Gå til innhold

har du hatt rotete hjem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

har du hatt rotete hjem? hvilke årsaker bidro til det? 

Anonymkode: da7d2...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For noen er et rotete hjem normalen. De trives slik. 

Anonymkode: 40d76...928

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen er et rotete hjem normalen. De trives slik. 

Anonymkode: 40d76...928

okey? det betyr det finnes forskjellige skalaer for definisjon på et rotete hjem. jeg tipper jeg har norges roteste hjem.

Anonymkode: da7d2...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. 🤡🤥

Er det ikke ganske normalt å ha det litt eller mye rotete hjemme til tider da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Årsak: menn som roter mer og raskere enn noen kan rydde. 

Anonymkode: b2a98...234

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja!! Årsak: 5 mennesker og 3 katter og et lite hus 🤓

Anonymkode: 487c3...533

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt hjem er ofte rotete 😔

Hater alt som heter husarbeid... 

Anonymkode: 0e756...716

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange tråder om rot, rydding og innrede hjem skal du lage 🙄

Anonymkode: e1342...0a5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vokste opp i et rotete, kaotisk hjem, det var ikke gøy. Fortalte det til lærere når de spurte hvorfor jeg sov i timen/hadde skitne klær/3 mugne matpakker i sekken. Rart at ingen tipsa BV..

Vi var 4 barn med gifte foreldre, begge i full jobb. Når mor og far kom hjem fra jobb la de seg for å sove til klokka 7, og våkna for å se på TV mens de sukka over rotet og kjefta på oss for å ikke rydde. Det er umulig å be barn rydde og vaske når de aldri blir vist hvordan eller lærer sunne vaner fra foreldre. Vi vassa i en blanding av skitne og nyvaska klær på kjellergulvet, skitten oppvask over hele kjøkkenet, gryter med mugg i på ovnen. Alle barna hadde rotete rom fulle i leker, klær og søppel. Første gang jeg innså at dette var unormalt var i 5. Klasse da min venninne spurte hvordan det var å bo i et så rotete hjem. Det var et stort a-ha-øyeblikk. Det flaueste var da min kompis tok med et par venner hjem, og de gikk ned kjellertrappa. Der hadde min mor kastet mensentrusa si for å ligge til hun skulle ned på vaskerommet. Jeg ble kvalm av flauhet.

Etter vi ble voksne har foreldrene mine skjerpet seg enormt, ser alltid fint ut hos dem. Alle mine søsken er rotete i sine hjem, min søster er verst. Hun kan bokstavelig talt sove oppå godteripapir og brukt undertøy. Jeg ble opptatt av organisering og ryddighet i tenårene og har klart å holde det fint hvor enn jeg har bodd, men er fæl med å legge klær fra meg overalt.

Å ha det ryddig hjemme er veldig viktig for barns utvikling, jeg klarte ikke å konsentrere meg om noenting, spesielt ikke lekser. Kjefting og snakking om rydding skapte mye dritt mellom oss, jeg følte det var den eneste bindingen mellom meg og mine foreldre i mange år. De lurte aldri på noe om meg, bare "kan du/har du/hvor har du ikke rydda/vaska ditt og datt".

Anbefales ikke.

Anonymkode: 55a41...259

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vokste opp i et rotete, kaotisk hjem, det var ikke gøy. Fortalte det til lærere når de spurte hvorfor jeg sov i timen/hadde skitne klær/3 mugne matpakker i sekken. Rart at ingen tipsa BV..

Vi var 4 barn med gifte foreldre, begge i full jobb. Når mor og far kom hjem fra jobb la de seg for å sove til klokka 7, og våkna for å se på TV mens de sukka over rotet og kjefta på oss for å ikke rydde. Det er umulig å be barn rydde og vaske når de aldri blir vist hvordan eller lærer sunne vaner fra foreldre. Vi vassa i en blanding av skitne og nyvaska klær på kjellergulvet, skitten oppvask over hele kjøkkenet, gryter med mugg i på ovnen. Alle barna hadde rotete rom fulle i leker, klær og søppel. Første gang jeg innså at dette var unormalt var i 5. Klasse da min venninne spurte hvordan det var å bo i et så rotete hjem. Det var et stort a-ha-øyeblikk. Det flaueste var da min kompis tok med et par venner hjem, og de gikk ned kjellertrappa. Der hadde min mor kastet mensentrusa si for å ligge til hun skulle ned på vaskerommet. Jeg ble kvalm av flauhet.

Etter vi ble voksne har foreldrene mine skjerpet seg enormt, ser alltid fint ut hos dem. Alle mine søsken er rotete i sine hjem, min søster er verst. Hun kan bokstavelig talt sove oppå godteripapir og brukt undertøy. Jeg ble opptatt av organisering og ryddighet i tenårene og har klart å holde det fint hvor enn jeg har bodd, men er fæl med å legge klær fra meg overalt.

Å ha det ryddig hjemme er veldig viktig for barns utvikling, jeg klarte ikke å konsentrere meg om noenting, spesielt ikke lekser. Kjefting og snakking om rydding skapte mye dritt mellom oss, jeg følte det var den eneste bindingen mellom meg og mine foreldre i mange år. De lurte aldri på noe om meg, bare "kan du/har du/hvor har du ikke rydda/vaska ditt og datt".

Anbefales ikke.

Min bror tok med venner hjem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har du hatt rotete hjem? hvilke årsaker bidro til det? 

De få gangene det tipper over til å bli rotete, så skyldes det ren skjær latskap. Og det er alltid årsaken :)  Men stort sett så våkner ordensmennesket i meg, og jeg rydder til det er i orden igjen. Hater rot og et sjuskete hjem. Det koster ikke noe å holde ting i orden, pent og rent. De som ikke gjør dette, de er late mennesker. Men det er jo deres rett å bo i eget rot og dritt om de ønsker det. Maser sjelden på ansatte heller, men roter de får de passet sitt påskrevet med rene og klare ord! Rydd opp, moren din jobber ikke her!  Det er det minste jeg forlanger på en arbeidsplass også.

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Det har jeg aldri vært "plaget med".

Har f.eks. aldri hatt for vane å kaste klær i hauger på gulvet rundt omkring. Skal jeg legge fra meg et klesplagg, er det enten i skittentøyskurven, eller om det er rent nok til å brukes igjen; på en stol på soverommet. Jeg slenger ikke klær rundt om, det faller meg liksom ikke inn bare.

Lar det heller ikke gå dagesvis mellom hver gang oppvasken tas. Gjør unna rydding og slikt hver dag. Vasker klær og håndklær flere ganger i uka.

Noen ganger kan det se litt kaotisk ut på stuebordet, hvis jeg har vært forkjølet og ligget på sofaen et par-tre dager. Da ligger det et kaos alt av drikkeglass, tomme sjokoladepapir, snytepapir, pakke med lommetørkler og alt jeg har brukt de siste dagene osv på bordet. Men jeg tar meg sammen og rydder så fort jeg kan.

Jeg er imidlertid ikke noe flink til å tørke støv.... det kan bli ganske støvete enkelte steder, før jeg tar meg sammen og tørker/vasker støv av en kommode etc. Men jeg støvsuger gulvet ganske ofte. Det må jeg, fordi jeg har hund, og jeg orker ikke alt hundehåret på gulvet.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt rotete kjøkken opp igjennom i leiligheter jeg har bodd, hadde da ikke oppvaskmaskin.  Men aldri masse matrester ol. som sto.  Har alltid samlet klær et sted og har aldri hatt nirotete gang som veldig mange har.  Lover ikke godt når du kommer inn til folk og det flyter allerede i gangen.  Liker ikke at det er masse rot og ting over alt.  På skjenken min i stua står det en vase med blomster, pynteting og en lampe. Thats it.  Mange overfyller sjenker ol. med masse drit og rot.  Da ser jo hele stua rotete ut. Og kjøkkenbenken flyter med alt mulig, hvor skal man da lage mat?    Liker ikke at det flyter, da klarer jeg ikke å slappa av.  Men gidder ikke være nazi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri.. elsker å rydde 🥰 ser ut som det er visning her selv om vi er 2 voksne og 3 barn, 3 katter og 1 hund 😁 rydding er terapi for meg ☺️ 

Ungene får så klart herje, både hoppe i sofa og sykle inne om dei spør 🤣 

Anonymkode: 2d1f0...97a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, men er det feil og ha det rotete? Er det meir rett og normalt og ha det ryddig? Eg lever i ein heim som er rotete fordi leilighet er lita og ha lite oppbevaringsplass+ at eg har ofte for lite energi til å rydde alt. Men trivs slik :) Hvis eg rydder så finn eg ikkje att tinga mine. 

Anonymkode: 7ffd2...6f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet litt med skittentøy da jeg var ung mor i leilighet med fellesvaskeri i kjelleren, og faste vasketider, som jeg alltid glemte. Mistet jeg en vaskedag hopet det seg opp med skittentøy, og det skjedde ofte. 

Det er fremdeles klær jeg roter med om jeg roter, men med walk in closet er det heldigvis bare å stenge døren. Jeg hater rot! Klarer ikke å slappe av når det er rotete rundt meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske rotete nå. Jeg har jobbet 13-14 timer hver dag denne uken og har ikke rukket å rydde, og akkurat nå er jeg så slapp og sliten at jeg ikke orker. Mannen har hatt mer enn nok med jobb pluss å holde styr på alle aktivitetene til barna, så han har heller ikke rukket å rydde, og barna har hatt en turbouke og har heller ikke rukket å ta i et tak. Det ligger an til å bli en helg med mye husarbeid for denne gjengen. Vi trenger en hushjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i huset er rotet heldigvis begrenset til ett rom, nemlig rommet til min stesønn. Og siden døra kan lukkes bryr jeg meg fint lite om det. Så lenge ikke rotet sprer seg til stue, kjøkken, gang og bad er det greit for meg.

Jeg vokste opp i et rotete hjem der det var umulig å finne noe som helst. Min mor tar nemlig vare på absolutt alt, men mangler totalt system. I tillegg setter hun aldri ting på plass igjen etter bruk. Jeg ser det tydelig når hun har vært på besøk her noen dager. Har hun tatt en bok fra hylla for å bla litt i den blir den liggende på bordet. Strikketøy, ukeblader, mobillader... alt ligger der hun brukte det sist.

Anonymkode: 994db...af2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...