Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Anneonym skrev:

Hvor og hva har hun gitt ukorrekte opplysninger? 

Det er mye ukorrekt både ang kultur, oppførsel blandt tyrkere, feiringer i Tyrkia,  papirer, avslagsgrunner, arbeidstillatelse, prisen for HUS i villagen... og jeg har ikke fulgt henne med lupe så jeg regner med det er en del mer. 

Jeg sier ikke at hun lyver, men hun sjekker ikke fakta før hun legger ut og det kan være ødeleggende for en som ønsker å lære om feks søknadsprosessen. Evt noen tror det koster 200 000 for å bygge et hus i Tyrkia hvor bare papirer og forsikring av arbeidere alene kommer seg kanskje på 50-60 tusen. Min mening er at enten bør hun holde seg HELT borte fra dette eller sjekke fakta før hun legger ut noe. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Visvas skrev:

Det er mye ukorrekt både ang kultur, oppførsel blandt tyrkere, feiringer i Tyrkia,  papirer, avslagsgrunner, arbeidstillatelse, prisen for HUS i villagen... og jeg har ikke fulgt henne med lupe så jeg regner med det er en del mer. 

Jeg sier ikke at hun lyver, men hun sjekker ikke fakta før hun legger ut og det kan være ødeleggende for en som ønsker å lære om feks søknadsprosessen. Evt noen tror det koster 200 000 for å bygge et hus i Tyrkia hvor bare papirer og forsikring av arbeidere alene kommer seg kanskje på 50-60 tusen. Min mening er at enten bør hun holde seg HELT borte fra dette eller sjekke fakta før hun legger ut noe. 

Er så enig, virker som hun bare legger ut flere innlegg uten å ha forhåndsjekket opplysninger. Bare for å ha noe å publisere og hvor relevant det er, spiller ingen rolle.. Hun kan umulig tjene mye av bloggingen enda, hun har ikke særlig mange annonsøre virkerdet som. Hadde jeg vært henne hadde jeg kuttet ut blogging og heller brukt tid sammen med familien og nytet den lille tiden hun har med mannen sin hver måned. Kanskje brukt mere tid på å sette seg inn i søknadsprosses osv..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Visvas skrev:

Evt noen tror det koster 200 000 for å bygge et hus i Tyrkia hvor bare papirer og forsikring av arbeidere alene kommer seg kanskje på 50-60 tusen

For alt du vet bygger de selv ved hjelp av venner og familiemedlemmer ol.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nevod skrev:

For alt du vet bygger de selv ved hjelp av venner og familiemedlemmer ol.

Hjelper vel egentlig ikke for papirene koster penger, forsikring må man ha om noen dør i byggeprosessen så man slipper å bli gjeldsoffer. Materialene koster og i tillegg skal de ha tomt? 

Dette er jo kostnader uten arbeidskraft så ser ikke åssen de skal komme seg unna det? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke for det. Kan jo hende hun legger ut på blogg at de skal bygge ulovlig og🙈

Endret av Visvas
Rettet skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Visvas skrev:

Hjelper vel egentlig ikke for papirene koster penger, forsikring må man ha om noen dør i byggeprosessen så man slipper å bli gjeldsoffer. Materialene koster og i tillegg skal de ha tomt? 

Dette er jo kostnader uten arbeidskraft så ser ikke åssen de skal komme seg unna det? 

Hva er sjansen for at noen dør i en byggeprosess av disse enkle husene på landsbygda? 0,0001?

Forsikrer man virkelig byggearbeidet dersom venner eller familie bygger huset?

Koster tomt mye i en landsbygd der alle kjenner alle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Nevod skrev:

Hva er sjansen for at noen dør i en byggeprosess av disse enkle husene på landsbygda? 0,0001?

Forsikrer man virkelig byggearbeidet dersom venner eller familie bygger huset?

Koster tomt mye i en landsbygd der alle kjenner alle?

Altså, de må jo gjerne bygge hus ulovlig for min del. Men jeg ville ikke ropt høyt om det på en blogg som leses av en mengde "haters" 😅 

Hun må jo gjerne ta sjansen på at ingen skader seg under prosessen for min del og, tyrkisk rettsvesen derimot 🙈🙊. Usikker på om de i heletatt får bosettingsattesen LOVLIG på et hus uten å ha fulgt prosedyrene. Strøm og vann lovlig uten dette? Men igjen hvorfor gjøre det lovlig når man kan kaste bort 400 000 på et hus som kanskje må rives etter ti år?  I beste fall betale mange tusen i bøter støtt og stadig? 🤣

Tomta koster sikkert ikke all verden og prisene på papirer og forsikring varierer sikkert fra plass til plass. Derfor jeg skrev kanskje.  

Materialprisene varierer nok noe de også, men jevnt over så følger dette dollaren. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Nevod skrev:

Hva er sjansen for at noen dør i en byggeprosess av disse enkle husene på landsbygda? 0,0001?

Forsikrer man virkelig byggearbeidet dersom venner eller familie bygger huset?

Koster tomt mye i en landsbygd der alle kjenner alle?

Tomt er vel ikke så dyrt, men for i det hele tatt få byggetillatelse så sjekker kommunen om alle papirer er i orden, deriblant forsikring. Ting er ikke som her i Norge. Uten alle papirer i orden, inget skjøte. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anneonym Det hadde vært interessant å høre noen synspunkter rundt det å blogge om sitt eget privatliv. For meg skurrer det allerede når man setter navn på den type blogging; privatliv. Hvorfor ønsker man å brette ut sitt private liv til all verden? Hva er det man vil oppnå? Man kan fint blogge om Tyrkia, forskjeller i kultur, kjærlighet på tvers av religion, etc, uten å trekke inn barns privatliv, hvor og når det blir kopulert, eller private meningsytringer i et parforhold. Når man likevel gjør alt dette; roper ut til all verden om de mest private ting, hva er hensikten? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Visvas skrev:

Altså, de må jo gjerne bygge hus ulovlig for min del. Men jeg ville ikke ropt høyt om det på en blogg som leses av en mengde "haters" 😅 

Hun må jo gjerne ta sjansen på at ingen skader seg under prosessen for min del og, tyrkisk rettsvesen derimot 🙈🙊. Usikker på om de i heletatt får bosettingsattesen LOVLIG på et hus uten å ha fulgt prosedyrene. Strøm og vann lovlig uten dette? Men igjen hvorfor gjøre det lovlig når man kan kaste bort 400 000 på et hus som kanskje må rives etter ti år?  I beste fall betale mange tusen i bøter støtt og stadig? 🤣

Tomta koster sikkert ikke all verden og prisene på papirer og forsikring varierer sikkert fra plass til plass. Derfor jeg skrev kanskje.  

Materialprisene varierer nok noe de også, men jevnt over så følger dette dollaren. 

Hva vil du si at et hus på landsbygda i Tyrkia vil koste? Tenk da at tyrkeren bygger på tomt som foreldrene eier, og at det meste blir gjort av venner og familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Kanelisvingen skrev:

Tomt er vel ikke så dyrt, men for i det hele tatt få byggetillatelse så sjekker kommunen om alle papirer er i orden, deriblant forsikring. Ting er ikke som her i Norge. Uten alle papirer i orden, inget skjøte. 

Er det mulig at dette gjøres svart, man betaler kommunen under bordet, eller er dette fullstendig tabu i Tyrkia? Tenker at det er mer korrupsjon i Tyrkia enn i Norge? Hvis man skal bygge hus i Norge, må alt elektrisk og alt som har med vann å gjøre, gjøres av fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JaVel skrev:

Er det mulig at dette gjøres svart, man betaler kommunen under bordet, eller er dette fullstendig tabu i Tyrkia? Tenker at det er mer korrupsjon i Tyrkia enn i Norge? Hvis man skal bygge hus i Norge, må alt elektrisk og alt som har med vann å gjøre, gjøres av fagfolk.

Det skjer nok i Tyrkia fremdeles, selv om lovverket er klinkende klart og ulovlig. I fjor kom en ny lov rundt det her med å bygge og de som hadde halvferdig ræl fikk amnesti og en dato til å fikse det. Blir man tatt, så er det bøter i mange titusen klassen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt her og dette er sånn ca selvfølgelig. 

Materialer til ca 100 kvadrat hus av billig betong er ca 120 000 lira og god betong ca 160 000 lira. Kun betongtak,  hvis man skal ha tak som helt sikkert holder vann ute så kommer det i tillegg.

Dette er uten frakt, uten arbeid, uten forsikring, uten papirer, uten tomt osv 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Visvas skrev:

Sjekket litt her og dette er sånn ca selvfølgelig. 

Materialer til ca 100 kvadrat hus av billig betong er ca 120 000 lira og god betong ca 160 000 lira. Kun betongtak,  hvis man skal ha tak som helt sikkert holder vann ute så kommer det i tillegg.

Dette er uten frakt, uten arbeid, uten forsikring, uten papirer, uten tomt osv 

Men hvorfor sier da bloggerens mann at det koster ca 200 000 nkr? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, JaVel skrev:

Men hvorfor sier da bloggerens mann at det koster ca 200 000 nkr? 

Ikke godt å si. 

Men det viser at Mette kanskje burde faktasjekke litt før hun legger ut ting på bloggen. Er ikke første gang den eneste kilden hun bruker ga feil opplysninger. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis hun satser på å bruke bloggen som "bevis" på kjærligheten mellom dem så får vi tro de ikke leser så langt bakover 😏

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får da ikke håpe det, å være så spontan og impulsiv kan vel bare påvirke "negativt".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å lese bloggen fra en måned eller to før de giftet seg og synes de gikk alt for fort inn i et ekteskap. Mest pga av kulturforskjeller osv., men etter å ha lest de siste innleggene her begynner jeg å forstå hastverket bedre. Han ser dette som en mulighet til å komme til.Norge og hun håper å få babydrømmen oppfylt. 

En annen sak han trenger ikke ta norskopplæringen først og etter det begynne å jobbe. Det er mange som har fått seg jobb og så begynner på norsk-kurs på ettermiddagen/kvelden (eller omvendt, de tar norsk-kurs på formiddagen og jobber etter det utover).

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...