Gå til innhold

Forfulgt av løs hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Hadde en ubehagelig episode på tur idag. Det var noen frå utlandet som sto og fiska ved havna, og hadde en løs schaferhund, som begynte å følge etter meg og sirke rundt. Jeg opplevde dette som svært ubehagelig og sa da ifra, men de bare lo. Kan jeg melde i fra en plass? 

Anonymkode: 15f96...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig var dette helt uskyldig men er TS som er redd og irrasjonell rundt hunder. 

Hadde dette vært en aggressiv hund så hadde du blitt bitt. Noe som skjer ufattelig sjeldent til folk som viser kjærlighet og respekt for hunder.

 

Anonymkode: c2a9d...8ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Hadde en ubehagelig episode på tur idag. Det var noen frå utlandet som sto og fiska ved havna, og hadde en løs schaferhund, som begynte å følge etter meg og sirke rundt. Jeg opplevde dette som svært ubehagelig og sa da ifra, men de bare lo. Kan jeg melde i fra en plass? 

Anonymkode: 15f96...dea

Skjønner deg kjempegodt! Fryktelig ubehagelig med løse store hunder. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig var dette helt uskyldig men er TS som er redd og irrasjonell rundt hunder. 

Hadde dette vært en aggressiv hund så hadde du blitt bitt. Noe som skjer ufattelig sjeldent til folk som viser kjærlighet og respekt for hunder.

 

Anonymkode: c2a9d...8ec

Det er faktisk en paragraf om at hundeeier skal sørge for at hunden ikke følger etter andre.

https://lovdata.no/lov/2003-07-04-74/§4

Så nei, jeg er ikke irrasjonell, jeg vil at andre skal følge norsk lov.

Anonymkode: 15f96...dea

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten blir jeg mer bekymret når jeg sier ifra og dette ikke blir tatt på alvor. Synes det er rimelig at hundeeiere skal ta hensyn til andre, spesielt dersom hunden er løs på et offentlig område.

Anonymkode: 15f96...dea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vokst opp på 80-tallet, og vi hadde en nabo som noen ganger hadde besøk av en med tre store schæferhunder. De pleide å komme bjeffende opp på veien når jeg red forbi på hesten min. Kunne aldri falt meg inn å anmelde det, det er da bare hunder. En annen nabo hadde to hunder som gikk løse på eiendommen (uten gjerde), og de var ikke særlig vennlige, men ingen brydde seg, man måtte bare være forsiktig i nærheten av dem. Husker også at jeg og min far traff på en svart og hvit hund som hoppet oppetter han og prøvde å bite en gang, men faren min brydde seg ikke. Jeg ble litt redd, men det ble absolutt ikke han. Vi hadde også en collie i nabolaget som pleide å ta seg en tur. Det var aldri noen som noen sinne ble bitt som jeg hørte om, men venninna mi ble bitt av en aggressiv katt :laugh:
Jeg skjønner heller ikke denne frykten for alt mulig, nordmenn har blitt en  nasjon av pyser som bare skal regulere alt hele tiden så deres verden kan føles trygg. Men det finnes farligere ting enn løshunder, man kan ikke beskytte seg mot alt.

Anonymkode: 30d93...2e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en stor hund, og skjønner TS veldig godt! Om man derimot ikke skjønner at folk synes det er ubehagelig når en schaferhund sirkulerer rundt seg, og i tillegg ler når vedkommende sier i fra, ja da bør man ikke ha hund.  At det gikk bra for enkelte over her, å møte hunder i ulike settinger på 80 tallet, spiller ingen rolle for TS som er redd for store løse hunder i dag. 

Anonymkode: a0804...517

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er nordmenn så redd for alt? 

Anonymkode: 46dff...b56

Det var vel et utsagn som ikke helt kan dokumenteres, var det ikke?

Nordmenn er ikke redd for alt, spesielt ikke for hunder, men mange hundeeiere mangler respekt og forståelse for at andre kan være redde for hunder. Jeg syns det er trist når jeg hører noen be andre om å ta hunden i bånd fordi de er redde, og så får de til svar at "den er ikke farlig, altså, den er verdens snilleste". Og det er den helt sikkert, de fleste hunden er snille, men det hjelpen ikke for den som redd, dessverre. Jeg er så glad for at min faste turvenn hører på de som er redde og tar hundene i bånd når han blir bedt om det. Og de er verdens snilleste hunder, men det vet ikke de som ikke kjenner dem.

Jeg vet ikke hva du kan gjøre, ts, men jeg forstår at det var en ubehagelig situasjon.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo nordmenn er redd alt. Og fryktelig fisefine. I Tyskland, Tsjekkia, Ungarn osv. er det helt normalt med løse hunder og katter overalt. Det er dyr for faen, ikke roboter. De er med på cafeer, løse i parker, tusler rundt i sin egen verden - som de dyrene de er! Norge er helt tragiske, alt skal være så hensynsfullt. Jeg blir direkte kvalm.  

Anonymkode: d89e1...096

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo nordmenn er redd alt. Og fryktelig fisefine. I Tyskland, Tsjekkia, Ungarn osv. er det helt normalt med løse hunder og katter overalt. Det er dyr for faen, ikke roboter. De er med på cafeer, løse i parker, tusler rundt i sin egen verden - som de dyrene de er! Norge er helt tragiske, alt skal være så hensynsfullt. Jeg blir direkte kvalm.  

Anonymkode: d89e1...096

I Irland på landsbygda også, alle hunder går løse. Jeg kjenner noen som flyttet dit, og hunden deres ble mye mer omgjengelig av det. Dette med å ha hunder i bånd over alt ødelegger dem jo sosialt.

Anonymkode: 30d93...2e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er nordmenn så redd for alt? 

Anonymkode: 46dff...b56

Så du har ikke empati og evne til å fatte at andre ikke er som deg? Flottings! 🙄

Anonymkode: f2ac4...4f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke tar Ts på alvor må tenke dere om litt. Alle skjønner de som er redd for edderkopper, og de er ikke farlige i det hele tatt, mens en hund faktisk kan skade. 

Jeg ville ikke meldt fra selv når alt gikk bra og hunden ikke var truende. Hadde det skjedd en gang til med samme hund hadde jeg fortalt eierne at jeg ville meldt fra. 

Anonymkode: b63d0...c97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk en paragraf om at hundeeier skal sørge for at hunden ikke følger etter andre.

https://lovdata.no/lov/2003-07-04-74/§4

Så nei, jeg er ikke irrasjonell, jeg vil at andre skal følge norsk lov.

Anonymkode: 15f96...dea

Var det fordi du ble redd eller fordi norsk lov ikke ble fulgt?

Anonymkode: e0a0c...c05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Har selv en stor hund, og skjønner TS veldig godt! Om man derimot ikke skjønner at folk synes det er ubehagelig når en schaferhund sirkulerer rundt seg, og i tillegg ler når vedkommende sier i fra, ja da bør man ikke ha hund.  At det gikk bra for enkelte over her, å møte hunder i ulike settinger på 80 tallet, spiller ingen rolle for TS som er redd for store løse hunder i dag. 

Anonymkode: a0804...517

Poenget er ikke at det gikk bra. Det kan gå både bra og dårlig å møte løse hunder. Poenget er at samfunnet er blitt så gjennomregulert på kort tid, syns det er utrolig merkelig og litt foruroligende. 

Anonymkode: 30d93...2e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brunhilde skrev:

Det var vel et utsagn som ikke helt kan dokumenteres, var det ikke?

Nordmenn er ikke redd for alt, spesielt ikke for hunder, men mange hundeeiere mangler respekt og forståelse for at andre kan være redde for hunder. Jeg syns det er trist når jeg hører noen be andre om å ta hunden i bånd fordi de er redde, og så får de til svar at "den er ikke farlig, altså, den er verdens snilleste". Og det er den helt sikkert, de fleste hunden er snille, men det hjelpen ikke for den som redd, dessverre. Jeg er så glad for at min faste turvenn hører på de som er redde og tar hundene i bånd når han blir bedt om det. Og de er verdens snilleste hunder, men det vet ikke de som ikke kjenner dem.

Jeg vet ikke hva du kan gjøre, ts, men jeg forstår at det var en ubehagelig situasjon.

Jo hvis du ser på oppførselen til folk i andre land kan du fort se at nordmenn har blitt veldig redd for alt. Hadde selv ikke latt min hund gå løs da det enkelt og greit er norsk lov..har ikke problemer med å følge slike ting. 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo nordmenn er redd alt. Og fryktelig fisefine. I Tyskland, Tsjekkia, Ungarn osv. er det helt normalt med løse hunder og katter overalt. Det er dyr for faen, ikke roboter. De er med på cafeer, løse i parker, tusler rundt i sin egen verden - som de dyrene de er! Norge er helt tragiske, alt skal være så hensynsfullt. Jeg blir direkte kvalm.  

Anonymkode: d89e1...096

Enig. I Norge kan man heller ikke ta de med på de fleste kafeer da allergikere tar all plassen, alle steder. Jeg vet ikke hvordan dette løses i utlandet, eller er folk mer allergiske i Norge? 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har ikke empati og evne til å fatte at andre ikke er som deg? Flottings! 🙄

Anonymkode: f2ac4...4f4

Uff. Er så lei av at alltid skal noen tas hensyn til. 

Anonymkode: 46dff...b56

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff. Er så lei av at alltid skal noen tas hensyn til. 

Anonymkode: 46dff...b56

Det et ikke lov til å gå med våpen/kniv ute heller, greit for deg om jeg hadde gitt faen i hensyn til andre? En hund er et potensielt drapsvåpen, kommer an på hvordan menneske som eier den. 

Anonymkode: f2ac4...4f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det et ikke lov til å gå med våpen/kniv ute heller, greit for deg om jeg hadde gitt faen i hensyn til andre? En hund er et potensielt drapsvåpen, kommer an på hvordan menneske som eier den. 

Anonymkode: f2ac4...4f4

Det skal vel særdeles mye til for å bli drept av en hund. Det kommer ikke bare an på menneske som eier den, men også rase og individ. 

Anonymkode: d89e1...096

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det et ikke lov til å gå med våpen/kniv ute heller, greit for deg om jeg hadde gitt faen i hensyn til andre? En hund er et potensielt drapsvåpen, kommer an på hvordan menneske som eier den. 

Anonymkode: f2ac4...4f4

Man skal selvsagt ikke ha farlige eller truende hunder løse og man bør respektere når andre sier fra at de er redde. Ellers tror jeg mennesker utfører flere drap på mennesker enn hva hunder gjør. Altså bør mennesker ikke få lov å gå på åpen gate.

Anonymkode: 4bf35...41e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det et ikke lov til å gå med våpen/kniv ute heller, greit for deg om jeg hadde gitt faen i hensyn til andre? En hund er et potensielt drapsvåpen, kommer an på hvordan menneske som eier den. 

Anonymkode: f2ac4...4f4

I noen land er det lov å gå med våpen jo, USA for eks. 

Mennesker er også potensielt mordere.  man skal være temmelig paranoid for å se på hunder som drapsvåpen. 

Men nå er jo Norge litt slik at alt skal legges til rette for de svake. 

Anonymkode: 46dff...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...