Gå til innhold

metteask.blogg.no

Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Trude4 skrev (Akkurat nå):

Kanskje han krevde å få komme til Norge på familiegjenforeningen og ikke ville ha besøksvisum og kanskje hun tok hensyn til hans ønsker. 

Ja, så kan det va- eller inte va- det vet vi inte, så det ska jag inte spekulera i. Faktum är att hon har tagit et val, och innebörden av valet måste hon stå i. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trude4 skrev (6 minutter siden):

Men da er det bra at han ikke skal ha tyrkiske venner slik hun sa. Eg forstår ikke hvorfor det da var gale

Tror de aller fleste andre enn deg/Mette anser oddsene for at han finner seg til rette bedre om han får egne venner, og antakelig er det lettere for ham å bli kjent med tyrkere enn med andre, særlig før han kan språket.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (5 minutter siden):

Tror de aller fleste andre enn deg/Mette anser oddsene for at han finner seg til rette bedre om han får egne venner, og antakelig er det lettere for ham å bli kjent med tyrkere enn med andre, særlig før han kan språket.

Visvas sa at det er giftig miljø og at han bør holde seg vekke. ikke eg. Er det Mette som ikke gir han lov til å ha tyrkiske venner? eller valgte han det selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei2016 skrev (58 minutter siden):

Ansvaret tog hon på sig redan då hon bestämde sig för att bli gravid med en man (som hon nästan inte känner) som inte bor i samma land och som inte heller bor i et Schengen-land. Att konsekvenserna av det valet kommer nu, ja, så är det bara.

Hon får känna vad hon vill, och på generell basis kan jag absolut förstå att stora omvälvningar är tuffa. Allt hon nu är rädd för har hon dock vetat sedan länge.

Hon skriver att hon egentligen villa ha ”besøksvisum» för att kolla läget, men så ”blev det inte så”, fast istället blev det ansökan «familiegjenforening»  Är man så osäker att man egentligen inte vill söka «familiegjenforening» men gör det ändå, så är det inte ett dugg synd om henne. Ta GENOMTÄNKTA och holdbara beslut. Brukar roa ångest och rädsla.

Jeg synes absolutt ikke synd på henne, hun må ta konsekvensene av sine valg som alle andre voksne, men jeg kan forstå at hun er redd. Hun står nå ansvarlig for en mann med en helt fremmed kultur og religion. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trude4 skrev (7 minutter siden):

Visvas sa at det er giftig miljø og at han bør holde seg vekke. ikke eg. Er det Mette som ikke gir han lov til å ha tyrkiske venner? eller valgte han det selv? 

Det er jo ganske mange tyrkere i Norge og jeg tviler på at alle i Bergen er tilknyttet ett og samme miljø. Uten at jeg egentlig vet noe om den saken. Blir ikke overrasket om Mette har meninger om hvem han skal omgås ;) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visvas skrev (35 minutter siden):

Det er mannsjåvinistisk og giftig, hvis det ikke har skjedd et mirakel i det siste. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det er en gruppe man bør holde seg unna. Jeg er ikke fra Bergen selv, men dette miljøet har det vært snakket mye om blandt oss som har "bringt" tyrkere/kurdere til Norge. Det er nok et slikt miljø flere plasser, men det i Bergen var/er det mye snakk om. Damer har fått hjem en "ny mann" i negativ forstand etter møte med disse. 

Jeg har forstått det slik at tyrkiske menn er verre enn kvinner når det kommer til baksnakking. Ikke særlig sjarmerende! Håper ikke at de norske kvinnene som er gift med disse godtar at mannssjåvinismen kommer inn i deres hjem, da er det isåfall bedre at de reiser hjem til Tyrkia og lever ut den kulturen der. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alauda skrev (7 minutter siden):

Det er jo ganske mange tyrkere i Norge og jeg tviler på at alle i Bergen er tilknyttet ett og samme miljø. Uten at jeg egentlig vet noe om den saken. Blir ikke overrasket om Mette har meninger om hvem han skal omgås ;) 

Hva baserer du det at hun har meninger om hvem han omgås? Fordi du ikke liker henne og tror dårlig om henne? Eller har du lest henne skrive noe? Det med tyrkere i Norge må du ta med Visvas eg hvet ikke noe om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trude4 skrev (1 minutt siden):

Hva baserer du det at hun har meninger om hvem han omgås? Fordi du ikke liker henne og tror dårlig om henne? Eller har du lest henne skrive noe? Det med tyrkere i Norge må du ta med Visvas eg hvet ikke noe om det. 

Nokså påfallende hvordan du skal være Mettes ambassadør!  Jeg har aldri skrevet noe som tyder på at jeg ikke liker eller "tror dårlig" om henne, men man får ganske godt inntrykk av hennes holdninger og meninger ved å følge henne.

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trude4 skrev (24 minutter siden):

Ja, jeg skrev at man burde holde seg borte fra det giftige miljøet, ikke alle tyrkere er i dette miljøet selvfølgelig. Skrev jo og at det var bra folk der. De holder seg unna akkurat dette miljøet. 

Jeg tror det er veldig sunt for H å tyrkiske venner i Norge, men jeg ville som sagt valgt noen utenfor dette bestemte miljøet. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (15 minutter siden):

Jeg har forstått det slik at tyrkiske menn er verre enn kvinner når det kommer til baksnakking. Ikke særlig sjarmerende! Håper ikke at de norske kvinnene som er gift med disse godtar at mannssjåvinismen kommer inn i deres hjem, da er det isåfall bedre at de reiser hjem til Tyrkia og lever ut den kulturen der. 

De jeg kjenner trakk seg meget fort unna disse folkene. Litt vanskelig å vite dette før man kommer til Norge og man kan gjerne være veldig takknemlig for bare å ha møtt noen "som en selv" og havne med feil folk, derfor jeg skrev det jeg skrev. 

Vi har en gjeng der jeg er fra også, som bla spurte min mann om hvor lenge han hadde igjen før han skulle skille seg. Det var første gang han møtte de og skulle kjøpe pizza hos de mens jeg ventet i bilen. Vi handlet ikke der igjen for å si det sånn. Min mann mente at han trengte ingen venner i Norge etter dette, men selvfølgelig gjør man det. Alle er selvfølgelig ikke like teite som de han møtte første gang og han fikk seg venner med gode verdier. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (17 minutter siden):

Nokså påfallende hvordan du skal være Mettes ambassadør!  Jeg har aldri skrevet noe som tyder på at jeg ikke liker eller "tror dårlig" om henne, men man får ganske godt inntrykk av hennes holdninger og meninger ved å følge henne.

Fra Store norske leksikon - > Ambassadør er en diplomatisk utsending av høyeste rang som representerer sitt eget lands interesser i det landet han eller hun arbeider i. Ambassadøren ansees som personlig representant for sitt statsoverhode, og har krav på særlige rettigheter.

Eg er ingen ambassadør. Eg har IKKE fått det inntrykket og eg føller henne osså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trude4 skrev (2 minutter siden):

Fra Store norske leksikon - > Ambassadør er en diplomatisk utsending av høyeste rang som representerer sitt eget lands interesser i det landet han eller hun arbeider i. Ambassadøren ansees som personlig representant for sitt statsoverhode, og har krav på særlige rettigheter.

Eg er ingen ambassadør. Eg har IKKE fått det inntrykket og eg føller henne osså. 

Du måtte slå opp ordet, ja 😄. Du glemte å ta med hele definisjonen, merk deg punkt 2 nedenfor (her merket i rødt). Med det melder jeg ut av denne delen av diskusjonen.

ambassadør
substantiv
BØYNINGen; ambassadøren, ambassadører 
UTTALE[ambasadø:´r]
ETYMOLOGI 
fra fransk ambassadeur, avledet av ambassade, se ambassade, med suffikset -ør
BETYDNING OG BRUK

diplomatisk sendemann, utsending av høyeste rang, vanligvis som leder av en ambassade i et land, for å ivareta sin stats, nasjons interesser i dette landet 
 | jf. konsul
SITATER
  • det store bal hos den russiske ambassadeur [i Paris]

(Alexander L. Kielland Novelletter 59 1879)
  • den kubanske ambassadøren i Addis Abeba

(Fritz Nilsen Cuba i Afrika 78 1979)
1.1  
OVERFØRT, LITTERÆRT 
 budbringer
SITAT
  • vårens søteste ambassadør, linerlen

(Aftenposten 1958/170/7/3)

OVERFØRT 
 person som representerer noe eller noen utad

EKSEMPLER
  • elevene viste seg som gode ambassadører for skolen
  • hun er en god ambassadør for bedriften
SITATER
  • han er en dårlig ambassadør for Vest-Agder

(nrk.no 18.02.2008)
  • målet med initiativet «Turist i egen by» er at de som bor i byen skal bli gode ambassadører for hovedstaden og kunnskapsrike verter for gjester fra inn- og utland

(aftenposten.no 21.04.2013)

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/10/2021 at 2:32 PM, GulleGull said:

Jeg sier igjen, mitt innlegg handler om hele tråden som i størst grad er ute etter å ta Mette på ting eller være så nedsettende som mulig, uansett. Jeg kommer ikke til å ta stilling til spørsmålet ditt -da jeg, som du, ikke går i Mette og mannen sine sko. Polarisering av en person gir lite konstruktivt til en debatt. Kanskje man kunne lære noe av heller å godvilja til og tenke at de nok er opptatt av hva som er best ut fra sin situasjonen og at det er godt nok -selvom du kanskje ikke er enig.

Når folk legger ut hele livet sitt på offentligheten får ikke de lov å spille offer. Hun trenger ikke folk som deg som kritisere andre som dømmer. Om mann ikke liker at folk kritisere får folk helt lov å komme seg vekk fra SoMe. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alauda skrev (3 minutter siden):

Du måtte slå opp ordet, ja 😄. Du glemte å ta med hele definisjonen, merk deg punkt 2 nedenfor (her merket i rødt). Med det melder jeg ut av denne delen av diskusjonen.

ambassadør
substantiv
BØYNINGen; ambassadøren, ambassadører 
UTTALE[ambasadø:´r]
ETYMOLOGI 
fra fransk ambassadeur, avledet av ambassade, se ambassade, med suffikset -ør
BETYDNING OG BRUK

diplomatisk sendemann, utsending av høyeste rang, vanligvis som leder av en ambassade i et land, for å ivareta sin stats, nasjons interesser i dette landet 
 | jf. konsul
SITATER
  • det store bal hos den russiske ambassadeur [i Paris]

(Alexander L. Kielland Novelletter 59 1879)
  • den kubanske ambassadøren i Addis Abeba

(Fritz Nilsen Cuba i Afrika 78 1979)
1.1  
OVERFØRT, LITTERÆRT 
 budbringer
SITAT
  • vårens søteste ambassadør, linerlen

(Aftenposten 1958/170/7/3)

OVERFØRT 
 person som representerer noe eller noen utad

EKSEMPLER
  • elevene viste seg som gode ambassadører for skolen
  • hun er en god ambassadør for bedriften
SITATER
  • han er en dårlig ambassadør for Vest-Agder

(nrk.no 18.02.2008)
  • målet med initiativet «Turist i egen by» er at de som bor i byen skal bli gode ambassadører for hovedstaden og kunnskapsrike verter for gjester fra inn- og utland

(aftenposten.no 21.04.2013)

Eg representerer ingen og snakker kun av egen fri vilje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (3 timer siden):

Når folk legger ut hele livet sitt på offentligheten får ikke de lov å spille offer. Hun trenger ikke folk som deg som kritisere andre som dømmer. Om mann ikke liker at folk kritisere får folk helt lov å komme seg vekk fra SoMe. 

Så hyggelig du høres ut...

Jeg kan ikke forstå hvorfor så mange synes hun er slik et slemt og dårlig menneske. Hun tar en del annerledes valg, men hvorfor er det så veldig negativt?

Før var det dumme Mette som lar seg utnytte av en tyrker ute etter opphold. Nå er det stakkars H som gir opp hele livet for å komme til Norge. 

og så sinte folk blir for at hun skriver om følelser! Fordi de mener at de selv ikke ville følt det samme, og da er disse følelsene feil.

Hun tenker for mye på barna, for lite på barna. For mye på H, for lite. Hun retter seg for mye etter den tyrkiske kulturen, hun driter i hans kultur og bare vil overstyre ham og gjøre som hun vil.

Og de samme motsettende tingene blir sagt av SAMME brukere! 
Bare fordi du KAN kritisere noen for alt betyr det ikke at du MÅ! 

Men gjerne forklar meg hvorfor akkurat denne bloggeren fortjener så ekstremt med negativitet? Hva er det hun gjør som er så ille at hun bør settes i gapestokk?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
JaVel skrev (7 timer siden):

Enig i dette,men hun kan uansett ikke forandre på fortiden. Hun er redd for om hun vil klare å bo med mannen på permanent basis, og den redselen forstår jeg. Er litt av et ansvar hun har tatt på seg uansett hvor mye hun burde forstått dette på forhånd. 

Jeg forstår hva du mener og ja det er ikke lett å bo med en tyrkisk mann alltid. Men jeg hadde uansett prøvd mitt beste å være positiv for hans skyld. Er faktisk ikke bare hun som skal gjennom en totalforandring. Blir nok hardt for han også. Spesielt det at hun ikke har venner eller særlig omganggkrets. Jeg hadde virkelig mislikt at noen skreiv et slikt innlegg om meg. Jeg er selv i en situasjon der jeg er avhengig av min mann for å bo i landet. Altså omvendt av mette og huseyin. Hadde han noensinne skrive et sånt innlegg om meg, hadde det såret meg veldig. Så jeg synes kanskje hun burde vært litt mindre egoistisk nå før alt er på plass. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilletyrkia skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår hva du mener og ja det er ikke lett å bo med en tyrkisk mann alltid. Men jeg hadde uansett prøvd mitt beste å være positiv for hans skyld. Er faktisk ikke bare hun som skal gjennom en totalforandring. Blir nok hardt for han også. Spesielt det at hun ikke har venner eller særlig omganggkrets. Jeg hadde virkelig mislikt at noen skreiv et slikt innlegg om meg. Jeg er selv i en situasjon der jeg er avhengig av min mann for å bo i landet. Altså omvendt av mette og huseyin. Hadde han noensinne skrive et sånt innlegg om meg, hadde det såret meg veldig. Så jeg synes kanskje hun burde vært litt mindre egoistisk nå før alt er på plass. 

Men du har jo heeelt andre tanker og følelser enn Mette, det har du vært rimelig tydelig på. Så hvorfor er du så sikker på at mannen hun har valgt har samme følelser som deg? Da hadde de jo absolutt ikke passet sammen...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (2 minutter siden):

Men du har jo heeelt andre tanker og følelser enn Mette, det har du vært rimelig tydelig på. Så hvorfor er du så sikker på at mannen hun har valgt har samme følelser som deg? Da hadde de jo absolutt ikke passet sammen...

Jeg skriver ikke om mannen hennes. Jeg skriver om meg selv.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilletyrkia skrev (Akkurat nå):

Jeg skriver ikke om mannen hennes. Jeg skriver om meg selv.

Men hvorfor gjør du det? Hvordan du hadde følt om mannen din la ut et innlegg har jo ingenting med saken å gjøre. Hvis ikke du hadde likt det så hadde vel ikke mannen din funnet på å skrive det?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...