Voyager Skrevet 26. februar 2021 #11121 Del Skrevet 26. februar 2021 Citha skrev (1 minutt siden): OT, men den ene episoden i serien til Lisa Tønne handler om dette. https://tv.nrk.no/serie/haapets-marked Takk, da skal jeg se den. Aldri hørt om at mennesker med kreft ikke får gratis behandling i Norge. Og jeg har flere med kreft i min familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyager Skrevet 26. februar 2021 #11122 Del Skrevet 26. februar 2021 Bannann skrev (1 minutt siden): Det er derfor folk reagerer + hun har sagt utallige ganger hun ikke liker hjelp Hæ?? Svarte du feil person? Skjønte ikke helt... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alex_rude Skrevet 26. februar 2021 #11123 Del Skrevet 26. februar 2021 Visvas skrev (18 timer siden): Er han meldt opp til norskkurs allerede? Jeg trodde de fysisk måtte møte og fikk ikke begynne før de hadde tatt tuberkulosetest? Det er også vanlig at det er ettermiddagskurs, og det er ofte kun noen få timer noen dager i uken. Men dette har hun sikkert full kontroll på siden hun vet hun ikke rekker hjem før H må dra🤷♀️ ....når man ikke trodde det kunne bli værre. Mann og unger i bobil utenfor jobben, godt hun ikke fikk lånet så de må løse det som vanlige folk da😅 Dette stemmer ikke. Norsk kurs er obligatorisk nå. Min mann går tre dager i uken, og det er på dagtid fra 9-14.20. 500 timer med norsk kurs MÅ fullføres, og alle prøvene må bestås innen 3 år for å få permanent oppholdstillatelse. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tildittbeste Skrevet 26. februar 2021 #11124 Del Skrevet 26. februar 2021 Alex_rude skrev (31 minutter siden): Dette stemmer ikke. Norsk kurs er obligatorisk nå. Min mann går tre dager i uken, og det er på dagtid fra 9-14.20. 500 timer med norsk kurs MÅ fullføres, og alle prøvene må bestås innen 3 år for å få permanent oppholdstillatelse. Tuberkulose test fra Tyrkia er ikke nødvendig mer. De må gå på norsk kurs. Men det er nok veldig forskjellig hvordan skole uka er lagt opp. Her var det 4 korte dager, eller på kveldstid. Bergen er stor by,mulig de har flere alternativer som helt sikkert har mange som trenger norsk kurs. Er jo begrenset hvor mange de kan ha på hver gruppe som er inndelt i nivåer 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visvas Skrevet 26. februar 2021 #11125 Del Skrevet 26. februar 2021 Alex_rude skrev (1 time siden): Dette stemmer ikke. Norsk kurs er obligatorisk nå. Min mann går tre dager i uken, og det er på dagtid fra 9-14.20. 500 timer med norsk kurs MÅ fullføres, og alle prøvene må bestås innen 3 år for å få permanent oppholdstillatelse. Hva er det jeg skrev som ikke stemmer med det du skrev? Jeg vet det må fullføres, poenget var at tidspunktene ikke nødvendigvis er spikret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visvas Skrevet 26. februar 2021 #11126 Del Skrevet 26. februar 2021 (endret) Tildittbeste skrev (32 minutter siden): Tuberkulose test fra Tyrkia er ikke nødvendig mer. De må gå på norsk kurs. Men det er nok veldig forskjellig hvordan skole uka er lagt opp. Her var det 4 korte dager, eller på kveldstid. Bergen er stor by,mulig de har flere alternativer som helt sikkert har mange som trenger norsk kurs. Er jo begrenset hvor mange de kan ha på hver gruppe som er inndelt i nivåer Okei, det visste jeg ikke. Tror kanskje dette er litt av og på på samme måte som det er litt av og på om barn av en tyrkisk forelder skal ha bcg-vaksinen? Vaksinen har vært av og på denne listen flere ganger iallefall. Endret 26. februar 2021 av Visvas 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gmail Skrevet 26. februar 2021 #11127 Del Skrevet 26. februar 2021 Voyager skrev (7 timer siden): Har ikke vi gratis helsevesen i Norge? Hvorfor oppretter noen en spleis fordi de har kreft?? Hvor mye koster den behandlingen i Norge? Ikke all kreftbehandling blir tilbudt i Norge. I mange tilfeller får man bare lindrende mens i utlandet blir man tilbudt behandling som virker men ikke i Norge 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alex_rude Skrevet 26. februar 2021 #11128 Del Skrevet 26. februar 2021 Visvas skrev (1 time siden): Hva er det jeg skrev som ikke stemmer med det du skrev? Jeg vet det må fullføres, poenget var at tidspunktene ikke nødvendigvis er spikret. Absolutt ingenting Av det du skrev stemmer. Hverken tuberkulosetest eller at det stort sett er på kveldstid og bare noen få timer . Du la det også frem litt sånn at se kunne velge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 26. februar 2021 #11129 Del Skrevet 26. februar 2021 Voyager skrev (7 timer siden): Takk, da skal jeg se den. Aldri hørt om at mennesker med kreft ikke får gratis behandling i Norge. Og jeg har flere med kreft i min familie. Det handler om at man ikke nødvendigvis får det tilbudet man trenger, Norge har ikke all behandling for kreft dessverre. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visvas Skrevet 26. februar 2021 #11130 Del Skrevet 26. februar 2021 Alex_rude skrev (51 minutter siden): Absolutt ingenting Av det du skrev stemmer. Hverken tuberkulosetest eller at det stort sett er på kveldstid og bare noen få timer . Du la det også frem litt sånn at se kunne velge. Må du heller lese hva jeg skrev. Jeg skrev ikke at det er stort sett er kveldstid, men at det vanlig at det er kveldstid (som et alternativ) og mannen min gikk fire timer tre dager i uken, derav noen få timer. Synes vitterlig ikke det var mange timene. Dette varierer jo selvfølgelig, sier ikke at det ER sånn. Ingenting i din kommentar (det var det Tildittbeste som skrev) var om tuberkulosetest så den kan du ikke ta meg på selv om den var feil 😁 Dessuten skrev jeg det som et spørsmål, ikke en påstand. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hei2016 Skrevet 26. februar 2021 #11131 Del Skrevet 26. februar 2021 ...Och där kom erkännande på bloggen att kommunikationen och att förstå varandra visst ÄR svårt dom emellan. Konstigt, då detta tidigare har varit SÅ bra för han (och hon) är ju så duktiga på engelska och han lärde ju även norska i rekordfart et tag där. Sen har vi läst vad han skriver och hörd han prata på snap. Då visade det sig att det inte alls var så som hon hade villat sälja in det. Det blev kommenterat, men hujedamig va fel vi hade läst och hört. Och nu, tre dager innan han ska flytta hit, då erkännas det att hon egentligen inte ens vet vad han tänker på djupet om den här situationen, for dom förstår inte varan på den nivån av kommunikation. Det missuppfattas och blir bara fel, ref. hon själva. Detta kommer inte som nån överraskning på mig, och flera med mig tror jag. Nu börjar ju även hon skriva om situation så som jag och flera med mig har sätt den hela tiden. Två vuxna som inte känner varannan, inte kan kommunisera ordentligt och inte har pengar til livet som händer har skaffat et barn tillsammans och nu ska dom bo ihop. Stort lycka till! Det behövs. 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WhiteSwan Skrevet 26. februar 2021 #11132 Del Skrevet 26. februar 2021 Voyager skrev (9 timer siden): Har ikke vi gratis helsevesen i Norge? Hvorfor oppretter noen en spleis fordi de har kreft?? Hvor mye koster den behandlingen i Norge? Skal ikke skrive om det her, da blir det avsporing. Du kan jo google 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illusen Skrevet 26. februar 2021 #11133 Del Skrevet 26. februar 2021 Og hvis mannen slipper karantenehotell, kan bidragsytere sende pm til Mette og velge om de vil ha tilbake pengene sine, om de skal doneres til veldedighet - eller om Mette likevel kan få beholde dem. Det sitter langt inne å be om økonomisk hjelp fra totalt ukjente på vipps. Det sitter like langt inne å bare gi tilbake det man evt ikke trenger og skjønner jeg.... 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tildittbeste Skrevet 26. februar 2021 #11134 Del Skrevet 26. februar 2021 Hei2016 skrev (52 minutter siden): ...Och där kom erkännande på bloggen att kommunikationen och att förstå varandra visst ÄR svårt dom emellan. Konstigt, då detta tidigare har varit SÅ bra för han (och hon) är ju så duktiga på engelska och han lärde ju även norska i rekordfart et tag där. Sen har vi läst vad han skriver och hörd han prata på snap. Då visade det sig att det inte alls var så som hon hade villat sälja in det. Det blev kommenterat, men hujedamig va fel vi hade läst och hört. Och nu, tre dager innan han ska flytta hit, då erkännas det att hon egentligen inte ens vet vad han tänker på djupet om den här situationen, for dom förstår inte varan på den nivån av kommunikation. Det missuppfattas och blir bara fel, ref. hon själva. Detta kommer inte som nån överraskning på mig, och flera med mig tror jag. Nu börjar ju även hon skriva om situation så som jag och flera med mig har sätt den hela tiden. Två vuxna som inte känner varannan, inte kan kommunisera ordentligt och inte har pengar til livet som händer har skaffat et barn tillsammans och nu ska dom bo ihop. Stort lycka till! Det behövs. Ja du har rett. De har virkelig kunne hatt dype samtaler tidligere. Men det var feil det da. Kanskje hele realiteten begynner å gå opp for henne? 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hei2016 Skrevet 26. februar 2021 #11135 Del Skrevet 26. februar 2021 (endret) Tildittbeste skrev (17 minutter siden): Ja du har rett. De har virkelig kunne hatt dype samtaler tidligere. Men det var feil det da. Kanskje hele realiteten begynner å gå opp for henne? Ja, man kan hoppas på det iaf. Lite sent dock, men kan ju förklara den här ångesten/realiteten som kickade in för nån vecka sen. Djupe samtal är ju som känt lite mer än att kolla varandra djup i ögonen och proklamera ”Ai lååååv juuu” och ”Will ju mari miiii?”. Hon skrev nån stans att hon upplevde hela situationen som spännande och att hon levde som i en saga. Det verkar som att sagan har fått et abrupt slut och verkligheten har knakat på dörren. Dock tror jag inte den där dörren är öppnad än, men lite vind dras in och gör det kyligt kring benen. Det här kommer att bli tufft och om dom får till det så är ju det underbart för dom- och lilltjejen. Endret 26. februar 2021 av Hei2016 *öppnad 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jammf Skrevet 26. februar 2021 #11136 Del Skrevet 26. februar 2021 Hei2016 skrev (11 minutter siden): Ja, man kan hoppas på det iaf. Lite sent dock, men kan ju förklara den här ångesten/realiteten som kickade in för nån vecka sen. Djupe samtal är ju som känt lite mer än att kolla varandra djup i ögonen och proklamera ”Ai lååååv juuu” och ”Will ju mari miiii?”. Hon skrev nån stans att hon upplevde hela situationen som spännande och att hon levde som i en saga. Det verkar som att sagan har fått et abrupt slut och verkligheten har knakat på dörren. Dock tror jag inte den där dörren är öppnad än, men lite vind dras in och gör det kyligt kring benen. Det här kommer att bli tufft och om dom får till det så är ju det underbart för dom- och lilltjejen. Veldig enig i alt du skriver og jeg har tenkt det samme- hele forholdet (som det kommer fram i bloggen) synes å være basert på praktiske forhold slik som mat, transport, fordeling av etasjer, fritidsaktiviteter, lek og moro. Men kanskje det viktigste praktiske forholdet- økonomi- ser ikke ut til å ha vært et tema. Og wake-up callen kom med 5000,- (som Mette nå har tjent på spleis hvis da ikke giverne synes tilstrekkelig synd på henne og lar henne beholdet donert beløp). Og selv om han kommer med 30 kg. håndbagasje er det antakelig fortsatt mye som mangler for at en voksen mann skal kunne føle seg vel og fungere i den norske slapse-vinteren. Ett par vintersko og en vinterjakke til herre så ryker det fort nye 5k. Får håpe at de ikke drukner i det praktiske og finner tid til å definere og avklare begrep som: Respekt Sjalusi Tillit Kulturelle forskjeller Barneoppdragelse Egentid Forventninger Styrker og svakheter Det å ta hensyn og vise raushet Fysisk og emosjonell nærhet Rolleforståelse Velge sine kamper Evnen til å kompromisse (nei- stahet er ikke en hedersbetegnelse!) Empati Innestemme .... 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hei2016 Skrevet 26. februar 2021 #11137 Del Skrevet 26. februar 2021 Jammf skrev (5 minutter siden): Veldig enig i alt du skriver og jeg har tenkt det samme- hele forholdet (som det kommer fram i bloggen) synes å være basert på praktiske forhold slik som mat, transport, fordeling av etasjer, fritidsaktiviteter, lek og moro. Men kanskje det viktigste praktiske forholdet- økonomi- ser ikke ut til å ha vært et tema. Og wake-up callen kom med 5000,- (som Mette nå har tjent på spleis hvis da ikke giverne synes tilstrekkelig synd på henne og lar henne beholdet donert beløp). Og selv om han kommer med 30 kg. håndbagasje er det antakelig fortsatt mye som mangler for at en voksen mann skal kunne føle seg vel og fungere i den norske slapse-vinteren. Ett par vintersko og en vinterjakke til herre så ryker det fort nye 5k. Får håpe at de ikke drukner i det praktiske og finner tid til å definere og avklare begrep som: Respekt Sjalusi Tillit Kulturelle forskjeller Barneoppdragelse Egentid Forventninger Styrker og svakheter Det å ta hensyn og vise raushet Fysisk og emosjonell nærhet Rolleforståelse Velge sine kamper Evnen til å kompromisse (nei- stahet er ikke en hedersbetegnelse!) Empati Innestemme .... Så bra skrivet och din lista på teman är så rätt och så enormt viktig! Det vare sig för alla förhållanden 😊 En underbar checklista! Problemet för Mette och mannen uppstår tyvärr redan innan nån av punkten är genomgått vid att dom inte kan prata om det här för dom har inte et gemensamt språk att kommunisera med så att dom båda förstår. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet 26. februar 2021 #11138 Del Skrevet 26. februar 2021 Hva er greia med det siste blogginnlegget? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nana Skrevet 26. februar 2021 #11139 Del Skrevet 26. februar 2021 https://metteask.blogg.no/til-kjerringtanker.html Nå vier hun et helt innlegg til å skrive om at hun har blitt mobbet. Jeg ble nysgjerrig og fant innlegget hun refererte til: https://kjerringtanker.blogg.no/jeg-beklager-men-hva-med-en-spleis.html Hvis dette er mobbing, da har verden forandret seg siden jeg var ung, og jeg er på alder med Mette. Ville ikke en gang kalt det kritikk, men betraktninger. Enten skriver MA kun for å krype oppover listene (med AB som mentor så kan hun teknikken), eller så er hun så lett krenkbar - og hvordan fungerer man da privat og i jobbsammenheng? Hva hvis en kunde kritiserer et produkt i nettbutikken; skal det på bloggen da? Krangling med mannen? Han pakket bag’en, han gjorde sånn... Må ting bli krangling, mobbing og konflikter eller er det mulig å slutte og tenne på alle pluggene samtidig/gå i offerrollen (alt ettersom). 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet 26. februar 2021 #11140 Del Skrevet 26. februar 2021 Nana skrev (32 minutter siden): https://metteask.blogg.no/til-kjerringtanker.html Nå vier hun et helt innlegg til å skrive om at hun har blitt mobbet. Jeg ble nysgjerrig og fant innlegget hun refererte til: https://kjerringtanker.blogg.no/jeg-beklager-men-hva-med-en-spleis.html Hvis dette er mobbing, da har verden forandret seg siden jeg var ung, og jeg er på alder med Mette. Ville ikke en gang kalt det kritikk, men betraktninger. Enten skriver MA kun for å krype oppover listene (med AB som mentor så kan hun teknikken), eller så er hun så lett krenkbar - og hvordan fungerer man da privat og i jobbsammenheng? Hva hvis en kunde kritiserer et produkt i nettbutikken; skal det på bloggen da? Krangling med mannen? Han pakket bag’en, han gjorde sånn... Må ting bli krangling, mobbing og konflikter eller er det mulig å slutte og tenne på alle pluggene samtidig/gå i offerrollen (alt ettersom). Ahh takk👍🏻. Hvis man tar det der for mobbing, da har man hatt et godt liv og har lite å klage over tenker jeg. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg