Gå til innhold

metteask.blogg.no

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tror hun rett og slett hun  er for snill. En tyrker vet som regel hvor skapet skal stå. De blir som regel ikke mindre milde i sin væremåte.  Hvem har ikke hørt uttrykket sint som en tyrker? Og siden hun samtidig sier hun er sta , da vil de få en god del utfordringer.

Endret av Tildittbeste
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Tildittbeste skrev:

Tror hun rett og slett hun  er for snill. En tyrker vet som regel hvor skapet skal stå. De blir som regel ikke mindre milde i sin væremåte.  Hvem har ikke hørt uttrykket sint som en tyrker? Og siden hun samtidig sier hun er sta , da vil de få en god del utfordringer.

Jeg synes det er bra at hun er sta, da vil hun forhåpentligvis ha styrke til å stå i mot eventuelle urimelige krav fra ham. Det er nok av kvinner som er så milde at de blir helt utydelige i personligheten. 

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, JaVel skrev:

Jeg synes det er bra at hun er sta, da vil hun forhåpentligvis ha styrke til å stå i mot eventuelle urimelige krav fra ham. Det er nok av kvinner som er så milde at de blir helt utydelige i personligheten. 

Hun sier hun er sta, men igjen så blir hun sittende på et hotellrom og kjøper ny garderobe for å tilpasse seg? 

• Liker 14
Skrevet (endret)
31 minutter siden, Visvas skrev:

Hun sier hun er sta, men igjen så blir hun sittende på et hotellrom og kjøper ny garderobe for å tilpasse seg? 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har store sansen for mennesker som ikke gir beskjed når de anser noe for feil, eller ikke tør å gi beskjed om de reagerer på noe som er sagt eller gjort. Derfor håper jeg at bloggeren viser at hun har ryggrad ellers vil jeg nok avskrive henne. Hun har skrevet en liste over hva hennes ektemann og hun har avtalt når han engang kommer til Norge, blant annet at han har lyst å smake på grisekjøtt, det tror jeg ingenting på. At de bare skal feire de kristne høytider og ingen av de muslimske høytidene, ja særlig ;) . At han ikke vil oppsøke tyrkere i Bergen, in your dreams ;) . Jeg opplever at han har snakket henne etter munnen. Ja det finnes tidligere muslimer, altså de som har forlatt den muslimske tro, som spiser grisekjøtt, men blant muslimer flest, selv blant de sekulære, kan det å spise grisekjøtt sammenlignes med at vi lager kjøtt av kloakk-rotter til middag. De blir opplært fra de er en neve stor at grisekjøtt er skittent, at griser spiser sin egen avføring ( en myte ), så at han har lyst å spise kloakk-rotter, kremt..grisekjøtt, er tull etter min mening. Hun skriver også at han vil begynne på elektrikerlinjen når han kommer til Norge, slettes ikke dumt, men hva er reglene for dette? Kan hvem som helst begynne på skole i Norge, selv om de bare har bodd her i kort tid og ikke har oppholdstillatelse i Norge? Alt i alt er listen hun har skrevet helt grei, men den bærer preg av at dette bare er snakket om, det er lett å love gull og grønne skoger, noe helt annet er det å leve det ut i handling. 

Endret av JaVel
  • Liker 21
Skrevet

Altså han er like vinglete i sine holdninger som sin kone.  Synes det er rart at bønne teppe skal være tilgjengelig på rommet samtidig som han sier han vil prøve å spise svin. I islam spises ikke gris på grunn av smaken. Skjønner ikke tanke gangen til noen av dem..

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Altså han er like vinglete i sine holdninger som sin kone.  Synes det er rart at bønne teppe skal være tilgjengelig på rommet samtidig som han sier han vil prøve å spise svin. I islam spises ikke gris på grunn av smaken. Skjønner ikke tanke gangen til noen av dem..

Akkurat der tror jeg han har sagt det hun vil høre. Grisekjøtt er helt forbudt i den islamske tro, samme med alkohol. Jeg har opplevd flere muslimske menn som drikker alkohol men har aldri opplevd at noen av dem har rørt grisekjøtt, det er totalt tabu. Tabu i en slik grad at de har prøvd å hindre sine norske koner å kjøpe inn feks svinekoteletter til middag,selvom dette kjøttet bare skulle spises av deres norske koner og ikke dem selv. Dette har dreid seg om menn som er svært sekulære, bryter omtrent alle regler i Koranen og hadith, har sex før ekteskap, stjeler, drikker alkohol, you name it, men allikevel får de helt noia bare av å se på en svinekotelett. Nå er bloggeren ikke oppdatert hverken om islam eller den tyrkiske kultur, og derfor tror hun nok på dette, men for meg som har studert islam så er det helt klart at her har han snakket henne etter munnen. 

• Liker 25
Skrevet
1 minutt siden, JaVel skrev:

Akkurat der tror jeg han har sagt det hun vil høre. Grisekjøtt er helt forbudt i den islamske tro, samme med alkohol. Jeg har opplevd flere muslimske menn som drikker alkohol men har aldri opplevd at noen av dem har rørt grisekjøtt, det er totalt tabu. Tabu i en slik grad at de har prøvd å hindre sine norske koner å kjøpe inn feks svinekoteletter til middag,selvom dette kjøttet bare skulle spises av deres norske koner og ikke dem selv. Dette har dreid seg om menn som er svært sekulære, bryter omtrent alle regler i Koranen og hadith, har sex før ekteskap, stjeler, drikker alkohol, you name it, men allikevel får de helt noia bare av å se på en svinekotelett. Nå er bloggeren ikke oppdatert hverken om islam eller den tyrkiske kultur, og derfor tror hun nok på dette, men for meg som har studert islam så er det helt klart at her har han snakket henne etter munnen. 

Som jeg skulle skrevet det selv :) 

I mine mange møter med kloke og forstandige mennesker fra muslimske land har jeg fått følgende forklaring på aversjonen mot gris: De fleste muslimske land ligger i "varmen", og i riktig riktig gamle dager var det utfordringer knyttet til oppbevaring av mat. Svinekjøtt har fettet marmorert i kjøttet og på grunn av varmen ble dette kjøttet da ofte infisert med bakterier (trikiner) og folk ble syke av å spise det. Annet kjøtt hvor fettet er fordelt på en annen måte var ikke like utsatt for bakterier, det var derfor ikke forbundet med fare å spise dette kjøttet.

Så det er, etter hva jeg har blitt fortalt, forklaringen på hvorfor svinekjøtt er bannlyst- det handlet rett og slett om folkehelse. Vet det er mange rare forklaringer ut  å går, men denne fremstår som mest logisk i mitt hode. Men altså- totalt haram (forbudt)! Alle andre forbud er til for å brytes unntatt dette. Så nei- trokke på ham ;) 

• Liker 19
Skrevet

Jeg har heller ikke trua på at han kommer til å spise gris...De passer jo på at de ikke får svin via gelatin f ex.  Så dette kan umulig stemme. Mange av de jeg kjenner er på passelig med at det ikke skal brukes samme kniv eller panne som er brukt til å lage mat av gris. Men ja de svarer vell begge tenker jeg,slik de tror den andre vil sette pris på å høre...gleder meg veldig til å bli kjent med den virkelige hverdagen deres 

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor vente med å smake gris til han flytter til Norge? 

De kan jo ta en svinedag neste gang hun kommer ned? 

.... Neineinei, tror virkelig ikke på at han blir å spise svin. Kanskje slækker litt ang gelatinen, det vet jeg en del som gjør fordi de mener det er såpass behandlet at de ikke anser det som gris lengere. Men de aller fleste holder seg også unna dette. 

Helt enig med dere over. Dette er bare teori, de sier hva den andre helst vil høre og har ikke rot i det virkelige liv. 

• Liker 8
Skrevet
58 minutter siden, Jammf skrev:

Som jeg skulle skrevet det selv :) 

I mine mange møter med kloke og forstandige mennesker fra muslimske land har jeg fått følgende forklaring på aversjonen mot gris: De fleste muslimske land ligger i "varmen", og i riktig riktig gamle dager var det utfordringer knyttet til oppbevaring av mat. Svinekjøtt har fettet marmorert i kjøttet og på grunn av varmen ble dette kjøttet da ofte infisert med bakterier (trikiner) og folk ble syke av å spise det. Annet kjøtt hvor fettet er fordelt på en annen måte var ikke like utsatt for bakterier, det var derfor ikke forbundet med fare å spise dette kjøttet.

Så det er, etter hva jeg har blitt fortalt, forklaringen på hvorfor svinekjøtt er bannlyst- det handlet rett og slett om folkehelse. Vet det er mange rare forklaringer ut  å går, men denne fremstår som mest logisk i mitt hode. Men altså- totalt haram (forbudt)! Alle andre forbud er til for å brytes unntatt dette. Så nei- trokke på ham ;) 

Det du skriver om at svinekjøttet er marmorert er fullstendig feil. Renskåret svinekjøtt, altså uten fettandelen ytterst inneholder kun 2-5% fett som er svært lite.

• Liker 6
Skrevet
24 minutter siden, LilleSnupp said:

Det du skriver om at svinekjøttet er marmorert er fullstendig feil. Renskåret svinekjøtt, altså uten fettandelen ytterst inneholder kun 2-5% fett som er svært lite.

Det var jo ikke tilfellet i år 12-pil-og-bue, da...:)

Folk i dag hadde fått helt sjokk om man så hvordan maten så ut før i tiden, frukt, grønnsaker, kjøtt, alt mulig.

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, 282_NaughtySpark skrev:

Det var jo ikke tilfellet i år 12-pil-og-bue, da...:)

Folk i dag hadde fått helt sjokk om man så hvordan maten så ut før i tiden, frukt, grønnsaker, kjøtt, alt mulig.

Tviler på at det kun er svinekjøttet som har endret seg, så påstanden er feilaktig.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Den lista over hvordan de ønsker å ha det i fremtiden sammen virker jo svært grei, ikke minst for fruen. De fleste av oss tenker vel nokså likt, når hverdagen er der, vil det neppe bli slik hun nå ramser opp. En litt annen ting, skal ikke han i militæret også før han eventuelt kan prøve å få oppholdstillatelse her? Da bør han da gjøre det han kan for å bli ferdig med militærtjenesten så fort som mulig. 

Endret av Oppland
Tok vekk et ord.
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, LilleSnupp skrev:

Har du sett en nakkekotelett eller en baconskive? 

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, LilleSnupp skrev:

...men delen med trikiner stemmer, trikiner var også et problem her til lands. Jeg vet om slektninger som hadde "julegris" på 60-tallet og de sier at trikinprøve var en helt normal prosedyre ved slakt. Kjøttet kunne ikke spises før de fikk svar på prøven. 

Foruten det vet jeg om muslimer som spiser gris.

• Liker 7
Skrevet
14 timer siden, Tildittbeste skrev:

Muslimene anser svin som urene dyr. Derfor spiser de dem ikke.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Muslimene anser svin som urene dyr. Derfor spiser de dem ikke.

Ja jeg vet da vell det😁

Skrevet

Jeg trodde at å spise svin er det «siste» regelen  en muslim bryter. Da er det i så fall en frafallen muslim. Og det å stå frem som det offentlig har vel medført noe hets. Hvertfall har jeg lest om de som har opplevd det.  Når det er sagt, vet jeg om feks bosniske muslimer som feks ikke spiser/serverer svin hjemme, men ikke nekter barna sine det om de skulle bli servert det ute på besøk. 

• Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...