Gå til innhold

Trond Giske


Nobile

Anbefalte innlegg

8 timer siden, baltazar skrev:

Nå snakker vi om ei jente med null erfaring i media der hun kanskje var usikker på hvordan hun skulle forholde seg til de andre nyhetskanalene samtidig som hun var i dialog med VG. Om jeg setter meg inn i hennes situasjon så ville det være rent logisk å først komme til enighet med VG før andre nyhetskanaler.

Da hun etter hvert forstod at det var nytteløst å forsette dialogen med VG, så var siste løsning å legge frem sannheten i media, og jeg vil tro det var for å få saken ut av verden.

Lars Joakim Skarvøy som gjorde intervjuet med Sofie har også vært opp i lignende episoder der han har forsøkt å manipulere kvinnen til å gå til angrep på Giske. 

Sitat:

Til Medier24 forteller kvinnen at hun kjenner seg igjen i Sofie sine beskrivelser av journalist Lars Joakim Skarvøy sin metode.

Hun beskriver VG-journalisten som veldig konfronterende, og sier han hadde en aggressiv tone.

– Jeg sa gjentatte ganger at dette ikke var en sak, men han nektet å ta det innover seg. Så jeg opplevde at han ikke brydde seg, og alt han egentlig trengte meg til var å bekrefte at han hadde en sak, men det hadde han ikke, sier kvinnen til Medier24.

Ifølge kvinnen forsøkte hun gjentatte ganger å si fra til journalisten.

– Jeg følte meg brukt av VG og journalist Lars Joakim Skarvøy og opplevde at de hadde som mål å ta Trond Giske, og at jeg skulle være en brikke i det, sier hun videre til Medier24.

Synd for henne at det var hun som greide å ødelegge comebacket til Giske. Det må hun leve med hvis det da i ettertid ikke blir omgjort. Det er nok noe av grunnen til at hun nå vil stå fram. Hadde hun vært klar med andre medier at hun ble sitert feil, kunne dette vært unngått, men jeg klandrer henne ikke, bare konstanterer fakta. I verste fall er det for å få oppmerksomhet og bli kjendis. Hun tjener nok gode penger på alle medieoppslagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, himmeloghav skrev:

Synd for henne at det var hun som greide å ødelegge comebacket til Giske. Det må hun leve med hvis det da i ettertid ikke blir omgjort. Det er nok noe av grunnen til at hun nå vil stå fram. Hadde hun vært klar med andre medier at hun ble sitert feil, kunne dette vært unngått, men jeg klandrer henne ikke, bare konstanterer fakta. I verste fall er det for å få oppmerksomhet og bli kjendis. Hun tjener nok gode penger på alle medieoppslagene. 

Neppe. Hun har ikke noe stort ønske om å bli kjendis, og etternavnet hennes er utelatt. Slik jeg ser det har hun lite å tjene på dette, og inntrykket mitt fra starten av har vært at hun har gjort det hun kan for å unngå at dette skulle bli en sak i det hele tatt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalist Lars Joakim Skarvøy tar permisjon i seks måneder. VGs sjefredaktør Gard Steiro blir værende. Det opplyste VG under en pressekonferanse onsdag kveld.  (TV2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NordicViking skrev:

Journalist Lars Joakim Skarvøy tar permisjon i seks måneder. VGs sjefredaktør Gard Steiro blir værende. Det opplyste VG under en pressekonferanse onsdag kveld.  (TV2)

VG: Vi har full tillit til VG. Derfor fortsetter Steiro som redaktør, og Skarvøy får et halvt års ferie med lønn.

For øvrig går nå Skarvøy ut i NRK og anklager Sofie for løgn. Klasse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Opie skrev:

VG: Vi har full tillit til VG. Derfor fortsetter Steiro som redaktør, og Skarvøy får et halvt års ferie med lønn.

For øvrig går nå Skarvøy ut i NRK og anklager Sofie for løgn. Klasse....

Ut fra rapporten høres det ut som at hun fikk kalde føtter etterpå og skjønte at det ville bli en stor metoosak. Hvorfor i det hele tatt først snakke med vg på telefon og så møte vg hvis det var uproblematisk? Det kunne jo blitt sagt i utgangspunktet og møte nr 2 trengte ikke bli til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tillit til VG etter denne saken. Skarvøy får 6 måneders ferie med lønn!! Han får belønning for løgnen sin. VG finner ikke bevis for at han lyver, og de konkluderer med at Sofie er den som lyver. Steiro får fortsette til tross for at en har bevis på at han og Sofie pratet 17 min på tlf før han fortsatte å lyve om saken. Journalistene er raske på å be om avgang og hoderulling, med mindre det gjelder dem selv. Jeg blir superprovosert. Betaler for vgpluss, men sier opp med umiddelbar virkning. For en d.... avis. Fake news

Endret av Sheila-S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, himmeloghav skrev:

Ut fra rapporten høres det ut som at hun fikk kalde føtter etterpå og skjønte at det ville bli en stor metoosak. Hvorfor i det hele tatt først snakke med vg på telefon og så møte vg hvis det var uproblematisk? Det kunne jo blitt sagt i utgangspunktet og møte nr 2 trengte ikke bli til. 

Du har virkelig absolutt ingen tillit til denne kvinnen, du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne så jeg ikke komme. Av alle scenarioer jeg så for meg, var denne på lista som direkte ble avskrevet som for fantastisk. Og nå kan vi vente oss bok. ( oh yeah, Noen kommer til å få skrivekløe av denne saken)

Jeg var litt overasket over featuresaken, der jenta anklagde VG for utilbørlig press, fordi det var litt uforståelig timeline og det fikk journalisten til å fremstå direkte inkompetent, men jeg er ikke fremmed for å forklare uforståelige og konspiratoriske hendelser med idioti; det er generelt flere idioter enn genier i denne verden.

Så jeg hadde forberedt meg på en enkel pressemelding der redaktøren fikk en skrape, VG kjøpte inn teknologi og journalistens avkuttede hode ble satt på stake utenfor resepsjonen til skrekk og advarsel. 

Men dette er VG sine Eiere som etter en grundige gjennomgang, går ut og signaliserer 100% TILLIT til journalistens fremstilling. ( Det er en haug med håndvasking -øvelser her, men det handler om presseetiske hensyn.)

Dette har blitt en såpeopera, og jeg gler meg til neste episode 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, vintage skrev:

Du har virkelig absolutt ingen tillit til denne kvinnen, du?

Det har jeg ikke sagt, men jeg blir irritert på damer som lager så mye rabalder når det kunne vært unngått! Giske var i en sårbar situasjon siden han var i ferd med å gjøre comeback. De syntes at det var vilt morsomt at han var ute på byen og slo seg løs med alkohol og dansing. Han gikk rett i fella og det burde de ha skjønt og vært fornøyf med de selfiene de fikk med han. Trengte ikke en flau dansevideo i tillegg som de ville dele med et fåtall venner. Alle skjønner at dette ville bli delt videre! Vi har lært av tidligere nyhetssaker om uønsket deling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, himmeloghav skrev:

Det har jeg ikke sagt, men jeg blir irritert på damer som lager så mye rabalder når det kunne vært unngått! Giske var i en sårbar situasjon siden han var i ferd med å gjøre comeback. De syntes at det var vilt morsomt at han var ute på byen og slo seg løs med alkohol og dansing. Han gikk rett i fella og det burde de ha skjønt og vært fornøyf med de selfiene de fikk med han. Trengte ikke en flau dansevideo i tillegg som de ville dele med et fåtall venner. Alle skjønner at dette ville bli delt videre! Vi har lært av tidligere nyhetssaker om uønsket deling. 

Du overvurderer kvinnen i gata, og hvilken erfaring de har. Dette er en kvinne som var gladbrisen på byen, møtte en kjendis, tok en Snap som hun sendte til noen venner, og derfra eskalerte det voldsomt. 

Hvilken grunn mener du hun hadde for å tro at noen få venner ville dele denne videoen videre, og at dette ville få de virkningene det fikk? Jeg hadde aldri tenkt så langt i den settingen, og jeg tror ikke jeg er alene om det. Det er langt fra lille meg til store VG, og jeg hadde helt sikkert tenkt at det som er en liten sak for meg også er det før samfunnet.

Når hun i tillegg blir manipulert så til de grader av en erfaren journalist fra VG er det ikke vanskelig å se hvor usikker hun kunne bli.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som kom ut av denne evalueringen.

VG tar beinhard selvkritikk, og konsekvensene er at de sender Journalisten ut i 6 måneders ferie med lønn. Steiro som hele tiden var fullstendig klar over at Sofie ble feilsitert beklager sterkt, mens Skarvøy på sin side mener Sofie snakker usant?? Det eneste Skarvøy beklager er at han presset henne litt.

Kommer de virkelig unna med dette?

 

Endret av baltazar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, baltazar said:

Kommer de virkelig unna med dette? 

 

Dette er jo bare VGs egen evaluering. PFU har jo sagt de tar saken om Sofie ber om det og den sjansen øker vel nå som Skarvøy nærmest sier rett ut at Sofie er en løgner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SVK skrev:

Dette er jo bare VGs egen evaluering. PFU har jo sagt de tar saken om Sofie ber om det og den sjansen øker vel nå som Skarvøy nærmest sier rett ut at Sofie er en løgner.

Tviler på om hun er sterkt nok da det virket som hun hadde fått nok allerede etter intervjuet med tv2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, SVK skrev:

Dette er jo bare VGs egen evaluering. PFU har jo sagt de tar saken om Sofie ber om det og den sjansen øker vel nå som Skarvøy nærmest sier rett ut at Sofie er en løgner.

Det er ikke noe "bare" i at VG gjør denne typen evaluering. Dette er strukturelle prosesser alle mediabedrifter har, og som er VELDIG seriøse. Og gitt at VG går så tungt ut til støtte for journalisten, tror jeg ikke PFU sine vurderinger kommer til å skille seg nevneverdig. (Det sagt, har VG strengt tatt allerede gjordt den typen innrømmelse som ville være resultatet av en PFU sak. )

Hva VG i praksis har sagt nå, er at Sofie løy til journalisten, og VG skulle ha avdekket dette i redaktørbehandlingen av henne og at den delen av saken som omhandlet hennes innspill aldri skulle vært publisert på grunn av hennes manglende troverdighet. 

For VG å sende ut styreleder for å fronte saken, og presentere den på denne måten, tegner på at VG som organisasjon er stålsikre på sin versjon. Og det er ....uvanlig for å si det mildt.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Druid skrev:

Hva VG i praksis har sagt nå, er at Sofie løy til journalisten, og VG skulle ha avdekket dette i redaktørbehandlingen av henne og at den delen av saken som omhandlet hennes innspill aldri skulle vært publisert på grunn av hennes manglende troverdighet.

Det er nettopp dette jeg synes er merkelig. Man kan få inntrykk av at VG beklager på vegne av Sofies opplevelse og ikke for hva som er blitt feilsitert. Vg snubler hele veien i sin egen evaluering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, baltazar said:

Tviler på om hun er sterkt nok da det virket som hun hadde fått nok allerede etter intervjuet med tv2.

Håper hun ombestemmer seg ette denne rapporten fra VG. Om ikke så håper jeg at PFU tar saken på eget initiativ som de har mulighet til. Skjønner at Sofie bare ønsker å blir ferdig med saken, men VGs troverdighet burde være viktigere enn det. VGs troverdighet smitter jo også over på de andre mediene.

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er vrient ift. hvem som snakker sant er jo at det ikke finnes noen dokumentasjon på hva som ble sagt i møtet med Sofie. Kun notatene til journalisten.

Han kan ha stilt svært ledende spørsmål, f.eks. "er det ikke litt rart at godt voksne menn frekventerer den baren, der det stort sett er unge voksne?" Eller "det kan jo fort bli litt mye når menn henger på en"

Et nikk eller et "joda, det kan jo det" fra Sofie kan ha vært nok.

Altså svært ledende spørsmål, kanskje generelle betraktninger.

Uansett, SMS-utvekslingen viser at Sofie har blitt behandlet svært dårlig som kilde - og det fikk altfor lite konsekvenser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vintage skrev:

Det som er vrient ift. hvem som snakker sant er jo at det ikke finnes noen dokumentasjon på hva som ble sagt i møtet med Sofie. Kun notatene til journalisten.

Han kan ha stilt svært ledende spørsmål, f.eks. "er det ikke litt rart at godt voksne menn frekventerer den baren, der det stort sett er unge voksne?" Eller "det kan jo fort bli litt mye når menn henger på en"

Et nikk eller et "joda, det kan jo det" fra Sofie kan ha vært nok.

Altså svært ledende spørsmål, kanskje generelle betraktninger.

Uansett, SMS-utvekslingen viser at Sofie har blitt behandlet svært dårlig som kilde - og det fikk altfor lite konsekvenser.

Det som er ganske så utrolig etter denne granskingen er jo at VG kaller Sofie for en løgner og går videre som om ingen ting har skjedd. Det de kritiserer seg selv for er presset som ble lagt på Sofie. Jeg forstår bare ikke hvordan de kan komme seg unna med det, og jeg forstår ikke hvordan noen kan være plussmedlem i en avis som holder på som dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, baltazar skrev:

Det som er ganske så utrolig etter denne granskingen er jo at VG kaller Sofie for en løgner og går videre som om ingen ting har skjedd. Det de kritiserer seg selv for er presset som ble lagt på Sofie. Jeg forstår bare ikke hvordan de kan komme seg unna med det, og jeg forstår ikke hvordan noen kan være plussmedlem i en avis som holder på som dette. 

Noen av oss er allerede plussmedlemmer ut året, vet du - det var tilbud ved nyttår. Spørsmålet er hvorvidt de får nedgang i nytegninger eller ikke.

Ser at nyhetsredaktøren i VG har sagt følgende:

"- Journalisten Skarvøy fastholder fortsatt sitatet. Det er ikke holdbart, det er erkjent og avklart at sitatet er presset frem og avviker fra det Sofie egentlig forteller. Vi kan ikke se at det er noen endring i det Sofie har fremholdt"

https://www.dagbladet.no/nyheter/vg-redaktor-ut-mot-journalist---det-er-ikke-holdbart/70923251

Det spørs om ikke Skarvøy har snakket seg til avgang i VG nå.

Endret av vintage
Tillegg.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Druid said:

Denne så jeg ikke komme. Av alle scenarioer jeg så for meg, var denne på lista som direkte ble avskrevet som for fantastisk. Og nå kan vi vente oss bok. ( oh yeah, Noen kommer til å få skrivekløe av denne saken)

Jeg var litt overasket over featuresaken, der jenta anklagde VG for utilbørlig press, fordi det var litt uforståelig timeline og det fikk journalisten til å fremstå direkte inkompetent, men jeg er ikke fremmed for å forklare uforståelige og konspiratoriske hendelser med idioti; det er generelt flere idioter enn genier i denne verden.

Så jeg hadde forberedt meg på en enkel pressemelding der redaktøren fikk en skrape, VG kjøpte inn teknologi og journalistens avkuttede hode ble satt på stake utenfor resepsjonen til skrekk og advarsel. 

Men dette er VG sine Eiere som etter en grundige gjennomgang, går ut og signaliserer 100% TILLIT til journalistens fremstilling. ( Det er en haug med håndvasking -øvelser her, men det handler om presseetiske hensyn.)

Dette har blitt en såpeopera, og jeg gler meg til neste episode 🙂

Gitt Giskes historie er det ikke veldig uventet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...