Gå til innhold

har du hatt rotete hjem?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å rydde mens man har barn, er som å måke mens det snør..

Men tråder som dette gir meg alltid mer energi til å rydde. Merkelig det. 

Anonymkode: 82832...401

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset er rotet heldigvis begrenset til ett rom, nemlig rommet til min stesønn. Og siden døra kan lukkes bryr jeg meg fint lite om det. Så lenge ikke rotet sprer seg til stue, kjøkken, gang og bad er det greit for meg.

Jeg vokste opp i et rotete hjem der det var umulig å finne noe som helst. Min mor tar nemlig vare på absolutt alt, men mangler totalt system. I tillegg setter hun aldri ting på plass igjen etter bruk. Jeg ser det tydelig når hun har vært på besøk her noen dager. Har hun tatt en bok fra hylla for å bla litt i den blir den liggende på bordet. Strikketøy, ukeblader, mobillader... alt ligger der hun brukte det sist.

Anonymkode: 994db...af2

Det er da man må være litt bestemt! Hvem er de som bestemmer her liksom! Det er ditt hjem! Du bestemmer det er ikke noen andre, om de ikke liker dette så får de faktisk ordne seg selv! Så får man bestemme selv hva kompromisser man inngår ovenfor andre. Jeg finner meg ikke i at andre bestemmer i mitt hus! De kan bare ikke grise ned mitt hjem, selv om det begrenser seg til et rom. Aldri om jeg vil akseptere det! Da får de faktisk skaffe seg et eget hjem der de kan herje på, og ikke forlange at de skal gjøre det hos meg. Som sagt det koster ikke en dritt å holde orden, det er ren latskap som er utslagsgivende. Man gidder ikke rydde og vaske etter seg selv! Det må man gjerne gjøre i sin egen binge, ikke hos meg! :)  

AnonymBruker
Skrevet

Ja, her synes jeg det er nesten kronisk rotete, ikke overalt. Men man rydder en etasje, og den andre ser ikke ut osv. Jeg er alene med 2 barn, så er jeg kronisk syk, ene barnet har ADHD, og roter ut av en annen verden, ekstra ille nå som det er tenåring. Så jeg føler jo at med en gang jeg har ryddet og vasket på kjøkkenet. Så ser det bombet ut igjen 3 timer etterpå. Så føler jeg aldri kommer i mål med å rydde. 

Anonymkode: eedc0...64a

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har egentlig aldri skjønt hvorfor man skal ha det så forferdelig rotete bare fordi man har barn.  Litt er ok, men fri flyt er ene og alene foreldrenes skyld!   Når barna blir litt større bør de jo lære å rydde opp etter seg selv så det skal da ikke være nødvendig å rydde HELE dagen da.  I barnehager må jo barna rydde opp etter seg, barnehageansatte har ikke mulighet til å rydde etter hver eneste unge som roter, så her må de være konsekvente.  Da bør foreldre også følge dette opp hjemme.   De som har barn og har rotete hjem hadde rotehjem FØR barna ble født, det er min erfaring. Men skjønner jo at barna er kjekke å skylde på. :nigo:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp i et veldig rotete hjem med foreldre som aldri ryddet. Husker det var helt vanlig å kaste ting som tomme godteposer på gulvet ved siden av der vi satt, sko ble liggende midt på gulvet på stua og alle bord og flater var stappfull av ting, søppel, klær, ødelagt elektronikk, osv... Lærte meg dermed aldri å holde det ryddig. Å rydde skikkelig rett før jul o.l. det gjør jeg. Men å holde det ryddig har jeg aldri klart.

Men prøver å bli bedre, og finne en metode som fungerer... Midt oppi alt annet som skjer i livet. Kjenner det er veldig vanskelig å legge seg en helt ny vane som voksen, men jeg skal ikke gi opp med det første.

Anonymkode: 159b9...ba0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

jeg veksler mellom helt ryddig og helt rotete. Trives ikke med rot, samtidig som jeg har for mange andre ting å holde på med, som er vesentlig mer interessante enn å rydde, og vips er dagen over uten at stua ble rydda, og på kjøkkenet rakk jeg bare det grøvste. Må innrømme at jeg tenker at folk som alltid har det 100 prosent strigla må være litt kjedelige, for det er jo så enormt mange interessante ting å ta seg til istedet for å fly rundt med en klut!

Anonymkode: 73ae2...287

• Liker 4
Skrevet

Det spørs hva man mener med rotete, men jeg er sånn som har det litt rotete til tider. Altså at ting og tang kan ligge litt strødd omkring og jeg bryr meg ikke så mye egentlig. Jeg har aldri vært noen ekstremt ryddig person så at ting og tang ligger litt her og der bryr jeg meg ikke om.

Jeg misliker derimot at det er skittent, søppel som flyter, klær som ligger strødd omkring og oppvask som ikke er tatt, men er ikke fanatisk. Liker bare å ha det normalt rent og så får det heller bare være litt rotete :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det stort sett veldig ryddig, men akkurat nå er det litt rotete pga sykdom. En gang eller to i året pleier jeg å gå gjennom det jeg eier og se om det er noe jeg ikke liker eller ikke bruker og gi det videre, og det gjør at jeg ikke har alt for mange ting liggende rundt :)

Viktigste for å holde det ryddig for meg er at alt har sin plass, og så er jeg nesten alltid flink til å legge tilbake når jeg har brukt noe. 

Blir mer og mer minimalistisk med årene 😛 har fremdeles nok av ting jeg liker, men prøver å eliminere ting jeg har "bare fordi jeg kanskje trenger det en gang" :) eller fordi det var en gave en gang. 

Anonymkode: 91411...d7a

Skrevet

Ja. Fordi noen ting er viktigere å prioritere før rydding 👍🏻

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 1.3.2019 den 16.52, AnonymBruker skrev:

har du hatt rotete hjem? hvilke årsaker bidro til det? 

Anonymkode: da7d2...ece

Årsaken er at jeg sjeldent rydder eller legger ting på plass, men utsetter det. Så hoper det seg opp, da. Så slenges ting inn i skap og skuffer for å holde det overflaterydfig, så rotes det enda mer mens vi forsøker FINNE ting. Når vi rydder, blir det bare det mest nødvendige: kjøkken, sette på en klesvask, badet, ting som ligger på gulvet. Etter veldige skippertak har vi det ryddig i noen uker. 

Anonymkode: 4398c...0a2

AnonymBruker
Skrevet
På 1.3.2019 den 16.52, AnonymBruker skrev:

har du hatt rotete hjem? hvilke årsaker bidro til det? 

Vi var unge og hadde mye annet å tenke på. I dag er vi stikk motsatt. Vi har fortsatt like mye å tenke på. 

Anonymkode: 3fcd5...2af

AnonymBruker
Skrevet
På 1.3.2019 den 16.59, AnonymBruker skrev:

okey? det betyr det finnes forskjellige skalaer for definisjon på et rotete hjem. jeg tipper jeg har norges roteste hjem.

Pics of it didnt happend :) 

Skrevet

Litt rotete er det alltid hos meg - det er jo så mange morsommere ting man kan bruke tiden på enn å rydde, og jeg har stort sett kontroll på hvor ting er likevel. Ettersom jeg bor alene, plager det uansett ikke andre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et par rom er rotete, resten ryddig.

Anonymkode: 9576e...811

AnonymBruker
Skrevet
På 1.3.2019 den 21.21, AnonymBruker skrev:

Og det  betyr at det er nyttesløst eller ufornuftig? Du vet det at man måker snø mens det snør?. Ellers hoper det seg opp og skaper problemer.

Skrevet

Ja, jeg har et veldig rotete hjem. Jeg har forsøkt å rydde det mentalt, men hittil har det ikke virket.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Honey Dew skrev:

Ja, jeg har et veldig rotete hjem. Jeg har forsøkt å rydde det mentalt, men hittil har det ikke virket.

samme her:laugh::vetikke: 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det rotete i perioder der jeg har hatt mye å gjøre, jobb, omsorg for barna mine  og omsorgsansvar for syke foreldre.  De hadde behov for mye hjelp hjemme, mange turer til sykehus, var ganske avhengige av meg. det var slitsomt. 

Har og så hatt det rotete da jeg var syk selv,  i en lengre periode, og ikke klarte å gjøre noe særlig husarbeid ( eller noe annet for den del) 

Anonymkode: 9963b...657

Skrevet

Nei jeg har det ganske ryddig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...