Gjest LoisLane Skrevet 14. april 2005 #41 Del Skrevet 14. april 2005 FY FELA........ Bruker jeg ofte. Sommerfugl: Sukkertøy bruker jeg aldri - det er noe besteforeldrene mine sier. Men det kan ha med geografisk og sosial tilknytning å gjøre, så klabert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 14. april 2005 #42 Del Skrevet 14. april 2005 - Du store kineser - Mulkt - Er du helt molle, eller?? - Skrelle nepa (klippe seg) - lurendreier - slabbedask - pryl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 14. april 2005 #43 Del Skrevet 14. april 2005 Jeg og noen venniner diskuterte akkurat dette forrige uke og bestemte oss får å redde noen lite brukte ord! Jeg har valgt følgende ord: -Snedig -Fjong -Begredelig -Pøbel Jeg sier stadig vekk både snedig, fjong og begredelig jeg. Pøbel også, hvis jeg har noen pøbler å snakke om. Sier oppesen og omkalfatre også. Jeg begynner åpenbart å bli gammel :oops: Har dog sluttet å bruke ordet epa som kom på topp i typisk norsk-listen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #44 Del Skrevet 14. april 2005 -Vill i nikkersen -Endevende -Steinbra -Foxy (som i: "Hun er skikkelig foxy") -Hoppsadeisi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 14. april 2005 #45 Del Skrevet 14. april 2005 - Stevnemøte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibula Skrevet 14. april 2005 #46 Del Skrevet 14. april 2005 "Pjolter" En drink som jeg husker faren og besteforeldrene mine snakket om og muligens drakk? Husker ikke helt hva denne drinken bestod av, men det kan ha vært whisky og selters? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #47 Del Skrevet 14. april 2005 "Pjolter" En drink som jeg husker faren og besteforeldrene mine snakket om og muligens drakk? Husker ikke helt hva denne drinken bestod av, men det kan ha vært whisky og selters? Så vidt jeg husker var dettet brandy/cognac + selters. Drinken er forøvrig kalt opp etter P.J. Holter (skuepiller for ca. 75 år siden). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sissi Skrevet 14. april 2005 #48 Del Skrevet 14. april 2005 Etter å ha lest videre i denne tråden føler jeg meg gammel jeg og :-? Bruker både oppesen, omkalfatre, begredelig og pøbel, (muligens noen til som jeg har glemt....) om ikke akkurat daglig, så er de definitivt del av mitt aktive språk....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #49 Del Skrevet 14. april 2005 Har ikke lest hele tråden, ikke tid... skal gjøre det. Men snørrbrems, det ordet bruker vel ingen mer? Snørrbrems har noen menn... trur ordet gikk av moten på 50-tallet... (= bart, veldig populært i f.eks. Trøndelag...) vega Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #50 Del Skrevet 14. april 2005 oppesen og omkalfatre ? Har aldri noensinne verken hørt eller lest disse to ordene (jeg er 19 år) Tror nok sånt varierer veldig mye etter hvor i landet du bor jeg.... Husker det var en del uttrykk vi brukte på barneskolen: -Slå på trå'n a ! (ring meg ) - ... Fru.Blom (f.eks , "pen, og pen Fru Blom." Et slags ironisk uttrykk) -Gid Larsen -Bedrøvelig (farmor bruker dette ordet hele tiden Selv bruker jeg det kun i visse skriftlige sammenehenger) -Snobbete Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Allianca Skrevet 15. april 2005 #51 Del Skrevet 15. april 2005 Fy feite! Er'u bleik eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #52 Del Skrevet 16. april 2005 Vriompeis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2005 #53 Del Skrevet 17. april 2005 I mine første skoleår hadde vi praktisk regning på skolen. Jeg gikk på butikken for min mor etter skoletid. Da sa vi alltid at vi skulle ha en mark kaffe. Jeg var 12 mark da jeg kom til verden. Dette forsvant da mattematikken ble innført i slutten av barneskolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2005 #54 Del Skrevet 17. april 2005 Er du helt Johan eller? Er du helt Nils? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2005 #55 Del Skrevet 17. april 2005 Jøsseball. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cronos Skrevet 18. april 2005 #56 Del Skrevet 18. april 2005 Hehe.. Alle som har svar her bør jo høre på Black Debbath - Om Bruken Av Tabuord i Det Norske Språk Artig sang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #57 Del Skrevet 18. april 2005 Så vidt jeg husker var dettet brandy/cognac + selters. Drinken er forøvrig kalt opp etter P.J. Holter (skuepiller for ca. 75 år siden). Her er en annen ingrediensliste. Den kommer fra "vi over 60" så de vet sikkert hva de prater om http://gammel.viover60.no/lesestoff/livets...9-03/drink.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #58 Del Skrevet 18. april 2005 Det er bedrøvelig at vi kaster vrak på fjonge ord bare fordi ungdommen i dag oppfatter dem som Johan og derfor vil foreta omkalfatringer uten å ta dette opp på allmøter eller på neste dugnad. Du store alpakka, der er en stor kineser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sleepy Beauty Skrevet 8. september 2006 #59 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) jeg har noen stykker: Dæven døtte. Jommen sa jeg smør. Milde måne gullerot eks. "det var jo gulrot" Kinderegg Trykkleif (det sa altid læreren min) den andre læreren sa "det var sån cirkus riktig" Endret 8. september 2006 av Sleepy Beauty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 8. september 2006 #60 Del Skrevet 8. september 2006 Jeg bruker nå mange av ordene som er nevnt, jeg. Men et ord det er lenge siden jeg har hørt, er mongo (Er'u helt mongo, eller? det var jo skikkelig mongo.) Dette er ikke et ord jeg skal slå et slag for, kom bare på at det er lenge siden jeg har hørt det. Det samme med hemma, som har den samme betydningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå