Gå til innhold

Familiepakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble nylig tatt i fotoboks, 61 i en 50-sone. Jeg har 6 prikker fra før og får jeg disse 2 også så mister jeg både lappen og jobben.

Greia er at det er mamma som står som eier av bilen, er vi da pliktige til å oppgi at jeg kjørte? Eller inngår dette i «familiepakten»? 

Anonymkode: d0fbc...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har respekt for din mor så innrømmer du selvsagt at det er du som har kjørt bilen, når du har 6 prikker fra før og fremdeles driter i fartsgrensen så er du ikke skikket til å føre bil.

Det finnes ingen unnskyldning, enten så bryr du deg ikke om trafikkreglene eller så er du så tilbakestående at du ikke kan lese skiltningen. I begge tilfeller så er du ikke skikket til å føre bil, det å kjøre bil er ingen rettighet men er privilegium som man kan ha hvis man er skikket.

Det finnes ingen "familiepakt", men du kan nekte å vitne mot nær familie. Men da vil det gå utover din mor som eier bilen, hva gjør du?. Innrømmer din feil eller kaster din mor inder bussen?.

Anonymkode: c8e9e...b51

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om moren din bestrider boten blir det lagt frem bilde. De er så klare at du kan se stingene i skjorta! Jeg lurer også på om de sjekker bilde opp mot førerkortet til eier av bilen og da ser at det ikke er samsvar? 

Anonymkode: edcd4...1fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Ble nylig tatt i fotoboks, 61 i en 50-sone. Jeg har 6 prikker fra før og får jeg disse 2 også så mister jeg både lappen og jobben.

Greia er at det er mamma som står som eier av bilen, er vi da pliktige til å oppgi at jeg kjørte? Eller inngår dette i «familiepakten»? 

Anonymkode: d0fbc...74b

Hvem er brevet adressert til?

Selvfølgelig er dere pliktig til å oppgi hvem som egentlg kjørte bilen, men om dere bare betaler og ikke lager noe styr er det lite sannsynlig at de sjekker det opp nøyere.

Og gjør dere det slik så håper jeg du har fått deg en støkk og er veldig forsiktig i trafikken heretter.

Anonymkode: 665c3...f1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, Slapp av. Fikk de 3(+3) prikkene for 2 år siden da jeg nettopp hadde fått lappen, kjørte forbi en lastebil for å ikke få frontruta knust av stein som falt av denne lastebilen, kunne såklart bremset istedet, men var dum å kjørte forbi, sivilen lå bak meg og jeg var for nervøs til å si noe på det. 

Og nå hadde jeg jobbet fra 15-24 og var trøtt og sliten, fulgte ikke med på speedometeret, absolutt feil av meg, men kom igjen, alle gjør feil. Så ille var det ikke.

Det er mamma selv som tilbydde seg å ta de to prikkene, om jeg selv betalte boten, noe jeg såklart gjør! 

 

Anonymkode: d0fbc...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble nylig tatt i fotoboks, 61 i en 50-sone. Jeg har 6 prikker fra før og får jeg disse 2 også så mister jeg både lappen og jobben.

Greia er at det er mamma som står som eier av bilen, er vi da pliktige til å oppgi at jeg kjørte? Eller inngår dette i «familiepakten»? 

Anonymkode: d0fbc...74b

Fotoboksbilder er så gode i dag, og de sammenlignes med førerkortbilder samt at blir det bestridt hvem som kjører og du blir tatt i løgn, så blir det også sikret trafikkdata fra både din mors og din mobil. Enda til kortbruken deres kan bli gransket. 

Lyver du, så blir du også straffeforfulgt for å lyve, så her løper du en alvorlig stor risiko dersom du blir tatt i løgn, så lykke til.

Hvorfor drive å grisekjøre når du alt har en ansamling av prikker og vet at en gang til, så er du både arbeidsledig og uten førerkort? 

Anonymkode: f8545...f89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

blir det bestridt hvem som kjører og du blir tatt i løgn, så blir det også sikret trafikkdata fra både din mors og din mobil. Enda til kortbruken deres kan bli gransket.

For en fartsbot i automatisk trafikkkontroll?

De har jo ikke engang ressurser til sånt når det gjelder forbrytelser med offer, lite trolig at de går til sånne steg for en fartsbot..

Anonymkode: 665c3...f1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For en fartsbot i automatisk trafikkkontroll?

De har jo ikke engang ressurser til sånt når det gjelder forbrytelser med offer, lite trolig at de går til sånne steg for en fartsbot..

Anonymkode: 665c3...f1d

Ja. Min mann har hatt en sak i retten, der klienten bedyret sin uskyld, og min mann trodde på klienten. 

Men så kom politiet med trafikkdata fra klientens telefon, og da var saken opplagt, klienten hadde vært der klienten bedyret at hen absolutt ikke hadde kjørt bilen. 

Anonymkode: f8545...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Min mann har hatt en sak i retten, der klienten bedyret sin uskyld, og min mann trodde på klienten. 

Men så kom politiet med trafikkdata fra klientens telefon, og da var saken opplagt, klienten hadde vært der klienten bedyret at hen absolutt ikke hadde kjørt bilen. 

Anonymkode: f8545...f89

Men det gjelder bare om saken går til retten, om man stille og rolig betaler boten og godtar forelegget så tviler jeg på at de tar det opp.

Anonymkode: d0fbc...74b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja. Min mann har hatt en sak i retten, der klienten bedyret sin uskyld, og min mann trodde på klienten. 

Men så kom politiet med trafikkdata fra klientens telefon, og da var saken opplagt, klienten hadde vært der klienten bedyret at hen absolutt ikke hadde kjørt bilen. 

Anonymkode: f8545...f89

Da må det jo ha vært tvil i utgangspunktet om hvem som kjørte bilen.

Anonymkode: 665c3...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det gjelder bare om saken går til retten, om man stille og rolig betaler boten og godtar forelegget så tviler jeg på at de tar det opp.

Anonymkode: d0fbc...74b

Før boten kommer så blir faktisk alle fotoboksbilder fra fartssyndere sjekket opp mot førerkortregisteret. Om det er en mann eller en kvinne bak rattet er enkelt å se på disse bildene. 

Men, bevares, vil dere lure ts og ts lar seg lure, så må dere alle for meg gjøre nøyaktig hva dere vil. 

Anonymkode: f8545...f89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fotoboksbilder er så gode i dag, og de sammenlignes med førerkortbilder samt at blir det bestridt hvem som kjører og du blir tatt i løgn, så blir det også sikret trafikkdata fra både din mors og din mobil. Enda til kortbruken deres kan bli gransket. 

Lyver du, så blir du også straffeforfulgt for å lyve, så her løper du en alvorlig stor risiko dersom du blir tatt i løgn, så lykke til.

Hvorfor drive å grisekjøre når du alt har en ansamling av prikker og vet at en gang til, så er du både arbeidsledig og uten førerkort? 

Anonymkode: f8545...f89

Politiet har neppe ressurser til det. De klarer jo ikke å følge opp saker der alt ligger klart allerede. Tror du da de går full CSI for en fartsovertredelse?

Anonymkode: 22337...b52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg innrømme at jeg ikke aner hvem av dere over her som har rett, så jeg er veldig interessert i hva som skjer fremover.

Håper du oppdaterer oss, TS!

Anonymkode: 0b763...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå må jeg innrømme at jeg ikke aner hvem av dere over her som har rett, så jeg er veldig interessert i hva som skjer fremover.

Håper du oppdaterer oss, TS!

Anonymkode: 0b763...220

Har lest igjennom brevene flere ganger og vegvesenet sin informasjon om det, og det står «Bileier oppfordres til å informere om hvem som kjørte bilen», oppfordres altså, ikke plikter. Og det står «Bileier plikter ikke å informere dersom det skulle ramme nære slektninger». Jeg tolker dette som at om politiet ikke identifiserer bilfører så skjer det ingenting annet enn at bileier får forelegget. Men jeg er ærlig talt skeptisk selv, det må jeg innrømme. Jeg har ihvertfall fått en lærepenge, og en saftig bot, men den tar jeg såklart. 

Anonymkode: d0fbc...74b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/28/2019 at 12:50 AM, AnonymBruker said:

Oi, Slapp av. Fikk de 3(+3) prikkene for 2 år siden da jeg nettopp hadde fått lappen, kjørte forbi en lastebil for å ikke få frontruta knust av stein som falt av denne lastebilen, kunne såklart bremset istedet, men var dum å kjørte forbi, sivilen lå bak meg og jeg var for nervøs til å si noe på det. 

Og nå hadde jeg jobbet fra 15-24 og var trøtt og sliten, fulgte ikke med på speedometeret, absolutt feil av meg, men kom igjen, alle gjør feil. Så ille var det ikke.

Det er mamma selv som tilbydde seg å ta de to prikkene, om jeg selv betalte boten, noe jeg såklart gjør!

Anonymkode: d0fbc...74b

Det er bare det at selv vi som iblant kjører litt for fort, sjelden ender opp med førerkortprikker. Jeg har ingen, og jeg har hatt lappen og kjørt i hele perioden prikksystemet har eksistert. Så når du får så mange prikker, sier det faktisk noe om at du muligens ikke er skikket til å ha førerkort.

Til saken: Hva myndighetene velger å gjøre, når de tydligvis har konstatert at det ikke er bileieren som er bilfører i denne saken, vet jeg ikke. Det er ikke direkte utenkelig at de allerede har sjekket ut førerkortene til bileierens barn, og at de derfor mener de vet hvem som kjørte.

Jeg tror det kan være mulig å beholde førerkortet, om det er essensielt for jobben din; det kan søkes om. Men da må du være yrkessjåfør eller noe tilsvarende; det holder ikke at det blir j upraktisk å komme seg på jobb.

Anonymkode: 4a319...72f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 28.2.2019 den 0.00, AnonymBruker skrev:

Ble nylig tatt i fotoboks, 61 i en 50-sone. Jeg har 6 prikker fra før og får jeg disse 2 også så mister jeg både lappen og jobben.

Greia er at det er mamma som står som eier av bilen, er vi da pliktige til å oppgi at jeg kjørte? Eller inngår dette i «familiepakten»? 

Anonymkode: d0fbc...74b

Er det muligheter for at du klarer å lure deg unna dette, hadde jeg selv gjort det uten å blunke.

Så får du heller kjøre i fartsgrensa heretter, ta dette som en lærepenge! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare det at selv vi som iblant kjører litt for fort, sjelden ender opp med førerkortprikker. Jeg har ingen, og jeg har hatt lappen og kjørt i hele perioden prikksystemet har eksistert. Så når du får så mange prikker, sier det faktisk noe om at du muligens ikke er skikket til å ha førerkort.

Til saken: Hva myndighetene velger å gjøre, når de tydligvis har konstatert at det ikke er bileieren som er bilfører i denne saken, vet jeg ikke. Det er ikke direkte utenkelig at de allerede har sjekket ut førerkortene til bileierens barn, og at de derfor mener de vet hvem som kjørte.

Jeg tror det kan være mulig å beholde førerkortet, om det er essensielt for jobben din; det kan søkes om. Men da må du være yrkessjåfør eller noe tilsvarende; det holder ikke at det blir j upraktisk å komme seg på jobb.

Anonymkode: 4a319...72f

Jeg kjører vanligvis veldig pent, jeg har bare vært uheldig og uoppmerksom 2 ganger, med 2 års mellomrom! Det vil jeg ikke si er å være uskikket til å ha førerkortet.

De har ikke konstatert at det ikke var bileier, for det var mamma som fikk brevet. 

Anonymkode: d0fbc...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte bil av et familiemedlem en gang og ble tatt i fotoboks, da ringte politiet eieren av bilen og beskrev utseende mitt og lurte på om bilen hennes var stjelt. Så du kan jo prøve, men du risikerer å drite deg loddrett ut og få strengere straff. 

Anonymkode: f1357...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok bare vente å se når selve forelegget kommer, har jo ikke fått noe annet enn referansebrev. 

Anonymkode: d0fbc...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører vanligvis veldig pent, jeg har bare vært uheldig og uoppmerksom 2 ganger, med 2 års mellomrom! Det vil jeg ikke si er å være uskikket til å ha førerkortet.

De har ikke konstatert at det ikke var bileier, for det var mamma som fikk brevet. 

Anonymkode: d0fbc...74b

Hva om du, da du var trøtt og uoppmerksom og kjørte for fort hadde forårsaket en ulykke? Skadet noen, kanskje til og med vært skyld i andres død? Ville du fortsatt sagt at du bare var uheldig? Jeg vil heller si at du var heldig som til tross for uansvarlighet og feilvurderinger ikke opplevde noe verre enn å bli tatt i kontroll. Det at du bagatelliserer at du har blitt tatt tre ganger på relativt kort tid sier mer om din skikkethet enn hendelsene i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...