Gå til innhold

Vil du dele din beste ostekake?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal ha selskap og tenkte å lage ei ostekake....

Anonymkode: 1a5b2...822

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min helt klare favoritt er ostekaken fra Gastronomisk Institutt. Veldig god!

Bunn: Knus 15 Kornmo-kjeks og bland med 75 g sukker, ½ ts kanel og 8 ss smør (smeltes først). Press ut i bunnen av en 26 cm springform. Stek ved 175 grader i 10 min.

Fyll: I en bolle visper du sammen 700 g kremost naturell, 150 g sukker, frøene fra 1 vaniljestang og 3 ss sitronsaft. Visp inn 4 egg, ett om gangen. Hell røren i formen og stek videre ved 120 grader i 30-60 minutter (veldig avhengig av ovn). Ostekaken er ferdig når den er "lett dissen" når du rører ved formen (husk at den stivner mer når den avkjøles, ikke stek for mye da blir den tørr). 

Rør (ikke visp) sammen 5 dl lettrømme, frøene fra 1 vaniljestang og 7 ss sukker. Hell over ostekaken og stek videre 5-10 minutter. Ta ut av ovnen og avkjøl helt. Serveres med bringebærcoulis (bringebær kjøres sammen med passe mengde sukker og siles for å få vekk frøene). 

Skrevet

Amerikansk ostekake:

Ingredienser:

Til bunnen:

250 g Digestive kjeks

125 g smeltet smør

Til ostemassen:

750 g kremost

200 g sukker

4 egg

1 vaniljestang

Til pynt:

jordbær

melisdryss

Knus kjeksen til smuler i en foodprosessor. Ha i det smeltede smøret. Trykk ut kjeksbunnen i en rund springform og sett i kjøleskapet.

Bland kremost og sukker kremete. Rør inn ett og ett egg om gangen, skrap ned sidene på osteblandingen mellom hvert egg. Ha i frøene til vaniljestangen og bland godt.

Hell ostemassen over kjeksbunnen og steik på 180 grader i ca 45 minutt eller til kaken er gyllen på toppen. Avkjøles litt i romtemperatur før den settes i kjøleskapet, gjerne over natten.

Pynt med jordbær og dryss melis over til slutt.

Jeg har også brukt vaniljeessens i stedet for vaniljestang med godt hell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...