Du har flere karrieremuligheter som jeg nevnte,men de fleste havner i apoteket.

Ser ut til at dere har gode poeng. Vet dere ellers, mer spesifikt hva en apotekjobb går ut på? ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, nv99 skrev:

 

Ser ut til at dere har gode poeng. Vet dere ellers, mer spesifikt hva en apotekjobb går ut på? ..

Det går mye i informasjon til kunder, ekspedering av resepter, og salg av ulike typer varer. Logistikk og kampanjearbeid tar ofte apotekteknikerne seg av, men de steder jeg har jobbet er farmasøytene også mye involvert i logistikken. De må også ha kunnskap om alt som selges ute i hyllene, ikke bare reseptbelagte varer. Dette gjelder også apotekeren selv. Ellers er farmasøytene gjerne de som ringer legene hvis det dukker opp noe som må avklares ned en resept. Det er en greit yrke, men som sagt mye fokus på salg og atter salg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.3.2019 den 15.28, Sandie skrev:

Det går mye i informasjon til kunder, ekspedering av resepter, og salg av ulike typer varer. Logistikk og kampanjearbeid tar ofte apotekteknikerne seg av, men de steder jeg har jobbet er farmasøytene også mye involvert i logistikken. De må også ha kunnskap om alt som selges ute i hyllene, ikke bare reseptbelagte varer. Dette gjelder også apotekeren selv. Ellers er farmasøytene gjerne de som ringer legene hvis det dukker opp noe som må avklares ned en resept. Det er en greit yrke, men som sagt mye fokus på salg og atter salg. 

Vil du være en typisk 9-17 jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...