JaVel Skrevet 30. desember 2019 #5681 Skrevet 30. desember 2019 3 timer siden, Tildittbeste skrev: Det er dessverre en kjent sak at tyrkiske miljøer i Norge ikke er så bra og mange ønsker ikke å oppsøke disse gruppene og bli en del av dem. De tar ofte med seg mye negativt og kjører samme løp som i Tyrkia. F eks underbetaler sine medarbeidere, følger ikke norsk arbeidsmiljø lov. Strekker seg langt for å utnytte norske hjelpe systemer. Er nok ikke bare tyrkere for å ha sagt det, men mange andre uansett nasjonalitet. Men hvem ER disse mennene? Er de " taper-menn" også i Tyrkia? 3
Visvas Skrevet 30. desember 2019 #5682 Skrevet 30. desember 2019 (endret) 2 timer siden, JaVel skrev: Men hvem ER disse mennene? Er de " taper-menn" også i Tyrkia? Det er vel gjerne de som kommer til Norge for økonomiske grunner i utgangspunktet vil jeg tro? Vi var feks innom for å kjøpe pizza en gang hvor noen tyrkiske kurdere eide og etter de bak kassa fant ut at mannen min var tyrkisk spurte de straks hvor lenge han hadde igjen før han kunne skille seg. Snakk om en samtale på langt under 5 minutter. Det ble ikke noe pizza for å si det sånn. Liker å tro at dette ikke er den vanlige tyrkers/kurders innstilling, men det er nok en del av de. Endret 30. desember 2019 av Visvas La til en setning 16
Influenseren Skrevet 30. desember 2019 #5683 Skrevet 30. desember 2019 (endret) Mette kunne gjort den velkomsten til noe mer. Det virker mer som om bare kom hjem fra å ha vært borte en liten tur. En annen ting, hva er i grunnen noe av det første me nordmenn gjør når me reiser til syden? Jo, det er f.eks ut å handle litt mat til å ha på hotellrommet eller i leiligheten man leier. Det shoppes ganske mye norske matvarer i syden av nordmenn. Det er veldig mange som har med seg brunost og knekkebrød i bagasjen også. Her kommer H hjem til sin norske kone og blir bare kastet rett inn i alt som er norsk, bare masse norsk mat....som i M sine øyne er taco, nachos og lasagne...Det var i grunnen noe av det først eg beit meg i. Garantert at det hadde vært mer suksess med norsk husmannskost som f.eks lammefrikkasse, fårikål etc. Reiser du til Tyrkia og blir lovet masse god tyrkisk mat så får du ikkje italiensk mat...bare nevner det. Mennesker fra midt-østen & Omegn er veldig glade i mat og de spiser mye fersk mat og da er eg sikkert på at det kunne vært mer suksess med norsk husmannskost. For å hjelpe litt på hjemlengselen kunne hun tatt seg en tur på en Internasjonal butikk, garantert at det finnes flere I Bergen. Kjøpt noe av det de pleide spise i Tyrkia, eller fått noen tips fra H var han kunne tenke seg å ha i kjøleskapet. Bare det at han fikk sjokk (i følge M) over hvor mye kjøkkenutstyr og maskiner hun hadde burde vært signaler for M om at mannen kommer fra små kår, veeeldig små kår og desto viktigere er MATEN for å føle seg litt hjemme. Har sagt det før og nevner det IGJEN: Hun STRIPPER H for alt han kan og vet om, det er søren ikkje rart han lengter hjem, hadde eg også gjort. Tviler på at H er hjelpesløs, men en hver hadde blitt det om man ble kastet inn i en tid som er langt forut for livet i fjellheimen ved den syriske grensen, spesielt når din eneste støttespiller stikker på jobb med en gang du kommer. Hun har ordnet seg fri før og det burde latt seg gjøre å ta fri noen dager slik at mannen ikkje får depresjoner de 5 første dagene sine i Norge. Det er MYE hun kunne ha gjort for at det kunne ha blitt en mykere overgang, men et kultursjokk vil eg ikkje kalle det, det kan han nok gjerne føle noe mer på om han en gang kommer seg ut i jobb. Endret 30. desember 2019 av Influenseren 33
CMarie Skrevet 30. desember 2019 #5684 Skrevet 30. desember 2019 Så enig med deg, Influenseren. Tenk om Husseyn kanskje til og med kunne lage litt god tyrkisk mat? Føle at han bidrar og ikke bare sitte å vente på Mette. Kanskje invitere svigerfamilien sin? At han kommer fra enkle kår er godt dokumentert på bloggen, men han er nok i stand til å lære seg Mettes maskiner på kjøkkenet 3
lilletyrkia Skrevet 30. desember 2019 #5685 Skrevet 30. desember 2019 Jeg regna med det kom til å bli sånn. ( Og nei Mette, det betyr ikke at jeg ville det skulle bli sånn ) Men jeg er selv gift med en tyrker, og har flere venninner som er det, og det er et fåtall av mennene som trives med den norske levestilen. Og å gå med innstillingen om at man aldri kommer til å krangle foreksempel blir veldig naivt. Da har jeg tenkt at det sikkert er andre ting som og er litt for naivt, og ikke tenkt igjennom. Å bestemme seg for at man ikke skal ha tyrkiske venner i norge høres for meg helt rart ut. Jeg hadde ikke "overlevd" her i tyrkia om jeg ikke hadde hatt mine norske venner. Jeg trenger å snakke norsk, jeg trenger å ha noen å snakke med om jul, påske osv. Ha koselig treff rundt høytidene. Vitkig for meg personlig å bevare noe av mitt norske, og det er vanskelig alene. Å sitte og vente på at kona skal komme hjem fra jobb, er nok ikke bare bare. Han er vant til å ha henne på et hotellrom, der vet han hvor ho er, og ho venter på HAN. Så det er nok en stor omveltning der. Jeg håper de klarer dette, men det må gies og taes fra begge to. Det er ikke lett å være den som sitter igjen og venter, og ikke få "nok kjærlighet" når ektefellen først kommer hjem. Det blir nesten omvendt her. Jeg venter på mannen når han jobber, og han er selvsagt sliten når han kommer hjem. Jeg kan ta det som avvisning. Selv om han bare er trøtt. Så jeg forstår Huseyin godt. Ønsker de lykke til, og håper selvsagt det går bra, men ville bare si at det er HELT normalt blandt norsk-tyrkiske par. Det er i norge livet somregel blir tøft, ikke tiden før. 23
JaVel Skrevet 30. desember 2019 #5686 Skrevet 30. desember 2019 36 minutter siden, Influenseren skrev: Mette kunne gjort den velkomsten til noe mer. Det virker mer som om bare kom hjem fra å ha vært borte en liten tur. En annen ting, hva er i grunnen noe av det første me nordmenn gjør når me reiser til syden? Jo, det er f.eks ut å handle litt mat til å ha på hotellrommet eller i leiligheten man leier. Det shoppes ganske mye norske matvarer i syden av nordmenn. Det er veldig mange som har med seg brunost og knekkebrød i bagasjen også. Her kommer H hjem til sin norske kone og blir bare kastet rett inn i alt som er norsk, bare masse norsk mat....som i M sine øyne er taco, nachos og lasagne...Det var i grunnen noe av det først eg beit meg i. Garantert at det hadde vært mer suksess med norsk husmannskost som f.eks lammefrikkasse, fårikål etc. Reiser du til Tyrkia og blir lovet masse god tyrkisk mat så får du ikkje italiensk mat...bare nevner det. Mennesker fra midt-østen & Omegn er veldig glade i mat og de spiser mye fersk mat og da er eg sikkert på at det kunne vært mer suksess med norsk husmannskost. For å hjelpe litt på hjemlengselen kunne hun tatt seg en tur på en Internasjonal butikk, garantert at det finnes flere I Bergen. Kjøpt noe av det de pleide spise i Tyrkia, eller fått noen tips fra H var han kunne tenke seg å ha i kjøleskapet. Bare det at han fikk sjokk (i følge M) over hvor mye kjøkkenutstyr og maskiner hun hadde burde vært signaler for M om at mannen kommer fra små kår, veeeldig små kår og desto viktigere er MATEN for å føle seg litt hjemme. Har sagt det før og nevner det IGJEN: Hun STRIPPER H for alt han kan og vet om, det er søren ikkje rart han lengter hjem, hadde eg også gjort. Tviler på at H er hjelpesløs, men en hver hadde blitt det om man ble kastet inn i en tid som er langt forut for livet i fjellheimen ved den syriske grensen, spesielt når din eneste støttespiller stikker på jobb med en gang du kommer. Hun har ordnet seg fri før og det burde latt seg gjøre å ta fri noen dager slik at mannen ikkje får depresjoner de 5 første dagene sine i Norge. Det er MYE hun kunne ha gjort for at det kunne ha blitt en mykere overgang, men et kultursjokk vil eg ikkje kalle det, det kan han nok gjerne føle noe mer på om han en gang kommer seg ut i jobb. Hun ville ta ham med på tyrkisk restaurant i Bergen, men da sa H nei siden han ville leve så norskt som mulig i begynnelsen. 2
JaVel Skrevet 30. desember 2019 #5687 Skrevet 30. desember 2019 (endret) 9 minutter siden, lilletyrkia skrev: Jeg regna med det kom til å bli sånn. ( Og nei Mette, det betyr ikke at jeg ville det skulle bli sånn ) Men jeg er selv gift med en tyrker, og har flere venninner som er det, og det er et fåtall av mennene som trives med den norske levestilen. Og å gå med innstillingen om at man aldri kommer til å krangle foreksempel blir veldig naivt. Da har jeg tenkt at det sikkert er andre ting som og er litt for naivt, og ikke tenkt igjennom. Å bestemme seg for at man ikke skal ha tyrkiske venner i norge høres for meg helt rart ut. Jeg hadde ikke "overlevd" her i tyrkia om jeg ikke hadde hatt mine norske venner. Jeg trenger å snakke norsk, jeg trenger å ha noen å snakke med om jul, påske osv. Ha koselig treff rundt høytidene. Vitkig for meg personlig å bevare noe av mitt norske, og det er vanskelig alene. Å sitte og vente på at kona skal komme hjem fra jobb, er nok ikke bare bare. Han er vant til å ha henne på et hotellrom, der vet han hvor ho er, og ho venter på HAN. Så det er nok en stor omveltning der. Jeg håper de klarer dette, men det må gies og taes fra begge to. Det er ikke lett å være den som sitter igjen og venter, og ikke få "nok kjærlighet" når ektefellen først kommer hjem. Det blir nesten omvendt her. Jeg venter på mannen når han jobber, og han er selvsagt sliten når han kommer hjem. Jeg kan ta det som avvisning. Selv om han bare er trøtt. Så jeg forstår Huseyin godt. Ønsker de lykke til, og håper selvsagt det går bra, men ville bare si at det er HELT normalt blandt norsk-tyrkiske par. Det er i norge livet somregel blir tøft, ikke tiden før. Nå opplever de hverdagen og det er selvsagt noe helt annet enn å være i feriemodus. I tillegg kommer han på den mørkeste tiden i året, hvor tilogmed nordmenn kan bli tung til sinns pga mangel på sollys. Når det kommer til tyrkere i Bergen,H har selv sagt at han ikke vil ha tyrkiske venner i Bergen, at det er nok for ham med Mette og familien. Har ingen anelse om hvorfor han har sagt det, for de aller fleste trenger også venner. Dette med at han reagerte på kjøkkenutstyret hennes, har ikke det vanlige tyrkiske hjem, vaskemaskin, kokeplater, microbølgeovn etc? Endret 30. desember 2019 av JaVel 3
lilletyrkia Skrevet 30. desember 2019 #5688 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, JaVel skrev: Nå opplever de hverdagen og det er selvsagt noe helt annet enn å være i feriemodus. I tillegg kommer han på den mørkeste tiden i året, hvor tilogmed nordmenn kan bli tung til sinns pga mangel på sollys. Når det kommer til tyrkere i Bergen,H har selv sagt at han ikke trenger venner, at det er nok for ham med Mette og familien. Har ingen anelse om hvorfor han har sagt det, for de aller fleste trenger også venner? Dette med at han reagerte på kjøkkenutstyret hennes, har ikke det vanlige tyrkiske hjem, vaskemaskin, kokeplater, microbølgeovn etc? Ja jeg har fått med meg at det er han selv som har sagt det, derfor jeg skreiv at det var uforståelig for meg. Når man er forelska og i feiremodus er det lett å tenke at man gjør alt for kjærligheten og så lenge man er sammen så er alt bra. Man trenger ingen andre osv. Men det er jo ikke sånn i hverdagslivet. For de aller fleste iallfall De fleste trenger jo noen andre. Nå er ikke min mann fra en village oppi gokk, så for han er det jo helt vanlig med kjøkkenutstyr, ville jo tro det var det for Huseyin og som jobber i turismen men. Så skjønte ikke helt hva han skulle reagere på. Er det noe han ikke er vant med å bruke så er det jo bare å la vær å bruke det. 9
Gjest Kritt Skrevet 30. desember 2019 #5689 Skrevet 30. desember 2019 7 minutter siden, JaVel skrev: Når det kommer til tyrkere i Bergen,H har selv sagt at han ikke vil ha tyrkiske venner i Bergen, at det er nok for ham med Mette og familien. Har ingen anelse om hvorfor han har sagt det, for de aller fleste trenger også venner. Jeg gjetter at dette mer eller mindre har blitt presset frem i en diskusjon der M har nevnt at hun selv ikke har, eller føler behov for, venner utenom familien.
JaVel Skrevet 30. desember 2019 #5690 Skrevet 30. desember 2019 5 minutter siden, Kritt skrev: Jeg gjetter at dette mer eller mindre har blitt presset frem i en diskusjon der M har nevnt at hun selv ikke har, eller føler behov for, venner utenom familien. Man kan ikke skylde på Mette for at han kanskje har pratet henne etter munnen. Hun er ingen diktator så kan aldri tenke meg at hun hadde reagert noe særlig hvis han sa at han trengte venner, utenom familie, i Bergen. 3
Gjest Kritt Skrevet 30. desember 2019 #5691 Skrevet 30. desember 2019 9 minutter siden, JaVel skrev: Man kan ikke skylde på Mette for at han kanskje har pratet henne etter munnen. Hun er ingen diktator så kan aldri tenke meg at hun hadde reagert noe særlig hvis han sa at han trengte venner, utenom familie, i Bergen. Jeg tenker at det er høyst uvisst om han virkelig ikke føler behov for venner, sannsynligvis er det Mette som har oppfattet det han har sagt som dét. Hun tenker vel at det er normalen i et lykkelig samliv.
Visvas Skrevet 30. desember 2019 #5692 Skrevet 30. desember 2019 Mette har fått advarsler ang tiden i Norge i bøtter og spann så hun burde vært forberedt og kunne kanskje gjort ting litt enklere for han. Hvis hun ville. Isteden så blir det tatt som at vi "kritikerne" bare vil de vondt. 6
Tildittbeste Skrevet 30. desember 2019 #5693 Skrevet 30. desember 2019 Hadde sikkert vært koslig om hun hadde kjøpt tyrkisk te og "fuglefrø". I stedet for julestrømpe fra euro pris 11
Tildittbeste Skrevet 30. desember 2019 #5694 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, Visvas skrev: Mette har fått advarsler ang tiden i Norge i bøtter og spann så hun burde vært forberedt og kunne kanskje gjort ting litt enklere for han. Hvis hun ville. Isteden så blir det tatt som at vi "kritikerne" bare vil de vondt. Hvis hun ville, det har du helt rett i. Hun har fått det hun ville hun, og da er det ikke så nøye med resten. For hun har virkelig behov for samle energi og ta vare på seg selv. Synes nesten litt synd på den mannen jeg 🤔 4
Visvas Skrevet 30. desember 2019 #5695 Skrevet 30. desember 2019 (endret) Min mann kan si han trenger bare barna og meg han også, men man vet jo bedre og tar det ikke seriøst. 3 minutter siden, Tildittbeste skrev: Hadde sikkert vært koslig om hun hadde kjøpt tyrkisk te og "fuglefrø". I stedet for julestrømpe fra euro pris Fulle av gris😅 Ja det teen kunne hun jo hatt i hus. Ble litt trist på hans vegne når hans første te i Norge var på et museum etter 3(?) dager. Endret 30. desember 2019 av Visvas 10
Yann Skrevet 30. desember 2019 #5696 Skrevet 30. desember 2019 Kan skjønne at ektemannen ikke vil ha kontakt med det Tyrkiske miljøet i Bergen. I et tidligere gjesteinnlegg på bloggen til sin kone, flagget han klart og tydelig sin støtte til Tyrkias president, Erdogan, som har gått til krig mot Kurdere i Tyrkia og Syria. I Oktober var det store demonstrasjoner i flere norske byer, Også i Bergen. Hovedparolene var " Fordøm massakren mot kurdere i Tyrkia" og stopp Tyrkias krig mot Kurderne. De aller fleste Tyrkere i Norge er personer som har fått politisk asyl i Norge, er Kurdere som er forfulgt i sitt hjemland av myndighetene (les Erdogan) i Tyrkia. Kurdere i Tyrkia blir utsatt for undertrykkelse og politisk forfølgelse. Kurdisk språk og kultur er forbudt. Kurdere regnes som den største folkegruppen i verden uten egen stat. De bor i et område de kaller Kurdistan i Tyrkia, Syria og Irak De har i flere år kjempet for selvstendighet. Den samlende kurdiske befolkningen er i dag anslått å være rundt 30 millioner mennesker, Halvparten av dem i Tyrkia. De ser på seg selv som ett folk med felles språk og kultur. bt.no/nyheter/lokalt/i/pLmewj/her-demonstrerer-hozar-8-mot-tyrkia 19
DianaV Skrevet 30. desember 2019 #5697 Skrevet 30. desember 2019 23 minutter siden, Yann skrev: Kan skjønne at ektemannen ikke vil ha kontakt med det Tyrkiske miljøet i Bergen. I et tidligere gjesteinnlegg på bloggen til sin kone, flagget han klart og tydelig sin støtte til Tyrkias president, Erdogan, som har gått til krig mot Kurdere i Tyrkia og Syria. I Oktober var det store demonstrasjoner i flere norske byer, Også i Bergen. Hovedparolene var " Fordøm massakren mot kurdere i Tyrkia" og stopp Tyrkias krig mot Kurderne. De aller fleste Tyrkere i Norge er personer som har fått politisk asyl i Norge, er Kurdere som er forfulgt i sitt hjemland av myndighetene (les Erdogan) i Tyrkia. Kurdere i Tyrkia blir utsatt for undertrykkelse og politisk forfølgelse. Kurdisk språk og kultur er forbudt. Kurdere regnes som den største folkegruppen i verden uten egen stat. De bor i et område de kaller Kurdistan i Tyrkia, Syria og Irak De har i flere år kjempet for selvstendighet. Den samlende kurdiske befolkningen er i dag anslått å være rundt 30 millioner mennesker, Halvparten av dem i Tyrkia. De ser på seg selv som ett folk med felles språk og kultur. bt.no/nyheter/lokalt/i/pLmewj/her-demonstrerer-hozar-8-mot-tyrkia Det høres da vitterlig ut som rasisme, men det teller vel ikke når de har samme hudfarge og ikke er nordiske. 2
Yann Skrevet 30. desember 2019 #5698 Skrevet 30. desember 2019 (endret) 50 minutter siden, DianaV skrev: Det høres da vitterlig ut som rasisme, men det teller vel ikke når de har samme hudfarge og ikke er nordiske. Neida ingen rasisme, det handler om nasjonalisme. På slutten av 1800-tallet var Midtøsten kontrollert av Det osmanske riket. Det bodde mange ulike folkegrupper i Det osmanske riket, og framveksten av nasjonalismen på denne tiden, dvs. troen på at hver folkegruppe skulle ha sin egen stat, en såkalt nasjonalstat, bidro til imperiets fall. En folkegruppe som krevde uavhengighet var kurderne. Men etableringen av et selvstendig Kurdistan skulle vise seg å bli vanskelig. De europeiske stormaktene som tok kontrollen i Midtøsten etter at Det osmanske riket hadde tapt første verdenskrig, ble enig om å dele Midtøsten opp i flere land. Delingsavtalen i 1920 fastslo at områdene der kurderne var i flertall skulle utgjøre en selvstendig stat. Dette førte til konflikt med tyrkiske nasjonalister som etablerte et selvstendig Tyrkia i 1923, der de kurdiske områdene ble tvangsunderlagt den nye tyrkiske staten. Det er denne frigjørings kampen kurdere i Tyrkia kjemper om på det seksognittiende året. Kjemper mot tyrkiske nasjonalister. P.S Dette burde vel stått i en tråd om politikk, religion og sånt Endret 30. desember 2019 av Yann 8
Tildittbeste Skrevet 30. desember 2019 #5699 Skrevet 30. desember 2019 Føler veldig at dette er sikkelig drama Queen. Skjønner det er tøft å komme til et nytt land. Men kan det være så ille da?? De prater og tenker jo gjennom alle scenarioer så litt forberedt burde de vell vært. Hverdagen er ikke å farte rundt på ting hele tiden. Hverdagen er stort sett å være hjemme, eller på jobb..( et aldri så lite budsjett sprekk også tenker jeg) 10
JaVel Skrevet 30. desember 2019 #5700 Skrevet 30. desember 2019 1 time siden, Yann skrev: Kan skjønne at ektemannen ikke vil ha kontakt med det Tyrkiske miljøet i Bergen. I et tidligere gjesteinnlegg på bloggen til sin kone, flagget han klart og tydelig sin støtte til Tyrkias president, Erdogan, som har gått til krig mot Kurdere i Tyrkia og Syria. I Oktober var det store demonstrasjoner i flere norske byer, Også i Bergen. Hovedparolene var " Fordøm massakren mot kurdere i Tyrkia" og stopp Tyrkias krig mot Kurderne. De aller fleste Tyrkere i Norge er personer som har fått politisk asyl i Norge, er Kurdere som er forfulgt i sitt hjemland av myndighetene (les Erdogan) i Tyrkia. Kurdere i Tyrkia blir utsatt for undertrykkelse og politisk forfølgelse. Kurdisk språk og kultur er forbudt. Kurdere regnes som den største folkegruppen i verden uten egen stat. De bor i et område de kaller Kurdistan i Tyrkia, Syria og Irak De har i flere år kjempet for selvstendighet. Den samlende kurdiske befolkningen er i dag anslått å være rundt 30 millioner mennesker, Halvparten av dem i Tyrkia. De ser på seg selv som ett folk med felles språk og kultur. bt.no/nyheter/lokalt/i/pLmewj/her-demonstrerer-hozar-8-mot-tyrkia De fleste tyrkere i Norge har nok kommetr her på familiegjenforening med norske kvinner. Det er bare de siste årene det har kommet tyrkere til Norge og søkt asyl. 4
Fremhevede innlegg