Gå til innhold

metteask.blogg.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
Twinkle~ skrev (26 minutter siden):

Jeg har egentlig et litt generelt spørsmål som ikke nødvendigvis handler om Mette. Hva skjer hvis man finner ut at ting overhode ikke funker når man er på familiegjenforening?

Han kan søke på nytt med barnet, men avhenger da av at han har hatt/har nok samvær med barnet og har inntekt nok til å stå på egne bein mener jeg. Med forbehold om endringer så begynner h*n helt på nytt med oppholdet ang antall år før man kan søke varig opphold. Man får regnet årene for å søke statsborgerskap allerede fra de giftet seg, tiden man bor sammen telles dobbelt, tiden man bor hver for seg telles enkelt (feks; hvis man er gift og bor på samme adresse i Norge  hele tiden så kan man søke etter 3,5 år, bor man alene så er det 7 år pluss div krav som skal innvilges) og man må ha hatt ei viss botid i Norge, prøve, kan forsørge seg selv ect. Men det går kanskje kjappere å søke statsborgerskap hvis man må begynne på nytt med en ny søknad. Man må kun ha gyldig opphold ved søknad om statsborgerskap, man trenger ikke permanent opphold slik mange tror. Dette var et tips til H hvis han skal havne i denne situasjonen. Man må selvfølgelig sjekke alt dette selv da sak er individuell og reglene endrer seg stadig. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Visvas skrev (1 time siden):

Han kan søke på nytt med barnet, men avhenger da av at han har hatt/har nok samvær med barnet og har inntekt nok til å stå på egne bein mener jeg. Med forbehold om endringer så begynner h*n helt på nytt med oppholdet ang antall år før man kan søke varig opphold. Man får regnet årene for å søke statsborgerskap allerede fra de giftet seg, tiden man bor sammen telles dobbelt, tiden man bor hver for seg telles enkelt (feks; hvis man er gift og bor på samme adresse i Norge  hele tiden så kan man søke etter 3,5 år, bor man alene så er det 7 år pluss div krav som skal innvilges) og man må ha hatt ei viss botid i Norge, prøve, kan forsørge seg selv ect. Men det går kanskje kjappere å søke statsborgerskap hvis man må begynne på nytt med en ny søknad. Man må kun ha gyldig opphold ved søknad om statsborgerskap, man trenger ikke permanent opphold slik mange tror. Dette var et tips til H hvis han skal havne i denne situasjonen. Man må selvfølgelig sjekke alt dette selv da sak er individuell og reglene endrer seg stadig. 

..informasjon jeg hadde tror jeg er feil, så jeg slettet for å unngå forvirring 

Endret av Tildittbeste
  • Liker 1
Skrevet

At det ser ut som om Mette ikke er så glad, og itillegg det alvorlige bilde hun la ut er noe jeg og reagerte på. Det er sikkert mange følelser ute nå, alt er spennende og nytt. Men det hadde nok vært litt lettere for mannen med et mer positivt syn på dette og det å føle seg velkommen og ventet.

• Liker 13
Skrevet

Ser man på kritikk som andre bloggere får så er kritikken mot mette veldig liten. Nesten overraskende liten. Hun får så og si aldri kritikk for utseende eller morsrollen. Ikke at hun fortjener det, ikke det jeg mener. Men folk på nettet kan jo være virkelig slemme mot folk. Kritikken mot Mette er jo mest rettet mot valgene hun tar, og det viser seg i 90% av gangene at kritikerne hadde rett. Er mye jeg har tenkt som jeg ikke har skrevet men jeg har sett andre skrevet det og når det viser seg at de tankene var riktige så er det absolutt ingen fryding over det. Jeg fryder meg ikke over om det går dårlig for Mette, eller at "jeg hadde rett". Det er jo visse ting som er lett for utenforstående å se, uten at det betyr at vi leter etter feil hos Mette. Eller skal ta Mette på alt. Og man trenger heller ikke lese alt her inne med negativt syn eller ta utgangspunkt i en liten del av et helt innlegg.

• Liker 18
Skrevet (endret)

Om hun ikke er 100 % innstilt på at dette skal gå bra og er villig til å gi alt, vil de jo ikke lykkes. Går ikke an å satse halvveis for bare å se hvordan det går og håpe på å havne på en rosa sky, det er dømt til å mislykkes. Rart hun ikke skjønner det, etter mange havarerte forhold før. For at dette skal gå bra krever det maksimalt av godvilje, tilrettelegging og "kamelsvelging" - antakelig fra begge, men kanskje aller mest fra Mette, som er så vant til å ha alt som hun vil og full kontroll.

Også veldig rart hun skriver om slike følelser på bloggen. Hun har jo skrevet før om å bli bedre på å skille mellom personlig og privat. Dette er VEL over grensen. 

Endret av Alauda
  • Liker 33
Skrevet
Alauda skrev (25 minutter siden):

Om hun ikke er 100 % innstilt på at dette skal gå bra og er villig til å gi alt, vil de jo ikke lykkes. Går ikke an å satse halvveis for bare å se hvordan det går og håpe på å havne på en rosa sky, det er dømt til å mislykkes. Rart hun ikke skjønner det, etter mange havarerte forhold før. For at dette skal gå bra krever det maksimalt av godvilje, tilrettelegging og "kamelsvelging" - antakelig fra begge, men kanskje aller mest fra Mette, som er så vant til å ha alt som hun vil og full kontroll.

Også veldig rart hun skriver om slike følelser på bloggen. Hun har jo skrevet før om å bli bedre på å skille mellom personlig og privat. Dette er VEL over grensen. 

Enig. Jeg hadde blitt meget skuffet og lei meg om min mann skreiv sånn åpent om meg. Jeg hadde ikke følt meg særlig velkommen. 

• Liker 22
Skrevet
lilletyrkia skrev (8 minutter siden):

Enig. Jeg hadde blitt meget skuffet og lei meg om min mann skreiv sånn åpent om meg. Jeg hadde ikke følt meg særlig velkommen. 

Hun påpeker at de snakker åpent om alt dette,  litt i tvil om hva han får med seg, er ikke så stødig i engelsk. Kan ikke fatte at han synes det er greit...jeg tror jeg ikke hadde følt meg særlig velkommen. Drømmen brast ganske så raskt..var vell knapt et forhold i verden som var bedre og mer solid enn deres forhold. Wow

• Liker 16
Skrevet
Nana skrev (5 timer siden):

Leste nyeste blogginnlegget nå. Må være vondt for H at hun går offentlig ut med at hun ikke er glad for at han kommer, men derimot full av tvil om hvordan det kommer til å gå.

Forstår ikke hvordan man kan gå fra å være nygift og få barn til å tenke på arv og kompatibilitet til å bo sammen på så kort tid. Skjønner at de har kranglet, det skriver hun både i innlegget og har nevnt tidligere, men er ikke dette sånn man tenker gjennom på forhånd?

Syns nesten hun fremstår (satt på spissen) som en som har hatt et one night stand og angrer fryktelig dagen derpå.

De gikk jo veldig fort frem så hvis hun har angret nå er ikke det rart. 

• Liker 5
Skrevet

Stakkars mann. Og for et troll av en dame. 

• Liker 22
Skrevet

Syns dette var langt over grensen til hva man bør dele med hvermannsen. Stakkars mann. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg tror absolutt ikke Mette er ondskapsfull på noen måte. Men jeg tror nok hun er litt egenrådig, og litt kalkulert, til tider. Jeg ønsker i alle fall både henne og Hussein lykke til med familiegjenforening. Håper hun skjønner at litt fleksibilitet fra hennes side vil være nødvendig for å få dette til å fungere. 

• Liker 9
Skrevet

At noen kan si de skjønner henne så godt forstår jeg ikke helt. Skummelt altså om du har giftet deg fått barn så bør det være en selvfølge å prøve å bo sammen og hun har hatt veldig god tid på å tenke på dette, og evt jobbe litt med seg selv..sette opp lister..Unskyld meg vi snakker om en meget voksen dame, synes det er å ta sorgene på forskudd.  Gi og ta og prøv å forstå hverandre.  Tenk på for en endring det blir for han, kontra henne.

• Liker 9
Skrevet
Tildittbeste skrev (Akkurat nå):

At noen kan si de skjønner henne så godt forstår jeg ikke helt. Skummelt altså om du har giftet deg fått barn så bør det være en selvfølge å prøve å bo sammen og hun har hatt veldig god tid på å tenke på dette, og evt jobbe litt med seg selv..sette opp lister..Unskyld meg vi snakker om en meget voksen dame, synes det er å ta sorgene på forskudd.  Gi og ta og prøv å forstå hverandre.  Tenk på for en endring det blir for han, kontra henne.

Enig i alt det du skriver, for dette er noe MA virkelig burde vært inneforstått med hele tiden etter både bryllup og fødsel, og, selvfølgelig, det kan jo ha skremt henne litt med hvordan det gikk sist gang når H var hos henne, men det var spesielle tider, datter i hus, korona'n og sikkert masse ammetåke, men hun bør virkelig gå i seg selv og kanskje forsøke å endre litt på både holdningene til dette og jobbe med frykten, f.eks snakke med noen......det siste er kanskje utenkelig, for det virker ikke som om hun verken kan eller vil høre på noen som kan si henne imot 🤣

• Liker 11
Skrevet
Xmasclovn skrev (1 time siden):

Men her inne er du faktisk alene om disse tankene dine.

Nei, det er hun ikke. Jeg synes også at de aller fleste her virker som de følger henne kun for å klage og kritisere den hun er. Og ja, flertallet av kommentarene er nedlatende , lattliggjørende og (som Trude sa) ofte sagt med det som virker som forakt.

I tillegg er det gjennomgående blant disse verste «kritikerne» at de klager på at de gir henne gode «råd» som hun ikke følger. Som om man følger kjærlighetsrådene til anonyme på Internett istedet for å gjøre det man tror er best selv. Iallfall når disse menneskene ikke akkurat fremstår som de har Mettes beste som mål.

• Liker 9
Skrevet
Voyager skrev (43 minutter siden):

Nei, det er hun ikke. Jeg synes også at de aller fleste her virker som de følger henne kun for å klage og kritisere den hun er. Og ja, flertallet av kommentarene er nedlatende , lattliggjørende og (som Trude sa) ofte sagt med det som virker som forakt.

I tillegg er det gjennomgående blant disse verste «kritikerne» at de klager på at de gir henne gode «råd» som hun ikke følger. Som om man følger kjærlighetsrådene til anonyme på Internett istedet for å gjøre det man tror er best selv. Iallfall når disse menneskene ikke akkurat fremstår som de har Mettes beste som mål.

Det tror ikke jeg. Samtidig som de rådene, kall det gjerne kritikken du, hun får er pga måten hun fremstiller sine valg, tanker og ideer. Det er ikke sikkert at en annen som f.eks har valgt å gifte seg og få barn med en de har kjent kort tid, ville fått samme reaksjonene. Folk tar lignende valg som Mette stadig, både på kjærlighetsfronten og i business, men det er noe med måten Mette velger å gjøre ting på som skiller seg ut.

• Liker 7
Skrevet
Xmasclovn skrev (1 time siden):

men det er noe med måten Mette velger å gjøre ting på som skiller seg ut.

Hvordan da mener du?

Jeg skal innrømme at jeg på en måte skjønner henne litt. Det kan ikke være lett å skulle «låse seg fast» med en person med helt andre verdier og væremåte enn hva som er normalt i Norge. Hun er vandt til å være sjef i eget hus og det er ikke sikkert at en tyrker med gammeldagse verdier vil godta at det fortsetter sånn uten noe motstand. Jeg hadde vært pissnervøs. Men på en annen side, jeg kunne aldri giftet meg eller fått barn med en sånn mann i utgangspunktet.

• Liker 10
Skrevet
Twinkle~ skrev (2 minutter siden):

jeg kunne aldri giftet meg eller fått barn med en sånn mann i utgangspunktet.

Men det gjorde Mette og må være såpass oppegående at hun måtte skjønne hva hun begikk seg inn i, men neida, det virker ikke sånn, og det får hun erfare nå, på godt og vondt. Og klarer hun ikke å innrette seg og forsøke å møtes på midten og ikke bare ta ta ta, men også å gi litt, så bør det ikke være noe problem egentlig, men skal alt være på hennes premisser uansett, ja, da er de skilt før jul, tro meg

• Liker 16
Skrevet
Skrottefar skrev (1 minutt siden):

Men det gjorde Mette og må være såpass oppegående at hun måtte skjønne hva hun begikk seg inn i, men neida, det virker ikke sånn, og det får hun erfare nå, på godt og vondt. Og klarer hun ikke å innrette seg og forsøke å møtes på midten og ikke bare ta ta ta, men også å gi litt, så bør det ikke være noe problem egentlig, men skal alt være på hennes premisser uansett, ja, da er de skilt før jul, tro meg

Hvet du at hun bare tar tar tar? Eg har ikke det inntrykket og eg tror heller ikke at eneste grunnen for skilsmisse er om hun skal ha alt på sine premisser. Di er to i ekteskapet og eg tror ikke den ene er et troll og den andre totalt uskyldig. Eg tror di begge må jobbe

Skrevet
Twinkle~ skrev (24 minutter siden):

Hvordan da mener du?

Jeg skal innrømme at jeg på en måte skjønner henne litt. Det kan ikke være lett å skulle «låse seg fast» med en person med helt andre verdier og væremåte enn hva som er normalt i Norge. Hun er vandt til å være sjef i eget hus og det er ikke sikkert at en tyrker med gammeldagse verdier vil godta at det fortsetter sånn uten noe motstand. Jeg hadde vært pissnervøs. Men på en annen side, jeg kunne aldri giftet meg eller fått barn med en sånn mann i utgangspunktet.

Du svarer jo nesten selv på det du spør om. Ta f.eks dette med giftemål med mann totalt annerledes enn selv. De fleste ville ha jobbet seg gjennom disse tankene om mulige utfordringer FØR de giftet seg, mens Mette tenker etter å ha giftet seg OG fått et barn. Da hun ble anbefalt å vente med giftemål og heller bli bedre kjent, besøke hverandre, bo sammen mer- neida hvorfor det siden alt er fryd og gammen og kommer til å gå såååå bra! Så nesten 2(?) år etter, og med baby, så tenker hun det hadde vært bedre om han først kom på besøkvisum så de kunne «prøvebodd» litt...

• Liker 28
Skrevet
Tildittbeste skrev (4 timer siden):

Virker ikke som om hun tenker så mye på det, heller mest hvordan det vil bli for henne. At han ofrer, drar fra landet sitt, kulturen sin, ikke har sett datteren på evigheter og måtte sende sms til Mette sin eldstedatter for å komme ned i stuen/på kjøkkenet når han bodde i Norge, det er visst bare bagateller (eller så kommer det et innlegg om det i morgen når hun har lest denne tråden).

Hvis hun var mann og han var kvinne, ville kritikken haglet. Bo på et «kott» på loftet med et par kokeplater (?) mens eldstedatter har resten av huset. Ikke forstå språket, knapt gå ut. Ikke rart om det rant over for ham og han ville pakke bag’en og dra (ref innlegg fra den tiden).

Han var ikke vant til seng eller dyne (selv om de har bodd på hotell sammen). Maten var ny, klimaet nytt, pluss en voksen stedatter og hennes barn, stesønn og en nyfødt datter. Ammeproblemer og kommunikasjonsproblemer. Må være lov å renne over for ham da, i tillegg er han vel også relativt ung og uerfaren med forhold fra tidligere, i alle fall forhold som involverer en hel familie på kjøpet.

• Liker 37
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...