Miss.Wildfox Skrevet 1. mars 2019 #21 Skrevet 1. mars 2019 Fleece blir ikke brukt her, av samme årsaker som beskrevet over. I tillegg synes jeg det er merkelig at fleece/polyester er lovlig i barneklær i forhold til brannfaren ved varmekilder og åpen ild. Har hørt fleece smelte inntil varmeovner, tør ikke tenke på synet hvis uhell det fleecen vil smelte inn i huden. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #22 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, Miss.Wildfox skrev: Fleece blir ikke brukt her, av samme årsaker som beskrevet over. I tillegg synes jeg det er merkelig at fleece/polyester er lovlig i barneklær i forhold til brannfaren ved varmekilder og åpen ild. Har hørt fleece smelte inntil varmeovner, tør ikke tenke på synet hvis uhell det fleecen vil smelte inn i huden. Hva skal vi med ekstrem ullallergi bruke da? Anonymkode: 75b7f...635 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #23 Skrevet 1. mars 2019 Nå er det noen år siden mine gikk i bhg, det var lenge før den vanlige mannen i gata hadde hørt om mikroplast. Men de brukte tynn ull under og fleece over, noen år hadde de hjemmestrikket ullbukse. Så utviklet eldstemann eksem av ulla, så da ble det superundertøy og fleece. De holdt seg varme og tørre i alle årene i bhg og skolen. Jeg hadde ikke råd tykk ull som ullfleece ol, så da ble de vanlig fleece tøy. Anonymkode: 1bcc9...63e 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #24 Skrevet 1. mars 2019 For ull og fleece og vindtett og vanntett utenpå er beste valget for barn. Da er de varm og ikke våt. Ull på ull er bra.Men fleece er varmere. Anonymkode: d2826...df8
Minlillelykke Skrevet 1. mars 2019 #25 Skrevet 1. mars 2019 Unngår fleece så langt jeg kan. Har arvet noe vi har i reserve, men bruker mest ull. Varmer bedre og puster bedre. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #26 Skrevet 1. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For ull og fleece og vindtett og vanntett utenpå er beste valget for barn. Da er de varm og ikke våt. Ull på ull er bra.Men fleece er varmere. Anonymkode: d2826...df8 Fleece blir klamt og vått, det puster ikke. Begge mine bruker ullundertøy og hjemmestrikk på utsiden under vinter og vårdress. Aldri kalde, eller syke. Fleece er i mine og mange andre sine øyne bortkastet penger. Det er heller ikke bra for miljøet. Anonymkode: fa450...dd3 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #27 Skrevet 1. mars 2019 På 28.2.2019 den 11.53, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om en ting? Er det produksjonen av fleece som er miljøskadelig? Jeg vet at det er polyester/plast, men dersom han har ett fleecsett som man bruker til 3 barn eller som går i arv liksom, er det så stor belastning på miljøet? Informer meg! Anonymkode: 17c29...2d5 Jeg trodde fleece var bra, jeg, fordi det er brukt resirkluerte materialer til det.... Anonymkode: 22163...aa0
Gjest Albbas Skrevet 1. mars 2019 #28 Skrevet 1. mars 2019 Jeg hater følelsen av fleece mot huden, så unngår det. Handler mest om smak og behag. Overhodet ikke nødvendig for alle barn.
MissPierce Skrevet 1. mars 2019 #29 Skrevet 1. mars 2019 Jeg skriver alltid to sett ull/fleece, så kan foreldrene velge selv. Enten en av hver, eller to av samme. Tanken er at de trenger ett sett med skift, men om det er fleece eller ull spiller ingen rolle. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #30 Skrevet 1. mars 2019 On 2/28/2019 at 11:30 AM, AnonymBruker said: Ser at barnehagen anbefaler at alle har et skift med fleece og ett sett med ull liggende i barnehagen. Men er det nødvendig med fleece hvis barnet har ett sett med tynt ull og ett sett med tjukk ull? Anonymkode: 857e5...d99 Selvsagt ikke. Fleece har jeg glatt droppet. Synes fleece er så ekkelt, vil ikke ha annet en ren ubehandlet ull egentlig ( som Nøstebarn har) . Synes det er rart egentlig at fleece ikke er billigere enn det er, når man tenker på at det er lagd av gjenvunnet plast. Det blir dessuten mikroplast i haugevis i vaskemaskina av fleece, og også i lufta når man feks rister tøyet. Da kan man piste det inn. Ikke alle er som meg har jeg skjønt, når jeg velger å unngå plast mest mulig i klær. Ennå en ting er at superundertøy med akryl osv stinker fort ubehagelig, mens ren ull lukter sjelden ekkelt på samme måten. Jeg skjønner at du ihvertfall ikke har en Steinerbarnehage🤓 De burde derimot lære seg en ting eller to om klam, ekkel, grusom fleece. 😩 Anonymkode: 417bd...da5 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #31 Skrevet 1. mars 2019 49 minutter siden, AnonymBruker said: Fleece blir klamt og vått, det puster ikke. Begge mine bruker ullundertøy og hjemmestrikk på utsiden under vinter og vårdress. Aldri kalde, eller syke. Fleece er i mine og mange andre sine øyne bortkastet penger. Det er heller ikke bra for miljøet. Anonymkode: fa450...dd3 Er SÅ enig! Ull er GULL. Eller Ull! Ull! Ull er ikke tull! som vi har som slagord. Fleece er bare ekkelt og klamt og blir det vått så blir det ubehagelig og kaldt å ha på. synes ikke barnehager skal anbefale fleece i det hele tatt Anonymkode: 417bd...da5 3
Hactar Skrevet 1. mars 2019 #32 Skrevet 1. mars 2019 (endret) Hvis barnet ditt kan bruke ull, trenger du ikke fleece. Nok skift i forskjellige tykkelser og du er glimrende rustet. Jeg har en som kan bruke ull og en som får eksem og må ha fleece. Bruker ikke fleece til «ullungen» og ville nok ikke hatt så mye til han andre heller om han tolererte ull. Endret 2. mars 2019 av Hactar 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #33 Skrevet 1. mars 2019 48 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg trodde fleece var bra, jeg, fordi det er brukt resirkluerte materialer til det.... Anonymkode: 22163...aa0 Ikke hørt om marin forsøpling og mikroplast?! Når nesten hver eneste fisk og blåskjell og reke og krill har mikroplast i seg og det at det er plast i drikkevannet i springen, burde få folk til å tenke på at de ikke skulle bruke fleece som ved hver eneste vask avgir/kan avgi opptil hundre tusenvis av mikroplastbiter rett ut i vaskevannet. Det har en CO2-gevinst å binde karbonet opp i klær, men for havet er det en tragedie. Vi burde lage og bruke mindre plast, hjelper lite å gjenbruke. Jeg lærte nylig at vi burde bruke/ hugge mer trær og slik få til nyvekst av trær, fordi nye trær som vokser binder MYE karbon, mens ferdigutviklede trær ikke gjør det. Altså er det ifht CO2 en fordel at Norge gror igjen. For å avspore litt. Konklusjon: bygg i tre, - gå i ull ( ull er dårlig ifht karbonregnskapet, men om vi nydyrker trær og kutter ut å fly, og spiser mer vegetar...) Anonymkode: 417bd...da5 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #34 Skrevet 1. mars 2019 1 minutt siden, Hactar said: Hvis barnet ditt kan bruke ull, trenger du ikke fleece. Nok skift i forskjellige tykkelser og du er glimrende rustet. Jeg har en som kan bruke ull og en som for eksem og må ha fleece. Bruker ikke fleece til «ullungen» og ville nok ikke hatt så mye til han andre heller om han tolererte ull. Du kan bruke ull som mellomlag, og bomull innerst. Ved svetting evnt så er fleece verre enn fuktig bomull uansett Anonymkode: 417bd...da5 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #35 Skrevet 1. mars 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Hva skal vi med ekstrem ullallergi bruke da? Anonymkode: 75b7f...635 Kommer «ullallergi» av lanolinet i ulla, eller er det bare egentlig snakk om sensitivitet? ..at de er sensitive fra før pga eksem og derfor lettere klør? Noen ganger klager ungene på at ull innerst klør, men det er veldig veldig sjeldent og plutselig er uke genseren et problem igjen neste dag. Tror ikke ullen i seg selv er synderen for de fleste, men mer teksturen i garnet.. eller kanskje kjemikalier/fargestoff om man ikke er kresen på materialet? Akrylmiks kan klø og er stivere og lite tøyelig/strekkbart. Anonymkode: 417bd...da5 1
Hactar Skrevet 1. mars 2019 #36 Skrevet 1. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan bruke ull som mellomlag, og bomull innerst. Ved svetting evnt så er fleece verre enn fuktig bomull uansett Anonymkode: 417bd...da5 Vi gjør noen ganger det, også. Men det er vanskelig å få dekket godt nok mot håndledd og opp i halsen når han skal kle på seg selv. Da er alle klærne på halv åtte og vi er fornøyde om han i det hele tatt får slengt på seg mellomlag og lukket jakka før han stormer avgårde på tur med sfo, haha! 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #37 Skrevet 1. mars 2019 On 2/28/2019 at 12:42 PM, DMS said: Etter det eg har forstått så er det vaskinga som er største problemet, at det vert frigitt mikroplast. Det eksisterar vaskeposar som ein kan nytte, men veit ikkje korleis dei egentleg fangar mikroplasten. Har ikkje prøvd det sjølv. Eg har lese ein stad at super wash ull også frigir mikroplast da... Mine brukar eit lag tynn ull og eit lag med tjukk ull om vinteren. Om våren så kan det vere greitt med fleece då det skjermar litt meir mot trekk, og så tåle det litt meir trøkk. Kva meiner du med at ingen brukar «skikkeleg ull» idag? Nøstebarn brukar ubehandla ull i sine kle om det var det du tenkte på. Ja, dessverre de fleste produsenter blander inn tynt lag usynlig plast utenpå tynnullen, det er jo derfor klærne ikke krymper i også vanlig vask. Noen produsenter skriver superwash, andre oppgir det ikke, eller skriver «Main fabric» eller «Shell fabric» som 100% ull. Fordi plasten utgjør så liten andel behøver de ikke oppgi at den er der... synes det er å bedra forbrukeren, som tror at det er 100% ull de kjøper. Anonymkode: 417bd...da5
Miss.Wildfox Skrevet 1. mars 2019 #38 Skrevet 1. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skal vi med ekstrem ullallergi bruke da? Anonymkode: 75b7f...635 Bambus? 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #39 Skrevet 1. mars 2019 17 minutter siden, Miss.Wildfox said: Bambus? Bedre kjent som viskose, bambus er bare markedsføringstriks. Anonymkode: 59a25...2ed
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #40 Skrevet 1. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer «ullallergi» av lanolinet i ulla, eller er det bare egentlig snakk om sensitivitet? ..at de er sensitive fra før pga eksem og derfor lettere klør? Noen ganger klager ungene på at ull innerst klør, men det er veldig veldig sjeldent og plutselig er uke genseren et problem igjen neste dag. Tror ikke ullen i seg selv er synderen for de fleste, men mer teksturen i garnet.. eller kanskje kjemikalier/fargestoff om man ikke er kresen på materialet? Akrylmiks kan klø og er stivere og lite tøyelig/strekkbart. Anonymkode: 417bd...da5 For mitt barn som har alvorlig atopisk eksem, er det ullas egenskaper. Nettopp det som er så bra for andre: ull trekker fuktighet ut av allerede altfor tørr hud, ull er varmt. Begge deler gir eksem. Teksturen kommer i tillegg, men mitt barn vil ikke ha ull overhodet, selv om det ikke er inntil kroppen, og kan bare bruke det som et ytterlag på svært kalde dager. Sånne helt tynne myke blandingsplagg (ull/silke) klør han ikke av pga tekstur, men utslettet blomstrer opp hvis det er mot hud. Anonymkode: cba48...b8c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå