JaVel Skrevet 29. september 2019 #3021 Skrevet 29. september 2019 18 timer siden, Visvas skrev: Hvorfor vente med å smake gris til han flytter til Norge? De kan jo ta en svinedag neste gang hun kommer ned? .... Neineinei, tror virkelig ikke på at han blir å spise svin. Kanskje slækker litt ang gelatinen, det vet jeg en del som gjør fordi de mener det er såpass behandlet at de ikke anser det som gris lengere. Men de aller fleste holder seg også unna dette. Helt enig med dere over. Dette er bare teori, de sier hva den andre helst vil høre og har ikke rot i det virkelige liv. Selger de svinekjøtt på restauranter og i butikker i Tyrkia?
Visvas Skrevet 29. september 2019 #3022 Skrevet 29. september 2019 1 time siden, JaVel skrev: Selger de svinekjøtt på restauranter og i butikker i Tyrkia? Usikker på restauranter til hverdags, men noen butikker selger svin ja. Samt fruen kunne jo tatt med nedover om det var så om å gjøre for han å spise svin.
JaVel Skrevet 29. september 2019 #3023 Skrevet 29. september 2019 14 minutter siden, Visvas skrev: Usikker på restauranter til hverdags, men noen butikker selger svin ja. Samt fruen kunne jo tatt med nedover om det var så om å gjøre for han å spise svin. Tror ikke det er så om å gjøre for ham, han hadde bare sagt at han hadde lyst til å smake svin.
Visvas Skrevet 29. september 2019 #3024 Skrevet 29. september 2019 (endret) 14 minutter siden, JaVel skrev: Tror ikke det er så om å gjøre for ham, han hadde bare sagt at han hadde lyst til å smake svin. Er jo veldig spesielt at en muslim(?) ønsker å spise/smake svin bevisst. Og at han synes det er greit at ALLE kan lese om det....i tillegg til alt annet selvfølgelig. Mette har jo skrevet at også hans familie følger bloggen? Det hadde vært veldig smertefullt for mine svigers om de hadde hørt/lest noe slikt. Det hadde vært så stressende, spesielt for svigermor, at det nok hadde gått på helsa laus. Hun hadde nok bedt seg halvt ihjel for å prøve redde sjela hans. Endret 29. september 2019 av Visvas Lagt til. 14
JaVel Skrevet 29. september 2019 #3025 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, Visvas skrev: Er jo veldig spesielt at en muslim(?) ønsker å spise/smake svin bevisst. Og at han synes det er greit at ALLE kan lese om det....i tillegg til alt annet selvfølgelig. Mette har jo skrevet at også hans familie følger bloggen? Man kan vel trygt si at han der snakket henne etter munnen. 8
Visvas Skrevet 29. september 2019 #3026 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, JaVel skrev: Man kan vel trygt si at han der snakket henne etter munnen. Det tror jeg også. 2
Tildittbeste Skrevet 29. september 2019 #3027 Skrevet 29. september 2019 Ingen muslimsk person med respekt for seg selv og sin religion prøver å spise gris. 13
Visvas Skrevet 29. september 2019 #3028 Skrevet 29. september 2019 6 minutter siden, Tildittbeste skrev: Ingen muslimsk person med respekt for seg selv og sin religion prøver å spise gris. Jeg må nesten ta med respekt for sine foreldre her også. 9
JaVel Skrevet 29. september 2019 #3029 Skrevet 29. september 2019 1 time siden, Visvas skrev: Jeg må nesten ta med respekt for sine foreldre her også. Ang hans foreldre, tviler på at de har pc hjemme, og ikke forstår de norsk heller, så de får nok ikke med seg hva hun skriver i bloggen. Slik hun har beskrevet huset deres så er det ikke luksustilstander så da tar de seg helt sikkert ikke råd til å kjøpe pc. Hva koster en ok pc i Tyrkia? 1
Visvas Skrevet 29. september 2019 #3030 Skrevet 29. september 2019 4 minutter siden, JaVel skrev: Ang hans foreldre, tviler på at de har pc hjemme, og ikke forstår de norsk heller, så de får nok ikke med seg hva hun skriver i bloggen. Slik hun har beskrevet huset deres så er det ikke luksustilstander så da tar de seg helt sikkert ikke råd til å kjøpe pc. Hva koster en ok pc i Tyrkia? Det var satt litt på spissen. Men det er sikkert noen yngere i familien som har tilgang til nett hvis foreldrene ikke har det og derifra kan veien være kort. Tvserier er ofte det "viktigste i livet", i tillegg til fasulye (bønner) og te for tyrkere og man blir overrasket over hvem som har både nett og TV for å få sett dette 😅 TV, tlf og det meste av elektronisk utstyr ligger ganske likt i pris som i Norge. Altså dyrt for en tyrker. 8
Antirobe Skrevet 29. september 2019 #3031 Skrevet 29. september 2019 3 timer siden, Tildittbeste skrev: Ingen muslimsk person med respekt for seg selv og sin religion prøver å spise gris. Det er ikke bare religion som spiller inn her. De har vokst opp med at gris ikke er mat. Det er ekkelt. Litt som at vi ikke vil spise hund. Eller mus. Det er ikke mat. Og det syns jeg faktisk man skal respektere, uavhengig av religion. Hadde jeg flyttet til landsbygda i Kina hadde jeg ikke spist hund eller ape, bare fordi de andre gjorde det. Det hadde bydd meg alt for mye i mot. Jeg er enig med deg altså, men vil utvide med at ikke noe menneske med respekt for seg selv vil spise noe som byr dem så sterkt imot, så lenge de ikke er på randen av sult. Jeg ville heller aldri ha funnet på å servert svin til en muslim, eller laget det med en muslim i huset. Samme med ku og en inder. Jeg hadde heller ikke spist det om jeg bodde i et land der jeg visste at det var så tabubelagt. Samtidig hadde jeg forventet at ingen hadde servert en katt til middag om jeg var gjest og de var opplyste om mitt levesett. Litt respekt kan man vise for andres kultur. Det finnes da andre proteinkilder. 30
Tildittbeste Skrevet 29. september 2019 #3032 Skrevet 29. september 2019 28 minutter siden, Antirobe skrev: Det er ikke bare religion som spiller inn her. De har vokst opp med at gris ikke er mat. Det er ekkelt. Litt som at vi ikke vil spise hund. Eller mus. Det er ikke mat. Og det syns jeg faktisk man skal respektere, uavhengig av religion. Hadde jeg flyttet til landsbygda i Kina hadde jeg ikke spist hund eller ape, bare fordi de andre gjorde det. Det hadde bydd meg alt for mye i mot. Jeg er enig med deg altså, men vil utvide med at ikke noe menneske med respekt for seg selv vil spise noe som byr dem så sterkt imot, så lenge de ikke er på randen av sult. Jeg ville heller aldri ha funnet på å servert svin til en muslim, eller laget det med en muslim i huset. Samme med ku og en inder. Jeg hadde heller ikke spist det om jeg bodde i et land der jeg visste at det var så tabubelagt. Samtidig hadde jeg forventet at ingen hadde servert en katt til middag om jeg var gjest og de var opplyste om mitt levesett. Litt respekt kan man vise for andres kultur. Det finnes da andre proteinkilder. Jeg er så utrolig enig med deg. Og det er slett ikke vansklig å leve et liv uten å spise gris. Jeg har ikke spist gris på over 10 år og har aldri hatt problemer med å finne alternativer. Og jeg hadde heller ikke lagd mat av gris til en muslim..hun sier hun velger gris fordi det er billigere den blir litt tynn. Eller at hun er så glad i bacon...greit hun kan spise gris men trenger som sagt ikke at en må fordi man er så glad i det. Og vis i allefall hensyn til din ektefelle da 6
JaVel Skrevet 29. september 2019 #3033 Skrevet 29. september 2019 37 minutter siden, Antirobe skrev: Det er ikke bare religion som spiller inn her. De har vokst opp med at gris ikke er mat. Det er ekkelt. Litt som at vi ikke vil spise hund. Eller mus. Det er ikke mat. Og det syns jeg faktisk man skal respektere, uavhengig av religion. Hadde jeg flyttet til landsbygda i Kina hadde jeg ikke spist hund eller ape, bare fordi de andre gjorde det. Det hadde bydd meg alt for mye i mot. Jeg er enig med deg altså, men vil utvide med at ikke noe menneske med respekt for seg selv vil spise noe som byr dem så sterkt imot, så lenge de ikke er på randen av sult. Jeg ville heller aldri ha funnet på å servert svin til en muslim, eller laget det med en muslim i huset. Samme med ku og en inder. Jeg hadde heller ikke spist det om jeg bodde i et land der jeg visste at det var så tabubelagt. Samtidig hadde jeg forventet at ingen hadde servert en katt til middag om jeg var gjest og de var opplyste om mitt levesett. Litt respekt kan man vise for andres kultur. Det finnes da andre proteinkilder. Nei man serverer ikke en muslim svin, det hadde vært totalt respektløst. Samtidig sier bloggeren at hun er veldig glad i bacon, og det synes jeg hun må få fortsette å spise. 6
Tildittbeste Skrevet 29. september 2019 #3034 Skrevet 29. september 2019 2 timer siden, JaVel skrev: Ang hans foreldre, tviler på at de har pc hjemme, og ikke forstår de norsk heller, så de får nok ikke med seg hva hun skriver i bloggen. Slik hun har beskrevet huset deres så er det ikke luksustilstander så da tar de seg helt sikkert ikke råd til å kjøpe pc. Hva koster en ok pc i Tyrkia? Men uansett om foreldrene ikke har pc er det jo respekt for dem om å ikke spise...trenger ikke akkurat følge ute av syne ute av sinn...det er vell bare rett og rimelig. 1
Antirobe Skrevet 29. september 2019 #3035 Skrevet 29. september 2019 1 time siden, JaVel skrev: Nei man serverer ikke en muslim svin, det hadde vært totalt respektløst. Samtidig sier bloggeren at hun er veldig glad i bacon, og det synes jeg hun må få fortsette å spise. Så lenge han syns det er ok, så kjør på. Hadde jeg giftet meg med noen som var veldig glad i å spise et dyreslag jeg ikke regnet som mat, hadde nok ikke jeg akseptert det. Jeg tror magen min hadde vrengt seg om min bedre halvdel hadde fortært litt sideflesk av hund til frokost (for å sette ting på spissen). Men så hadde jeg heller aldri giftet meg før slike grunnleggende verdisyn var godt diskutert. 🤷🏼♀️ Bacon er en liten ting å forsake. Da hadde jeg heller bekymret meg for barneoppdragelsen. 6
Visvas Skrevet 30. september 2019 #3036 Skrevet 30. september 2019 7 timer siden, Tildittbeste skrev: Jeg er så utrolig enig med deg. Og det er slett ikke vansklig å leve et liv uten å spise gris. Jeg har ikke spist gris på over 10 år og har aldri hatt problemer med å finne alternativer. Og jeg hadde heller ikke lagd mat av gris til en muslim..hun sier hun velger gris fordi det er billigere den blir litt tynn. Eller at hun er så glad i bacon...greit hun kan spise gris men trenger som sagt ikke at en må fordi man er så glad i det. Og vis i allefall hensyn til din ektefelle da Kjenner flere som er gift med tyrkere/muslimer som spiser gris, men de spiser det ikke hjemme. De spiser det når de får det servert borte, evt lager det når mannen er bortreist. Og det virker å fungere for dem. Jeg hadde en bekjent som var gift med en muslim i Norge og hun hadde servert han gris for morro skyld, for å vise han at han ikke døde av å spise gris og at det var godt. Hun lo og fortalte oss dette. Dette er omtrent 20 år siden og jeg er fortsatt like sjokkert i dag, det er så respektløst at jeg har ikke ord. Det er VELDIG enkelt å unngå svin i Norge om man ønsker det. Barnehager og alt tilpasser seg, det er virkelig ikke et problem. At svin er billig er ikke et grunnlag. Kjøttdeig, pølser og pålegg av feks kylling er vel så billig, iallefall nesten. Utfordringen kan kanskje være godteri, is, desserter ect, men det er godt merket i dag og færre bruker svinegelatin der også. Men hun har vel ikke noe interesse av å sette seg inn i dette som det meste annet av religion og kultur. 7
JaVel Skrevet 30. september 2019 #3037 Skrevet 30. september 2019 2 timer siden, Visvas skrev: Utfordringen kan kanskje være godteri, is, desserter ect, men det er godt merket i dag og færre bruker svinegelatin der også. Dette med å ikke spise godteri med gelatin har jeg hørt mye om, men akkurat det synes jeg virker temmelig hysterisk. Passer din mann og svigerfamilie på at de ikke spiser noe med gelatin i, og er det det som er mest gjengs hos muslimer?
Tildittbeste Skrevet 30. september 2019 #3038 Skrevet 30. september 2019 42 minutter siden, JaVel skrev: Dette med å ikke spise godteri med gelatin har jeg hørt mye om, men akkurat det synes jeg virker temmelig hysterisk. Passer din mann og svigerfamilie på at de ikke spiser noe med gelatin i, og er det det som er mest gjengs hos muslimer? I muslimske land lager de nok ikke godteri av svin gelatin slik de gjør her. Tenker at det er greit å bare sjekke om det inneholder svin og så informere om det. Synes ikke det er hysterisk. 2
Visvas Skrevet 30. september 2019 #3039 Skrevet 30. september 2019 43 minutter siden, JaVel skrev: Dette med å ikke spise godteri med gelatin har jeg hørt mye om, men akkurat det synes jeg virker temmelig hysterisk. Passer din mann og svigerfamilie på at de ikke spiser noe med gelatin i, og er det det som er mest gjengs hos muslimer? De jeg kjenner holder seg helst unna svinegelatin. I Tyrkia er ikke dette et problem da alt lages uten svin (iallefall merket uten svin, sikker kan man aldri være 😅) Så det er ikke en "utfordring" før man reiser ut av landet. 2
xinnia Skrevet 30. september 2019 #3040 Skrevet 30. september 2019 11 timer siden, JaVel skrev: Nei man serverer ikke en muslim svin, det hadde vært totalt respektløst. Samtidig sier bloggeren at hun er veldig glad i bacon, og det synes jeg hun må få fortsette å spise. På kiwi har de bacon av kalkun.. veldig godt faktisk 👍 4
Fremhevede innlegg